Dsmclubfinland.com
DSM tekniikka => Ongelmat ja ihmettelyt => Topic started by: Zage85 on May 07, 2006, 14:20:14 PM
-
2g usdm -95
Oli kiva yllätys kun avasin viimeisimmän tulpan johdon. Tulpan reikä puolillaan öljyä ( koko tulppaa ei edes näkynyt )... Miten hlvetissä saan ne kaikki öljyt sieltä pois? Ja miten ne sinne on joutunut? :o :o :o :o
Minkälainen muuten tulpan avain eclipseissä? Saanko vaihdettua tulpat tavallisella hylsyllä ja minkä kokoisella? Varmaan tarvii olla joku "pidempi" hylsy...
-
Hyvä veikkaus että öljykorkista huohottanut sen öljyn sinne. Öljykorkin tiiviste timattitiskillä maksaa pari euroa.
Jollain ohuella letkulla imaset pois ne öljyt vaan sieltä :)
-
Avasin venttiilikopan kun tiivistekin tarvisi vaihtaa ja ajattelin, että on helpompi saada öljyt sieltä tulpasta pois.. Nyt saa nauraa kun selitän tämän, mutta olen vielä aika noobie autojen kanssa (tosin vain jossain asioissa):::
Eli avasin sen venttiilikopan ja sen sisältä löytyi kaksi sellaista "putkea" mitkä menee jakopää hihnaan kiinni( kaikki varmaan tietää mitä tarkoitan :D) Niin ne kaikki härpäkkeet on ihan öljyn peitossa, kuuluuko ne olla? Enemmänkin ne ui öljyssä kun on hiukan kosteat?
-
Sain irroitettua kaikki tulpat (16mm hylsyllä) ja imettyä "isoimmat" öljyt pois... Mutta miten saan kaikki pienet "läikät" öljyä pois. Pienellä rätillä yritin, mutta ei oikein onnistu... Ja huomasin, että kaikkien tulpan reikien pohjassa on hiukan öljä...
-
Nyt selvisi miksi tulpassa on öljyä. Kone puskee siitä tulpan reiästä öljyt pihalle, eli öljy nousee pois tulpan reiästä. Missähän mahtaa olla vika??? :o :o :o
-
Vaikka tässä nyt vasta 18 tuli täytetyä, on silti noitten koneitten kanssa tullu häärittyä (lähinnä prätkien). Niin eihän sieltä sylinteristä pitäisi öljyä tulla. Sitä varten on öljyrengas männässä, että se pitää öljyt pois männän päältä. Ajattelin vaan, että onko se mahdollisesti bensaa ja nokea eikä öljyä siinä tulpan reiässä. Ittellä ainakin tos yks kone sylki sitä bensa-noki moskaa jenkojen välistä jos ei koko ruumiin voimin kiristäny tulppaa. hyvä ettei jengat hajoo, meinaa sit vituttais. Eli siis nyt asiaan... Savuttaako se kone ku se käy? Meinaa jos sul on joku piiiiiiikkkkku välys sylnteris ku se sieltä sitä öljyy ylös tua. En kyl usko. Tai sit jos se kone ei savuta yhtää paitsi sillo ku se on tyhjäkäynnil hetken esim liikenne valois ni sillo jos alkaa tulee sinertävää savuu ni sul on menny venttiilin ohjurin tiiviste todennäkösesti... ja sillo siitä venttiilin vartta pitki pääsee öljy valuu sinne sylinteriin aina ku se venttiili aukee ja sillo siältä sylinteristä siihe tulppaan. Mut oli miten oli ni jos sitä öljyy on itse siel sylinteris syystä tai toisesta ni sinist savuu pitäs putkest tulla... Mitä en kyl jaksa uskoo koska jos tosiaan sinne sylinteriin nii pal öljyy tulee et se tulpanki jenkoje läpi tunkee ni sillo takaa-ajavan pitäs ajaa sakees sumus...
Mä veikkaisin et se johtuu just niiku Imperio sanos et se öljy tulee jostai koneen päältä ja valuu sinne... Tarkasta päälisin pualin et onks jossai jotai valumaa konees.
-
Niin eihän sieltä sylinteristä pitäisi öljyä tulla..
Ei pitäisi ei ;D
Ajattelin vaan, että onko se mahdollisesti bensaa ja nokea eikä öljyä siinä tulpan reiässä...
Kyllä se on öljyä. Olen 100% varma asiasta.
Savuttaako se kone ku se käy?
Ensimmäistä kertaa kun laitoin auton käyntiin niin tosiaan, kone savutti hiukan aikaa, sitten lakkas ja öljyt tuli tulpasta pihalle. Myös pakoputki paukahti ja tuli noin 5sekuntin ajan "savu pilvi".
Mä veikkaisin et se johtuu just niiku Imperio sanos et se öljy tulee jostai koneen päältä ja valuu sinne... Tarkasta päälisin pualin et onks jossai jotai valumaa konees.
Kyllä on tarkastettu, että sitä öljyä ei päällisin puolin sinne tule.. Ja toiseksi, sitä öljyä on siellä tulpan reiässä niin paljon ( kun painaa hetken kaasua), että se täyttää KOKO tulpan reiän... Aivan käsittämätön määrä öljyä...
-
No jumankavita... Toihan on pahempi juttu. Joo eli se tosiaan tulee siältä sisästä ulos siihen tulpanreikään. Eikä siihe vissii oo muuta vaihtoehtoa ku että se siältä sylinteristä nousee. Ja siis sama ongelma on kaikissa sylintereissä? Aika ihme juttu.
-
Haku-ammuntaa:
Ventiilikoneistosta öljyt sinne tulee. Pcv ventiili rikki / letkut tukossa...pääsee tulpankuilujen tiivisteiden välistä pissimään öljyä itse kuiluun..
-
mullakin on öljyy siellä. öljy tulee niistä missä venttiilikoppa tiivistää kanteen tulppien ympärillä (vaikee selittää)
-
mullakin on öljyy siellä. öljy tulee niistä missä venttiilikoppa tiivistää kanteen tulppien ympärillä (vaikee selittää)
Tiedän mitä tarkoitat... Mutta en usko syyn olevan se, koska tulee tulpan kierteistä läpi, ja ne o-tiivisteet mitkä tiivistää venttiilikopan ja kannen tulppien ympäriltä on ylempänä. Ja olen vaihdeskellut niiden paikkaa keskenään ja aina sama juttu, että viimeisestä tulpanreiästä öljyt tulee, jos olisi niistä o-tiivisteistä kiinni niin vika seuraisi "rikkinäistä" tiivistettä... Mutta tässä tapauksessa tulee aina samasta reiästä. :(
-
mullakin on öljyy siellä. öljy tulee niistä missä venttiilikoppa tiivistää kanteen tulppien ympärillä (vaikee selittää)
Jep kuilun tiivisteet uudet vain.
Mutta en mä tohon zagen ongelmaan näkis kuin muutaman mahdollisen syyn.
- Tulppakuilun tiiviste vuotaa
- Pcv ventiili rikki tai letkut tukossa(hakuammuntaa)
- Tulppa on tosi löysästi kiinni, männän öljyrenkaat rikki päästää öljyä lävitse ja kusee tulpan kautta ylös..(no sais olla kyllä aika huono tuuri)
- Ventiilikopassa halkeama josta valuttaa öljyä
- Öljyntäyttökorkki päästää öljyä vuotamaan..
Toi savutus kuulostaa kyllä pahalta, viittais juuri tohon, että öljyä pääsee palotilaan..
-
Haku-ammuntaa:
Ventiilikoneistosta öljyt sinne tulee. Pcv ventiili rikki / letkut tukossa...pääsee tulpankuilujen tiivisteiden välistä pissimään öljyä itse kuiluun..
Kaikki letkut mitkä menee venttiilikoppaan olen tarkastanut, eikä tukoksia näkynyt ( puhalsin vielä paineilmalla letkut "puhtaiksi" ). Pvc venttiilin menen maanantaina tilaamaan, mutta kyllä sekin "näyttäisi" olevan ehjältä, mutta parempi vaihtaa silti varmuuden vuoksi...
-
Otappa se tulppa pois minkä kuilussa se öljy on, tarkista onko öljyä siellä alapuolella, eli minne kipinä tulee. Tarkista sen tulpan kierteet, onko täysin puhtaat..
-
Otappa se tulppa pois minkä kuilussa se öljy on, tarkista onko öljyä siellä alapuolella, eli minne kipinä tulee. Tarkista sen tulpan kierteet, onko täysin puhtaat..
Öljyä ei näy alapuolella... Tulpan kierteet OK ( juuri vaihdetut tulpat).
-
No kenties se palaa kuitenkin pois ettei näy siinä, mutta kuitenkin. Mitä nyt lueskellut jenkkilän puolelta. Niin männänrenkaat yleinen vika ilmeisesti noissa 420a koneissa. Ja vielä 3 ta 4 sylinterissä jossa tämä tapahtuu. Testaappa puristukset, jos ei löydy mittaria käväse ostamassa.
Ohjeet:
http://www.dsmgrrrl.com/FAQs/compression.htm , kiinnitä huomiota myös alhaalla olevaan "All a "wet test" entails is a bit of oil in the low cylinder.." jonka avulla saadaan testattua onko männänrenkaat huonona.
-
Palvelinta ei löydy... Sivua ei voi näyttää ;D ;D ;D
-
Palvelinta ei löydy... Sivua ei voi näyttää ;D ;D ;D
Kyllä se toimii, kokeile hetken kuluttua jos ei toimi. Ei pidä olla niin hätäinen
-
Palvelinta ei löydy... Sivua ei voi näyttää ;D ;D ;D
Kyllä se toimii, kokeile hetken kuluttua jos ei toimi. Ei pidä olla niin hätäinen
Kyllä täytyy ;) Nyt toimi 8-)
-
Kiitos tuosta linkistä :) Sitten alkaa vain armoton sivun suomentaminen :D Kävin jo hakemassa sanakirjankin tuohon viereen kun, joka kolmas sana on sellainen mitä en ymmärrä ;D
-
jos tulpan kierteet päästäis öljyä läpi niin kyllähän se paiskois sitä öljyä ympäri konehuonetta koska silloin pitäis puristuspaineiden tulla kanssa läpi
-
jos se Öljy tulis sinne männän puolella kyllä se savuttais aika lailla.. ja öljyn kulutus oli näkyvä...ja jos kierteiden läpi tulis puristus paine sen kuulis käydessä...
-
jos se Öljy tulis sinne männän puolella kyllä se savuttais aika lailla.. ja öljyn kulutus oli näkyvä...ja jos kierteiden läpi tulis puristus paine sen kuulis käydessä...
Itse veikkaan männän tiiviste renkaat ovat kulahtaneet ( koska savua nousee koneesta) ja pääsen huomenna sen testaamaan mittarin avulla... Ja luultavammin se ei tulpan kierteiden läpi tule, mutta en ole ihan varma. Mutta venttiilikopan tiivisteistä se ei ainakaan ole kiinni...
-
Nyt kaivattais apuja...
Tein äsken tuon Compression Test( puristus mittaus ) ja tuli seuraavat lukemat "esille":
Sylinteri 1 200psi
Sylinteri 1 (öljyn kanssa) 250psi
Sylinteri 2 200psi
Sylinteri 2 (öljyn kanssa) 230psi
Sylinteri 3 190psi
Sylinteri 3 (öljyn kanssa) 270psi
Sylinteri 4 200psi
Sylinteri 4 (öljyn kanssa) 240psi
Eli jos oikein tulkittin niin vika on ilmeisesti tuossa 3 Sylinterissä? Mutta sitä ihmettelen kun se öljy nousi 4 reiästä??? Osaako joku tulkita tätä paremmin kuin minä? :o
-
No nopeasti päätellen kolmos sylinterin männänrenkaat ois tosiaan kuluneet eniten joten sieltä se savutus voipi johtua. Jos siis teit täysin ohjeiden mukaisesti tuon testin..
Oletko nyt ihan varma, ettei siinä ventiilikopassa ole halkeamia sen tulpankuilunkohdilla?
-
No kyllä minä nyt aika tarkkaan sen syynäsin ja enkä kyllä päällisin puolin mitään halkeamia nähnyt...?
Tarviipa mennä tällä viikolla Mitsu-setiä (taas :-[) morjestamaan ja tilaamaan männän renkaita. Ajattelin samalla vaihtaa kaikki. Pystynkö ne itse vaihtamaan ( ainakin intoa riittää :D) ja mitä pitäisi ottaa huomioon (lähinnä jotain oleellista, mitä ensi kertalainen ei tiedä). Räjäytys kuvatkin olisi tarpeen ;D ...Sulla ainakin Teme on kokemusta ;)
-
Itse lähtisin kyllä kyselemään jostain ihan muualta kuin suomalaiselta mitsumyyjältä. Veikkaan että on kyllä niin suolaisia hintoja että samaan hintaan vaihtaa koko koneen.
Edit. Ihan perstuntumalta tosiaan heitän mutta maksaahan ne männänrenkaat jo ihan tavallisessa halpisosaliikkeessäkin noihin yleisimpiin automalleihin vähintään sen 50e /kpl ja siitä ylöspäin.. niin veikkaisin että mitsulla hinta voi olla siellä 200e tuntumassa. Ei kannata hirmusti alkaa arvailemaan sitä vikaa ja tilailemaan uusia osia ainakaan mitsulta varsinkin jos sieltä on sitten jotain enemmänkin rikki. Muutenkin tuossa moottorin kunnostamisessa olen oppinut itse sellaiseen käytäntöön että jos sieltä jotain mennään vaihtamaan niin vaihdetaan sitten samalla viripalikkaan koska se hinta on kuitenkin suunnilleen sama 8-) Tuossahan olisi helppo tehdä jotain vaikka puristussuhteille samalla jos sitä konetta meinaa alkaa sitten kunnostamaan.
-
Toki pystyt vaihtamaan itse. Nostat vain koko koneen pois konehuoneesta, purat osiin, mahdollisesti joudut lyhentämään uusia männänrenkaita. Noin isossa rempassa tulee jo mieleen, että kannattaa uusia myös kaikki koneen laakerit. Tosiaan en osaa sanoa miten noiden vakio mäntien renkaat uusina, joutuuko lyhentämään yhtään..
Kone vain pois pukille, ja purkamaan ja ihmettelemään. Voin lähettää sulle vaikkapa sähköpostilla koko 2g servicemanuaalin jos mahtuu vain. Tai sitten postilla kokonaisuutena cd:llä. Suosittelen myös tilaamaan tuon 2genin haynesin korjausoppaan vaikkapa amazonista tai kysellä jos suomen alfamerilta löytyy kyseinen tekele. Se on aika oleellinen osa kun alkaa ihmettelemään tuota konetta..
-
Omistuksessani on 50megan sähköposti osoite, joten ei taida varmaan mahtua :) Jos ei siitä kauheasti vaivaa ole lähettää CD:tä niin olisin todella kiitollinen :D
Aikas lailla silti jännittää alkaa tekemään tuollaista hommaa, mutta kai se sitten on pakko jos vika todella on männän renkaissa :-? Ei kai siinä ihmetteleminen auta, kai sitä sitten on pakko mennä ostamaan moottori nosturia, jotta saan sen motin pois. Toivottavasti täällä on hiukan "ammattitaitoista"(niin kuin onkin)auttaa minua tässäkin asiassa KUN tulee ongelmia tuon korjaamisessa ja etenkin moottorin purkamisessa/kasaamisessa ;)
Onko muuten kokemusta tuosta www.usparts.fi ? Kattelin meinaan sieltä männän renkaita ym. osia. Jos ei alkuperäisiä halua. Vai mistäs sitä kannattaisi kysellä/ostaa?
-
Ei nuo puristuspaineet ainakaan niin kauhea epätasaiset ollut kun 13.8-13.1 bar kaikissa pytyissä, ehka kaikki hieman alakanttiin?! Jos sieltä niin paljon oljya on tullut,palotilan pitas olla todella musta siina "vuotavassa" sylinterissä. Siitä läähtee aika vihellys jos tulppa on loysällä ja käytää moottoria.
Moottori remppaan tarvii vähän muutakin kun "räjäytyskuvat". Momenttiarvot ja momenttiavaimet, rakotulkin männrenkaiden välykselle, männanrengas pihdit, ym. Jos kannen irrottaa, niin alumiiinikansi pitaisi aina myös suoristaa. etta kannattaa laskea mukaan talousarvioon.
-
Jos kannen irrottaa, niin alumiiinikansi pitaisi aina myös suoristaa. etta kannattaa laskea mukaan talousarvioon.
Ei niitä suoristaa tarvitse jos ne on suoria. Eikait niiden nyt kieroon pitäisi mennä ellei ihan väärin kiristele ja löysäile....
-
konetta ei tarvi irrottaa kun männänrenkaat vaihtaa
-
konetta ei tarvi irrottaa kun männänrenkaat vaihtaa
No on se nyt 100x helpompaa työstää kaikki laakerit yms kun kone on irti 8-)
-
konetta ei tarvi irrottaa kun männänrenkaat vaihtaa
No on se nyt 100x helpompaa työstää kaikki laakerit yms kun kone on irti 8-)
Mutta jos rassaa vaan niitä männänrenkaita niin allekirjoitan tämän että turha sitä konetta on sieltä irrottaa.. On siinä oma hommansa repiä se kone sieltä irti; kaikki letkut ja johdot irti, laatikko irti, vetoakselit - > aurauskulmat vatuiksi jne jne. Ja tosiaan ne nostimetkin on ihan hyvän hintaisia.
-
Sen jälkeen kun on kannen ja muut tavarat siitä päältä irroittanut niin ei siellä enää mitään letkuja yms ole juurikaan.. Vetoakselit ja laatikko irtoaa 20min pois, aurauskulmat voi käydä säädättämässä uusiksi, muutaman kympin maksaa.
Noh ihan miten tykkää sitten tehdä, itse repisin koko koneen sieltä pois, huoltaisin samalla muutenkin koko alakerran, ja vaikka samassa uusi kytkinlevy myös. Hyvä tekosyy tommonen tehdä kunnon huolto.
-
No ei siitä nyt kinastelemaan kannata ;D Itse ajattelin jos hommaan ryhdyn ottaa koko koneen pois, koska siinä samalla sitten vaihdan jakopään hihnan ja muutkin romppeet mitä mieleen tulee... Mutta tarvitsee nyt hiukan ajatella ja harkita sitä koneen nostoa, koska ammatti taito tuollaisessa on aika nolla... Mutta toisaalta ei oikein ole muuta vaihtoehtoakaan jos se vika on siellä männän renkaissa. Ensiksi se tarvitsee jotenkin varmisaa...
Jos nyt alan nostamaan sitä konetta niin täältä varmaan saan sitten hiukan opastústa siitä ( ainakin kuvista katsellessani niin TEME on sen homman tehnyt 8-)) Ja toiseksi, melkein kannattaa (luultavasti ainakin :)) vaihtaa tarvittavat osat "virytys palikoiksi", eikö vain? Niin mistäs kannattaa kysellä/ostaa niitä. Ebaysta niitä olen katsellut, mutta ei ole tuon taivaallista hajua siitä, sopivatko ne tuohon USDM malliin... Että tälläistä tällä kertaa :D
-
Jos nyt alan nostamaan sitä konetta niin täältä varmaan saan sitten hiukan opastústa siitä ( ainakin kuvista katsellessani niin TEME on sen homman tehnyt 8-)) Ja toiseksi, melkein kannattaa (luultavasti ainakin :)) vaihtaa tarvittavat osat "virytys palikoiksi", eikö vain? Niin mistäs kannattaa kysellä/ostaa niitä. Ebaysta niitä olen katsellut, mutta ei ole tuon taivaallista hajua siitä, sopivatko ne tuohon USDM malliin... Että tälläistä tällä kertaa :D
Kaikki jenkkien ebaystä ostetut 2g n/a tavarat nimenomaan sopii sinun autoon. Kun jenkeissä ei ole 2g vaparia 4g63 koneella koskaan myyty. Sieltä vain ostelemaan roinaa ;)
-
Niin eli amerikasta asti joutuu tilailemaan :( Saksan Ebay sivuja oon lähinnä lueskellut ja sieltä löytänyt jotain roinaa, mutta niin kuin yllä mainitsin, ei ollut niistä tietoa sopiiko vai ei:D
-
Niin eli amerikasta asti joutuu tilailemaan :( Saksan Ebay sivuja oon lähinnä lueskellut ja sieltä löytänyt jotain roinaa, mutta niin kuin yllä mainitsin, ei ollut niistä tietoa sopiiko vai ei:D
No kyllä niissäkin yleensä lukee onko 420a koneelle vaiko eikö. Aika huonoja myynti-ilmoituksia jos lukee "myydään männät, en tiedä konetta"... ::)
-
No kyllä niissäkin yleensä lukee onko 420a koneelle vaiko eikö. Aika huonoja myynti-ilmoituksia jos lukee "myydään männät, en tiedä konetta"... ::)
Ei kaikki ole syntyneet myyntitykeiksi ;D
-
öö... Kävin äsken mitsu-setiä morjestamassa ja männän rengas sarja maksaa 260€, osan tulo kestää 1kk-2kk. Ei olisi jotain paikkaa/tapaa mistä saisi nopeammin??? Ja Jenkkilän Ebaysta ei löytynyt 420a koneeseen mäntiä(pistons), mutta 4G63 koneeseen löytyy :o aikas ihme juttu...
-
PISTON RING SET, Eclipse, w/o Turbo, All - 2.0L 96-99 $141.62
Includes: Standard Ring Set For 4 Pistons.
PISTON RING SET, Eclipse, w/Turbo - 2.0L 95-99 $115.91
Includes: Standard Ring Set For 4 Pistons.
PISTON RING SET, Eclipse - 2.4L 96-05 $145.00
Includes: Standard Ring Set For 4 Pistons.
Tuossa on mita renkaita loytyy paikalliselta mitsubishi/ KIA diilerilta USA:n puolelta. Siis alkuperaisosia.
Osia on saatavilla 2.0L ja 2.4L vaparimoottoreihin.
-
No ei se öljy siellä tulpanreiässä kyllä mistään männänrenkaista johdu.
Olen myös niillä linjoilla että tulpan putken tiivistys kanteen, tai venttiilikoppaan vuotaa. Joko tiivistevika, kovettunut tiiviviste, tai joku roso, tai kolo vastinpinnoissa. Tarkista vielä kerran...
Että jos et välttämättä halua konetta aukaista, niin ei ehkä tuon takia kannata.
No... toisaalta, autoissahan kaikki on mahdollista. :-/
-
Ainakin mittauksen perusteella vika on männän renkaissa, koska alimman ja ylimmän luvun heitto on yli 40psi:tä kolmannessa sylinterissä...
-
Kuinka monta kertaa mittasit ? Oliko kone lämmin ? Starttasitko kauan mittauksissa ? Mittasitko pari kolme kertaa kaikki pytyt ?
Kyllä mä antasin männänrenkaiden olla, jos puristukset oli ilman öljyjä suurin piirtein samat.
Vaihda nyt ekana venttiilikopan tiivisteet....
-
Kannattaisko vielä tehdä ohivuotomittaus? Kuitenkin nuo puristuspaineet on ihan hienosti toleranssien sisällä. Kyllähän tuo "märkä mittaus" tietysti vähän siihen viittaa, että männänrenkaat saattaa olla kuluneet. Mutta ei se kyllä selitä sitä alkuperäistä ongelmaa, eli öljyä tulpan putkessa.
-
Kuinka monta kertaa mittasit ? Oliko kone lämmin ? Starttasitko kauan mittauksissa ? Mittasitko pari kolme kertaa kaikki pytyt ?
Kyllä mä antasin männänrenkaiden olla, jos puristukset oli ilman öljyjä suurin piirtein samat.
Vaihda nyt ekana venttiilikopan tiivisteet....
Mittasin jokaisen kahteen kertaan. Kone ei ollut lämmin. Ohje sanoi, että tarvitsee ensiksi neljä kertaa startata ja sitten kymmenen ja näin tein. Puristuksissa ilman ölyjä n.10psi heitto...
Venttiilikopan tiivisteet vaihdettu + tulpan kuilujen tiivisteet... joten, ei se niissä ainakaan vika ollut ;)
-
Kannattaisko vielä tehdä ohivuotomittaus?
Mikä on ohivuotomittaus?
-
Ohivuotomittaus toimii niinpäin, että tulpanreiästä pukataan painetta sylinteriin. Jos on oikeat vehkeet, niin mittari näyttää vuodon prosentteina, eli paljonko ilmaa vuotaa sylinteristä johonkin. Sitte vaan korvalla kuunnellaan mistä suhisee. Periaatteessa voi tehdä itse, jos omistaa paineilmakompressorin, ja värkkää adapterin jolla saa ilman pukattua sylinteriin. Mutta korjaamoilla on tosiaan viralliset mittarit, joilla se onnistuu tarkemmin, ja tietysti (toivottavasti) kokenut asentaja joka hallitsee homman. Eli ohivuotomittaus on tarkempi kuin puristuspainemittaus. Löysin tuommosen linkin, jospa se vähän valaisee asiaa: http://www.kam.fi/kkvk/Moottorin%20kuntotarkastus/ohivuotomittaus.htm
[edit]niin, kone kannattais olla mahd. lämmin kun tehdään mittauksia[/edit]
-
Eli sittenhän sen voi tehdä periaatteessa ilman mittaria. Ampuu paineilmaa sylinteriin ja kuuntelee missä "pihisee" :) Ajattelin vain kuin tuota lueskelin jos vika todella on männän renkaissa niin painetta pitäisi olla öljyntäyttöaukosta... Näin saisin varmistettua sen, eikö vain?
-
Nyt menee varmaan vähän aiheen ohi, mutta törmäsin tuossa ohivuotoa Googlettaessani tuommoseen testiin: http://www.rvs-tec.com/Finnish/statement.htm
Itekkin kyllä pidän noita myrkkyjä humpuukina, mutta kokeen suorittajan tuntien (entinen opettaja) on kai pakko uskoa.
Ei... en edusta kyseistä ainetta. ;)
-
Voihan sen ohivuodon testata itse. Huolehtii vaan että mäntä on ylhäällä, ja puristustahdilla(venat kiinni), sitte vaan vaihdetta silmään ja kässäriä päälle, että ei kone pyörähdä. Ja kannattaa muistaa että ehjäkin pihisee aina vähän. Siksi se oikea mittari ois hyvä, niin näkis suoraan että onko vuoto liian suuri.
-
Tässäpä muuten 2g n/a kuvien kera tuo compression test, jossa näkyy ne releetkin.
http://www.2gnt.com/www/corbin/comp.html
Ja kun aiheesta puhuttu niin venakopan tiivisteiden vaihto:
http://www.2gnt.com/www/corbin/vc.html
-
Nyt oon kyllä selannut niin paljon internetin ihmeellistä maailmaa. Ja tuo sun ongelma näyttäisi olevan 420a koneen ihan tyyppivika. Ja vika on juuri tuo kuilun tiivisteet.
Sitten useilla on rikki mennyt venakoppa, haljennut ja sieltä kusee sinne kuiluun. Tämän veikkaan olevan sullakin jos olet uudet tiivisteet asiallisesti vaihtanut. Nyt vaan tarkasti tutkimaan sitä venakoppaa, otat irti ja putsaat ja kaadat vaikkapa vettä sinne ja katsot alkaako vuotamaan..
-
Mitäs muita tyyppivikoja on USDM:ssä?
Mutta kyllä männänrenkaissakin on pakko olla jotain vikaa, koska ei siinä mittaus tuloksessa luultavimmin olisi niin paljon heittoa...
-
oliko mittari kunnolla paikalla.. ? siinä tulee äkkiä virhe lukemia jos se pääsee vuotamaan.. no tietenkin riippuu mittarista.. meinaan kun mittasit puristus paineita
-
oliko mittari kunnolla paikalla.. ? siinä tulee äkkiä virhe lukemia jos se pääsee vuotamaan.. no tietenkin riippuu mittarista.. meinaan kun mittasit puristus paineita
Oli kunnolla paikoillaan ja mittasin kaikki kahteen kertaan ja "melkein" samaa lukemaa näytti...
-
Onkos auto muuten nyt ajossa? Onko mitaan muuta konkreettista vikaa? Tayttyyko se tulpan reika akkia uudelleen? Oljynkulutusta ja savutusta vois tarkkailla ja se ohivuotomittaus kannattas tehda. Esim. ammattikoulut tekee varmaan vielakin niita aika halvalla.
Sit jos varmasti haluaa koneen avata, tekis rempan kunnolla ja suunnitellusti sopivilla viri osilla ;)
-
Onkos auto muuten nyt ajossa? Onko mitaan muuta konkreettista vikaa? Tayttyyko se tulpan reika akkia uudelleen? Oljynkulutusta ja savutusta vois tarkkailla ja se ohivuotomittaus kannattas tehda. Esim. ammattikoulut tekee varmaan vielakin niita aika halvalla.
Sit jos varmasti haluaa koneen avata, tekis rempan kunnolla ja suunnitellusti sopivilla viri osilla ;)
Autoa en ole uskaltanut pitää ajossa, koska se vuotaa öljyä aivan mielettömästi. Pelkään, että hajoaa enemmän.. Ei ainakaan tuntuisi, että olisi mitään muuta konkreettista vikaa.
-
Aikani kuluksi otin tiivisteet uusiksi irti ja laitoin vielä sellaista venttiilikoppaan tarkoitettua tiiviste liimaa.. Vika näyttäisi ehkä olevan korjaantunut, mutta ilmeni samantien uusi vika.. Kone lämpenee ihan sikana kun pidin sitä käynnissä ja sitten se puski jostain öljyt tallin lattialle!!!!!!!!!!!!!
-
Auto korjaamoon täytyi lopulta auto viedä ja taidampi sen huomenna saada kotio :D Eipä siinä mennyt kuin yksi kuukausi ;D
Korjaajan mukaan vika johtui öljy kellon hajoamisesta ja kannen-ilmaputsarin välisessä letkussa oli murtuma... Selvisipä tämäkin sitten vihdoin ja viimein...
-
Auto korjaamoon täytyi lopulta auto viedä ja taidampi sen huomenna saada kotio :D Eipä siinä mennyt kuin yksi kuukausi ;D
Korjaajan mukaan vika johtui öljy kellon hajoamisesta ja kannen-ilmaputsarin välisessä letkussa oli murtuma... Selvisipä tämäkin sitten vihdoin ja viimein...
Niin mikä vika? Se tulpan kuilussa öljyä vai tämä jälkimmäinen oireilu?
-
Voisi sanoa, että kummatkin :D
Ainakin korjaajan mukaan nyt olisi auto kunnossa... Ja ainoat viat mitä löytyi oli ne mitkä mainitsin jo ylempänä. Sitö en tiedä mikä oli vaikuttanut mihinkin??? Tarttee huomenna vähän kysästä paremmin kun ei puhelimessa viitsinyt alkaa kauheasti kyselemään.
-
Ja syylärin korkista oli tiivisteet mennyt... Se kuulemma aiheutti jotakin kipua :)