Author Topic: Jakopäänremppa ja nokkapyörien ajoitusmerkit.  (Read 11767 times)

Pinkku_os

  • Rookie Member
  • *
  • Posts: 23
  • Eclipse 93 na
    • View Profile
Jakopäänremppa ja nokkapyörien ajoitusmerkit.
« on: October 11, 2011, 20:58:31 PM »
Tasapainotushihna menny aikoinaan riekaleiksi ja ampunu rojua jakopäänhihnan väliin.
Lopputulos: 8 venttiiliä solmussa ja kansi koneistettavaksi.
Nyt kun on kansi ja kaikki kilkkeet paikallaan, niin tehoja uupuu.
Rupesin siinä sitten miettimään nokkapyörien merkkejä, että asettuuko ne itse "nätisti" vastakkain kun pyörittelee, vai teinkö virheen kun jouduin niitä kampeamaan, että merkit olisit "juuri vastakkain"? Lähinna, kun ne merkit olisi kyllä kutakuinkin osoittanut toisiinsa, mutta kuvittelin että ne pitää saada just eikä melkein.
Alfamerin kirjasta ja netistä katselin ohjeita, mutta nyt kauhistuttaa, että menikö sittenkin jotai pieleen.
6-Bolt Mitsubishi Timing Belt Replacement Part 2 minuutin kohdalta kun kattoo, niin saa käsityksen, että niitä nokkia kuuluisi vähän kammeta...
Valaiskaa mua ennen kuin avaan koko sheissen uudestaan ja pistän venttiilit uudestaan kieroiksi. :)

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4159
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Jakopäänremppa ja nokkapyörien ajoitusmerkit.
« Reply #1 on: October 12, 2011, 15:03:45 PM »
Hyvin yksinkertaisesti merkit pitää olla joka paikassa kohdallaan. Kun pyörität kampuraa muistaaakseni kuusi kertaa, niin niiden merkkien pitäisi sattua kohdalleen joka paikassa.

Yksi mitä tuossa videossa ei näkynyt, on se, että ne nokkapyörien merkit pitää olla kannen yläreunan tasolla kun kaikki muut merkit on kohdalla. Eli kun alapään merkit kohdalla, pitää nokkapyörien merkit olla toisiinsa nähden tasan just kohdallaan sekä myös kannen yläreunan tasolla. Tarkistitko tämän? Lisäksi ne nokka-akselien pinnit jotka näkyyy nokkapyörissä pitää olla ylöspäin kuten tuossa kuvassakin näkyy.

http://www.dsm.org/tsbs/tbelt/tbelt.htm

Lyhyesti siis:
- Kaikki merkit kohdalleen alhaalta
- Nokkapyörissä näkyvät "pinnit" ylöspäin
- Nokkapyörien merkit toisiinsa kohdistettuna ja kannen yläreunan tasoon
« Last Edit: October 12, 2011, 15:07:25 PM by teme »
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Pinkku_os

  • Rookie Member
  • *
  • Posts: 23
  • Eclipse 93 na
    • View Profile
Re: Jakopäänremppa ja nokkapyörien ajoitusmerkit.
« Reply #2 on: October 12, 2011, 22:11:52 PM »
kävin räpsäsemässä kuvan nokkapyöristä, jotta voitte kertoa mielipiteenne.
Tankissa oli tosiaan about 5 litraa 2 vuotta vanhoja bensoja... Lisäsin kyllä 10 litraa tuoretta ja masinolia pääälle.

 Jos tää on ok, niin seuraavaks katon vielä alapuolelta merkit...
Ja sillä vääntämisellä tarkoitin että nokat ei ole lepoasennossa.
« Last Edit: October 12, 2011, 22:37:31 PM by teme »

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4159
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Jakopäänremppa ja nokkapyörien ajoitusmerkit.
« Reply #3 on: October 12, 2011, 22:58:15 PM »
Vaikea tuosta tarkasti nähdä, ovatko merkit linjassa kannen reunan kanssa. Mikäli ovat, ja alapään merkit on kohdallaan, pitäisi kaiken olla ok.

Ja siitä vääntämisestä, niin muistaakseni tosiaan ne ei mene mene lepoasennossa kohdalleen. Olikohan jopa niin, että merkit piti kääntää hieman kannen reunasta alaspäin, sitten hihna paikoilleen ja kun vapauttaa niin ne merkit nousevat sen verta ylemmäs, että menevät kannen reunan kanssa linjaan. On taas kulunut sen verta aikaa kun viimeksi tuon jakopään kasasin, alkaa muisti reistailemaan  ::)

Lisäkyssäri: Onko CAS (nokka/kampi-akselin asentotunnistin) pantu imunokkaan kiinni oikein rempan jälkeen? Eli kuka sen on asentanutkin takaisin, on tiennyt mitä tekee?
« Last Edit: October 13, 2011, 14:03:30 PM by teme »
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Pinkku_os

  • Rookie Member
  • *
  • Posts: 23
  • Eclipse 93 na
    • View Profile
Re: Jakopäänremppa ja nokkapyörien ajoitusmerkit.
« Reply #4 on: October 13, 2011, 08:11:07 AM »
Nyt alkaa jäleen hirvittämään. Koneistamolla olivat sen irroittaneet ja itse laitoin takaisin paljoa ajattelematta... Mitäs seurauksia sillä voi olla? Autolla on kuitenki päässy ajamaan...

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4159
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Jakopäänremppa ja nokkapyörien ajoitusmerkit.
« Reply #5 on: October 13, 2011, 13:59:57 PM »
Nyt alkaa jäleen hirvittämään. Koneistamolla olivat sen irroittaneet ja itse laitoin takaisin paljoa ajattelematta... Mitäs seurauksia sillä voi olla? Autolla on kuitenki päässy ajamaan...

Ei se vakavaa ole, sillä säädetään siis vain sytkän ajoitus, mistä voi nyt johtua tuo tehojen puute mikäli jakopää on kohdallaan. Ensin asennat CAS:n oikein sinne imunokkaan, ja sitten joudut sytkän katsomaan kohdalleen.

CAS:n asennus liitekuvassa. ja sytkän säätö: http://www.plymouthlaser.com/timin.htm
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

zalama

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 601
    • View Profile
    • Rockpiston
Re: Jakopäänremppa ja nokkapyörien ajoitusmerkit.
« Reply #6 on: October 13, 2011, 15:45:00 PM »
Vaikea tuosta tarkasti nähdä, ovatko merkit linjassa kannen reunan kanssa. Mikäli ovat, ja alapään merkit on kohdallaan, pitäisi kaiken olla ok.

Ja siitä vääntämisestä, niin muistaakseni tosiaan ne ei mene mene lepoasennossa kohdalleen. Olikohan jopa niin, että merkit piti kääntää hieman kannen reunasta alaspäin, sitten hihna paikoilleen ja kun vapauttaa niin ne merkit nousevat sen verta ylemmäs, että menevät kannen reunan kanssa linjaan. On taas kulunut sen verta aikaa kun viimeksi tuon jakopään kasasin, alkaa muisti reistailemaan  ::)

Lisäkyssäri: Onko CAS (nokka/kampi-akselin asentotunnistin) pantu imunokkaan kiinni oikein rempan jälkeen? Eli kuka sen on asentanutkin takaisin, on tiennyt mitä tekee?

Juu ihan lepoasennossa ei merkit pysy kohdakkain hihnaa laitettaessa. Joutuu hieman akselia kääntämään ja sitten hihna paikalleen. Tuohon hihnan paikallaan pitämiseen on muuten hyvä apu sellaset muoviset pikkupuristimeet, maksaa muutaman euron jossain halpistavaratalossa

Pinkku_os

  • Rookie Member
  • *
  • Posts: 23
  • Eclipse 93 na
    • View Profile
Re: Jakopäänremppa ja nokkapyörien ajoitusmerkit.
« Reply #7 on: October 13, 2011, 19:12:43 PM »
Kurkkasin sinne alapuolelle, mutta kiireessä en pystynyt kunnolla katsomaan/kuvaamaan.
Ei se lovi osoitti merkin yimpään symboliin (mikä lie, ku oli aika likainen...)
Eli tästä kuvasta se on se oikeanpuoleisin merkki
http://www.streettunedmotorsports.com/parts/b/timing_belt_cover_6_bolt2.jpg

Seuraavaksi varmaan se CAS syynäykseen.
« Last Edit: October 13, 2011, 19:16:43 PM by Pinkku_os »

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4159
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Jakopäänremppa ja nokkapyörien ajoitusmerkit.
« Reply #8 on: October 13, 2011, 21:08:45 PM »
Ne jakopään merkit on siellä alla, tuosta suojasta et näe mitään muuta kun sen ajoitusmerkin minkä mukaan ajoitus säädetään. Elikkäs tuo muovisuoja kokonaan pois, ja siellä on merkit kuten tuossa kuvassa mikä aikasemmin mainittu.
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Pinkku_os

  • Rookie Member
  • *
  • Posts: 23
  • Eclipse 93 na
    • View Profile
Re: Jakopäänremppa ja nokkapyörien ajoitusmerkit.
« Reply #9 on: October 13, 2011, 22:05:40 PM »
Tässä se juonenkäänne tuleekin. Mulla ei ollut noita merkkejä siellä muovin alla. En tiedä onko ne irrotettavissa/irtoavia, mutta itseltä ei niitä löytynyt (eli nu nuolet/kepit). Jouduin suunnistamaan sen mukaan mitä kuvista katoin, että mitä pultteja löytyy, joita voisi käyttää referenssinä. Loppujen lopuksi nyppäsin kannen irti ja etsin sitä kautta yläkuolokohdan. Ja ellen aivan väärin muista, niin merkin olisi pitänyt osoittaan about puoli kolmeen, mutta mäntä oli ylhäällä, kun merkki oli jossain klo kymmenessä. (olis pitäny vaan hinata koko kottero mitsun huoltoon, niin olisi päässy helpommalla... :/)

Edit: Tosiaan nyt vasta huomasin että 93 merkit ei oo siellä oikealla puolella, ihmekkös ettei löytyny...

Vaikuttaakos tasapainoakselin ajoitus muuhun kuin tarinään? Ei huvittais uudestaan irrottaa hihnoja ja pyöriä, että pääsee repimään sen suojan pois ja kurkkaamaan... prkl.
« Last Edit: October 13, 2011, 22:19:18 PM by Pinkku_os »

zalama

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 601
    • View Profile
    • Rockpiston
Re: Jakopäänremppa ja nokkapyörien ajoitusmerkit.
« Reply #10 on: October 17, 2011, 15:11:38 PM »
Tässä se juonenkäänne tuleekin. Mulla ei ollut noita merkkejä siellä muovin alla. En tiedä onko ne irrotettavissa/irtoavia, mutta itseltä ei niitä löytynyt (eli nu nuolet/kepit). Jouduin suunnistamaan sen mukaan mitä kuvista katoin, että mitä pultteja löytyy, joita voisi käyttää referenssinä. Loppujen lopuksi nyppäsin kannen irti ja etsin sitä kautta yläkuolokohdan. Ja ellen aivan väärin muista, niin merkin olisi pitänyt osoittaan about puoli kolmeen, mutta mäntä oli ylhäällä, kun merkki oli jossain klo kymmenessä. (olis pitäny vaan hinata koko kottero mitsun huoltoon, niin olisi päässy helpommalla... :/)

Edit: Tosiaan nyt vasta huomasin että 93 merkit ei oo siellä oikealla puolella, ihmekkös ettei löytyny...

Vaikuttaakos tasapainoakselin ajoitus muuhun kuin tarinään? Ei huvittais uudestaan irrottaa hihnoja ja pyöriä, että pääsee repimään sen suojan pois ja kurkkaamaan... prkl.

Oi voi aika vaikean kaavan kautta menee nokkahihnan asennus... Muuten jos merkkejä ei löydy, yläkuolokohtaa ei sitten löydä tarkasti silmällä. Vaikka mäntä näyttää olevan ylhäällä, kiertokangen liikeradasta johtuen hihnapyörä voi kääntyä useita asteita männän "yläkuolokohdassa". Tarviis heittokellon viisarilla hakea kaksi kohtaa kun mäntä alkaa liikkua alaspäin kampiakselia myötä-ja vastapäivään käännettäessä, ja tämän liikealueen puolessa välissä on yläkuolokohta. Tämä onnistuu vaikka sytytystulpan reiästä.

Pinkku_os

  • Rookie Member
  • *
  • Posts: 23
  • Eclipse 93 na
    • View Profile
Re: Jakopäänremppa ja nokkapyörien ajoitusmerkit.
« Reply #11 on: October 17, 2011, 22:08:21 PM »
Myönnän että tässä projektissa on menty vähän perse edellä puuhun... Mutta kyllä sen oon ilmeisesti oikeaan paikkaan asettanut, kun muistan että siellä alhaalla oli se pieni nasta, jonka myöhemmin ajattelin olevan se merkki. Ja kun nokan merkit osoittavat toisiaan (oon senkin tarkistanut viivaimella, että menee suoraan) siellä alhaalla se ajoitusmerkki osoittaa suoraan siihen yläkuolokohdan merkkiin. Eli nyt oon ajatellut seuraavaks vaihtaa uuden bensan suodattimen, tankata tuoreet bensat ja laittaa sen CAS:in ohjeiden mukaan, tarkistaa sen ajoituksen, sekä puristukset. (silloin kun kottero hajos 1 sylinterissä ei ollut paineita)
Osaakos kukaan kertoa mikä bensansuodatin siihen käy? Motonetiltä ei löytyny nimenomaan gti-galanttiin tarkoitettua ja AD:lla se maksaa mansikoita...
« Last Edit: October 17, 2011, 22:34:34 PM by Pinkku_os »

Pinkku_os

  • Rookie Member
  • *
  • Posts: 23
  • Eclipse 93 na
    • View Profile
Re: Jakopäänremppa ja nokkapyörien ajoitusmerkit.
« Reply #12 on: October 25, 2011, 00:26:00 AM »
Hihphei! Polttoainesuodatin löyty järkihintaan Fixukselta (9€), CAS asennettu asianmukaisesta, ajoitus laitettu välille 5-10° ja kone käy iloisesti & tehokkaasti. Sytytystä en saanu sen tarkemmin laitettua, kun lamppu oli vähän heikko ja se merkki niin pirun olematon.
Alkaa leimaamisen aika lähestyä. :)

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4159
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Jakopäänremppa ja nokkapyörien ajoitusmerkit.
« Reply #13 on: October 26, 2011, 19:26:43 PM »
Hihphei! Polttoainesuodatin löyty järkihintaan Fixukselta (9€), CAS asennettu asianmukaisesta, ajoitus laitettu välille 5-10° ja kone käy iloisesti & tehokkaasti. Sytytystä en saanu sen tarkemmin laitettua, kun lamppu oli vähän heikko ja se merkki niin pirun olematon.
Alkaa leimaamisen aika lähestyä. :)

Hyvä kun sait toimimaan. Siihen kampuran pyörän merkkiin kannattaa jollain esim valkoisella merkkauskynällä tjms tehdä viiva, näin sen erottaa paremmin kun lampun kanssa säätää.
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

PRM

  • Rookie Member
  • *
  • Posts: 21
  • -97 2.0 GS edm 4g63
    • View Profile
Re: Jakopäänremppa ja nokkapyörien ajoitusmerkit.
« Reply #14 on: October 28, 2011, 00:29:53 AM »
Hei,

Sorry, jos lainaan hiukan toisen threadia, mutta kysymys on exactly sama: Onko nokkapyörien merkit kohdallaan?

Kone on eri vuosimallia, eli -97 4g63 vapari

Homma on työkiireiden takia ollut levällään muutaman kuukauden, mutta pääsin taas vaihteeksi asiaan käsiksi. Lisää tuolla: http://www.dsmclubfinland.com/foorumi/index.php?topic=1611.0

Kysymykset:
- päteekö tälläkin koneella tuo "vastakkain olevat merkit kannen yläreunan tasalla". Ne ovat, sillä tarkkuudella kun voin ylipäätään teräsviivainta apuna käyttäen nähdä.
- Varsinaisesti huolta aiheuttaa se, että nokkapyörissähän on tuo lovi kummallakin puolella pyörää. Tulisiko KAIKKIEN lovien olla linjassa merkkien ollessa kohdallaan, vai riittääkö siis, että vastakkaiset merkit ovat kohdallaan ja oikealla tasolla? Nyt jos viivaimella katsoo linjan toisen pyörän uloin lovi - keskimerkit - toisen pyörän ulkokehä, niin siellä lovi jää noin hampaan verran pieleen. Uskoakseni linjan saisi kohdalleen pyöräyttämällä toista nokkaa hampaan verran ja sitten kääntämäällä koko systeemiä hiukan niin, että merkit osuisivat, mutta sitten ei alakerran merkit enää osuisi kohdalleen.

Miten siis?

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4159
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Jakopäänremppa ja nokkapyörien ajoitusmerkit.
« Reply #15 on: October 28, 2011, 15:38:56 PM »
Samat jutut pätee, sama moottori käytännössä. Nokkapyörien sisemmät merkit tasan ja linjaan kannen reunan kanssa, pitäisi olla ok jos oikeasti ovat linjassa (ja ne nokkien pinnit ylöspäin). Ja vielä jos alapään merkit kohdillaan niin homma ok.
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

PRM

  • Rookie Member
  • *
  • Posts: 21
  • -97 2.0 GS edm 4g63
    • View Profile
Re: Jakopäänremppa ja nokkapyörien ajoitusmerkit.
« Reply #16 on: October 29, 2011, 01:17:47 AM »
OK, kiitti jälleen, teme

Eiköhän se ole siellä. Tuntui ainakin heräävän virkeästi henkiin ja otti herkästi kierrosta. Kokeilemaan en päässyt, kun tallikavereiden romut oli edessä ja äijät kaljalla  ???

V-mäisin homma oli ehdottomasti jakoremmin kiristys, aika monta kertaa piti epäkeskopyörän kiristystä 48 Nm:ään harjoitella, että jäi hydraulikiristimen rungon ja ja vivun väliin se vaaditut 3.8 - 4.5 mm...

Muutama käytännön pointti: Tuntuu Mitsun ukot antavan aika tarkasti nuo oheislaiteremmienkin kireydet yms.

                                            Belt Deflection
Alternator/Water Pump Belt        9.0-11.5 mm (.354-.453 in.)
Power Steering Belt                  6.0-9.0 mm (.240-.354 in.)

..miten nuokin mittaat...

Eli millä lailla olette vetäneet? Itse vedin nyt hiukan peukkutuntumalla kuten yleensäkin ja peukalon + etusormen välissä saa käännettyä remmin pystyyn vapaasta kohdasta. Riittääkö?

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4159
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Jakopäänremppa ja nokkapyörien ajoitusmerkit.
« Reply #17 on: October 29, 2011, 02:05:54 AM »
Noi muut remmit on täysin riittävä kun perstuntumalta kireälle. Jakoremmin kanssa vähän tarkempi sitten ettei jää löysälle. Ei noita arvoja joka paikassa kannata katsoa nuin tarkasti.
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Pinkku_os

  • Rookie Member
  • *
  • Posts: 23
  • Eclipse 93 na
    • View Profile
Re: Jakopäänremppa ja nokkapyörien ajoitusmerkit.
« Reply #18 on: November 03, 2011, 20:21:00 PM »
Väliaikatietona, leima tuli, eikä yhtään huomatuksia. :)