Juu siis urheilullinen coupe ei ole kylläkään sama asia, kuin urheiluauto.
Esim. jos tosta verrataan 2G eclipseä Turbona. Ja saman ikäluokan -98 corvettea, joka on velipojalla.
Niin kyllä näissä kahdessa on vielä selvä ero toisiinsa.
Nismo foorumilla juu oli jossainvaiheessa (taitaa olla koko ajan) väittely menossa. Kun 18-22 vuotiaat "juniorit" luulee ajavansa urheiluautoilla, kun on joku -89 s13 200sx perseenalla. Pistetty on lastut, pakosarjat, isot coolerit yms. "persedynon" mukaan on meinaan 350 HV+++++++ joka ikisessä. (Dynoon mennessä onkin oikeasti sitten se 200-240 hv.)
Lappu menee roskiin ja googlen kuvahaulla haetaan jenkkiläinen dynolappu ja tulostetaan se. Kuvassa 378 hv.
Tässä siis esimerkki omasta elämästä, kun kävin yhden sx:än vittuuttani ostamassa ja seuraavana päivänä penkkiin. (Myyjän kanssa merkattiin tämä +350 hv kauppasopimukseen.) Koska 100% varmuudella tiesin, ettei siinä vehkeessä ole kuin vähän yli 200.
No loppuhyvin kaikki hyvin. Kaupanpurku ja dynomaksu, matkakorvaukset, aikakorvaukset yms. kuluttujasuojan kautta myyjältä. Rikollista toimintaa tälläinen huijaaminen tietoisesti. (Täyttää petoksen tuntomerkit.) ihan vaan tiedoksi, jos joku on suunnitellut.
Mutta ei näitä eclipse, mr2, celica, 3000gt, clk, yms. yms. lasketa kyllä urheiluautoiksi. Eclipsehän on galantin coupe versio. Toki autot on hyvännäköisiä. Eclipse on hienompi korimalli, kuin minun 3000GT. Mutta ei se coupe-korimalli tai edes 200hv tehot tee autosta urheiluautoa.
Jos aiempaa listaa aletaan vertaamaan corvetteen, Honda NSX:ään, Audi R8, Mb McLaren, Ferrarit, Lambot, Maseratit, kai tähän jokunen jaguaarikin kuuluu ja monta muuta automerkkiä ja mallia. Pakko lisätä Dodge Viper loppuun.
Niin eivät nuo coupe malliset autot ole mitään, KUNNON urheiluautoihin verrattuna.
Kun kunnon urheiluauton vaatimukset ovat muutakin, kuin vain ulkonäkö ja moottorin hevosvoimat.
Tärkeimpinä Ajettavuus.
(Onhan viritetyt autotkin hienoja ajaa.) Esim. samalla kylällä majailee kanssani Drifting:istä monelle tutut Mikko Viitala, sekä "Skydillac":ia kuskaava Tapio Murtoo. Mutta en minä heidän autojaan urheiluautoina näe.
Mutta tämä on vain minun mielipiteeni, kaikilla on omansa. Toki jos joku ajaa -97 Mitsubishi Eclipse 2G:lla 2.0 vapaastihengittävä ja menee sillä urheiluauto miittiin, niin muutama voi miitissä vittuilla...
-ps