Dsmclubfinland.com
DSM tekniikka => Ongelmat ja ihmettelyt => Topic started by: Jusna on January 08, 2006, 21:02:46 PM
-
Nyt on ilmenny keulassa ropleemaa.
Etenkin kiihdyttäessä kaasua painaessa keula vetää oikealle. Oiskohan joku pusla menny..
Normaali matka-ajossakin rattia saa hieman pitää vasemmalle päin.
Onko muilla ollu vastaavaa? Aurauskulmat on ok ja renkaat ja iskarit on uudet.
-
Renkaiden ilmanpaineet ok?
-
Kyllä pitäs olla, sama kävi itellä mielessä et vois johtuu siitä, mut hyvin epätodennäköstä.
Renkaat on joulun jälkeen pakasta vedetyt ja en oo nyt sen jälkee vielä paineita katellu, mut onko mitään muita vaihtoehtoja?
-
Kyllä pakastavedetyistäkin renkaista pitäisi se paine tsekata aina, ties mimmosia hopsiksia siellä ollu niitä täyttelemässä ;D ;D
Ulommat raidetangon päät kannatta tarkastaa...
-
Noniinno... Alan miehet siellä pelaa niiden paineiden kanssa...
Ihan sama mitä niissä etupyörissä on, kunhan on yli 2,5bar ja saman verran molemmissa. Jos vielä vetelee niin Temellä on ohjeet ;D
-
No on kyllä yli 2.5baria aika kovat paineet jos vakio talvikumit kyseessä...Empä kyllä itse noin kovia paineita normi profiilin kumeissa käyttäisi...
-
mulla oli kesällä sama ongelma mutta se johtui kun kumit oli kulunu epätasaisesti vaihdoin uudet kumit niin rupes kulkemaan suoraan mutta en usko että on sama ongelma
-
Nojoo... Ei 15" pyöriin enempää tarvi mut jos lämpimässä hallissa laittaa 2,5bar niin 15 asteen pakkasella on enää reilu pari kiloa. Trust me, ei tee renkaille mitään harmia vaikka pitäis kolme kiloa ilmaa, ajomukavuus vaan kärsii.
-
Joo, kyllä sielä oli molemmissa renkaissa n.2,6 baria ilmaa tasasesti saman verran.
Ulommat raidetangon päät on vaihettu muutama kuukaus sitte molemmat.
Pitää katella ku pääsee viikonloppuna hallille et mitä se on syöny.
-
Joo, kyllä sielä oli molemmissa renkaissa n.2,6 baria ilmaa tasasesti saman verran.
Ulommat raidetangon päät on vaihettu muutama kuukaus sitte molemmat.
Pitää katella ku pääsee viikonloppuna hallille et mitä se on syöny.
Aika outo sattuma vaan että jos juuri vaihdettu uudet raidetangon päät ja säädetty aurauskulmat, että nyt alko vetelee... Veikkaisin että ne kulmat kuitenkin menny pieleen. Oisko mahdollista, että nyt vasta huomasit tuon vetelyn ja kuitenkin olis ollu siitä lähtien vikana kun säädetty kulmat?
-
Ei kun kyllä toi on ihan tuore juttu.
Joulun jälkeen alkanu ilmentyä uusien renkaiden myötä.
Ja kulmia ei tarvinu säätää, kun olivat ihan kohallaan.
-
Kokeileppa vaihtaa vaikka takaata vanteet/renkaat eteen... Jospa edessä toinen kumi viallinen tjms... (haku-ammuntaa..)
-
Joo. Täytyy kattoo noi kaikki puslat ja sit viel koittaa säätää raidetangon päästä vähäsen, jos se on vaihdettaessa kuitenki menny vähän vika kohtaan.
-
Kyllä minäkin lähtisin kokeilemaan sitä että vaihdat pyöriä edestä taakse ja päinvastoin. Paljon helpompi kokeilla kuin kulmien kanssa pelata. Ensin vaikka vasemman puoleiset ja sit oikeat. Renkaistahan se selvästi johtuu jos kerran uusien renkaiden kanssa vasta alkoi.
Ei toi veteleminen niin kovin harvinaista kuitenkaan ole. Periaatteessa se olisi sitäpaitsi rengasfirman asia selvittää ja käännellä.
-
Joo mut en viitsi tässä ruveta ketään ulkopuolisia vaivaamaan asialla, ennenkuin ongelman oikea aiheuttaja selviää.
-
No joo, eihän toi iso homma tietysti ole itekkään kokeilla. Ite tiedän vaan "alan miehenä" että jos se renkaiden vaihdon jälkeen on alkanut vetelemään eikä tosiaan sitä ennen niin kyllä ne siellä liikkeessa on velvollisia asiaa hoitamaan. Varsinkaan kun se ei ole edes mikään iso homma ja tähän aikaan vuodesta on varmasti aikaa.
-
Ongelma ei ole renkaista, melkovarmasti kulmat pielessä.
Näin perstuntumalta sanottuna vähän auttoi se kun vaihdoin ihan viimesiä vedelleen ohjausnivelen vasemmalta puolen. Pitäs viel vaihtaa oikeelle jos häviäis vaikka kokonaan :)
-
Onko auto korjaantunut puolen vuoden aikana? :D Itselläni on sama ongelma. Puoltaa myös oikealle. Tein autolle katsastus tarkistusta ja totesin kaikki olevan kunnossa alustan suhteen. Renkaiden haritus oli 1% kuten pitääkin ja kulmat olivat kohdallaan. Nivelet olivat kunnossa, vain pari puslaa pitää vaihtaa alatukivarsiin. Mutta mutta... Yksi mahdollinen puoltamisen aiheuttava vika ilmeni. Ohjaustehostin vuotaa vasemmalle puolelle. :(Yksi asentaja tuumasi että pieni puoltaminen voi johtua juuri siitä. Homma on ehkä helppo korjata mutta ongelma on jälleen kerran osat. Mistä saa osat? :P Ja onko mitään tietoa polyuretaanipuslien hinnoista? Tahtoo semmoset! Koko sarja tietenkin! ;)
-
Mulla taas auto ei vedä mihinkään mut yllätys oli suuri kun otin tossa pälyilläkseni vasemman eturenkkan pois. Rengas oli kulunu sisälaidalta sileeks. Miksi?
-
Mulla taas auto ei vedä mihinkään mut yllätys oli suuri kun otin tossa pälyilläkseni vasemman eturenkkan pois. Rengas oli kulunu sisälaidalta sileeks. Miksi?
Kenties kulmat pielessä tai epätasapainossa. Jos kerta vain toiselta puolelta kulunut. Jos taas molemmat reunat on kulunut, niin voipi johtua liian vähäisestä renkaanpaineesta..
-
Kaverilla oli kanssa käynyt sillain, että renkaat olivat kuluneet toisesta reunasta. Kävi säätämässä aurauskulmat, ei auttanut... Sitten päätti kokeilla toisia vanteita ja heti auttoi. Ilmeisesti vanha vanne oli tasapainotettu väärin tai muuten vain kiero...
-
Tasapainotuksella taas ei ole kulumisen kanssa mitään tekemistä. Se menee niin, että jos jossain vaiheessa ajaa kulmat pielessä ja rengas ehtii kulumaan jotenkin epätasaisesti niin vaikka säätäisi kulmat niin se rengas kuluu loppuun asti samalla tavalla. Vaikka kulmat olisi kohdilleen säädetty.
Tästä syystä aina jousien, iskarien ym. vaihdon jlkeen pitäisi käydä tarkistamaan kulmat. Eikä sitten vasta kun on jo myöhäistä.
-
Tasapainotuksella taas ei ole kulumisen kanssa mitään tekemistä. .
Jaa ei? Hmm euromasterin sivuilla kerrotaan että kylläpä voi, euromaster ei tiedä sitten asioista?
-
Oli kuinka vaan, niin se kulmien säätö kannattaa. Mieluummin köyhtyy kerran sen max. 60€ kulmien säädöstä kun alkaa ostelemaan uusia läskejä alle.
-
Tasapainotuksella taas ei ole kulumisen kanssa mitään tekemistä. .
Jaa ei? Hmm euromasterin sivuilla kerrotaan että kylläpä voi, euromaster ei tiedä sitten asioista?
No okei, ei koskaan saa sanoa ei koskaan. Mut pielessä olevan tasapainotuksen oireita on tärinä. Piste. Eli täytyy olla tosi überpahasti painotus pielessä että alkaa rengas kulumaan sen takia epätasaisesti. Tällä tarkoitan sitä että auto olisi käytännössä jo ajokelvoton. Kyllä ne puoltamisen ja pieleen kulumisen syyt on 99% pyöränkulmissa.
Sit jotkut pinnatut tai jotkut ryssän halpisrenkaat erikseen. Niissä saa juuri sen mistä maksaakin.
-
Näin on. Ja siihen renkaiden kulumiseen vaikuttaa myös camber ja caster kulmat. Vaikuttavat myös tuohon puoltamiseen. Itselläni kulmat on tarkistettu eikä renkaat ole kuluneet mitenkään erikoisesti. Mutta silti puoltaa oikealle ja epäilenkin juuri tuota ohjaustehostinta. :P
-
Nyt alkaa kuulostaa siltä etten oo enää ite säätämäs yhtään mitää vaan vien säädettäväks...
-
Eipä niitä paljon kannata ite alkaa "säätämään". Auraus on ainoa jonka saa kotikonstein edes vähän sinnepäin. Ja senkin vain etu- tai takapään erikseen. Alan liikkeissä on sit 4-pyörä suuntaus laitteet joista näkee asteen kymmenyksen tarkkuudella oikeat kulmat.
AWD:ssa ainakin löytyy edestä ja takaa auraus, takaa lisäksi camber-säätö. Etuvedon takapäästä en mene sanomaan mitään kun ei oo tietoa. Etupäässä loppuu madallusjousten kanssa camberin säätövarat. Säädettävät pultit (niin sanottu camber kit) maksaa vajaan parikymppiä.
-
Mitäs tämmösestä säädättämisestä kannattaa maksaa? 50€?
-
Mitäs tämmösestä säädättämisestä kannattaa maksaa? 50€?
Aika normi hinta tarkastus+säätö on 40-80e väliltä. Kun pk seudulta kyselin paikkoja niin joku 60-70e aika perushinta. Kunnes löysin paikan joka otti tarkastuksesta ja säädöstä 50e. Kannattaa soitella lävitse paikkoja jos haluaa muutamia euroja säästellä. Huoltokokemus topikissa muutama kulmien säätö: http://www.dsmclubfinland.com/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?num=1116327173
Etuvetoisessa ainakaan 1g:ssä ei ole mitään säätöjä takana, vain edestä voipi säädellä.