Author Topic: 2g Eclipsen Alustan säätömahdollisuudet?  (Read 18595 times)

Tervis

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 451
  • Mitsubishi Eclipse
    • View Profile
2g Eclipsen Alustan säätömahdollisuudet?
« on: March 03, 2007, 16:08:59 PM »
Mitä kaikkia säätöjä löytyy vakio Eclipsen alustasta aurauskulman lisäksi edestä ja/tai takaa? Caster? Camper? Yms.?

Mitkä näistä säädöistä voi vaikuttaa renkaan kulumiseen?

Missä näitä säätöjä voi käydä teettämässä? Siis muitakin kuin aurauskulma.

Tarkotus siis saada säädettyä alusta kohdilleen uusien vanteiden/renkaiden myötä. Viime kesänä kun kävi niin, että huomasin oikean eturenkaan kuluvan sisälaidasta ja kävin säätämässä aurauskulman, mutta syksyllä ei siitä huolimatta ollut mitään sisälaidasta jäljellä. Niin se taitaa kyllä olla että se rengas jatkaa kulumista jos se on tuollalailla epätasaseen lähtenyt kulumaan. Haluan siis estää tämän kulumisen jatkossa.[reason]Otsikko[/reason]
« Last Edit: March 04, 2007, 15:28:23 PM by admin »
-Tervis-

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4159
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: 2g Eclipsen Alustan säätömahdollisuudet?
« Reply #1 on: March 04, 2007, 15:33:32 PM »
Quote
Mitä kaikkia säätöjä löytyy vakio Eclipsen alustasta aurauskulman lisäksi edestä ja/tai takaa? Caster? Camper? Yms.?
En usko, että sieltä löytyy mitään noista. Ainakaan 1g:ssä ei ole mitään muita säätövaihtoehtoja normi ohjauskulmien säädön lisäksi.

En ole tuohon 2g:n alustaan niin tutustunut, korjatkaa joku jos tietää paremmin onko 2g:ssä mitään muita säätömahdollisuuksia.

Quote
Mitkä näistä säädöistä voi vaikuttaa renkaan kulumiseen?
Vakioalustalla kun siellä ei kait ole muita säätöjä, niin tietenkin ohjauskulmat vaikuttaa juurikin.

Quote
Missä näitä säätöjä voi käydä teettämässä? Siis muitakin kuin aurauskulma.

Tarkotus siis saada säädettyä alusta kohdilleen uusien vanteiden/renkaiden myötä. Viime kesänä kun kävi niin, että huomasin oikean eturenkaan kuluvan sisälaidasta ja kävin säätämässä aurauskulman, mutta syksyllä ei siitä huolimatta ollut mitään sisälaidasta jäljellä. Niin se taitaa kyllä olla että se rengas jatkaa kulumista jos se on tuollalailla epätasaseen lähtenyt kulumaan. Haluan siis estää tämän kulumisen jatkossa.[reason]Otsikko[/reason]
Tuon ohjauskulmien vinkkelissä olemisen huomaa kyllä itse helposti. Suoralla hyväkuntosella tiellä vain ratti suoraan ja kattelet meneekö suoraan vai jonnekkin suuntaan.

Ei ole ensimmäinen kerta kun ohjauskulmien säädöstä auto tulee pois, eikä silti mene suoraan.
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

UITTO-

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 896
  • dsm
    • View Profile
Re: 2g Eclipsen Alustan säätömahdollisuudet?
« Reply #2 on: March 04, 2007, 15:38:23 PM »
Kysympä hieman lisää: Muuttuuko aurauskulmat autoa madaallettaessa?
ja kun nyt on camperkulmansäätömahdollisuus noissa tolpissa niin muuttuuko sitten camperkulma kun madaltaa vai onko se vaan semmonen ratakikka millä nopeutetaan kulmia  8-)
Minä noista mitään tajua :D

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4159
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: 2g Eclipsen Alustan säätömahdollisuudet?
« Reply #3 on: March 04, 2007, 15:52:53 PM »
Quote
Kysympä hieman lisää: Muuttuuko aurauskulmat autoa madaallettaessa?
ja kun nyt on camperkulmansäätömahdollisuus noissa tolpissa niin muuttuuko sitten camperkulma kun madaltaa vai onko se vaan semmonen ratakikka millä nopeutetaan kulmia Minä noista mitään tajua

Kyllähän ne muuttuvat, siksi ohjauskulmat kannattaakin aina kun esim. madalletaan niin käydä tarkistuttamassa/säädättämässä.

Eikait camberkulma muutu miksikään jos korkeus muuttuu, en ole kyllä niin paljon noihin tutustunut, mutta uskoisin näin. Tämä siis mutua, joku enempi alusta-expertti voi varmistaa/korjata..

"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Tervis

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 451
  • Mitsubishi Eclipse
    • View Profile
Re: 2g Eclipsen Alustan säätömahdollisuudet?
« Reply #4 on: March 04, 2007, 16:06:58 PM »
Tässä kun rupesin kattomaan tota viimekesän aurauskulman säädön tuloslappua, niin siinä on aika erinäköstä lukua joka renkaalle näillä caster ja camper arvoilla.
Ihmetyttää varsinkin se, kun vasemman takarenkaan camper on mittausten mukaan -0,78 astetta ja viite arvo on -0,83 - -1,83astetta.
Näille ei ilmeisesti mitään voi siis tehdä. ;D


-Tervis-

Hesus

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 312
  • DSM
    • View Profile
Re: 2g Eclipsen Alustan säätömahdollisuudet?
« Reply #5 on: March 06, 2007, 01:06:48 AM »
Quote
Quote
Kysympä hieman lisää: Muuttuuko aurauskulmat autoa madaallettaessa?
ja kun nyt on camperkulmansäätömahdollisuus noissa tolpissa niin muuttuuko sitten camperkulma kun madaltaa vai onko se vaan semmonen ratakikka millä nopeutetaan kulmia Minä noista mitään tajua

Kyllähän ne muuttuvat, siksi ohjauskulmat kannattaakin aina kun esim. madalletaan niin käydä tarkistuttamassa/säädättämässä.

Eikait camberkulma muutu miksikään jos korkeus muuttuu, en ole kyllä niin paljon noihin tutustunut, mutta uskoisin näin. Tämä siis mutua, joku enempi alusta-expertti voi varmistaa/korjata..


Kyllä ne Camperit muuttuu alustaa madallettaessa, kun kyseessä on alatukivarsi-McPherson yhdistelmä. Ja auraus tosiaan myös. Casterit ei pitäis muuttua muuten kuin törmäämällä johonkin tms.

Jos olis päällekkäiset kolmiotukivarret, kuten aidoissa urheilu-autoissa, niin silloin ei muuttuis mikään.

Jos 2g:ssä on samanlainen taka- akseli kuin 1g FWD:ssä, nii siellähän ei pysty säätään oikeastaan mitään. Ja eikä siellä madallettaessa mikään muutukkaan. Ainoa säätö mitä voi tehdä on koko taka-akselin pienimuotoinen suuntaus, sen mitä akseli-kori kiinnityspulttien reiät antaa periksi.
Jos taka-akselilla toinen pyörä on paljon vinksallaan jotenkin päin, niin sillon yleensä epäilykset kohdistuu vääntyneeseen napaan.

saveli_m

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 296
  • Eclipse GST '99 & GS '96
    • View Profile
Re: 2g Eclipsen Alustan säätömahdollisuudet?
« Reply #6 on: March 12, 2007, 23:58:19 PM »
Juu, taka-akseli on kiinteä, eli ei säätöjä käytännössä.

Etuakseleista voi normi kamppeilla säätää camber ja caster kulmia hyvin vähän, olikohan n.0,5astetta eli kätännössä olematon sekin.

Madaltaessa kannattaa hankkia ns. Camber-KIT, joka mahdollistaa suuremman camberin säädön ylätukivarresta. Esim meikäläisen n.60mm madalluksella camber on jotakuinkin 2-3astetta ilman tuota kittiä, joten sanoisin jopa välttämättömäksi hankinnaksi madallettaessa yli 30mm. Joihinkin ja joissakin alustasarjoissa on säädettävä pumpun yläpää joten tälläkin voi vaikuttaa suuresti camberiin ja casteriin.

Kannattaa huomioida että camber kitit säätävät siten että alatukivarsi on paikoillaan ja ylätukivarsi siirtää rengasta pystympään, joten joissain tapauksissa saattaa rengas päästä hinkkaamaan lokarin kaareen. Tästä taas selvitään laittamalla ne oikeankokoiset ja sopivalla offsetilla olevat vanteet ja oikean kokoiset renkaat. Jos sekään ei auta niin ei muutakun levittämään autoa ;)

Aurauskulmat kyllä säätyy ongelmitta.
"Jos joku on jumissa, irroita se väkisin. Jos se menee rikki irroittaessa, olisi se jokatapauksessa pitänyt vaihtaa jo uuteen."

Evox

  • Junior Member
  • **
  • Posts: 49
  • dsm
    • View Profile
Re: 2g Eclipsen Alustan säätömahdollisuudet?
« Reply #7 on: March 01, 2009, 22:16:13 PM »
Onko 2Ga:ssa(vuosimallit 1995-1997) samat ohjuukulmat kuin faceliftissä?


Faceliftin ohjauskulmat onnistuin jotenkin kopiomaan korjaamokäsikirjasta. Ei kellään sattuisi olemaan täydellistä 2Ga:n korjaamokäsikirjaa?

Etupää:

Auraus: Standard value: 0 + 3 mm ( 0 +-.. .12 in. )

CAMBER
Standard value:
-0astetta  20’+-30’ FWD (Vehicles with lbinch wheels)
-0 astetta 05’+-30’  FWD (Vehicles with 14inch wheels), AWD

Caster

4 astetta 40’ +- 1 astetta 30’



Taka:

auraus 3+ 3 (.12´+0 .12)

Camber  -1 astetta 40’ +- 30’

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: 2g Eclipsen Alustan säätömahdollisuudet?
« Reply #8 on: March 02, 2009, 14:38:26 PM »
Kävin säädättämässä kanssa kulmat madallussarjan asentamisen jälkeen. Korjaamolla löytyi vehkeistä eclin tiedot valmiina, joiden mukaan asetukset säädettiin. Nyt sitten kuitenkin huomasin, että kesätassut ovat kaikki sisäreunasta kuluneet sileiksi eivätkä mene konttorilla läpi. Tosin kulmien säädöistä on jo pari vuotta, mutta kovasti ihmetyttää mitä erityistä viime kesässä oli, että renkaat meni pilalle. Ajoinkin normaalia vähemmän. Jos joku iskareista olisi pettänyt, niin sen varmasti tuntisi eikä se pilaisi kaikkia renkaita. Paineetkin ovat olleet kohillaan.

Aivan sikakalliita uudet renkaat.  :'( Pakko katsastaa talvikiekoilla ja siirtää kumien ostoa jonnekin tulevaisuuteen.
Ai, kato se irtos...

UITTO-

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 896
  • dsm
    • View Profile
Re: 2g Eclipsen Alustan säätömahdollisuudet?
« Reply #9 on: March 02, 2009, 15:18:02 PM »
madaltaessa camber kulma muuttuu, pelkkä aurauskulmien säätö ei riitä.

2g takapäässä pitäs olla tangot missä on epäkeskopultit joilla säädetään camber, voiolla että niiden säätövara loppuu, jolloin tarttee ottaa tangot korista irti ja laittaa sinne väliin muutama prikka ja tanko takasin kiinni niin tulee lisää kulmaa taas.

JoNi-

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 230
  • Mönkkäri :) ja Eagle Talon TSI AWD taas hetken..
    • View Profile
Re: 2g Eclipsen Alustan säätömahdollisuudet?
« Reply #10 on: March 02, 2009, 20:01:22 PM »
Quote
Kävin säädättämässä kanssa kulmat madallussarjan asentamisen jälkeen. Korjaamolla löytyi vehkeistä eclin tiedot valmiina, joiden mukaan asetukset säädettiin. Nyt sitten kuitenkin huomasin, että kesätassut ovat kaikki sisäreunasta kuluneet sileiksi eivätkä mene konttorilla läpi. Tosin kulmien säädöistä on jo pari vuotta, mutta kovasti ihmetyttää mitä erityistä viime kesässä oli, että renkaat meni pilalle. Ajoinkin normaalia vähemmän. Jos joku iskareista olisi pettänyt, niin sen varmasti tuntisi eikä se pilaisi kaikkia renkaita. Paineetkin ovat olleet kohillaan.

Aivan sikakalliita uudet renkaat.  :'( Pakko katsastaa talvikiekoilla ja siirtää kumien ostoa jonnekin tulevaisuuteen.

Mä säädätin samalla tavalla 1g:stä viime kesänä kulmat ennen uusia renkaita ja ihan samalla tavalla mulla etupäästä reunasta aivan sileät. Takarenkaat tosin ok.

Auton tiedot löytyi myös kyseisen rengasfirman koneelta. Ei mulla ole edes mitään alustasarjaa asennettu, ihan vakio jutut ja siltikin käy noin ja yhessä kesässä.. Ihmettelin sitä myös itsekkin.  :(
Oho, kuinkas se nyt noin??