Author Topic: Ajovalojen korkeudensäätö 2g  (Read 6987 times)

Dom

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 295
  • GS-T -99
    • View Profile
Ajovalojen korkeudensäätö 2g
« on: January 25, 2009, 14:36:04 PM »
Japanin valot pitäisi vaihtaa eurooppalaisiin, auton sisältä korkeussäädettäviin.  Korkeussäädin ja säätömoottorit ovat Eclipsen alkuperäiset. Onko kenelläkään tietoa/kytkentäohjetta mitenkä hilut pitäisi kytkeä keskenään yhteen ?

Kyllähän tuon selvitettyä saa, mutta kytkentäkaavio säästäisi aikaa.   :)

« Last Edit: January 25, 2009, 14:37:26 PM by Dom »

Evox

  • Junior Member
  • **
  • Posts: 49
  • dsm
    • View Profile
Re: Ajovalojen korkeudensäätö 2g
« Reply #1 on: February 09, 2009, 16:51:38 PM »
Quote
Japanin valot pitäisi vaihtaa eurooppalaisiin, auton sisältä korkeussäädettäviin.  Korkeussäädin ja säätömoottorit ovat Eclipsen alkuperäiset. Onko kenelläkään tietoa/kytkentäohjetta mitenkä hilut pitäisi kytkeä keskenään yhteen ?

Kyllähän tuon selvitettyä saa, mutta kytkentäkaavio säästäisi aikaa.   :)



Onkos tähän tullut apuja?

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: Ajovalojen korkeudensäätö 2g
« Reply #2 on: February 11, 2009, 14:35:57 PM »
http://www.mitsubishiclubsweden.se/forum/viewtopic.php?t=16022&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=

Jos tuolta löytyis apuja...

Edit: Selailin läpi enkä kyllä löytänyt mitään kaavioita valoihin. Korkeuden säädöstä oli jotain, mutta en huomannut sähkökaaviota.
« Last Edit: February 11, 2009, 15:39:17 PM by Tuiisa »
Ai, kato se irtos...

Evox

  • Junior Member
  • **
  • Posts: 49
  • dsm
    • View Profile
Re: Ajovalojen korkeudensäätö 2g
« Reply #3 on: February 11, 2009, 22:13:07 PM »
Quote
http://www.mitsubishiclubsweden.se/forum/viewtopic.php?t=16022&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=

Jos tuolta löytyis apuja...

Edit: Selailin läpi enkä kyllä löytänyt mitään kaavioita valoihin. Korkeuden säädöstä oli jotain, mutta en huomannut sähkökaaviota.

En äkkiä selaamalla löytänyt. Onko kukaan tietoinen moniko napainen liitin säätömoottoriin menee ja säätönuppiin?

Onko joku onnistunut kilvittämään auton ilman ajovalojen korkeudensäätöä, vetoen siihen että on riittävän jäykkä alusta?

Dom

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 295
  • GS-T -99
    • View Profile
Re: Ajovalojen korkeudensäätö 2g
« Reply #4 on: February 12, 2009, 09:12:17 AM »
Quote
Quote
http://www.mitsubishiclubsweden.se/forum/viewtopic.php?t=16022&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=

Jos tuolta löytyis apuja...

Edit: Selailin läpi enkä kyllä löytänyt mitään kaavioita valoihin. Korkeuden säädöstä oli jotain, mutta en huomannut sähkökaaviota.

En äkkiä selaamalla löytänyt. Onko kukaan tietoinen moniko napainen liitin säätömoottoriin menee ja säätönuppiin?

Onko joku onnistunut kilvittämään auton ilman ajovalojen korkeudensäätöä, vetoen siihen että on riittävän jäykkä alusta?


TARKENNETTU VERSIO (12.2.2009 kello 13:30)

Säätömoottorin johdot menevät samaan liittimeen polttimoilta lähtevien johtojen kanssa (8-napainen). Japanin autoissa on taas 6-napainen liitin (korkeudensäätömoottorin johdot puuttuvat). Helpointa on antaa auton johtosarjan olla sellaisenaan ja vaihtaa moottorilliseen E-hyväksyttyyn lyhtyyn 6-napainen liitin vanhasta moottorittomasta valosta. Moottorissa on kolme johtoa , joille kannattaa hakea erillinen, vesitiivis 3-osainen liitin motonetista. Johtojen värit ovat vihreä (säätimeltä), musta (miinus) ja sininen (plus). Sininen (plus) kannattaa ottaa parkeilta tai lähivaloilta.

Säädin on nelinapainen. Kaksi napaa merkkivalolle ja kaksi napaa itse säätimelle. Säätimen toinen napa kytketään maihin ja toinen moottoreille. Säätimen takana olevaan liittimeen ei löydy vastaliitintä, johdot tinaamalla kiinni, kutistesukkaa päälle ja liitin johtojen päähän (esim. motonetista).

Voi toki käyttää säädintä jossa on merkkivalon lisäksi kolme napaa itse säätimessä, mutta silloin kytkentä on toisenlainen.

Valojen vaihto onkin sitten mielenkiintoinen projekti, onneksi etuvalojen takia ei tarvitse takapuskuria purkaa.   ;D

Epäilempä että ei mene läpi ilman korkeudensäätöä.
« Last Edit: February 12, 2009, 15:46:51 PM by Dom »

Evox

  • Junior Member
  • **
  • Posts: 49
  • dsm
    • View Profile
Re: Ajovalojen korkeudensäätö 2g
« Reply #5 on: February 12, 2009, 22:22:16 PM »
Noita Datsuneita ja Evoja ovat kilvittäneet ilman korkeudensäätö heebeleitä. Katsastuksessa on tällöin todettu että kuorma päällä alusta on niin jäykkä että korkeudensäädölle ei ole tarvetta.

Tiedä sitten menisikä tälläinen Eclipsessä läpi, onko kokemuksia jäykistyykö alusta madallusjousilla? Vakio jousen jousivakio?

Dom

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 295
  • GS-T -99
    • View Profile
Re: Ajovalojen korkeudensäätö 2g
« Reply #6 on: February 12, 2009, 23:44:29 PM »
Quote
Noita Datsuneita ja Evoja ovat kilvittäneet ilman korkeudensäätö heebeleitä. Katsastuksessa on tällöin todettu että kuorma päällä alusta on niin jäykkä että korkeudensäädölle ei ole tarvetta.

Tiedä sitten menisikä tälläinen Eclipsessä läpi, onko kokemuksia jäykistyykö alusta madallusjousilla? Vakio jousen jousivakio?

Omassa vaparissa on madallusjouset (maavara n. 10cm). Alusta on melko kova/jäykkä, mutta kyllä ne katsastuksessa korkeudensäädön katsoivat. Riippuu toki melkoisesti konttorista.

Jos joudut umpiot vaihtamaan E-hyväksyttyihin niin niissä tulee yleensä moottorit mukana, koska ovat johdotettu samoihin liittimiin polttimoiden kanssa. Eihän se enää hirveästi lisää maksa tuo säädin kojelautaan. Toki hieman lisää työtä.