Author Topic: Mitä tämä tekee?!? (uusi video)  (Read 19562 times)

tepi

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 652
  • Whiner
    • View Profile
Re: Mitä tämä tekee?!?
« Reply #25 on: March 16, 2009, 20:36:47 PM »
Quote
Ainut missä haisee vahvasti bensa on pakokaasut kun sitä polkee.
Quote
Ainoastaan dumppi päästi painetta ulos männän välistä

AIna kun päästät ahdoilta kaasupolkimen niin silloin karkaa putkiston verran paineellista ilmaa,jolloin ecu luulee että koneeseen menee tuon verta ilmaa ja runttaa bensaa sinne tietyn verran. Kohta on catti ja lambda entinen kun saa raakaa soppaa. :-/

Quote
Se käyntihäiriö jota on selvitelty aiemmin ni johtui sitte loppujen lopuksi fuel cutista. Heti kun sain sen pois päiviltä, niin kaksi päivää auto toimi ja ilmaantui tämä nykyinen.


Eli joku röpöttäminen loppui sittenkin polttetulla lastulla ?

BTW koska oot asentanut ton bovin paikalleen ?
« Last Edit: March 16, 2009, 20:38:38 PM by maxpain »
With gas prices these days, you cant be smoking cars for free anymore.

JoNi-

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 230
  • Mönkkäri :) ja Eagle Talon TSI AWD taas hetken..
    • View Profile
Re: Mitä tämä tekee?!? (uusi video)
« Reply #26 on: March 17, 2009, 11:15:04 AM »
Quote
voi ziisus

Otappa toi dumpvalve pois ja laita takaisin takaisin kierrätettävä. Taikka vähintään kiristä jousta kunnolla kiinni. Kokeilet että se dumpvalve ei ala vuotamaan isommilla ahdoilla. Jos vuotaa niin silloin se hukkaa mitattua ilmaa ja kone käy todella rikkaalla. Sitä paitsi se on riisausta  Wink
 
+ Tyhjäkäynnillä kun rumppaat paikallaan kaasua niin ecu menee täysin sekaisin ja sitten se pilaa myös "kartat" jotka muuttuvat pitkän ajan aikavälillä.

Samalla katot ahtoputkiston vuodot.


Kaikki tuo on jo koitettu.. Olen testannut siten että olen säätänyt dump valven jousta ihan kireästä ihan löysälle. Olen myös kokeillut siten että laitoin koko dump valven metallilevyllä umpeen. Kumpikaan vaihtoehto ei vaikuta tähän.

Ja tossa pari viestiä ylöspäin kävin just tallilla testaamassa ton ahtoputkiston vuodon siten että blokkasin ton turbolta lähtevän putken ja imusarjalle menevän putken umpeen ja ajoin sinne 1.5bar painetta ja paine pysyi sisällä.

Ja tyhjäkäynnillä ei ole tapana kaasua pumppailla, aloitin sen vasta sen jälkeen kun vika oli jo ilmaantunut.
Oho, kuinkas se nyt noin??

JoNi-

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 230
  • Mönkkäri :) ja Eagle Talon TSI AWD taas hetken..
    • View Profile
Re: Mitä tämä tekee?!?
« Reply #27 on: March 17, 2009, 11:23:01 AM »
Quote
Quote
Ainut missä haisee vahvasti bensa on pakokaasut kun sitä polkee.
Quote
Ainoastaan dumppi päästi painetta ulos männän välistä

AIna kun päästät ahdoilta kaasupolkimen niin silloin karkaa putkiston verran paineellista ilmaa,jolloin ecu luulee että koneeseen menee tuon verta ilmaa ja runttaa bensaa sinne tietyn verran. Kohta on catti ja lambda entinen kun saa raakaa soppaa. :-/

Quote
Se käyntihäiriö jota on selvitelty aiemmin ni johtui sitte loppujen lopuksi fuel cutista. Heti kun sain sen pois päiviltä, niin kaksi päivää auto toimi ja ilmaantui tämä nykyinen.


Eli joku röpöttäminen loppui sittenkin polttetulla lastulla ?

BTW koska oot asentanut ton bovin paikalleen ?

(sori että menee epäselväksi, en osaa poimia tuolta välistä noita lauseita ja vastata niihin yksitellen.)

Lambda mitattiin just korjaamolla ja se toimii kuin unelma, cattia ei ole. Tai on mutta se on tyhjä..

Jep, ensimmäinen röpöttämis ongelma meni ohi poltetulla lastulla about vuosi sitten. Enivei, auto toimi sillä kaksi päivää kuin unelma jonka jälkeen alkoi tämä. Ennen kun vika oli tuossa fuel cutissa ni auto hyppi suorastaan ilmaan sen tultua vastaan, nyt "vain" röpöttää.

Bovi on ollut paikallaan aina. Ei ole mun laittama.
Oho, kuinkas se nyt noin??

JoNi-

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 230
  • Mönkkäri :) ja Eagle Talon TSI AWD taas hetken..
    • View Profile
Re: Mitä tämä tekee?!? (uusi video)
« Reply #28 on: March 17, 2009, 11:32:06 AM »
Quote
Quote
Kaikki kohdat videosta on kuvattu lappu lattiassa. Kun kiihdytän ni kierrokset ei missään vaiheessa lähde tippumaan vaan on pakko ite irroittaa kaasusta siinä vaiheessa kun auto alkaa pomppia ja nykiä pirusti, jottei ihan laihalla sitä väkisin huudattais. Kun irrotan kaasusta, kierrokset laskevat normaalisti minne pitääkin.

Kyllä minusta silloin vaikuttaa siltä, että puuron tulo ei lopu vaan se ei vain pysty antamaan enempää kuin mihin aukiolot mahdollistaa. Eli kyllä mä veikkaan taas, että suuttimet on liian pienet ja käyvät suurilla kierroksilla täysillä aukioloilla, joka taas saa ne hajoamaan. Siellä on sellanen systeemi, että jos ne on jatkuvasti auki, niin ne kuumenee ja siellä sisällä oleva jousimekanismi hajoaa.

Sun tarttis nyt jostain saada testiin samanlaiset suuttimet. Kokeilisit vain nopeasti että toimiiko kuten pitää, ja jos toimii, niin vika on siinä että ne suuttimet käy liian suurilla aukioloilla ja hajottaa itsensä sen takia. On tietty hankalaa löytää suuttimia kokeiluun, mutta voisit tietty ostaa vähän isommat ja kokeilla niillä. Sitten kyllä täytyy kaikki kartat säätää uusiksi niille isommille suuttimille. Tietty jos se vika ei olekaan siellä niin sithän v*tuttaa tuplasti.

Mut en mä kyllä oikein ymmärrä, miten ecu olisi voinut hajota niin, että se lakkaisi syöttämästä jonkin tietyn kierrosrajan jälkeen enemmän puuroa. Sehän tarkoittaisi, että kartat olis jotenkin menneet rikki, mutta se taas tarkoittaa että EEPROMista olisi osa sisällöstä korruptoitunut. Eikä sekään tunnu ihan mahdolliselta vaan kyllä ne ongelmat olis sitten koko kierrosalueella. Tää ei vain mene mun kaaliin... Ootko ajatellut kysyä tuolta mitsuklubin puolelta neuvoja?

Suuttimet tuskin ainakaan liian pienet ovat, koska on kerran toiminut noilla suuttimilla. Mutta jos se jotain auttais ni voin vaihtaa toiset samallaiset sinne, sellasia saan testattua helpolla.

Mittailin eilen suuttimien vastusta ja kaikissa oli 3.2 ohmia. Meinasin vielä että sitten kun pääsen töissä tästä iltavuorosta eroon ni kävisin siellä samalla korjaamolla ja katottais sillä oskiloskoopilla että vaihtuuko suuttimien ohjausjännite isoilla kierroksilla.

Esku sanoi samaa että jos se nyt olisi ecu vika niin sen sitte melkein pitäisi olla siinä ohjelmassa sen vian, ja sihen ei ole kukaan koskenut. Siksi pyysikin käymään mitsubishillä ja testaamaan ecun antamia tietoja tuolla MUT3 mittalaitteella.
Oho, kuinkas se nyt noin??

JoNi-

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 230
  • Mönkkäri :) ja Eagle Talon TSI AWD taas hetken..
    • View Profile
Re: Mitä tämä tekee?!? (uusi video)
« Reply #29 on: March 17, 2009, 11:36:53 AM »
Quote
Loggerillahan kandeis nyt tsiigailla miten käyttäytyy. Se piuha ei ole kovin vaikea itse tehdä ja softa voidaan sulle hoitaa. Tai sitten joku lähellä asuva voi lainata.
Jep, kannatan.  Ei vaan itellä mitään hajua mitä kaikkea tuota varten pitää olla ja ostaa. Ja jos tiedot pitäis lukea tietokoneelta, niin mulla ei ole kuin pöytäkone. Ja mihinkähän toi härveli pitäs asentaa autoon? Testipistokkeeseen? Ecun perään?

Lainaaminen olis tietysti helpompaa.
Oho, kuinkas se nyt noin??

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4159
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Mitä tämä tekee?!? (uusi video)
« Reply #30 on: March 17, 2009, 12:22:18 PM »
Quote
Quote
Loggerillahan kandeis nyt tsiigailla miten käyttäytyy. Se piuha ei ole kovin vaikea itse tehdä ja softa voidaan sulle hoitaa. Tai sitten joku lähellä asuva voi lainata.
Jep, kannatan.  Ei vaan itellä mitään hajua mitä kaikkea tuota varten pitää olla ja ostaa. Ja jos tiedot pitäis lukea tietokoneelta, niin mulla ei ole kuin pöytäkone. Ja mihinkähän toi härveli pitäs asentaa autoon? Testipistokkeeseen? Ecun perään?

Lainaaminen olis tietysti helpompaa.

Piuha on tosiaan ihan simppeli, ja läppärillä tietty helpompaa niin ei tarvitse pöytäkonetta roudaa autoon :) Piuha kytketään läppärin com porttiin ja autossa diagnostiikka pistokkeeseen kolmeen pinniin.

Missäpäin asut? Josko jollakin lähellä ois läppäri ja piuha niin voisi tulla avittamaan.

Piuhan rakennus alla olevan kaavion mukaan:


Siihen ei siis tarvitse muita komponentteja kuin 1xdiodi ja 1xvastus sekä sitten commiportin liitin.
« Last Edit: March 17, 2009, 12:25:40 PM by admin »
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

tepi

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 652
  • Whiner
    • View Profile
Re: Mitä tämä tekee?!? (uusi video)
« Reply #31 on: March 17, 2009, 15:13:43 PM »
edelleen se bovi ei sinne kuulu, sinne kuuluu kierrättävä malli. Bovi sekoittaa pitkäaikaiset fueltrimmit ja rikas seos voi sitten rikkoa tulpat, lambdan yms.

Itsellä oli esim motonetin lambda. Se meni rikki noin kuukaudessa rikkaan seoksen takia joka johtuu tuosta stutterbox koodista. Senkin toiminta riippui ihan päivästä ja kuun asennosta.

With gas prices these days, you cant be smoking cars for free anymore.

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4159
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Mitä tämä tekee?!? (uusi video)
« Reply #32 on: March 17, 2009, 16:14:33 PM »
Joo ei vakio mafsin kanssa tule käyttää ilmaan dumppaavaa bovia. Se ei oikein toimi  8-)

Tuo varmaan ensimmäinen asia mikä kannattaa korjata.
« Last Edit: March 17, 2009, 16:16:40 PM by admin »
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

JoNi-

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 230
  • Mönkkäri :) ja Eagle Talon TSI AWD taas hetken..
    • View Profile
Re: Mitä tämä tekee?!? (uusi video)
« Reply #33 on: March 19, 2009, 00:26:32 AM »
Quote
edelleen se bovi ei sinne kuulu, sinne kuuluu kierrättävä malli. Bovi sekoittaa pitkäaikaiset fueltrimmit ja rikas seos voi sitten rikkoa tulpat, lambdan yms.

Itsellä oli esim motonetin lambda. Se meni rikki noin kuukaudessa rikkaan seoksen takia joka johtuu tuosta stutterbox koodista. Senkin toiminta riippui ihan päivästä ja kuun asennosta.


Joo, totta.

Jokatapauksessa, ikinä ei ole lambdassa tai tulpissa mitään vikaa ollut kun ne on tarkistettu ja auto on kuitenki ollu mulla jo kolme vuotta.. Myös tuo bov ei tosiaan ole mun jäljiltä, joten sekin on siellä kolme vuotta ollut.

Häijyintähän tässä onkin se että auto on juuri täsmälleen näillä samoilla asetuksilla toiminut kuin unelma sen kaksi päivää ja vika tuli ihan yhtäkkiä kuin tyhjästä, ei pikkuhiljaa.

Eihän se bovi sinne varmasti kuulu ja onhan se aivan typerää ylipäänsä päästää ne ahdetut ilmat pihalle sieltä ja joka vaihteen vaihdon yhteydessä kerätä taas uudet, kun vaihtaa vaihdetta. Paljon järkevämpäähän ne ahdetut paineet olisi turbon eteen ajaa ja ottaa siitä lisäpotkua vielä vaiteen vaihdon jälkeen, kun lyö uuden pykälän sisään. Mutta täysin loistavasti tuo siellä toimi silloin ne kaksi päivää. Ja tosiaan olen koittanut ajella testilenkin se bov blokattuna siten että ahtoilmat eivät yksinkertaisesti pääse ulos mistään. Ei vähäistäkään vaikutusta mihinkään. Ja voi se varmasti rikkoa jotain ulkoisia komponentteja, mutta koska on kerran kaksi moottoria niin olen noita ulkoisia komponentteja sinne muovikassillisen vaihtanut, ja mikään ei ole vaikuttanut auton luonteeseen mitenkään. Koska kaikki on kerran testattu ilman tulosta tuon bovin osalta, en ole siksi ostanut sinne mitään erillaista järjestelmää.

Vaihdoin edellispäivänä vielä varmuuden vuoksi kerran tulpatkin ja polttoaine suodattimen. Ei vaikuta mihinkään. Sähkökomponenteista lähes ainut jota ei ole vian ilmaantumisen jälkeen tutkittu on ecu, ja niitä suuttimia en vielä ole ehtinyt kokeilla. Ecun tiedon saanti / tiedon käsittely / tiedon lähetys eteenpäin on kaikki testaamatta. Mutta tosiaan, se tuli huollosta silloin kun kaikki toimi sen kaksi päivää.

Bov itsessään käyttäytyy välittömästi eritavalla kun sitä jousen jäykkyyttä säätää tai blokkaa ilman pääsyn sinne, mutta auton käytökseen röpötyksen suhteen se ei vaikuta yhtään mitään.
Oho, kuinkas se nyt noin??

JoNi-

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 230
  • Mönkkäri :) ja Eagle Talon TSI AWD taas hetken..
    • View Profile
Re: Mitä tämä tekee?!? (uusi video)
« Reply #34 on: March 19, 2009, 01:04:34 AM »
Quote
Quote
Quote
Loggerillahan kandeis nyt tsiigailla miten käyttäytyy. Se piuha ei ole kovin vaikea itse tehdä ja softa voidaan sulle hoitaa. Tai sitten joku lähellä asuva voi lainata.
Jep, kannatan.  Ei vaan itellä mitään hajua mitä kaikkea tuota varten pitää olla ja ostaa. Ja jos tiedot pitäis lukea tietokoneelta, niin mulla ei ole kuin pöytäkone. Ja mihinkähän toi härveli pitäs asentaa autoon? Testipistokkeeseen? Ecun perään?

Lainaaminen olis tietysti helpompaa.

Piuha on tosiaan ihan simppeli, ja läppärillä tietty helpompaa niin ei tarvitse pöytäkonetta roudaa autoon :) Piuha kytketään läppärin com porttiin ja autossa diagnostiikka pistokkeeseen kolmeen pinniin.

Missäpäin asut? Josko jollakin lähellä ois läppäri ja piuha niin voisi tulla avittamaan.

Piuhan rakennus alla olevan kaavion mukaan:


Siihen ei siis tarvitse muita komponentteja kuin 1xdiodi ja 1xvastus sekä sitten commiportin liitin.

Juu voi tulla ongelmia tän pöytäkoneen autoon sovittamisessa..  :D Ei vaan, mulla kyllä on yks vanha läppäri, mutta siinä ei kyllä ole edes toimivaa cd asemaa. Muistaakseni se olis ollu 400mhz. Ei sitä ohjelmaa varmaan tossa saa toimimaan?? Siis muuten se tosiaan toimii, mutta siinä on toi cd-asema rikki ja sihen tuo tiedonsiirto on sitämyöten myös aika vaikeaa.

Jos tietysti ajais sen tiedoston tähän koneelle ja siirtäis sen tästä sihen kannettavaan, vai pystyykö kannettavaa kytkemään toiseen tietokoneeseen ikäänkuin "ulkoiseksi kovalevyksi" että sais sen tiedoston siirrettyä?

Kaveri osais varmaan myös tehdä ton piuhan mulle, se noitten sähköjuttujen kanssa pelaa.

Asun Raisiossa.
Oho, kuinkas se nyt noin??

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: Mitä tämä tekee?!? (uusi video)
« Reply #35 on: March 19, 2009, 14:45:43 PM »
Quote
Jos tietysti ajais sen tiedoston tähän koneelle ja siirtäis sen tästä sihen kannettavaan, vai pystyykö kannettavaa kytkemään toiseen tietokoneeseen ikäänkuin "ulkoiseksi kovalevyksi" että sais sen tiedoston siirrettyä?

Kaveri osais varmaan myös tehdä ton piuhan mulle, se noitten sähköjuttujen kanssa pelaa.

Asun Raisiossa.

Onko sulla siinä kannettavassa jotai verkkoyhteyttä? Et jos lähettäisit sen itselles sähköpostilla tai imuttaisit verkosta?

Eikö Turun seudulla nyt ole kukaan jolla olis valmiiks piuhat ja vehkeet? Uitto? Mulla kyllä on kannettavat ja piuhakin, mutta piuha on 2g:lle. Asun myös Raisiossa (mut oon viel työmatkalla kuun vaihteeseen).

Tuli muuten sellanen mieleen, että ootko kokeillut kuumeneeko ne suuttimet? Muistaisin jostain, että jos suuttimet on jatkuvasti auki niin ne kuumenee hitosti.

Mä yhä laittaisin rahani kiinni siihen, että ne suuttimet on menneet rikki eivätkä tarjoile puuroa enää riittävästi. Ne toimi aluksi pari päivää sen takia, että ne toimi 100 teholla (aukioloilla) kun ajelit isolla kaasulla, mutta hajosivat sitten ja siitä alkoi ongelmat.
Ai, kato se irtos...

UITTO-

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 896
  • dsm
    • View Profile
Re: Mitä tämä tekee?!? (uusi video)
« Reply #36 on: March 19, 2009, 20:20:31 PM »
mulla on palmista huuo vetämässä ja sitte jos ja kun sen saan huudetuks itelle, niin sitte lähetän palmin ja tulkin kaverille kuka laittaa ne tomimaan yhessä, niin sen jälkeen saa logattua ajon aikana dataa.

Menee vaan viel hetki ennenku toi edes on ajankohtasta..

JoNi-

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 230
  • Mönkkäri :) ja Eagle Talon TSI AWD taas hetken..
    • View Profile
Re: Mitä tämä tekee?!? (uusi video)
« Reply #37 on: March 20, 2009, 22:49:06 PM »
Quote
Quote
Jos tietysti ajais sen tiedoston tähän koneelle ja siirtäis sen tästä sihen kannettavaan, vai pystyykö kannettavaa kytkemään toiseen tietokoneeseen ikäänkuin "ulkoiseksi kovalevyksi" että sais sen tiedoston siirrettyä?

Kaveri osais varmaan myös tehdä ton piuhan mulle, se noitten sähköjuttujen kanssa pelaa.

Asun Raisiossa.

Onko sulla siinä kannettavassa jotai verkkoyhteyttä? Et jos lähettäisit sen itselles sähköpostilla tai imuttaisit verkosta?

Eikö Turun seudulla nyt ole kukaan jolla olis valmiiks piuhat ja vehkeet? Uitto? Mulla kyllä on kannettavat ja piuhakin, mutta piuha on 2g:lle. Asun myös Raisiossa (mut oon viel työmatkalla kuun vaihteeseen).

Tuli muuten sellanen mieleen, että ootko kokeillut kuumeneeko ne suuttimet? Muistaisin jostain, että jos suuttimet on jatkuvasti auki niin ne kuumenee hitosti.

Mä yhä laittaisin rahani kiinni siihen, että ne suuttimet on menneet rikki eivätkä tarjoile puuroa enää riittävästi. Ne toimi aluksi pari päivää sen takia, että ne toimi 100 teholla (aukioloilla) kun ajelit isolla kaasulla, mutta hajosivat sitten ja siitä alkoi ongelmat.

Ei taida kyllä verkkoyhteydetkään pelata siinä koneessa. En ole kyllä varma, ei ole mulla ikinä ollut käytössä.

Ei taida Turun seudulla olla ketään.

En o kyllä ikinä kokeillu et kuumeneeko ne suuttimet.. Koitan muistaa kokeilla ku ajelen seuraavan kerran. Katotaan jos vaikka saisin vaihdettua ne toisiin tossa viikonloppuna.

Oho, kuinkas se nyt noin??

JoNi-

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 230
  • Mönkkäri :) ja Eagle Talon TSI AWD taas hetken..
    • View Profile
Re: Mitä tämä tekee?!? (uusi video)
« Reply #38 on: March 23, 2009, 15:32:57 PM »
-Suuttimet eivät mielestäni olleet mitenkään ihmeellisen kuumat kun niitä tossa ajon jälkeen pitelin.

-Suuttimet ja suutinpukki vaihdettu 21.03 Lauantaina.. Ei mitään pienintäkään vaikutusta mihinkään..

Koitin samalla kun noita vaihtelin ni kikkailla myös bensan paineilla taas, kun en enää muistanut miten ne vikaan vaikuttivat. Kun vääntää bensanpaineet alle 1.8 Bar ja polkee autoa paikallaan niin tuota röpötystä ei enää tulekkaan. Ajossa jokatapauksessa auto käyttäytyy aivan kuten ennenkin lukuunottamatta sitä että seos-suhde mittari menee vedossa pikkuhiljaa laihalle ja tyhjäkäynnillä näyttää koko ajan laihaa, kumpaakaan ei normaalisti tapahdu. Kuitenkin röpötyksen alkaessa seos-suhde mittari heittää itsensä ihan täysin laihalle kuten ylensäkin.

Koitin myös että onko mitään vaikutusta jos lyö sinne aivan totaallisen hävyttömät bensanpaineet. Iskin sinne lähes 8 Bar bensanpaineita ja lukitsin ton bensanpaineiden alipaine säätöpuolen. Toimii ajossa vähän paremmin, mutta kun röpötys alkaa niin se alkaa. Ehkä se ei ala ihan niin alhaisilla kierroksilla kun ennen, mutta kun se alkaa niin se alkaa.

Kuitenkaan en testannut sillä muutakuin noin 300 metrin lenkin, sieltä varmaan saa osia noilla paineilla jo aika helposti rikki.. Bensaakin varmaan kuluu aika kivasti, eikä se bensapumppukaan kuulostanut ideasta nauttivan.  ::)

Aattelin vaan päivittää taas infoa kun on jälleen uusia osia vaihdettu, tai jotain uutta kokeiltu. Josko jossain vaiheessa palaset loksahtais kohdalleen.  :-/
Oho, kuinkas se nyt noin??

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: Mitä tämä tekee?!? (uusi video)
« Reply #39 on: March 23, 2009, 17:06:16 PM »
Joo, no jos ei kerran suuttimien vaihto auttanut edes hetkeksikään, niin ei se sitten siitä ole kiinni. Olin väärässä.  >:(

Kun sulla ei ole siinä laajakaistalambdaa, niin ei kannata kauheasti tuijottaa sitä seos-suhdemittaria. Se kun ei juuri näytä kuin laihaa tai rikasta. Jos olisi laajakaista, niin sitten olisi mielenkiintoisempaa nähdä missä se menee ja samalla näkisi meneekö se oikeasti tosi laihalle (yli 16:sta) vai ei.

Mutta jos nyt spekuloidaan, että se katkaisisi bensan, niin mikäs muu sen voisi aiheuttaa? Suuttimet eivät olleet rikki ja bensaakin tulee paineella eikä bensasuodatinkaan ole tukossa (eihän?). Kyllä se silloin viittaisi, että ecu katkaisee ruiskun jostain syystä. Kato, että siellä ecussa on muuten kaikki johdot hyvin kiinni. Mutta jos se ecu saa jostain syystä väärää infoa jostain, niin se voisi myös laukaista bensansyöttöongelmat. Se tarkoittaisi, että se luulee, ettei tule riittävästi ilmaa, jolloin ilmamäärämittarissa voisi olla vikaa... Mutta miksiköhän se nyt noin menisi kyykkyyn... Kato senkin johdot.

Mutta jos vika nyt ei olisikaan bensansyötön katkeamisessa, niin voiskohan se olla, että sytytyskartat olis pielessä? Aika pielessä saisi olla ja veikkaisin, että saattaisi olla paljon pahempia oireita. Ethän ole ruuvaillut sitä CAS:ia? (CAS crank angle sensor) Kyllä se sytkä olis tietty silloin pielessä ihan koko kierrosalueen...

Mistä muuten mittaat sen bensanpaineen? Tuli vain mieleen, että otatko sen suuttimien ja suodattimen välistä? Koska jos suodatin on tukossa, niin se paine laskee nimenomaan tästä välistä. Jos mittaat sen aikasemmin, niin paineethan pysyy kyllä suodattimelle asti.

Hankala juttu on kyllä. Jännä juttu.
Ai, kato se irtos...

UITTO-

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 896
  • dsm
    • View Profile
Re: Mitä tämä tekee?!? (uusi video)
« Reply #40 on: March 23, 2009, 18:00:20 PM »
Quote

Mutta jos vika nyt ei olisikaan bensansyötön katkeamisessa, niin voiskohan se olla, että sytytyskartat olis pielessä? Aika pielessä saisi olla ja veikkaisin, että saattaisi olla paljon pahempia oireita. Ethän ole ruuvaillut sitä CAS:ia? (CAS crank angle sensor) Kyllä se sytkä olis tietty silloin pielessä ihan koko kierrosalueen...

Hankala juttu on kyllä. Jännä juttu.

Jännää on taas.

Ihan viilauksena niin eikö 1g ole nokkatunnistimella tuo sytkän säätö?

JoNi-

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 230
  • Mönkkäri :) ja Eagle Talon TSI AWD taas hetken..
    • View Profile
Re: Mitä tämä tekee?!? (uusi video)
« Reply #41 on: March 25, 2009, 23:44:43 PM »
UITTO:

-Mielestäni 1G:ssä on nokkatunnistimella toi sytkän säätö.. Ainakin säätyy suoraan sitä kääntelemällä. Just kokeiltiin siellä korjaamolla sitäkin, ja käänneltiin ihan mihin vain ja aina röpöttää. (kaikki muu siis muuttuu kääntelemällä ihan radikaalisti, mutta röpötys pysyy.)

Tuiisa:

-Ei auttanut suuttimien vaihto hetkeksikään, mitään muutosta ei tapahtunut.

-Bensansuodatin on vaihdettu varmuuden vuoksi uuteen noin viikko sitten.

-Bensanpaine mitataan suutinpukin päästä suodattimen ja suuttimien jälkeen. Kunhan pultista vääntää niin sinne asti Walbro jaksaa työntää ainakin 8Bar. tyhjäkäynnillä. Joten ei vissiin paljon tukkeumia ole. Tietysti vedossa en luonnollisesti näe bensanpainemittaria. Paitsi jos otan konepellin pois ja käännän mittarin toisin päin.. (hehheh) :)

-Ilmamassamittarin ja ecun johdot tarkistettu useaan otteeseen, ja Finnwaresystems puhui että ne ovat johtoja jotka ketketessaan / irrotessaan sytyttävät engine check valon. Vaikkeivat sitten sytyttäisivätkään, useaan kertaan räplätty läpi.

-Sytytyksessä tuskin on vikaa, koska seos-suhde mittari kerran välittömasti huomaa eron jos esimerkiksi lisään bensan painetta ja ongelman (röpötyksen) alettua joka kerta mittari välkyttelee laihaa. Jos vika sytytyksessä niin eikö päin vastoin mittarin pitäisi ilmoittaa heti rikasta seosta koska bensaa pääsee putkeen palamatta. Nyt kerran ihan tosissaan nykii mittari laihalle. Myös tulpat, tulpanjohdot, kipinänvahvistin ja puola vaihdettu ilman mitään muutosta. Tulppien kärkiväliä kokeiltu muuttaa, ei vaikutusta. Jaksaa lyödä jonkun 3-4cm. pitkän kipinän tulpanjohdosta kanteen kun nyppää tyhjäkäynnillä irti. Tulpanjohdoista ei kipinät hypi läpi. Ois jännä ihan mielenkiinnosta päästä kokeilemaan että mitä isommat suuttimet mahtaa vaikuttaa asiaan. Eipä vaan paljon kiinnosta ostella moisia, kun mikään muukaan ostettu osa ei ole mitään vaikuttanut mihinkään. Veikkaan itse yhä vieläkin Ecun vikaa. Olis vaan joku ku osais oikeesti todeta sen todeksi.

-Ilmamassamittarin toimintaan en enää ota kantaa. Ostin jo kerran uuden ja se tekee sillä täsmälleen samaa.

« Last Edit: March 25, 2009, 23:50:43 PM by JoNi- »
Oho, kuinkas se nyt noin??

Mustakulkija

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 250
  • dsm
    • View Profile
Re: Mitä tämä tekee?!? (uusi video)
« Reply #42 on: March 26, 2009, 16:08:58 PM »
hmm..... otappas seuraavaksi männän puristukset selville... voi olla kansi halki tai kannen tiiviste palanut.... ainakin itsellä auto "röpötti" pitkään ja lopuksi vika löytyikin: oli kansi halki 1 pytyn kohdalta, pakosarja oli halki useasta kohtaa ja turbokin oli halki parista eri kohdasta.... "uudistettu" kansi maksoi japan motorsista noin 600 e, tiivisteet oli 120 e, turbo + pakosarja maksoi vain 850 e (kiitokset zalamalle) ja töistä pojat veloitti 500e... kallis remppa oli tuo päästöarvojen korjaus :(

ainakin mitä osia olet jo tarkastanut, sanoisin vian olevan jossain muualla kuin bensansyötössä tai sytytyksessä
"ihan tollanen pieni 5 minuutin homma"
"neliveto on eriveto"
"kun turbolla ajaa, ei oo riemulla rajaa"

Cult69

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 109
  • Eclipse GS -93
    • View Profile
Re: Mitä tämä tekee?!? (uusi video)
« Reply #43 on: March 26, 2009, 20:46:10 PM »
Quote
kansi maksoi japan motorsista noin 600 e, tiivisteet oli 120 e, turbo + pakosarja maksoi vain 850 e (kiitokset zalamalle) ja töistä pojat veloitti 500e... kallis remppa oli tuo päästöarvojen korjaus :(

OT: Huhhuh, melko suolasta :o. Eikö olis tullut melkein halvemmaksi ottaa uusi kone kokonaan?
DSMotorsports

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: Mitä tämä tekee?!? (uusi video)
« Reply #44 on: March 26, 2009, 22:48:22 PM »
Quote
hmm..... otappas seuraavaksi männän puristukset selville... voi olla kansi halki tai kannen tiiviste palanut.... ainakin itsellä auto "röpötti" pitkään ja lopuksi vika löytyikin: oli kansi halki 1 pytyn kohdalta, pakosarja oli halki useasta kohtaa ja turbokin oli halki parista eri kohdasta.... "uudistettu" kansi maksoi japan motorsista noin 600 e, tiivisteet oli 120 e, turbo + pakosarja maksoi vain 850 e (kiitokset zalamalle) ja töistä pojat veloitti 500e... kallis remppa oli tuo päästöarvojen korjaus :(

ainakin mitä osia olet jo tarkastanut, sanoisin vian olevan jossain muualla kuin bensansyötössä tai sytytyksessä


Joo, toi vois kyl olla kans. Ootko kokeillut kaasutella pelti auki siten, että joku kuuntelee ääniä koneesta? Meinaan vaan, että jos on tosiaan vehkeet halki, niin sieltä saattais kuulua mielenkiintoisia ääniä kun paineet tulee pihalle. Alkaa kyllä olla niin kallis remppa... Mut suosittelen kans paineiden ja puristusten mittausta. Pitäis onnistua kotikonsteinkin jos vaan jaksaa viritellä, mut eipä se juuri maksa missään huoltsikallakaan.
Ai, kato se irtos...

JoNi-

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 230
  • Mönkkäri :) ja Eagle Talon TSI AWD taas hetken..
    • View Profile
Re: Mitä tämä tekee?!? (uusi video)
« Reply #45 on: March 28, 2009, 11:51:45 AM »
Ylempänä tossa topicissa lukee että kaikki puristuspaineet ja ohivuodot mitattu jo. --> Ei mitään vikaa missään.

Myös ahtopuolen vuodot mitattu.  --> Ei vuotoja

Pakosarja ja turbo lähes uusia.

Kyllä tässä nyt varmaan on sellanen juttu että ennen dataloggausta tästä ei tämän pitemmälle pötkitä. Näyttäis nyt aika vahvasti siltä. Väitän vieläkin että Ecussa tai sen lähettämissä / saamissa singnaaleissa on joku järkyttävän pieni typerä vika.  :(
Oho, kuinkas se nyt noin??

JoNi-

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 230
  • Mönkkäri :) ja Eagle Talon TSI AWD taas hetken..
    • View Profile
Re: Mitä tämä tekee?!? (uusi video)
« Reply #46 on: April 14, 2009, 11:35:51 AM »
Homma hiukan aikaa "on hold".. Auto meni seisontaan 30.03 kiireisemmän projektin alta pois. Tulee heti työn alle taas kun saan tämän kyseisen projektin myytyä.

Josta pöllähtikin mieleeni, ei kukaan sattuis tarviimaan Volvo S40 1.9td:tä? Kulkee aika paljon pienemmillä rahoilla 100km kuin Eclipse..  ;) (Liittyy taas jotenkin aiheeseen?!?) :)
Oho, kuinkas se nyt noin??

JoNi-

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 230
  • Mönkkäri :) ja Eagle Talon TSI AWD taas hetken..
    • View Profile
Re: Mitä tämä tekee?!? (uusi video)
« Reply #47 on: April 23, 2009, 22:38:49 PM »
Kävin tänään taas tallilla testaan et Talon lähtee vielä käymään ja sain sitte samalla päähäni testata sitä tolla alkuperäsellä eculla ja vakio ahtopaineilla..

Tota, aika yllätyksellisesti vika ei hävinnytkään kun vaihdoin paikalle toisen ecun ja laskin paineet vakioon!?!

Yks vaihtoehto on että olen jonkun jo testatuista osista vaihtanut huonolla tuurillani toiseen joka oli jo valmiiksi rikki. Huomenna aloitellaan pikkuhiljaa kaikki taas alusta. Alotetaan mittaamalla bensanpaineet siten että emme luota omaan bensanpaine mittariin vaan ruuvataan sinne irrallinen mittari myös ja katotaan täsmääkö se bensanpaine säätimessä olevan mittarin kanssa. Voihan se olla et bensanpaine säätimessä oleva painemittari on jotenkin "huono" eikä tajua mitään todellista painetta. Jos nyt vaikka siitä sit aloittelis.. Hohhoijaa.

Meinattiin alottaa sillä että testataan pari tollasta helppoa testiä ite ja jos ei tule tulosta ni vien auton varmaan heti kun se tulee ajoon ni sinne autosähkö Hildenille. Ehkä se näkee ainakin jotain komponentteja jos on rikki.

Soitin Rintajoupillekkin, Ajan varaus on 45e+80e/1h. Meinasin saman tien varata koko hallin viikoksi itelleni..  :) Jos nyt ensin koittaa autosähkö Hildenit ynnä muut läpi. Jos tulosta ei tule niistä ni sit Rintajoupille.
Oho, kuinkas se nyt noin??

JoNi-

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 230
  • Mönkkäri :) ja Eagle Talon TSI AWD taas hetken..
    • View Profile
Re: Mitä tämä tekee?!? (uusi video)
« Reply #48 on: April 25, 2009, 02:06:43 AM »
Tänään aloitettu alusta taas. Bensanpaineet tarkistettu testerillä, ei mitään ihmeellistä tapahdu missään kohtaa. Toimii kuten pitää ja paineet eivät laske kun röpötys alkaa. Heittelehtivät kyllä hieman röpötyksen tahtiin, mutta tämä lienee johtuvan imusarjassa tapahtuvasta painevaihtelusta kun auto röpöttää.
Oho, kuinkas se nyt noin??

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: Mitä tämä tekee?!? (uusi video)
« Reply #49 on: April 27, 2009, 12:41:36 PM »
Elikkäs, nyt on sitten kokeiltu osista
-toiset suuttimet - ei vaikutusta
-toinen ecu - ei vaikutusta

Muita mitattuja ja tarkastettuja
-puristukset kohdallaan, eikä vuotoja
-bensapaineet pysyy

Tulee opettavainen tarina kun asia joskus selviää.
Ai, kato se irtos...