Author Topic: Eclipsen specsejä + muuta käytännön tietoa  (Read 7471 times)

ramon

  • New Member
  • Posts: 4
  • dsm
    • View Profile
Eclipsen specsejä + muuta käytännön tietoa
« on: April 16, 2005, 15:02:01 PM »
Hei.
Voisikohän joku kertoa mulle eclipsen specsejä ku netistä ei oikein tahdo löytyä muita ku jenkkimalleja.
Ajattelin meinaa ostaa sellaisen 150 heppaisen GS:n (91-94). Lähinnä minua kinostaa kiihtyyys, kulutus, massa ja kaikkea muuta mahdollista.

Tyyppivikoja olisi myös mukava kuulla. Tyhjäkäyntiongelmasta ja sen korjaamisesta(ISCM, TPS) olen jo jonkun verran lukenut. Löytyykö tekniikasta muita vastaavanlaisia ongelmia.

Lisäksi minua kiinnostaa varaosien saatavuus ja hinta. Itselläni on lancer 93(uudempi kori) jossa saattaa olla virranjakaja rikki(tyyppivika). Maahantuojalla kys. värkki maksaa vajaa 700e!!!  :o Jatkuuko samallainen hintakohtelu myös tämän mallin kohdalla ja saako osia suomesta helposti muutekaan ku auto ei vissiin ole ikinä ollut minkään maahantuojan tuontilistoilla (korjatkaa jos olen väärässä).

Edellisen lisäksi olen joutunut tutustumaan mitsun vaihteistolaatuun joka ei ilmeisesti ole ainakaan aiemmassa lancerin korimallissa ollut kehuttava kun reilusti alle 200tkm ajettuihin autoihin on jouduttu laatikot kunnostamaan. Seuraavassa(omassa) korimallissa tämän ongelman väitetään olevan jo poissa mutta kylläpä itselläni ainakin pitää perän laakeri ääntä, vaikkei kovin suurtakaan. Epäilinkin jo että mahtaakohän omassani olla vielä vanha vaihdelaatikko ku se on niitä ensimmäisiä malleja. Ovatko eclipsen laatikot olleet kiltisti?

Joka tapaukessa kritiikkiä kaivataan tosta eclipsesta. Kannataako sittenkin ostaa esim. corrado g60 tai 200sx ???


Kävin muuten koeajamassa sellaisen toissapäivänä enkä ole sen jälkeen oikein saanut rauhaa, vaikka se olikin mm. pehmeän kytkimen, tunnottoman ja liian kevyen ohjauksen sekä kiihtyvyytensä puolesta hieman pettymys...  ;D

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4159
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Eclipsen specsejä + muuta käytännön tietoa
« Reply #1 on: April 16, 2005, 15:15:40 PM »
1gen on siis 90-94 vuosimallit.
GS malli:
0-100km/h = ~ 9.0s.
Paino: 1245Kg
Bensiininkulutuksesta, jotta keskikuluksena 1000km matkalla itse sain vakiona n.7.3l/100km. Kaupungissa saa ajotavan mukaan menevään sen 8-10l/100km.

Täältä lisää autosta, kun toinenkin tiedustellut:
http://www.dsmclubfinland.com/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=news;action=display;num=1112616316

Corradoon en itse koskisi, tekniikka sen verran heikkoa. 200SX on hyvä valinta jos ahdettua kaipaa, mutta ahdettu eclipse /talon / laser on vielä parempi valinta.  ;)

Vaihdelaatikosta ei vielä ainakaan ketään ole valittanut. Erittäin hyvin toiminut itsellä ainakin.

Omassa eclipsessä ei ainakaan ole mitenkään ylikevyt ohjaus, vaan se säätyy elektroonisesti nopeuden mukaisesti. Sekä kytkin ei ole mitenkään "pehmeä" omasta mielestäni, mitä sillä nyt sitten taroitatkaan..
« Last Edit: April 16, 2005, 15:18:56 PM by admin »
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

ramon

  • New Member
  • Posts: 4
  • dsm
    • View Profile
Re: Eclipsen specsejä + muuta käytännön tietoa
« Reply #2 on: April 16, 2005, 22:08:47 PM »
Tietysti ahdettua eclipsea ottaisin mielummin mut ku en oo nähnyt niitä paljon myytävänä. Sitä paitsi ei meikäläisellä taida riittää varaa moiseen leluun. Eihän se 200sx:kään halpa ole mutta niitä nyt on ainakin tarjolla runsaasti.
Pehmeällä kytkimellä tarkoitan sitä että polkimen liikerata itse kytkentävaiheessa on suht. suuri tai ainakin suurempi kuin lancerissa(toivottavasti ymmärsin mitä tarkoitan). Samoin ohjaus on kevyempi kuin lanserissa. Korkea "tehostusaste" olikin varmaan syynä lievään tunnottomuuten yhdessä korkeaprofiilisten renkaiden kanssa. Tietysti nämä lienee kaikki tottumuskysymyksiä mutta voikohän tehostusta säätää esim. säätämällä ohjaustehostimen painetta ja antaako se lisää tuntoa ohjauspyörälle? Eihän se alkuperäinenkaan huono ole mutta täytyyhän sitä autoaan aina VÄHÄN muokataa "omakseen"  ;)
Aika hienot sähkövermeet muuten eclipsellä jos siitä löytyy ajonopeuden mukaan säätyvä ohjaustehostinkin. Taitavat olla parhaimmat tämän hintatason pikkusportissä! ;D Toimiiko ne sähkölaitteet sitten tosiaan hyvin näinkin vanhassa autossa? Ajattelin vaan että eikös niihin sähkölaitteisiin tule yleensä kaikennäköistä pikkuvikaa vähän vanhemmissä peleisä?
Harmittaa kyllä et se kiihtyvyys on "vain" ~9s. Pääseehän se 200sx:kin tehtaan mukaan alle 8:ssa sekunnissa 100:n ja on corradokin nopeampi. :-/ Voi olla kuitenkin että se takapuolituntuma olisi sittenkin parempi kuin mitä mä olen testannut. En meinaa viittinyt kierrättää konetta paljon 6000 r.p.ämmää enempää. Myöhemmin jäi sellainen olo että oma 1,6 lancerkin melkein pääsee kovempaa :-/ Millaisilla kierroksilla se maksimiteho saavutettiinkaan? Entä maksimivääntö?
Kiitti muuten siitä linkinstä jonka jätit viime viestissä. Tultiin taas astetta fiksummaksi  8)

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4159
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Eclipsen specsejä + muuta käytännön tietoa
« Reply #3 on: April 16, 2005, 22:16:07 PM »
Sähkövermeet on omassani ainakin toiminut moitteetta. Eikä muutkaan hirveästi ole valitellut. Eclipse kun ei ole mikään japanin ruoska, vaan jenkeissä kasattu peli. Ja ainoa japanista tullut puoli on moottori. Eihän tuo vapari ole mikään kiituri, oikeassa olet. Mutta huomattavasti parempi kokonaisuus kun joku corrado tai 200sx. Ja tottakai 200sx on vikkelämpi kun siinä on ahdin. Ja koeajamasi auto ei välttämättä edes ollut täysin kunnossa jos tuntui hirveän hitaalta.

7500rpm on elektroninen rajoitin, sinne asti voi huoletta kiihdyttää jos mieli tekee. Huipputehot on 110kw@6750rpm ja huippuväännöt 175Nm@5500rpm. Pienellä virittelyllä vapari eclikin saadaan mielekkäämmäksi, jos ole vielä kerennyt lueskella esim. minun vaparin niistämis päiväkirjaa tuolta projektit osiosta.

Ohjaustehostinta tuskin pystyy säätämään mitenkään, en kyllä käsitä miten se voisi olla epämiellyttävä kenellekkään, omassani ainakin se on erittäin hyvä, pienillä nopeuksilla kääntää keveästi ja nätisti. Sitten moottoritienopeuksissa kääntää pois.

Kannattaa käydä koeajamassa useampaa yksilöä niin osaat arvioida hieman, tai jos joku klubin jäsenistöstä asustelee lähelläsi ja voi kenties kyyditä sinua kärryllä niin ainakin varmistuu jotta pääset täysin ehjän kärryn kyytiin  8)
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

ramon

  • New Member
  • Posts: 4
  • dsm
    • View Profile
Re: Eclipsen specsejä + muuta käytännön tietoa
« Reply #4 on: April 16, 2005, 22:40:20 PM »
No tottahän se on et ei se mun ajamani eclipse ollut ainakaan sellaisessa kunnossa että itse sen ostaisin. Kilometrejä kertynyt lähes 200 tuhatta joiden aikana ratin päällyste oli irronnut rungosta niin paljon että se voidaan luokitella turvallisuusriskiksi :D Lisäksi oikea ovi ei suostunut aukeamaan kuin 10 cm. Myyjä selitteli että sarana on vaan niin kuiva eikä tarvitsee muuta kuin rasvauksen. Mutta miten sen pääsee rasvaamaan ku tuntuu et alkaa rungot seuraavaks vääntyä ;D
Mitä se "1gen" muuten oikeastaan tarkoittaakaan?

ramon

  • New Member
  • Posts: 4
  • dsm
    • View Profile
Re: Eclipsen specsejä + muuta käytännön tietoa
« Reply #5 on: April 16, 2005, 22:43:19 PM »
Semmoinen tuli muuten kans mieleen että miks joissain yksilöissä on neljäpuolainen ratti ku useammissa on taas sellainen kolmepuolainen. Onko kyse jostain varustelutasosta vai vuosimallista vai jostain muusta?

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4159
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Eclipsen specsejä + muuta käytännön tietoa
« Reply #6 on: April 16, 2005, 23:22:16 PM »
Eli 1gen = first generation = 1990-1994  2gen = second generation = 1995-1999 vuosimallit.
Ratti taas on normisti aina se kolme "puolanen" eli samanlainen mitä tässä kuvassa snadisti näkyy:
http://www.saunalahti.fi/~teme666/dsmcf/mittareita.jpg
« Last Edit: April 16, 2005, 23:23:02 PM by admin »
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Psy-J

  • Moderator
  • Extreme Member
  • *******
  • Posts: 855
  • Eclipse GSX -95
    • View Profile
Re: Eclipsen specsejä + muuta käytännön tietoa
« Reply #7 on: April 17, 2005, 02:41:13 AM »
Toi rattijuttu on muuten aika hämärä. Meitsilläkin oli kiinni autossa toi vakiratti (kolmipuolanen), mutta takapaksissa oli sitten odottamassa tuo Momon nelipuolanen, jota oon kanssa nähnyt muutamassa muussakin Eclissä jo.

Eli siis tuollainen -> http://www.dsmclubfinland.com/ajokit/psy-j/psy-j_2.jpg

edit:
Ainakin tästä löytyi samantien samanlainen ratti:
http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=255113&PN[0]

Ja parissa muussakin Eclissä olen siis tosissaan samanlaisia ratteja + keskiöitä nähnyt.
« Last Edit: April 17, 2005, 03:13:07 AM by Psy-J »

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4159
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Eclipsen specsejä + muuta käytännön tietoa
« Reply #8 on: April 17, 2005, 11:57:47 AM »
Tästähän voisi päätellä jotta kenties eclipseä on saksasta saanut aikoinaan jollain tietyllä varustepaketilla mihin sitten kuuluu juur tuo momon ratti...
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Lucky_Bug

  • Junior Member
  • **
  • Posts: 64
  • Rock Rock
    • View Profile
Re: Eclipsen specsejä + muuta käytännön tietoa
« Reply #9 on: April 19, 2005, 16:12:36 PM »
Juurikin samanlainen Momon nelipuolainen on myöskin mun Eclipsessä :) Onkohan mitään yhteyksiä muihin lisävarusteisiin? Itsellä lisävarusteita ainakin lämmitettävät peilit(vai onko vakiot?), momon ratti + kepin nuppi, takahelma ja käynnistyksenesto.

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4159
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Eclipsen specsejä + muuta käytännön tietoa
« Reply #10 on: April 19, 2005, 16:21:15 PM »
Mulla ei ole mitään momoja, eikä käynnistyksen estoa. Luultavasti saksassa on saanut itse sillain ruksailla mitä varusteita haluaa lisäksi.... ::)
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Lergei

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 240
  • Common sense is common welth
    • View Profile
Re: Eclipsen specsejä + muuta käytännön tietoa
« Reply #11 on: May 19, 2005, 19:46:00 PM »
En tiedä muitten Ecleistä mutta minun dimangilla ajettu 265tkm ja en ehkä itsekään olisi paremmin pitänyt :) Hyvässä iskussa joka puolta ja helvetin hyvä ajaa! ja onhan tuossa japsi osaa enemmän kuin motti.. nippondenso u know. Eiköhän auto ole kuin omistajansa, huoltoa ja hoivaa ne kaikki vaatii.  :D
Bojoiing!