Author Topic: Mitä tämä tekee?!? (uusi video)  (Read 18756 times)

JoNi-

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 230
  • Mönkkäri :) ja Eagle Talon TSI AWD taas hetken..
    • View Profile
Mitä tämä tekee?!? (uusi video)
« on: March 12, 2009, 17:35:46 PM »
Kertokaa ny joku viisaampi et mistä tämä johtuu:

http://www.youtube.com/watch?v=suLRBnZ2W-U

<------Kyseessä on siis tuo.
« Last Edit: March 13, 2009, 22:44:23 PM by JoNi- »
Oho, kuinkas se nyt noin??

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: Mitä tämä tekee?!?
« Reply #1 on: March 12, 2009, 17:53:33 PM »
Onko toi lambda mikä siinä lisämittarissa pomppii? Vai mitä yrität tossa kertoa?
Ai, kato se irtos...

JoNi-

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 230
  • Mönkkäri :) ja Eagle Talon TSI AWD taas hetken..
    • View Profile
Re: Mitä tämä tekee?!?
« Reply #2 on: March 12, 2009, 18:57:52 PM »
Onhan se lambda.. Ihan perus lambda, kuhan muuten vaan kuvasin sitäkin. Auto tosiaan röpöttää tuolla tavalla jo paikallaan polkiessa, mutta ajossa oikeen kunnolla nykii.

Toimii kuitenkin aina aivan täysin nykimättä tuonne 5000rpm ennen kuin tapahtuu mitään ihmeellistä. Kun toi 5000rpm tulee täyteen niin vaikea päästä isommille kierroksille. Menee kyllä mut hyppii ja röpöttää tosi paljon, kuten videossakin näkyy.

Eli mistäköhän tollanen mahtais johtua?? Aika paljon on jo kaikkea kokeiltu, meinasin et jos joku sattuis osaamaan ton videon perusteella jotakin heittää.. Rupee omat keinot oleen aika vähis..

Laitetaan nyt sen verran vielä et testattu on:

-Tulpat
-Tulpanjohdot
-Puola
-Kipinänvahvistin
-Bensapaineet
-Ecun sisältä eprom luteet (fuelcut pois)
-Ilmamassa mittari
-Lambda
-Nokka akselin asento tunnistin

Unohdin varmaan jotain vielä..
Oho, kuinkas se nyt noin??

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: Mitä tämä tekee?!?
« Reply #3 on: March 12, 2009, 19:50:42 PM »
No, vaihda otsikoksi vaikka käyntiongelma  ;)

Mutta itse vikaan. Kattelin tota boostia ja musta se ei pysy ylhäällä kuten pitäisi, eli vuotaako ylipaineet?

Ootko logannut, että tuleeko jotain vikakoodia?

Sulla on laajakaistalambda? Mites se tollain pomppii? Missä arvoissa se käy, kun tosta kuvasta ei saa tolkkua.
Ai, kato se irtos...

JoNi-

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 230
  • Mönkkäri :) ja Eagle Talon TSI AWD taas hetken..
    • View Profile
Re: Mitä tämä tekee?!?
« Reply #4 on: March 12, 2009, 22:35:20 PM »
Kyllä ne boostit pysyy ajossa ihan normaalisti ylhäällä, ja paineet ei vaihtele yhtään. Tyhjäkäynnillä se kai johtuu siitä ku ton mittarin kestää joku sekunti ennen kun se näyttää sitä oikeeta painetta.

Tulin just tallilta ja mittasin samalla siten ton ylipainepuolen että tukin turbolta lähtevän ahtopaineletkun, ja otin toisesta päästä imusarjasta irti. Sitte ajoin sinne järjestelmään 1,3bar painetta ja paineet pysyi sisällä. Ainoastaan dumppi päästi painetta ulos männän välistä, mutta kyse oli niin pienestä suhinasta että sitä hädintuskin kuuli. Noin 30 sekuntia kun paineet oli pudonnut 1,3bar-->1,2bar.

Loggeria mulla ei ole, mutta mulla on sellanen ite tehty vikakoodin luku härveli (kuulostaa lupaavalta)  :D josta oli rakennus ohjeet jossain täällä foorumilla. Se vilkuttelee vaan sitä tasasta sarjaa ja ainakin niissä luku-ohjeissa sanotaan että se meinaa et ei ole vikakoodia. Mitään "engine check" valoa ei syty missään vaiheessa.

Ei ole laajakaistalambdaa.. Normaalisti tuon seos-suhde mittarin mukaan se keikkuu tollai edestakaisin, mutta kiihdyttäessä se on koko ajan rikkaalla ja moottorijarruttaessa se mittari menee ensin laihalle ja sit pimenee kokonaan. MUTTA kun alkaa ajaessa tuo nykiminen tossa yli 5000rpm ni sihen asti seos mittari näyttää rikasta seosta ja heti kun alkaa nykiminen ni se rupee vetämään laihalle ihan yhtäkkiä. Siinä keskivaiheella se ei edes ole yhtä sekuntia vaan hyppii ihan kahden ääripään välillä laihalta rikkaalle sitä tahtia kun autokin hyppii täysillä kun kiihdyttää..

Voiskohan toi johtua jotenkin ecusta?? Kun ecu tuli huollosta ni se toimi kaks päivää täydellisesti ja sit se alkoi tekeen tota ihan yhtäkkiä. Mitään muutoksia en mihinkään ole sinä parin päivän tehnyt, se vaan alko ihan yhtäkkiä. Sillon niiden "molempien" kahden päivän aikana kun auto toimi  ::) ni se veti tonne 7000-8000rpm ihan ilman yhtäkään nykäystä.. Nyt sitä ei saa sinne sitte ku tosi kovalla tappelulla, ja se ei varmaan tee sille hirveen hyvää... :P

Voin koittaa tos joku päivä ottaa paremman videon ajossa tikikameralla, siit saa sit jo kunnol selvää.
« Last Edit: March 12, 2009, 22:36:37 PM by JoNi- »
Oho, kuinkas se nyt noin??

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: Mitä tämä tekee?!?
« Reply #5 on: March 12, 2009, 23:36:19 PM »
Siis kyllähän sen pitäisi olla rikkaalla kun kiihdytät. Jos menee laihalle, niin se on merkki ettei saa bensaa. Mä näkisin, että nyt ollaan siis ainakin syyssä tai seurauksessa. Eli joko se ei saa bensaa ecun takia tai sitten jossain muualla on vikaa.

Miten se lähtee käymään kylmänä? Kylmänä konetta myös rikastetaan suuremmalla määrällä bensaa.

Lähinnä tässä tulee mieleen, että suuttimissa olis paskaa. Ootko vaihtanut bensansuodattimen? Koita jotain suuttimien huuhteluaineita bensanjoukossa.

Jos se vika on sitten ecussa, niin en kyllä oikein osaa sanoa miten se näkyisi, muuta kuin katsomalla, että bensakartat on kunnossa. Mutta jos se kerran on toiminut ok:sti ja nyt sitten präkää niin ei sekään kovin todennäköiseltä kuullosta. Kato nyt myös piruuttas, että onko siellä johdot kunnolla ecussa kiinni ja muuallakin, vaikka toi vika ei siltä suoralta kädeltä vaikuta niin kaikki on autoissa aina mahdollista.

Älä nyt polje sitä autoa, jos se ei saa bensaa jostain syystä tai jotain muuta on rikki. Aja niinku taksia  :)
Ai, kato se irtos...

JoNi-

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 230
  • Mönkkäri :) ja Eagle Talon TSI AWD taas hetken..
    • View Profile
Re: Mitä tämä tekee?!?
« Reply #6 on: March 13, 2009, 07:54:03 AM »
Taksikuskithan on ihan hulluja nykyään..  ;)

Eivaa, juu kyllä mäki sitä meinasin et eikös tuo mahda täydellä kaasulla kiihdyttäessä ohittaa lambdan ja antaa sinne esiohjelmoidun kartan mukaan huomattavankin rikkaan seoksen vakiona. Mut juu, pakkohan tuon on olla vika, viasta aiheutuva seuraus tai ainakin osa viasta.

Kyllä se on aina kylmänä hyvin käyntiin lähtenyt. Ekat 2 sekuntia voi olla että se käy sellasta 1000-1500rpm mut sit se nostaa tonne 2000-2500rpm heti sen alun jälkeen. Kun käy joku pari minuutia ni sit käy sellasta 1000rpm.

Bensansuodatin on vaihdettu bout vuos sitte.

Ecun liittimiä on vaihdeltu ja väännelty lukuisia kertoja, ja sama homma konehuoneessa. Myös olen samalla öljynnyt niitä. Mutta tuli just mieleen että Ecun sisältä en ole epromin kantaa kyllä tarkistanut että olisko joku kolvaus pettäny. Kaipa senkin vois tossa kattoa yleismittarilla et onko kaikilla pinneillä yhteys sihen piirilevyyn. Voi olla kyllä vähän hankala mittailla, ja muutenkin kuulostaa nyt vähän vahingolta..  ::)

Mietin itekkin noita suuttimia, mut jos vika nyt niissä olisi ni eikö sen sit pitäis näkyä jo jotenkin pienemmilläkin kierroksilla. Siis meinasin jos tukossa ovat. Vaikka ei sillä, on mulla koko toinen suutin setti hyllyllä. Senku ruuvaa kiinni ja kokeilee, sitä ei ole vielä koitettukkaan. Mut tosiaan, jos niissä likaa olis ni luulis että se sitte kun toi hyppiminen alkaa niin se ei ihan yhtäkkiä löis seosta suoraan rikkaalta nollille. Eikö sen pitäis sit pikkuhiljaa lipua laihalle. Nyt se menee sellasessa puolessa sekunnissa ihan rikkaalta täysin laihalle ja nykäsee aina samalla.. Bensanpaineet eivät muuten muutu mihinkään silti vaikka tuo tapahtuu.

Enemmänkin tuntuu musta siltä että joku yksinkertaisesti käskee suuttimien olla aukeamatta kun jotkut tietyt kriteerit täyttyy. Ja se joku ei taida voida olla muuta kuin Ecu..  Siis jos kaikki nyt johtuu siitä että suuttimet eivät aukee.

Mutta, mikä voi saada Ecun käskemään tollasta?? Siis taas jos vika nyt siinäkään lienee.

Ainii.. Ja kun ottaa ilmamassamittarin liittimen irti ni autohan ei oikeen tykkää tehdä enää mitään, mutta jos sen saa kiertämään ilman sitä liitintä ni tuntuis kyllä sille että se ei enää röpötä ollenkaan tuossa yläkierroksilla. Ensin se miettii ja booailee joku 5 sekuntia ja sitte kun se alkaa kiertämään ni se kyllä mun mielestä repäsee ne kierrokset paljon paremmin lähelle rajotinta kun liitin kiinni. Liitin kiinni sitä ei meinaa saada sinne asti millään, ilman liitintä se ei enää 4500rpm jälkeen mieti yhtään vaan huitasee heti kierrokset sinne lähelle 8000rpm.

Koitan saada tänään otettua ja laitettua tänne sen paremman videon ni näkee sit siitä vähän paremmin.
Oho, kuinkas se nyt noin??

UITTO-

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 896
  • dsm
    • View Profile
Re: Mitä tämä tekee?!?
« Reply #7 on: March 13, 2009, 08:13:10 AM »
Suuttimet/pumppu/bensalinjasto?

JoNi-

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 230
  • Mönkkäri :) ja Eagle Talon TSI AWD taas hetken..
    • View Profile
Re: Mitä tämä tekee?!?
« Reply #8 on: March 13, 2009, 08:29:51 AM »
Bensalinjasto on vakio, (jos vika olisi tässä ni eikö pitäisi näkyä bensanpaineiden alenemisena?)

Suuttimet on vakiot, (jos vika olisi tässä ni eikö seoksen pitäisi mennä laihalle pikkuhiljaa kierrosten mukaan?)

Bensapumppu on Walbron 255.

Bensakiskon päässä on bensapaineen säädin jossa on paine mittari joka ei hypi mihinkään kun auton kierrättää tuonne "nykimis alueelle".

Tollasen analyysin mä ainakin ite tein, saattaa tietysti olla että olen ihan väärässäkin. Ei olis mitenkä eka kerta..  8-)
Oho, kuinkas se nyt noin??

UITTO-

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 896
  • dsm
    • View Profile
Re: Mitä tämä tekee?!?
« Reply #9 on: March 13, 2009, 12:22:04 PM »
aivan. Mikäs estää viemästä autosähköasentajalle? Vai onko ollu jo?

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: Mitä tämä tekee?!?
« Reply #10 on: March 13, 2009, 13:02:31 PM »
Quote
aivan. Mikäs estää viemästä autosähköasentajalle? Vai onko ollu jo?

Uitto on aina viemässä kaikkea autosähköasentajalle  ;D

Quote
Bensakiskon päässä on bensapaineen säädin jossa on paine mittari joka ei hypi mihinkään kun auton kierrättää tuonne "nykimis alueelle".

Ok, no sitten voidaan hylätä paineet mahdollisena syynä.

Quote
Suuttimet on vakiot, (jos vika olisi tässä ni eikö seoksen pitäisi mennä laihalle pikkuhiljaa kierrosten mukaan?)

Ootko laskenut nyt ihan alkuun, että noilla paineilla ja noilla suuttimilla tuotto riittää? Siis kyllä mä näkisin homman niin, että kun kierrokset saavuttaa jonkun tason (esim. 5000rpm) ja silloin suuttimet huutaa about 100 prosentin aukioloajoilla, niin ei siitä enää vaan sitten saada kierroksia ylemmäs, koska ei saada bensaa enempää (ja pian hajoavat suuttimet, koska ne eivät kestä noin korkeita aukioloja).

Sitä en ymmärrä miksi vika olisi ilmaantunut yhtäkkiän. Ehkä ne suuttimet on tosiaan olleet tosi suurilla aukioloajoilla käytössä silloin kun auto toimi ja sitten ne suuttimet on alkaneet hajota. Jos jatkuvasti ajetaan 90% aukioloilla, niin ei mene kauaa kun suuttimet ökähtää ja sähän et koskaan ole vaihdetta vaihtanut alle 6500 kierroksen?  :D
Ai, kato se irtos...

JoNi-

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 230
  • Mönkkäri :) ja Eagle Talon TSI AWD taas hetken..
    • View Profile
Re: Mitä tämä tekee?!?
« Reply #11 on: March 13, 2009, 15:26:16 PM »
En o mitään laskeskellut että pitäisikö suuttimien riittää vai ei. Mut tosiaan vika tuli ihan täysin puun takaa. Sillon kun toi vika tuli ekan kerran ni vein auton tallille ku luulin että siitä hajos jotain isompaa ja sillä ei voi ajaa. Että se tuli ihan tuosta vain toi "vika", vai joko pitäs alkaa kutsumaan "ominaisuudeksi"  :)

Ja jos suuttimet ois alkaneet hajota, ni miten se sit selittäis sen että se voi kiertää ilman ilmamassamittarin liitintä rajottimelle?

Juu, enhän mä saa sitä ikinä kunnolla rikki jos mä nyt vaihteita alan ennen punarajaa vaihtelemaan..  ;D Ei vaan, kyl mä nyt vaihtelen aina viimeistään sillon ku eka nykäys tulee. Ja muistaakseni mä kyllä joku päivä tossa alkukuusta ajoin hetken nätistikkin..?  :D
Oho, kuinkas se nyt noin??

UITTO-

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 896
  • dsm
    • View Profile
Re: Mitä tämä tekee?!?
« Reply #12 on: March 13, 2009, 15:28:05 PM »
helpompaa se on viedä sinne asentajalle ja antaa ammattilaisen tutkia missä vika lie, kokemuksella: oon ruikuttanu netissä kyllä ja ihmetelly missä vika, vein autosähöasentajalle (hilden marttilassa) ja sai vastauksen alta viiden minuutin sekä uuden osan tilaukseen ja auton kotiin seuraavana päivänä.
Voin kyllä suositella viemään hildenille tuon auton, kun ymmärtääkseni omistaja asuu suht lähellä kuitenkin, vie turkuun se niin asentaja varmasti tuntee hildenin ;)  
Enkä nyt vähättele tokikaan, mutta video ei kerro kaikkea, kun perstuntuma voi olla ihan eri, sillä vedoten suosittelisin viemään asentajalle, kun tätäkin kyseistä aihetta on täällä selvitelty jo pitkät ajat.
Eikä ole kallista palvelua kyllä...

JoNi-

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 230
  • Mönkkäri :) ja Eagle Talon TSI AWD taas hetken..
    • View Profile
Re: Mitä tämä tekee?!?
« Reply #13 on: March 13, 2009, 15:28:33 PM »
Quote
aivan. Mikäs estää viemästä autosähköasentajalle? Vai onko ollu jo?
Juu, tarkoitus olis käydä jos mitään järkevää ei vieläkään löydy. Täytyy olla varma että käyttää kaikki "kotikonstit" ennen kun alkaa kalliille pajalle roudaamaan.
Oho, kuinkas se nyt noin??

JoNi-

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 230
  • Mönkkäri :) ja Eagle Talon TSI AWD taas hetken..
    • View Profile
Re: Mitä tämä tekee?!?
« Reply #14 on: March 13, 2009, 15:34:27 PM »
Quote
helpompaa se on viedä sinne asentajalle ja antaa ammattilaisen tutkia missä vika lie, kokemuksella: oon ruikuttanu netissä kyllä ja ihmetelly missä vika, vein autosähöasentajalle (hilden marttilassa) ja sai vastauksen alta viiden minuutin sekä uuden osan tilaukseen ja auton kotiin seuraavana päivänä.
Voin kyllä suositella viemään hildenille tuon auton, kun ymmärtääkseni omistaja asuu suht lähellä kuitenkin, vie turkuun se niin asentaja varmasti tuntee hildenin ;)  
Enkä nyt vähättele tokikaan, mutta video ei kerro kaikkea, kun perstuntuma voi olla ihan eri, sillä vedoten suosittelisin viemään asentajalle, kun tätäkin kyseistä aihetta on täällä selvitelty jo pitkät ajat.
Eikä ole kallista palvelua kyllä...
Olet kyllä ihan asian ytimessä.. Mut pystyykö tollanen sähköasentaja toteamaan ecu vian? Vai tarviiko siinä olla taas kaikki hipsuhisin omat loggerit ja liittimet ja laitteet ja vekottimet?

Ja kuhan tässä nyt sohlailen auton kanssa kun kerran tuntuu mielenkiintoa riittävän. Onhan tämä kaikki kuitenkin oppia kotiin päin. Jos nyt ihan hirveesti kiukuttais ni olisin jo vienyt sen "oikeelle asentajalle". On meinaa tosi hyvä harraste auto, pirusti paljon aina harrastettavaa..  ;D
Oho, kuinkas se nyt noin??

UITTO-

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 896
  • dsm
    • View Profile
Re: Mitä tämä tekee?!?
« Reply #15 on: March 13, 2009, 15:48:01 PM »
n ensinnäkin hildenin hinnat ei oo kalliita ollu ainakaan itelle. Toiseks kunnon valtuutetulla asentajalla on tieto, taito sekä laitteet autojen tutkimiseen miten nyt voisi olettaakkin :) ja on ohjelmat, joista löytyy sähkökaaviot, eri komponenttien sijainnit yms, esim oman eclipsen jarruboksin  sijainti löyty noista ohjelmistoista hetkessä ja evon mut II pistokkeen sijainti vai mikä hän olikaan nimeltänsä.

Enkä todellakaan halua vittuiluna tai provosointina kirotella, mutta ymmärsin asian näin, että tuo auton käyntihäiriöitä on täällä selvitelty jo pitkän aikaa :)

Koita kysellä myös mcf puolelta, siellä on paljon myös sakkia kun tuntee mitsujen sähköhommista paljon, tässähä on 4g63 tbo?

JoNi-

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 230
  • Mönkkäri :) ja Eagle Talon TSI AWD taas hetken..
    • View Profile
Re: Mitä tämä tekee?!?
« Reply #16 on: March 13, 2009, 20:52:08 PM »
Juu, selvittelin asiaa, hilden on kuulemma aika halpa.

Se käyntihäiriö jota on selvitelty aiemmin ni johtui sitte loppujen lopuksi fuel cutista. Heti kun sain sen pois päiviltä, niin kaksi päivää auto toimi ja ilmaantui tämä nykyinen.

Joten joo, on selvitelty kauan, mutta kyseessä on ollut kaksi eri vikaa.

Ja jep, kone on tuo 4g63 turbo.

Tsekkaan ite vielä suuttimet, ja tarkistan sen epromin kannan. Sen jälkeen meinasin soitella hildenille.
Oho, kuinkas se nyt noin??

JoNi-

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 230
  • Mönkkäri :) ja Eagle Talon TSI AWD taas hetken..
    • View Profile
Re: Mitä tämä tekee?!?
« Reply #17 on: March 13, 2009, 22:42:56 PM »
Noniin.. Siinä ois parempi video. Kannattaa klikata siitä ruudun alta sitä HQ logoa ni se soittaa sen full HD:nä. Siitä saa jo hyvin selvää.

http://www.youtube.com/watch?v=0E42Pd3wcpc

Huomaa myös hyvin ton että se lopettaa ton röpöttämisen kun pääsee yli 6500rpm tyhjäkäynnillä. Ja siinä näkee nyt myös ton mitä toi seos suhde mittari ajossa puuhailee.

Mittailin tossa keskikulutusta Talonista ja Edellispäivän mittauksesta sain 22.7litraa/100km ja tänään oli 27.0litraa/100km. Onhan siinä ollu tota paikallaan polkemista kun olin siellä korjaamollakin tänään, mutta eipä toi nyt ihan normaalilta kuulosta. Aika kalliita kilometrejä rupee oleen..  :D

Korjaamolta sen verran että lambda anturi toimii, ja pakokaasuissa ei näy mitään normaalista poikkeavaa. Myös sytytys on kohdallaan. Myöskään minkäänlaista bensavuotoa ei mistään kohtaa autoa löytynyt. Tosin pohja oli märkä, mutta luulis nyt vähän bensan haisevan jos sitä tota määriä sieltä tulee.

Ainut missä haisee vahvasti bensa on pakokaasut kun sitä polkee.
Oho, kuinkas se nyt noin??

JoNi-

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 230
  • Mönkkäri :) ja Eagle Talon TSI AWD taas hetken..
    • View Profile
Re: Mitä tämä tekee?!? (uusi video)
« Reply #18 on: March 15, 2009, 23:20:33 PM »
Soitin sille Hildenille ja selitin vian puhelimessa. Juteltiin noin tunti ja hän puhelimessa kyseli eri asioita multa mitä on testattu ja mitä on tehty. Olenko kokeillut sitä ja tätä ja hän sanoi että ihan turha tulla käymään, koska hänkään ei pysty sitä asiaa tuon pidemmälle millään mittaamaan. Sanoi vaan että toden näköisesti vika on ecussa ja hän ei kuulemma pysty mitenkään asiaa toteamaan, onko vika ecun sisällä.

Toi on just se juttu minkä takia kysyinkin että tarvitaanko siihen testaamiseen jotain hipsuhisin omia ohjelmia ja juttuja, ja näin vähän epäilinkin..

Sihen tulokseen tultiin puhelimessa että jostakin syystä noilla kierroksilla ei suuttimet aukea ollenkaan tai sitte ecu jostain johtuen leikkaa niiden aukioloajan minimaaliseksi.

Ainut on kuulemma datalogger jolla näkis sitte ilmeisesti että mitä siellä noilla kierros alueilla oikeen tapahtuu. Ja silläkin vasta pystyy toteamaan vian.

Joten se siitäkin sitte..  :(
Oho, kuinkas se nyt noin??

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: Mitä tämä tekee?!? (uusi video)
« Reply #19 on: March 15, 2009, 23:27:20 PM »
Sellanen tarkentava kysymys, että kun työnnät kaasua, niin putoaako ne kierrokset sieltä 5 tonnista (tai mihin ikinä se nyt menikään ihan normisti) niin suoraan tosi alhasille kierroksille vai jäävätkö ne vain siihen 5 tonniin? Tota kun ei videosta näe, että missä asennossa sun jalka on.

Siinä kun on se ero tosiaan, jos kierrokset jäävät vain 5 tonniin eivätkä suostu nousemaan niin vika on siinä, että se ei saa mannaa enempää. Jos taas kierrokset putoavat jonkun kierrosrajan ylitettyään, niin sitten tosiaan suuttimien tuotto katkeaa ja vika näyttää ecun ongelmalta.

Kait sun ecun korjaajalla on takuu? Uittokin lupas mun korille jo 15 vuoden takuun.  :P
Ai, kato se irtos...

JoNi-

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 230
  • Mönkkäri :) ja Eagle Talon TSI AWD taas hetken..
    • View Profile
Re: Mitä tämä tekee?!? (uusi video)
« Reply #20 on: March 16, 2009, 02:21:09 AM »
Kaikki kohdat videosta on kuvattu lappu lattiassa. Kun kiihdytän ni kierrokset ei missään vaiheessa lähde tippumaan vaan on pakko ite irroittaa kaasusta siinä vaiheessa kun auto alkaa pomppia ja nykiä pirusti, jottei ihan laihalla sitä väkisin huudattais. Kun irrotan kaasusta, kierrokset laskevat normaalisti minne pitääkin.

Se kyllä ajossakin kiertää ihan samalla tavalla kun tyhjäkäynnillä videossa, mutta nykiminen on todella paljon voimakkaampaa ja ei itsellä pokka riitä millään vetää sitä väkisin rajoittimelle asti kun se kerran huutaa apua jo 5500rpm kohdalla, ja kierrosten nousu todella vaikeaa.

Kaipa sen ecu korjaajan takuu loppuu siihen kun avaan sen ecun uudelleen ite ja vaihdan sinne uuden eprom chipin.. (sinetti rikkoutuu) Ecun korjaaja on Finnwaresystems ja olen Eskun kanssa asiasta soitellut useaan kertaan. Se on aivan yhtä aseeton tämän ongelman edessä kun kaikki muutkin 2000 paikkaa josta olen koittanut kysellä mahdollisia mittaustapoja. Ketään ei osaa/ halua/ pysty mitenkään mittaamaan tuota. En ole yhtään firmaa tai henkilöä vielä löytänyt joka pystyisi vian toteamaan.

Meinasin seuraavaksi lähteä käymään siellä Rintajoupilla ja niillä on kuulemma joku "MUT3??" mittalaite jolla voi ehkä pystyä toteamaan jostakin jotain. Sellaista käskettiin kysellä, itellä ei mitään hajua mikä se on tai mitä se tekee. Vaan vaihtoehdot on sen verran vähissä että jos joku sanoo että kun ilmastoinnin täyttää heliumilla ni se auttaa, niin olen valmis kokeilemaan.  :)

Sitten meinattiin vielä kokeilla sitä että kun oskiloskooppi piirtää viivaa siitä jännitteestä koko ajan, niin vedetään moottori ihan väkisin tonne ongelma kierroksille ja mitataan suuttimen jännitettä. "Pitäis" kuviossa näkyä jos suutin jää aukeamatta. Isot riskithän siinä on pakottaa moottori noille kierroksille siten että se käy koko ajan laihalla ja vielä nykii ja hyppii pirusti, vaan ompa vaihtoehdot tosi vähissä. Kai se pas%&ka leikkaa siinä sitte vielä kiinnikkin..
« Last Edit: March 16, 2009, 02:22:40 AM by JoNi- »
Oho, kuinkas se nyt noin??

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: Mitä tämä tekee?!? (uusi video)
« Reply #21 on: March 16, 2009, 15:36:24 PM »
Quote
Kaikki kohdat videosta on kuvattu lappu lattiassa. Kun kiihdytän ni kierrokset ei missään vaiheessa lähde tippumaan vaan on pakko ite irroittaa kaasusta siinä vaiheessa kun auto alkaa pomppia ja nykiä pirusti, jottei ihan laihalla sitä väkisin huudattais. Kun irrotan kaasusta, kierrokset laskevat normaalisti minne pitääkin.

Kyllä minusta silloin vaikuttaa siltä, että puuron tulo ei lopu vaan se ei vain pysty antamaan enempää kuin mihin aukiolot mahdollistaa. Eli kyllä mä veikkaan taas, että suuttimet on liian pienet ja käyvät suurilla kierroksilla täysillä aukioloilla, joka taas saa ne hajoamaan. Siellä on sellanen systeemi, että jos ne on jatkuvasti auki, niin ne kuumenee ja siellä sisällä oleva jousimekanismi hajoaa.

Sun tarttis nyt jostain saada testiin samanlaiset suuttimet. Kokeilisit vain nopeasti että toimiiko kuten pitää, ja jos toimii, niin vika on siinä että ne suuttimet käy liian suurilla aukioloilla ja hajottaa itsensä sen takia. On tietty hankalaa löytää suuttimia kokeiluun, mutta voisit tietty ostaa vähän isommat ja kokeilla niillä. Sitten kyllä täytyy kaikki kartat säätää uusiksi niille isommille suuttimille. Tietty jos se vika ei olekaan siellä niin sithän v*tuttaa tuplasti.

Mut en mä kyllä oikein ymmärrä, miten ecu olisi voinut hajota niin, että se lakkaisi syöttämästä jonkin tietyn kierrosrajan jälkeen enemmän puuroa. Sehän tarkoittaisi, että kartat olis jotenkin menneet rikki, mutta se taas tarkoittaa että EEPROMista olisi osa sisällöstä korruptoitunut. Eikä sekään tunnu ihan mahdolliselta vaan kyllä ne ongelmat olis sitten koko kierrosalueella. Tää ei vain mene mun kaaliin... Ootko ajatellut kysyä tuolta mitsuklubin puolelta neuvoja?
« Last Edit: March 16, 2009, 15:36:59 PM by Tuiisa »
Ai, kato se irtos...

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4159
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Mitä tämä tekee?!? (uusi video)
« Reply #22 on: March 16, 2009, 15:44:11 PM »
Loggerillahan kandeis nyt tsiigailla miten käyttäytyy. Se piuha ei ole kovin vaikea itse tehdä ja softa voidaan sulle hoitaa. Tai sitten joku lähellä asuva voi lainata.
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

UITTO-

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 896
  • dsm
    • View Profile
Re: Mitä tämä tekee?!? (uusi video)
« Reply #23 on: March 16, 2009, 19:32:11 PM »
Quote

Kait sun ecun korjaajalla on takuu? Uittokin lupas mun korille jo 15 vuoden takuun.  :P

Aijaa?? Takuu voimassa niin kauan ku perävalot näkyy..

Offtopiikkia...

tepi

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 652
  • Whiner
    • View Profile
Re: Mitä tämä tekee?!? (uusi video)
« Reply #24 on: March 16, 2009, 20:19:59 PM »
voi ziisus

Otappa toi dumpvalve pois ja laita takaisin takaisin kierrätettävä. Taikka vähintään kiristä jousta kunnolla kiinni. Kokeilet että se dumpvalve ei ala vuotamaan isommilla ahdoilla. Jos vuotaa niin silloin se hukkaa mitattua ilmaa ja kone käy todella rikkaalla. Sitä paitsi se on riisausta  Wink
 
+ Tyhjäkäynnillä kun rumppaat paikallaan kaasua niin ecu menee täysin sekaisin ja sitten se pilaa myös "kartat" jotka muuttuvat pitkän ajan aikavälillä.

Samalla katot ahtoputkiston vuodot.

« Last Edit: March 16, 2009, 20:20:45 PM by maxpain »
With gas prices these days, you cant be smoking cars for free anymore.