DSM tekniikka > Sähköt

1g -94 vaparin sumarit, lisäpitkät, ajovalojen korkeussäätö. Kysymyksiä!

(1/2) > >>

Mikez_87:
Morjesta tällekin foorumille!

Innostuin tässä viimein muutaman vuoden auton omistamisen jälkeen rassaamaan autoa parkkiksella kun oli hieno keli. Tutkin muutamaa asiaa jotka ovat mieltäni vaivanneet ajoittain, mutta joiden kanssa olen oppinut elämään. Katsastusinssi huomautti viimein toimimattomasta takasumarista, josta auton rassaus oikeastaan lähtikin liikkeelle. Tällaista olisi kysyttävänä:

1. Miltä sulakkeelta takasumuvalo saa sähköt? Löytyykö euromallin Eclipsen sähkökaavioita mistään? Mistä vikaa kannattaisi etsiä, kun takasumarin johdoille ei tule sähköä lainkaan? Yritin mitata myös sumarin nappulalta jännitteitä, mutta en saanut järkeviä lukemia. Yhdessä nastassa oli 10V ja toisessa 3V maata vasten (ohuemmat johdot jotka tulevat keskelle kytkintä, en tiedä mitä johtoja ovat, näissä nastoissa ei ole avautuvaa taikka sulkeutuvaa kosketinta) mutta kytkimen sulkeutuvalla koskettimella olevat paksummat punaiset johdot ovat aina 0V maata vasten. Näistä toinen muuten on kontaktissa mittariston sumuvalon merkkivalon kanssa (yleismittari piippaa). Tuleeko syöttö muuten samalta sulakkeelta kuin luukkuvalojen nostomoottorit ja turvavyösummeri? Otin sulakkeen pois joskus kun halusin estää luukkujen toiminnan, enkä sitten laittanut sulaketta takaisin... No tarkistanpa tämän huomenissa vielä.
Edit: Vastaan omaan kysymykseeni: Takasumuvalon sulake on sama kuin luukkulamppujen moottorin ja turvavyösummerin.

2. Tällä foorumilla tuli vastaan joku vanha ketju jossa Teme (muistaakseni) mainitsi ettei ykköskorin euro-Eclipsessä ole etusumareita, vaan ne sumarin näköiset lamput keulalla on oikeasti lisäpitkät. Eli niiden kuuluukin palaa yhdessä pitkien ajovalojen kanssa. Minä kun jo luulin että joku auton edellisistä omistajista olisi tehnyt omia kytköksiään... Mutta pitääkö tämä paikkaansa, en ole missään muualla törmännyt tähän tietoon?

3. Mun autossa on ajovalojen umpioissa korkeussäätömoottorit, mutta en löydä sisältä mistään säätöpotikkaa. Vaikka kuinka olen googlainnut ja etsinyt, niin en ole missään päin Internettiä törmännyt 1g Eclipseen jossa olisi matkustamosta käsin korkeussäädettävät ajovalot. Ajattelin jo että joko oma autoni on sekasikiöhybridi, tai että joku on päättänyt rakentaa säätöä mutta jättänyt homman sikseen. Kunnes tällä foorumilla törmäsin toiseen vanhaan ketjuun, jossa mainittiin että -94 mallissa nimenomaan on säädettävät ajovalot. Onkos tästä ihmeestä tarkempaa tietoa kenelläkään, koska minun autosta ei löydy sitä säätöpotikkaa? Joku on hävittänyt sen syystä taikka toisesta? Kojelauta vaihdettu vanhemman malliseen? Olisi kiva päästä säätämään valoja kun ne osoittaa ihan keulan eteen...

4. Vaihdoin mittariston reed-kytkimen joka kertoo ECU:lle auton ovan liikkeessä, mutta yhä edelleen se ei sitä ymmärrä vaan saattaa laskea tyhjäkäyntikierrokset alle tonniin kun lähestyn risteystä kytkin pohjassa. Eli todennäköisesti vanhakin kytkin oli ehjä ja vika on muualla. Mittariston kontaktit näyttävät hyviltä ja puhtailta. Tätä asiaa selvittelen, mutta jos jollakulla on hyvä vinkki heitettävänä niin otan kopin.

Lisäpitkiä/etusumuvaloja koskeva asia on aika oleellinen kun viimeistelen valojen releistyksen. Vuosi sitten  valojen johtosarjat alkoi käryämään ohjauspylvään luota, niin otin lyhyille ja pitkille valoille syötön releistyksellä suoraan akulta. Sumarit/lisäpitkät jäi vielä tekemättä, koska ne on aina ollut kytkemättä kun auto on minulla ollut, lienee syystäkin. Koska ne johtosarjat ei kestä edes perusvaloja polttaa :P Ja siis riippuen tulkinnasta onko ne lisäpitkät vai sumarit, pitää johdotus vetää eri tavalla. Toisaalta mietin myös jos otan takasumarin kytkimeltä ohjauksen etusumareille, mutta en siis sitä tee jos voin valoja käyttää laillisesti lisäpitkinä... Kuulostaa vain omituiselta, että samaan aikaan palaa sekä lyhyet että pitkät valot ja myöskin lisäpitkät.

Offtopiccina omaan ketjuuni lisättäköön, että tilasin jenkeistä ebaysta rosteriputkiston katille asti. Mulla on vapari niin siihen ei löytynyt mistään oikeasti varteen otettavia vaihtoehtoja, niin päädyin sit tohon ebayn 60 dollarin putkistoon. Tai no löysin jonkun eurovalmistajan jolla oli suomalainen maahantuoja, mut tuotanto oli jo loppunut mallin kohdalta. Noh, toimiihan se ebayn halpisrosteri, mutta toleranssit on kyllä päin helv...iä... Reikiä joutui viilaamaan ja moottorin alle taittuva kulma on liian loiva, jolloin pakoputki tulee hieman liian alas. Olisiko -94 vuosimallissa moottorin kulma muuttunut hieman? Ysinelosessa on 7-pulttisen koneen vuoksi kannessa kaksi isompaa pakosarjan pulttia kulmissa, mitä ei oltu huomioitu tuossa pakosarjan koneistuksessa, minkä vuoksi jouduin viilaamaan useampaakin kiinnitysreikää. Eikä siinä ole vakiosta tuttua joustohaitaria, mitä itse pidin ehdottomana edellytyksenä korvaavalle putkistolle. Vaan kun en löytänyt niin tolla mennään, eipähän kahtia halki oleva valupakosarja enää sotke tyhjäkäyntiseoksia :D

On tää rasittavaa kun on euro-auto ja kaikki manuskat mitä netistä löytyy koskee usdm-autoja. Ja kun eroja on eri vuosimallienkin välillä yllättävän paljon. Mulle hyödyllisin manuska on tainnut olla Galantin huoltokirja :D

Pahoittelen hankalasti luettavaa tekstiä, tää tulee tähän aikaan vuorokaudesta jo ihan (pyörteilevällä ja kovasti kuohuvalla) ajatusvirralla.

teme:
2.
Jep ne on lisäpitkät euromalleissa vakiona, ja palaa sillon kun pitkät on päällä.

3.
Euromalleissa on 93/94 vuosimalleissa tullut korkeudensäätönamiska sisään johtuen eu säännöksistä. Siellä on lampuissa moottorit tähän joita se ohjaa. Säätönappula on kojelaudassa siinä radion alapuolella vakiona.

90-92 vuosimallin autoissa ei korkeudesäätöä ole elektronisesti eikä ei ole pakollinen.

4.
Alle tonnissa tyhjäkäynnin pitäisi olla vakiona, ehkä sulla on perustyhjäkäynti säädetty liian korkealle? Muistaakseni 750rpm on vakio tyhjäkäynti. Siitä kannattaa lähteä, että säätää tuon perustyhjäkäynnin ensin kohdalleen.

5.
Moottorien kulmissa ei ole eroja 90-94 vuosimallien välillä. Itsellä oli pacesetterin pakosarja vaparissa aikoinaan, ei siinäkään joustohaitaria ollut, vastaava kuin alla:

http://www.ebay.com/itm/89-94-ECLIPSE-TALON-LASER-1G-NT-NA-4G63-4-2-1-STAINLESS-STEEL-EXHAUST-HEADER-/231295144239?fits=Model%3AEclipse

Suurin osa on euro ja jenkkimalleissa samoin kun ajattelee kokonaiskuvaa jos näitä muutamia poikkeuksia kun ei lasketa.

Mikez_87:

--- Quote from: teme on March 15, 2015, 14:54:46 PM ---2.
Jep ne on lisäpitkät euromalleissa vakiona, ja palaa sillon kun pitkät on päällä.

3.
Euromalleissa on 93/94 vuosimalleissa tullut korkeudensäätönamiska sisään johtuen eu säännöksistä. Siellä on lampuissa moottorit tähän joita se ohjaa. Säätönappula on kojelaudassa siinä radion alapuolella vakiona.

90-92 vuosimallin autoissa ei korkeudesäätöä ole elektronisesti eikä ei ole pakollinen.

4.
Alle tonnissa tyhjäkäynnin pitäisi olla vakiona, ehkä sulla on perustyhjäkäynti säädetty liian korkealle? Muistaakseni 750rpm on vakio tyhjäkäynti. Siitä kannattaa lähteä, että säätää tuon perustyhjäkäynnin ensin kohdalleen.

5.
Moottorien kulmissa ei ole eroja 90-94 vuosimallien välillä. Itsellä oli pacesetterin pakosarja vaparissa aikoinaan, ei siinäkään joustohaitaria ollut, vastaava kuin alla:

http://www.ebay.com/itm/89-94-ECLIPSE-TALON-LASER-1G-NT-NA-4G63-4-2-1-STAINLESS-STEEL-EXHAUST-HEADER-/231295144239?fits=Model%3AEclipse

Suurin osa on euro ja jenkkimalleissa samoin kun ajattelee kokonaiskuvaa jos näitä muutamia poikkeuksia kun ei lasketa.

--- End quote ---

3. Jahas, nyt löytyi sitten selitys sille miksi mun mankan alla olevassa levyssä on reikä, johon tämä säätönuppi selvästi kuuluu. Eli nappulaa ei oo mun autossa, pitääkin tutkia johtosarjoja josko siellä johdot kumminkin olisi.

4. Joo tyhjäkäynnillä pitääkin olla kierrokset siellä 750 tuntumassa, mutta kun auto on liikkeellä, pitäisi kierrosten pysyä aina reilusti yli tonnissa (en muista tarkempaa lukemaa). Tämä siksi varmistetaan moottorin pysyminen käynnissä esimerkiksi risteykseen saavuttaessa, kun auto on vielä liikkeessä ja kytkintä poljetaan pohjaan eikä samaan aikaan kaasuteta ollenkaan. ECU mittaa ajonopeutta nopeusmittarissa sijaitsevan reed-kytkimen avulla (Vehicle Speed Sensor). Toki tyhjäkäyntikin pitää mun autossa säätää ja imusarja putsata kun on tyhjäkäyntiongelmia (vieläkin), mutta se ei selitä auton vaihtelevaa käytöstä juuri risteyksiin saavuttaessa. Ikään kuin ecu tietäisi välillä auton nopeuden ja välillä taas ei. Voisi selittää senkin miksi cruiser lakkasi toimimasta kun ei settaannu.

5. Mulla on just tollainen pakosarja, kyllähän se paikalleen käy, mutta ei ole mun mielestä ihan täysin sopiva. Kaikkein typerintä on lambdan sijoitus kohtisuoraan niin että paikalleen asennettuna se melkein osuu ilmastoinnin flektiin :D Lambdan johtojen ja tuulettimen lavan väliin jää 4-5 mm tilaa, mutta onneksi lambdan johto jää niin kireälle ettei se vahingossakaan pääse koskemaan tuulettimeen  :P

teme:
Dataloggeri on hyödylinen työkalu niin ei tarvitse arvailla mitä siellä tapahtuu. Aloittaisin itse tarkistamalla tyhjäkäyntisäädöt ja moottorin.

Ja joo kaivoin vanhoja omia kuvia niin tosiaan olikin aika liki flektiä tuo anturin johto  ;D

zalama:
Mulla on purettavana -94 Euro ecli jossa on se valojen potikka ohjaamossa, eli totta se on !

Pakosarjoista sen verran, et kun hinta on n. 50 Eur, laatu on sen mukaista. Turbomalliin eras kiinansarja ei sopinut, vaan otti kanteen kiinni, putkea piti "hieman rutistella" että sai paikalleen.

Kevättä ja harratusintoa!

Navigation

[0] Message Index

[#] Next page

Go to full version