Dsmclubfinland.com
DSM tekniikka => Ongelmat ja ihmettelyt => Topic started by: LaGu on August 14, 2006, 16:01:35 PM
-
joo elikkäs ongelmana on oikeanpuolen etujarrun laahaus...aina ajon jälkeen aivan helkutin kuuma ja välillä mukavasti tärräilee...missä vika?...kiero levy?...satula on herkistelty alkukesästä mutta ei näyttäny auttavan mitään...abs:n anturi paska?
-
Aikas muuten huvittaa... Mulla on aivan sama vika, ja tarkoituksena on huomenna ajaa auto talliin ja tutkiskella sitä hiukan... Mutta tuskin on ABS anturi rikki, koska omassa autossani ei ole ABSia lainkaan...
-
hmmm...kääk...kulkutauti :o...ei ny vaan mä aattelin mennä just nyt kattomaan...toi mun levy on vaan saanu jo niin paljon lämpöä et taitaa olla entinen :-?
-
hmmm...kääk...kulkutauti :o...
Toivottavasti ei ;)
-
Noilla on tapana mennä jumiin kokonaan. Eli pelkkä herkistely ei pahemmin auta kun siellä oli kenties tiiviste rikki ja väliin päässyt sontaa yms ja liukutapit ja männtä ruosteessa.
Eli paras tapa on ottaa kokonaan auki, hinkata pois ruosteet liukutapeista ja männistä sekä lopuksi uusia tiivisteet.
-
Off topic replies have been moved to [link=http://www.dsmclubfinland.com/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?num=1155559284/0]This Thread[/link]
-
Ostakaa korjaussarjat, mutta niitä tappeja + mäntää ei sitten kannata ainakaan hiomapaperilla hoonata koska sit ne on vielä enemmän päin p:tä. Itellä oli aivan sama vika ja korjaantu kun ostin korjaussarjan ja putsasin kaikki osat.
-
Ostakaa korjaussarjat, mutta niitä tappeja + mäntää ei sitten kannata ainakaan hiomapaperilla hoonata koska sit ne on vielä enemmän päin p:tä. Itellä oli aivan sama vika ja korjaantu kun ostin korjaussarjan ja putsasin kaikki osat.
Korjaussarja?
Hiomapaperilla saa aivan hyvin puhtaaksi jos oikeasti ruostetta, kunhan vain hioo niitä ruostekohtia, eikä sitä paljasta pintaa.
-
Mikä ihmeen korjaussarja? Sixpackki kaupasta vai ;D
-
Jos ette tiedä mikä on jarrusatulan korjaussarja, niin sit ei voi mitään.. Korjaussarja on nimenomaan se mikä sisältää männänkumit, sokat,asennusrasvan,liukutapin(vain toisen) kumirenkaan ja liukutappien suojakumit. Eipä ne hio niitä tuolla korjaamollakaan juuri sen takia ettei ne väljisty... Että sellaista........
-
Ootko muuten vaihtanu jarrunesteet??
-
Jos ette tiedä mikä on jarrusatulan korjaussarja, niin sit ei voi mitään.. Korjaussarja on nimenomaan se mikä sisältää männänkumit, sokat,asennusrasvan,liukutapin(vain toisen) kumirenkaan ja liukutappien suojakumit. Eipä ne hio niitä tuolla korjaamollakaan juuri sen takia ettei ne väljisty... Että sellaista........
Asenne kohdallaan herralla. Jarrusatulan tiivistesarjanahan tuo on yleisemmin tunnettu ainakin täällä päin maailmaa..
Eli hiomalla otetaan ISOT ruosteet pois, ilmeisesti et ole nähnyt miten pahasti ruosteeseen nuo voivat mennä. Itsellä entisessä autossa oli liukutappeihin ja mäntiin kertynyt ihan järjettömän paksu kerros sontaa siihen päälle, ettei se kertakaikkiaan päässyt liikkumaan. Kyllä ne korjaamollakin pahassa tapauksessa siitä hioo pois sitä ruostetta, ei tietenkään itse tapin/männän pintaa.
Toki jos siinä ei ole mitään muuta kuin pientä pintalikaa, niin pyyhkäisee pois ja uudet kumit yms paikoilleen.
-
Jarrupalojen yhteydessä kannattaa aina vaihtaa myös uusi asennussarja jos mahdollista. Ja kuparitahna auttaa jarrujen toimivuuden kanssa. Itselläni hieman laahasi toinen takajarru ja pienellä koputtelulla ja kuparitahnalla sain toimimaan.
-
Jarrupalojen yhteydessä kannattaa aina vaihtaa myös uusi asennussarja jos mahdollista. Ja kuparitahna auttaa jarrujen toimivuuden kanssa. Itselläni hieman laahasi toinen takajarru ja pienellä koputtelulla ja kuparitahnalla sain toimimaan.
Jarrupalojen asennussarjana kutsutaan niintä jarrupalojen rautoja.. 8-) Jos tämä jotenkin viittasi tuoho satulaan...
-
Jos ne nyt on kovinkin paljon ruosteessa niin olisi kyllä pitkällä tähtäimellä viisasta jo ostaa uudet jos nyt näin realistisesti koittaisi asiaa puntaroida, jos levy on mennyt kieroon jonkin verran niin se kannattaa sorvata silleen että levy on navassa kiinni, eli toisin sanoen pelkkä rengas pois. Tällä ehkäistään se seikka että jos napa on myös hiukan ottanut itseensä lämmöstä, niin irrallaan sorvatut ravistavat ihan varmasti. Etsitte vain sellaisen korjaamon millä on sellainen sorvi. Asenteesta sen verran että HYVÄNTUULINEN EI PILAANTUNUTTA ILMAA SISÄLLÄÄN PIDÄ ;D
-
Ja kuparitahna auttaa jarrujen toimivuuden kanssa.
Halusin vielä tuoda korostetusti esille kuparitahnan/alumiinitahnan tärkeyden jarruhommissa. Eli sitä kaikkiin kohteisiin joissa esiintyy pienintäkin liikettä jarruissa. Jos joku ei vielä tiennyt. :) Ja näsäviisaille: Ei tietenkään jarrupalan pintaan. ;D
-
Ja kuparitahna auttaa jarrujen toimivuuden kanssa.
Halusin vielä tuoda korostetusti esille kuparitahnan/alumiinitahnan tärkeyden jarruhommissa. Eli sitä kaikkiin kohteisiin joissa esiintyy pienintäkin liikettä jarruissa. Jos joku ei vielä tiennyt. :) Ja näsäviisaille: Ei tietenkään jarrupalan pintaan. ;D
Ainakaan liukutappeihin ei suositella tuota kuparitahnaa, ei toimi yhtähyvin kun niihin tarkoitettu "jarruvaseliini" tjms mikä nyt oikealta nimeltään onkaan (esim mitä tulee mukana tiivistesarjan mukana), ja vissiin ei se kumi oikein tykkää siittä kuparimössöstä ja jotta jumittaa niitä..(kuultua mutua)
Löytyy myös ihan omaa jarrysylinteriin tarkoitettu silikonirasvaa. Enkä myöskään sinne sylinterin seinämiin sitä kuparimömmöä laittaisi.(kokemusta ei ole itellä siittä mutta mitä olen muiden kokemuksia lueskellut). Aina käyttänyt tiivistesarjojen mukana tulleita rasvoja..
-
Ja kuparitahna auttaa jarrujen toimivuuden kanssa.
Halusin vielä tuoda korostetusti esille kuparitahnan/alumiinitahnan tärkeyden jarruhommissa. Eli sitä kaikkiin kohteisiin joissa esiintyy pienintäkin liikettä jarruissa. Jos joku ei vielä tiennyt. :) Ja näsäviisaille: Ei tietenkään jarrupalan pintaan. ;D
Ainakaan liukutappeihin ei suositella tuota kuparitahnaa, ei toimi yhtähyvin kun niihin tarkoitettu "jarruvaseliini" tjms mikä nyt oikealta nimeltään onkaan (esim mitä tulee mukana tiivistesarjan mukana), ja vissiin ei se kumi oikein tykkää siittä kuparimössöstä ja jotta jumittaa niitä..(kuultua mutua)
Löytyy myös ihan omaa jarrysylinteriin tarkoitettu silikonirasvaa. Enkä myöskään sinne sylinterin seinämiin sitä kuparimömmöä laittaisi.(kokemusta ei ole itellä siittä mutta mitä olen muiden kokemuksia lueskellut). Aina käyttänyt tiivistesarjojen mukana tulleita rasvoja..
Joo. Jarrusylinterin sisälle ei kuparitahnaa. Lähinnä ajattelin jarrujen "ulkoista" huoltoa, siis palojen vaihtoa, ja satulan herkistelyä.
Tuosta jarruvaseliinista ei mullakaan sen kummemmin kokemusta. Kuparia oon aina laittanu tappeihin... ja on toiminu.
-
Se tiivisteiden mukana tuleva rasva on tarkoitettu niiden kumien rasvaukseen, esim. männäntiiviste rasvataan sillä ennenkuin laitetaan mäntä sylinteriin, samalla tavalla kuin öljynputsarin tiivisteeseen laitetaan öljyä ennenkuin se kierretään paikoilleen. Se ehkäisee mahdolliset repeämät asennusvaiheessa. Se on kyllä kaukaa haettua että kuparitahna haittaisi liukutapeissa. nevö hööd :) Ite aina laittanu ja omasta mielestä ilman alu- tai kuparitahnaa ei kyllä kauaa toimi. Jos luet purkin kyljestä selosteen mitä se sisältää niin sitten huomaat mitä se jarrurasvalla tarkoitetaan..
-
joo elikkäs ongelmana on oikeanpuolen etujarrun laahaus...aina ajon jälkeen aivan helkutin kuuma ja välillä mukavasti tärräilee...missä vika?...kiero levy?...satula on herkistelty alkukesästä mutta ei näyttäny auttavan mitään...abs:n anturi paska?
Oletko varma että jarru laahaa? Ettei olisi pyöränlaakeri menossa... :P
-
joo...elikkäs sen verran jaksoin tutkia asiaa että levy on kiero ja satula jumissa...elikkä uudet levyt ja palat tilaukseen sekä kyseinen korjaussarja satulaan...onko satula sama ku gallussa?....ja ei ole pyöränlaakeri...sen verran useasta autostani mennyt että sen tiedän :)
-
No hyvä ettei ollut laakeri. Itselläni on pienen pieni välys etupyörässä. Kun kokoat jarruja niin muista sitten kaikki kuppatahnat ja liukuvoiteet jotta jarrut toimivat. ;D
-
avasin satulan ja ongelma ratkes...toinen liukutapeista oli päässyt vääntymään(mitenköhän mahdollista :-?) ja ahdisti sen verran etteis satula toiminu ollenkaan....ensimmäinen kerta ku tollasseen törmäsin.. ::)
-
Mun tarttee varmaan viedä korjaamolle avattavaksi kun pultit on ruostunut ja jämähtänyt niin piukkaan kiinni, ettei omin voimin mitään toivoa saada auki :-/
-
Mun tarttee varmaan viedä korjaamolle avattavaksi kun pultit on ruostunut ja jämähtänyt niin piukkaan kiinni, ettei omin voimin mitään toivoa saada auki :-/
Jos uskallat niin lämmitä hieman. Mutta älä lämmitä pultteja vaan aina sitä missä pultti on kiinni. Jarruhommissa tulisi vaihtaa lämmityksen jälkeen letkut jos ne saivat lämpöä itseensä. Jos kumminkin ovat tiukassa niin vie korjaamolle ja siirrä ongelma asentajalle. ;)
-
Päätin vielä yrittää ja nyt irtos. Purkillinen src:tä ja metrin pitunen jatko varsi räikkään, niin johan irtos ;) Pelkäsin vain, että auto tulee niskaan kun heilui aika mukavasti tunkin varassa :)
-
Eli kun sain tuon jarrusatulan irti niin totesin, että se on aivan ruosteessa, kannattaako siis mennä motonettiin ostaa suosiolla uusi satula vai ostaa sellainen korjaus sarja? Kun ei ole mitään käsitystä edes siitä, mitä on liuku tapit? Ja eikös tarvi ilmata myös jarrut?
Entä mistä tiedän, koska tarvitsee jarrulevy vaihtaa?
-
Kävin äsken Motonetistä hakemassa JARRUSATULAN TIIVISTEKUMISARJAN, joka sisälsi:
-Jarrusatulan männäntiivistekumin
-Pölysuoja kumin
-Tahnan
-Ilmausruuvin
~15,90€
Katsotaan auttaako kun vaihdan nuo ja putsaan ulkoisesti satulan. Itse sylinteri oli hyvässä kunnossa kun otin sen paineilmaa avuksi käyttäen irti. Ei heti oikein hokannut miten se sieltä irtoaa ;)
-
Ota selvää uuden levyn vahvuudesta ja sitten mittaa oman levyn vahvuus. Eroa ei saisi olla montaa milliä. Jos levyssä on syviä kuluneita uurteita tai vastaavaa niin vaihdettava. Nykyään ei levyjä enään sorvata niin paljoa koska uudet levyt ovat aika halpoja.
Putsaa kaikki pinnat jotka ovat kosketuksissa toisiin pintoihin. Eikä se haittaa vaikka lasikuulapuhaltaisit kaikki satulat ja maalaisisit ne komeasti. Se olisi taas sitä tuninkia. :D
Kasatessasi paras ystäväsi on kuppatahna. Sitä liukupintoihin niin johan luistaa ja toimii. Ja muista ilmata hyvin!! ;)
-
täytyy tosta ilmauksesta antaa kiitosta mitsulle....mulla oli ainakin todella vaivaton operaatio verrattuna mitä paskaa se on joskus :)
-
Joissakin autoissa on ilmaus tehty tahallaan vaikeaksi. Esim vanhan 200-sarjan volvon etujarrusatulaa pitää ilmauksen aikana hakata lekalla että ilma tulee varmasti ulos. :P
Minkä merkkiset mitsun satulat on? Vai onko ne ihan mitsun omavalmisteet?
-
Motonetistä muuten ei saa uusia jarrusatuloita...
-
Minkä merkkiset mitsun satulat on? Vai onko ne ihan mitsun omavalmisteet?
Omissa satuloissa ei ainakaan ole minkään näköistä "logoa" vaan pelkkiä numeroita. Ota siitä sitten selvää minkä valmistajan ;) Temellä varmaan on tietoa tästä?¿?
-
Mites toi ilmaus käytännössä tapahtuu kun laitoin uuden ilmausruuvin paikoilleen ja se katkesi jarrusatulan sisään :'(
Onko jarruja vielä mahdollista ilmata?
-
Siis uusi ilmausruuvi katkesi? :o Sun pitää saada se pois sieltä ja laittaa siihen uusi ilmausruuvi. Vastakierretapilla voi yrittää varovaisesti pyörittää sitä pois sieltä. Jos ei onnistu niin poraamalla pois ja uudet jengat satulaan ja pykälää isompi ilmausruuvi siihen.
-
Siis uusi ilmausruuvi katkesi? :o Sun pitää saada se pois sieltä ja laittaa siihen uusi ilmausruuvi. Vastakierretapilla voi yrittää varovaisesti pyörittää sitä pois sieltä. Jos ei onnistu niin poraamalla pois ja uudet jengat satulaan ja pykälää isompi ilmausruuvi siihen.
Suoraan paketista otettu ilmausruuvi katkesi >:( Motonetin laatu tavaraa, PRKL!!!!
Vastakierretapilla ei lähtenyt irti. Eikä siihen oikein voi hitsatakkaan pulttia kiinni, koska ei ole tarpeeksi isoa tilaa, mihin hitsaus sauma jäisi kiinni siten, että ei olisi satulassakin kiinni...
Mistäs tuollaisia isompia ilmausruuveja kannattaa käydä kyselemässä? En vielä uskalla kyllä porata reikää, kun en tiedä tulevan ilmausruuvin kokoa...
-
Aivan käsittämätöntä että uusi ilmausruuvi katkeaa ihan noin vaan jos et ole kiristänyt sitä liian kireälle ja viimeistellyt vielä pitkällä jatkovarrella. :D Huomenna heti aamulla suorinta tietä autovaraosa-liikkeeseen ja ostat sieltä isomman ilmausruuvin. Sitten vain uudet jengat ja ruuvi löysästi kiinni. Vasta ilmauksen loppuvaiheessa kiristät sitä hiukan. Ilmausruuvin ei tarvitse olla kovin lujaa kiristettynä. Saa myöhemminkin auki ja helpottaa huoltoa kummasti. :)
Mutta pitää kyllä ihmetellä tuota Motonetin kamaa jos ilmausruuvikin murenee käsiin.... :-?
-
Aivan käsittämätöntä että uusi ilmausruuvi katkeaa ihan noin vaan jos et ole kiristänyt sitä liian kireälle ja viimeistellyt vielä pitkällä jatkovarrella. :D Huomenna heti aamulla suorinta tietä autovaraosa-liikkeeseen ja ostat sieltä isomman ilmausruuvin. Sitten vain uudet jengat ja ruuvi löysästi kiinni. Vasta ilmauksen loppuvaiheessa kiristät sitä hiukan. Ilmausruuvin ei tarvitse olla kovin lujaa kiristettynä. Saa myöhemminkin auki ja helpottaa huoltoa kummasti. :)
Mutta pitää kyllä ihmetellä tuota Motonetin kamaa jos ilmausruuvikin murenee käsiin.... :-?
Kiristin ihan normaalilla momentilla ja *naps* :'( Pistää tuollainen p*ska tavara v*tuttamaan pahemman kerran >:(
Onneksi ne ilmaus ruuvit ei ole kauhean kalliita...
-
Olen joskus itse tapellu E30 bemun jarrusatulan kanssa vastaavan ongelman kanssa ja taisin laittaa ilmausruuvin tilalle tavallisen 6mm pultin. Hyvin toimi. Mutta en suosittele sellaista viritystä laatu autoon. Bemussa se on ihan sama. ;D Mutta tosiaan... Joo eihän ne mitään maksa mutta se on aina ärsyttävää kun remontti pysähtyy pienen asian takia. Aina pitäisi olla jotain pikku nippeleitä varastossa.
-
Kävin hakemassa vanhasta jää autostani ""uuden"" ilmausruuvin ;) Onneksi Hondassa oli 8mm kierteet kun eclipsessä on 7mm. Porasin sitten reikää isommaksi ja tein uudet jengat ja laitoin Hondan ilmausruuvin, JES ;) Ei vaan ikinä saisi lannistua vaan suomalaisella sisulla ja järjellä tästäkin selvittiin 8-)
-
:)Niin se vain oli helppoa. Mutta muista ostaa hondaan ennen talvea uusi jottei tule yllätystä jäällä. :D Ja hauku Motonetin myyjät! Se on niiden vika jos myyvät huonoa tavaraa. ;D
-
Minkälaisia työkaluja käytätte ilmauksessa?
-
Minkälaisia työkaluja käytätte ilmauksessa?
Lenkkiavain, ilmausputki ja jarruneste purkki...
-
Hmmm normaali momentilla ja ei lahde vastakierretapilla pois... ::)
No, jos sattuu toisete moista kannattaa koittaa lyoda sinne ilmaustapin reikaan joku kovametalli kiila ja pyorayttaa silla pois. (iskumeisseli)
Sit jos ei ruuvia saa pois millaan ja auto saatava liikenteeseen, voi tehda moisen tempun:
Satula irti.
Palojen valiin suurin piirtein jarrulevyn paksuinen metallin pala.
Kaantaa satulan niin etta jarruletku on ylhaalla; ilma nousee ylospain
ja ilmaa satulan jarruletkua loysaamalla.
-
Kuinka takajarrusatula on kiinni? Tarkoitan sitä ylempää kiinnitystä. Alempana oli normaali pultti mutta ylempänä oli jotain aivan muuta. Laitoin tuossa yhtenä päivänä hieman kuparitahnaa liukupinnoille ja homma tyssäsi takajarrujen kohdalla. Oli niin kova kiire saada auto pois nosturilta etten ehtinyt tutkia kunnolla asiaa. Voisin kokeilla myöhemmin uudemman kerran kun aikaa järjestyy.
-
sieltä motonetistä ei kannata edes ostaa nippusiteitä...se liike myy täyttä paskaa.piste >:(
-
sieltä motonetistä ei kannata edes ostaa nippusiteitä...se liike myy täyttä paskaa.piste >:(
No onneksi nippusiteitäkin voi varmaankin ostaa suoraan merkkiliikkeestä. Mitäs siitä sitte jos niistä sitte maksaa kolminkertaisen hinnan. Kukin tavallaan ;).
Omasta mielestä ilman motonettia maailma olisi taas astetta huonompi. Samaa paskaa suurinosa motonetkamasta on kuin muidenkin liikkeiden, mutta vaan eri paketissa. Tottakai aina huonoja yksilöitäkin on, mutta minä en ainakaan hae jokaista pyyhkijänsulkaa merkkiliikkestä. ::)
Ei se motonetin NGK:n sytytystulppakaan eroa siitä NGK:n sytytystulpasta, jonka ostaa muualta :)
-
Jarrujen täristäminen muuten voi johtua siitäkin, että levyt ovat istukan juuresta ruostuneet niin pahasti, että menee kohta puhki...
-
Itelläni oli etupään jarruille käyny juuri noin kuin tossa joku aikaisemmin mainitsikin, että sylinterin etureuna päässy ruostumaan seisonnan aikana.
Ei sitä ruostetta ollu juuri yhtään, mutta kyllä se riitti jumittamaan männän paikalleen. Jarrusylinterit hoonasin siitä ruosteen alueelta ja uusin tiivistesarjat. Sillä katos jarrutuksen jälkeinen nykiminen ja ulvonta peruuttaessa :)
sieltä motonetistä ei kannata edes ostaa nippusiteitä...se liike myy täyttä paskaa.piste >:(
Aika rajua kärjistämistä... Et voi sitten Castrolin öljyjäkään käyttää, kun niitä myydään motonetissä. Iteltäni meni Würthin räikkä muutaman käyttökerran rikki, jonka jälkeen oli pakko todeta että laatutyökaluissakin voi olla valmistusvirheitä.
Tulee ilmausnipoille hintaa jos niitten rakenne on tutkittu ultraäänellä ja ne on koestettu ääriolosuhteissa. Mielummin maksan nipoista vähäsen ja otan sen riskin että yksi kappale tuhannesta murenee käsiin.
-
Ja kuparitahna auttaa jarrujen toimivuuden kanssa.
Halusin vielä tuoda korostetusti esille kuparitahnan/alumiinitahnan tärkeyden jarruhommissa. Eli sitä kaikkiin kohteisiin joissa esiintyy pienintäkin liikettä jarruissa. Jos joku ei vielä tiennyt. :) Ja näsäviisaille: Ei tietenkään jarrupalan pintaan. ;D
Ainakaan liukutappeihin ei suositella tuota kuparitahnaa, ei toimi yhtähyvin kun niihin tarkoitettu "jarruvaseliini" tjms mikä nyt oikealta nimeltään onkaan (esim mitä tulee mukana tiivistesarjan mukana), ja vissiin ei se kumi oikein tykkää siittä kuparimössöstä ja jotta jumittaa niitä..(kuultua mutua)
Löytyy myös ihan omaa jarrysylinteriin tarkoitettu silikonirasvaa. Enkä myöskään sinne sylinterin seinämiin sitä kuparimömmöä laittaisi.(kokemusta ei ole itellä siittä mutta mitä olen muiden kokemuksia lueskellut). Aina käyttänyt tiivistesarjojen mukana tulleita rasvoja..
Kuparitahnassa on se huono puoli että se tuppaa (ainakin mulla) muuttumaan paksuksi töhnäksi kun siitä pääsee liuottimet ajan mittaa haihtumaan. Ite käytän kans sitä ns. jarruvaseliinia liukutappeihin, koska se on silikonipohjasta, ja siten ei tee hallaa kumeille. Kyseinen vaseliini on vaan aikas kallista jos sitä purkissa lähtee isompia määriä ostamaan. Litiumirasva (valkoista vaseliinia) on kuulemma liukutappeihin myös ihan suositeltavaa... Ja kyllähän sinne voi vaikka mitä rasvaa laittaa, mutta ite en edes vilauttais sitä kuparitahnatuubia koko satulalle. ...paitsi pulttien kierteille, mikäli vielä joskus haluan ne auki :)