Author Topic: Laser RS Turbo AWD 1992 / zalama  (Read 39472 times)

zalama

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 601
    • View Profile
    • Rockpiston
Re: Laser RS Turbo AWD 1992 / zalama
« Reply #50 on: April 09, 2008, 13:51:01 PM »
Päivitystä: Tullauspäätös korjattu, eli Laser on nyt muuttoauto! Katotaan millon ehtii kilpiä kysellä...

zalama

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 601
    • View Profile
    • Rockpiston
Re: Laser RS Turbo AWD 1992 / zalama
« Reply #51 on: March 24, 2009, 10:05:56 AM »
Talven aikana olen vähän askarrellut paskarrelut Laserin tekniikkapuolta.

Pakosarja meni uusiksi kun yksi hitsisauma oli halki, ja samalla tuli TIAL 38mm hukkaportti. Nyt on autossa on siis 2 x 38mm hukkaportteja, toinen tuolla pakopesässä, ei pitäs mennä enää ylipaineille!

MAP anturi paikka, alipaineletkut, imuputkisto, syylärin letkut (gates racing) jne. on laitettu uusiksi.
Ahtopaine putkeen on vaihdettu HKS 40mm Blow off venttiili & AEM ilmanlämpötila anturi. Anturi sopii ainkin nyt hyvin yhteen AEM EMS:n kanssa.

Home made "short shifter set-up" on myös paskarreltu.
ECU:n softaa pitää hieman muokata muutoksien takia.

Eli kohta voi taas täräyttää auton käymään ja nosturilla sit jarrut, jarruletku, pakoputkisto on työlistalla.
Myös Intercoolerin vesitankki pitäs jonnekin mahduttaa...

Rekisteriin ehkä tänä kesänä...
« Last Edit: March 24, 2009, 10:22:10 AM by zalama »

zalama

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 601
    • View Profile
    • Rockpiston
Re: Laser RS Turbo AWD 1992 / zalama
« Reply #52 on: March 24, 2009, 10:12:32 AM »
Olisi vielä tälläinen ilmansuodatin ongelma.   ::)
Tahtos mahduttaa tuon oikean puoleisen filtterin jonnekin, mutta tila taas olis vain vasemmanpuoleiselle. Todennäköisin vaihtoehto on siis tuo keskimmäinen. Se mahtus jotenkin ilman älyttömiä kikkailuja...

zalama

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 601
    • View Profile
    • Rockpiston
Re: Laser RS Turbo AWD 1992 / zalama
« Reply #53 on: March 24, 2009, 10:17:52 AM »
Now I'm Exhausted ! ;)

zalama

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 601
    • View Profile
    • Rockpiston
Re: Laser RS Turbo AWD 1992 / zalama
« Reply #54 on: July 03, 2009, 10:53:16 AM »
Ja taas on urakoitu.
2 g "big brake" etujarrumuutos on yksiä teräspunosletkuja vaille valmis, takasatulat uudet ja teräspunosletkut. Moottorin kumityynyt Prothane, Mö-Mö polkimet sekä muuta pientä saatu ruksittua listalta pois.

Auto ja kuski ovat taas "kypsyneet" vuoden lisää, jokohan sitä raaskisi jättää autovero ilmoituksen The Tulliin.


zalama

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 601
    • View Profile
    • Rockpiston
Re: Laser RS Turbo AWD 1992 / zalama
« Reply #55 on: July 03, 2009, 10:54:00 AM »
Front Brakes

zalama

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 601
    • View Profile
    • Rockpiston
Re: Laser RS Turbo AWD 1992 / zalama
« Reply #56 on: July 03, 2009, 10:55:27 AM »
Kevlar nauhaa pakosarjaan. Jäi tosin kesken kun nauhaloppu...

Oli muuten todella huono väliaikaisratkaisu tuo nippusiteillä kiinnitys! Siirsin autoa ja heti alko käry nousta kone huoneesta. Nyt on sidottu rautalangalla.

( Ja myöhemmin paloi Kevlaritkin pois ;) )
« Last Edit: October 29, 2009, 16:44:10 PM by zalama »

zalama

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 601
    • View Profile
    • Rockpiston
Re: Laser RS Turbo AWD 1992 / zalama
« Reply #57 on: July 03, 2009, 10:59:20 AM »
Kuvassa alhaalla aidot Mö-Mö polkimet!

(sori huono kuvanlaatu, sitä on liian laiska hakemaan kunnon Canonia kaapista joten känny kuvilla mennään)
« Last Edit: July 03, 2009, 10:59:59 AM by zalama »

zalama

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 601
    • View Profile
    • Rockpiston
Re: Laser RS Turbo AWD 1992 / zalama
« Reply #58 on: July 03, 2009, 17:53:18 PM »
No niin! Sain osatäydennyksen. Puuttuvat jarruletkut, sähköinen hukkaportin solenoidi, puslat alustaan ja nokkahihna paketti.

zalama

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 601
    • View Profile
    • Rockpiston
Re: Laser RS Turbo AWD 1992 / zalama
« Reply #59 on: August 17, 2009, 12:21:46 PM »
Tuli käytyä kesän lopuksi alastaron vauhtipäivillä.
Edellisenä yönä sain sähköisen hukkaportin asenettua ja hieman testailtuakin. Joutu toteamaan ja hyväksymään tosiasian että nykyinen MAP anturi ei oikein toimi 1,5 bar ahtojen jälkeen ja siinä sitten taiteilua että saa paineet 1,4-1,5 paikkeille. Välillä tosin painepiikki menee väkisin yli ja meno tyssää sit Fuel cuttiin , näin vedettiin siis tämä 1/4 veto (Auto 330) vaihteen siirto ongelman kera jonka huomaa pienestä loppunopeudetakin:

Eli työlistalle lisää talveksi:
-5 bar MAP anturi
-Vakiolaatikon vahvistaminen( 2-hammaspyöräisellä keskitasauspyörästöllä alkaa 12 ajat olla jo kipurajalla).
-Viimeinkin säätö dynossa.
« Last Edit: August 17, 2009, 12:31:45 PM by zalama »

zalama

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 601
    • View Profile
    • Rockpiston
Re: Laser RS Turbo AWD 1992 / zalama
« Reply #60 on: October 29, 2009, 16:42:37 PM »
Eilen syttyi taas inpiraatio jos ton Laserin nyt käyttäs katsastuksessa ja ottas liikenteeseen ennen tuota 2g:tä.

Takapuskuri on nyt irroitettu koska joutuu tekemään rekisterikilven valolle uudet kiinnikkeet ja samalla sovitellaan takasumuvaloa.
Lokasuojan vilkkujen metsästys käynnistyi myös.

Päästöt ei varmaan ole kohdallaan ja vaatii varmaan sen penkitys session tuolle AEM ECU:lle mutta ajattelin tarjota kumminkin...
« Last Edit: October 29, 2009, 16:42:57 PM by zalama »

Mustakulkija

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 250
  • dsm
    • View Profile
Re: Laser RS Turbo AWD 1992 / zalama
« Reply #61 on: October 29, 2009, 19:25:24 PM »
Quote
Eilen syttyi taas inpiraatio jos ton Laserin nyt käyttäs katsastuksessa ja ottas liikenteeseen ennen tuota 2g:tä.

Takapuskuri on nyt irroitettu koska joutuu tekemään rekisterikilven valolle uudet kiinnikkeet ja samalla sovitellaan takasumuvaloa.
Lokasuojan vilkkujen metsästys käynnistyi myös.

Päästöt ei varmaan ole kohdallaan ja vaatii varmaan sen penkitys session tuolle AEM ECU:lle mutta ajattelin tarjota kumminkin...

no ihmees liikenteeseen :) mikä ihmeen takasumuvalo? ei mul ainakaan sellaista ole :)
"ihan tollanen pieni 5 minuutin homma"
"neliveto on eriveto"
"kun turbolla ajaa, ei oo riemulla rajaa"

ellips

  • Junior Member
  • **
  • Posts: 56
  • dsm
    • View Profile
Re: Laser RS Turbo AWD 1992 / zalama
« Reply #62 on: October 30, 2009, 21:48:48 PM »
Eipä itelläkään takasumuvaloa tarttinu ja ei tarvinu erikseen penkittää mulla KMS moottorinohjauksen takia.Ja tarviiko siitä edes mainita ;)Mites muuten pelaa toi holsetti?Itelle tulossa hx40 super kun saan ton nykysen myytyä pois.

zalama

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 601
    • View Profile
    • Rockpiston
Re: Laser RS Turbo AWD 1992 / zalama
« Reply #63 on: October 31, 2009, 00:12:15 AM »
No Holset HX 40 kompura ja laakeripesä pelaa hienosti, riippuu paljon turbiini pesästä. Holsetin alkuperäiset pakosarjat on aika suuria ja katukäytöön aika huonoja. Itselläni on USA:ssa valettu pienempi pakosarja joka pelaa ihan ok ja sopii mitsubishin pakosarjaan, näitä ei tosin taida enää saada mistään.

zalama

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 601
    • View Profile
    • Rockpiston
Re: Laser RS Turbo AWD 1992 / zalama
« Reply #64 on: October 31, 2009, 00:13:08 AM »
Quote
Quote
Eilen syttyi taas inpiraatio jos ton Laserin nyt käyttäs katsastuksessa ja ottas liikenteeseen ennen tuota 2g:tä.

Takapuskuri on nyt irroitettu koska joutuu tekemään rekisterikilven valolle uudet kiinnikkeet ja samalla sovitellaan takasumuvaloa.
Lokasuojan vilkkujen metsästys käynnistyi myös.

Päästöt ei varmaan ole kohdallaan ja vaatii varmaan sen penkitys session tuolle AEM ECU:lle mutta ajattelin tarjota kumminkin...

no ihmees liikenteeseen :) mikä ihmeen takasumuvalo? ei mul ainakaan sellaista ole :)

Jahas, jos sitä ei näin vanhaan tarvita ? Pariin uudempaan autoon olen ne joutunut asentamaan.
« Last Edit: October 31, 2009, 00:14:58 AM by zalama »

zalama

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 601
    • View Profile
    • Rockpiston
Re: Laser RS Turbo AWD 1992 / zalama
« Reply #65 on: November 02, 2009, 15:35:55 PM »
Quote
Quote
Quote
Eilen syttyi taas inpiraatio jos ton Laserin nyt käyttäs katsastuksessa ja ottas liikenteeseen ennen tuota 2g:tä.

Takapuskuri on nyt irroitettu koska joutuu tekemään rekisterikilven valolle uudet kiinnikkeet ja samalla sovitellaan takasumuvaloa.
Lokasuojan vilkkujen metsästys käynnistyi myös.

Päästöt ei varmaan ole kohdallaan ja vaatii varmaan sen penkitys session tuolle AEM ECU:lle mutta ajattelin tarjota kumminkin...

no ihmees liikenteeseen :) mikä ihmeen takasumuvalo? ei mul ainakaan sellaista ole :)

Jahas, jos sitä ei näin vanhaan tarvita ? Pariin uudempaan autoon olen ne joutunut asentamaan.

Eli 1.1.1993 jälkeen valmistuneisiin tarvitsee takasumarin.
Onneks on -92 vuosimallin Laser.
Puskuri on jo paikallaan, rekisterikilven valot korjattu.


zalama

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 601
    • View Profile
    • Rockpiston
Re: Laser RS Turbo AWD 1992 / zalama
« Reply #66 on: November 05, 2009, 19:25:51 PM »
Etulokarin vilkut asennettu.

Päivitystä:

5 bar MAP anturi hankittu. Nyt voi surutta laittaa sen 4 bar ahtopainetta.
ECU kyllä ymmärtää mutta mäntä ehkä ei.
« Last Edit: November 09, 2009, 09:51:29 AM by zalama »

zalama

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 601
    • View Profile
    • Rockpiston
Re: Laser RS Turbo AWD 1992 / zalama
« Reply #67 on: November 27, 2009, 14:26:52 PM »
Laser käytetty rekisteröintikatsastuksessa. Ei muuta vikaa kun päästöt hieman perseellään eli nyt se penkissä säätö on tehtävä, ja hyvä niin.

Lopussa alkoi vielä keskustelu Turbon ja coolerin TUV-hyväksynnästä, mutta kun taas muistutuin muuttoautosta vedettiin henkselit siitäkin kohdasta yli.

zalama

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 601
    • View Profile
    • Rockpiston
Re: Laser RS Turbo AWD 1992 / zalama
« Reply #68 on: November 27, 2009, 14:32:36 PM »
Nii ja sain vielä katsastettua kesärenkailla jotka on 17 tuumaset.
Kun merkitään maahantuonnin yhteydessä, ei myöhemmin tule muutosprosentteja. Samoin tehtiin merkinnät AEM tietokoneesta ym. poikkeavasta.

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4159
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Laser RS Turbo AWD 1992 / zalama
« Reply #69 on: November 27, 2009, 17:42:03 PM »
Toi on kyllä niin hauskaa suomessa kun muuttoautona saa tuoda vaikka mimmosen viritelmäkiesin mutta kun täällä yrittää jotain tehdä niin voi kiesus sitä byrokratian määrää  ;D
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

zalama

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 601
    • View Profile
    • Rockpiston
Re: Laser RS Turbo AWD 1992 / zalama
« Reply #70 on: November 27, 2009, 20:30:41 PM »
Quote
Toi on kyllä niin hauskaa suomessa kun muuttoautona saa tuoda vaikka mimmosen viritelmäkiesin mutta kun täällä yrittää jotain tehdä niin voi kiesus sitä byrokratian määrää  ;D

Joo aloin tässä miettimään miten paljon enemmän olis kannattanut autoo rakentaa ennen maahantuontia. Turvakaaret, stroukattau kone, 20" vanteet, ja kaikki muutokset jotka tuontimaassa on hyväksytty saa ilman %-merkintää, TUV tai Euro hyväksyntää papereihin.

Jos jenkki harrasteautoa etsii kuten DSM, aikaisemmin muuttoautona tuotu on ikuisesti erityisasemassa  koska siinä menee läpi DOT valot, pakoputket, tietokoneet ym. osat.
(ei ollut myyntipuhetta koska ei ainakaan nyt ole myynnissä  ;) )

zalama

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 601
    • View Profile
    • Rockpiston
Re: Laser RS Turbo AWD 1992 / zalama
« Reply #71 on: December 11, 2009, 09:46:53 AM »
Quote
Now I'm Exhausted ! ;)

Joo-o, se tuostakin kiinanpakosarjasta koska antoi periksi kun joutui tositoimiin Harisen dynossa, nyt tehdään KKD Motorsprtilla uusi sarja.

350 hp pyöristä (20% häviöillä koneteho = n.420 hp) saatu nyt 1,5 ahdoilla, vakio nokka-akseleilla. Tuo riittänee talveksi ???
Kone kestää kyllä +2 bar ahdot näillä komponenteilla, mutta katsotaan milloin sinne päästään. Eri juttu miten tuo vakio loota kestää?!

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4159
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Laser RS Turbo AWD 1992 / zalama
« Reply #72 on: December 11, 2009, 14:35:48 PM »
Quote
Eri juttu miten tuo vakio loota kestää?!
Itse ajattelin mennä sillä periaatteella, että kestää sen mitä kestää. Sitten kun hajoaa niin hyvä syy rakentaa uusiksi tai tilata tietyn herran itse rakentama laatikko jenkeistä  8-)
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Mustakulkija

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 250
  • dsm
    • View Profile
Re: Laser RS Turbo AWD 1992 / zalama
« Reply #73 on: December 11, 2009, 15:33:48 PM »
kyl noi ammattimiehet väittää et vakioloota kestää kun muistaa hiukan varoa vaihdoissa.... 2 ja 3 vaihde on herkimmät hajoamaan.... mitenkäs kallis tollanen vahvistettu loota olis? itse kyl vaihtaisin kestämpään ihan vaan varmuuden vuoksi :o
"ihan tollanen pieni 5 minuutin homma"
"neliveto on eriveto"
"kun turbolla ajaa, ei oo riemulla rajaa"

zalama

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 601
    • View Profile
    • Rockpiston
Re: Laser RS Turbo AWD 1992 / zalama
« Reply #74 on: December 11, 2009, 15:56:47 PM »
No oikeastaan ei vakiolaatikko mikään heikko ole mutta keskitasauspyörästössä on vakiona vain 2-pyörää ja se pitäs modata 4-pyöräiseksi, ei siinä varmaan muuta...

« Last Edit: December 11, 2009, 15:57:14 PM by zalama »