Dsmclubfinland.com
DSM tekniikka => Ongelmat ja ihmettelyt => Topic started by: eclipse2.0 on December 08, 2005, 23:36:42 PM
-
Tuli tuossa otettua tuo tyhjäkäyntimoottori nyt sitten irti ja mittailtua sitä. Eli ohjeiden mukaan vastus pitäs olla 28-33 ohmia mut tuo meikän moottori näytti 42 ohmia. Pistin sinne sähkölaitteisiin tarkotettua puhdistusainetta ja liotin siinä jonkin aikaa ja vastus laski 38 ohmiin, mutta siis ei vieläkään ole niissä lukemissa kuin pitäsi ja tyhjäkäynti pätkii vieläkin. Olisiko jotain hyviä ideoita? Ei anna vikakoodeja.
Tekee siis seiraavaa. Kun kone on vielä kylmä toimii hienosti, mutta kun lämpenee tyhjäkäynnilla alkaa käynti ailahdella, aluksi vain vähän mutta sitten niin paljon että auto sammuu ja ongelma siis vain tyhjäkäynnilla, ajaessa ei mitään ongelmia.
**Edit: Otsikko -ylläpito**
-
Mielenkiintoista, että näyttää 38ohmia, mitattu siis molemmat käämit, ja oikeasta pinneistä? Ja olihan se huoneenlämpösena kun mittasit?
Oletko kokeillut miten tyhjäkäynti käyttäytyy jos otat kokonaan irti iscm:n piuhan? Jos et niin kokeileppa.
-
koitin kyllä oikeista pinneistä, ohjeet oli sen verran selkeet et ei mitään mahista koittaa väärin.Mittasin pinnien 1-2, 2-3, 4-5,5-6 väliltä arvot ihan ohjeiden mukasesti ja kaikissa täsmälleen sama lukema.Lämmöstä nyt en tarkkaa osaa sanoa, autol oli ajettu pieni lenkki sitä ennen mut se oli mulla irti monta tuntia ja ei kyl tulos muuttunu miksikään.
Pitääpä koittaa tuota piuhan irrottamista.
Kaasuläpän asentotunnistimenkin olen koittanu mut se oli kyl kohillaan.
-
Tuli vielä mieleen että tuo ongelma ei esiinny aina. Sellaisen havainnon olen tehnyt että mitä enemmän joutuu ajaman kaupungissa ja pysähtelemään valoihin niin silloin se on pahempi, eli mitä enemmän joutuu käyttämään tyhjäkäynnilla sitä pahempi se on.
Pari viikkoa sitten auto oli kylmä, laitoin auton käyntiin putsasin ikkunat jäistä ja lumesta auton annoin käydä putsauksenkin jälkeen ja kun moottori alkoi lämmetä alkoi kone pikkuhiljaa hiukan pätkiä ihan nätisti ja jonkin ajan kulutta alkoi pätkiä enemmän ja lopulta kierrokset ajelehti niin paljon että sammui.
-
Alipaineletkutkin kannattaa tarkistaa ja muut mahd. imupuolen vuodot.
6V paristolla voit myös tarkistaan iscm:n sen männän liikkuvuuden.
En tiedä mistä tommonen voi johtua sitten jotta on enempi resistanssia...
-
Tiedustelin tuossa, niin kyllä tuo 38 ohmin resistanssi voi jo vaikuttaa siihen tyhjäkäyntimosan toimintaan kunnolla. Jos se resistanssi on isompi, niin luultavasti siellä on vähän lämpöisempänä ihan katkos. Onko ne käämit miten sontasen näköset? Jos sinne on päässyt vettä, niin se lanka voi olla jo jotain vähän muuta kuin kuparia. Taitaa olla uuden mosan osto ajankohtanen...
Niin ja tosiaan ecu kannattaa tarkistaa myös, avaa ja katsoo että se on päällisin puolin kunnossa. Ja jos ei ole vielä huollettu niin olisi jo aika huollattaa ennenkuin lahoaa totaalisesti (sekun on melkeityyppivikana näissä...)
-
Peesaan Temeä sen verran että ekana tosiaan ECU tutkimuksiin. Jos mahdollista, kokeile lainaECUlla. Oireet täsmää ja vikaa saa hakea näinkin monimutkaisessa vehkeessä kauan, dataloggerilla näkee heti onko vika ECUssa.
Tuokin, ettei liputa CE-valoa viittaisi ECUvikaan. Korjaus onneksi onnistuu suht. kivuttomasti.
-
tarkasta ilmanmäärämittarin liitos. ota pari kertaa irti ja kiinnilaittaessa pitää kuulua "klick" ääni!
-
ilmamäärämittarin toimiat kyllä kunnossa. Auton käynti muuttuu totaallisesti jos sen ottaa irti.
-
Jäin miettimään tätä hommaa vähäsen... Ei sen ECUn vian takia pitäisi silti näyttää väärää resistanssia jos tyhjäkäyntimosaa mittailee. Onko sulla miten tarkka mittari, ettei mikään tiimarin 9.90€ Fulke?
-
mittari kyl on ihan kunnossa, ei ole mikään robinhoodin malli.Mie koitan sitä vielä liotella jossain puthdistusaineessa jos se vielä muuttus siitä vaik kyl vähä epäilen.
-
mittari kyl on ihan kunnossa, ei ole mikään robinhoodin malli.Mie koitan sitä vielä liotella jossain puthdistusaineessa jos se vielä muuttus siitä vaik kyl vähä epäilen.
Toiv. et nyt puhu siitä mittarista... ;D
-
Kuulostaa aikalailla samalta mitä oma ISCM:ni teki kun se kosahti. Homma on helppo verifioida ottamalla se idle switch liitin irti. Tolla saa ainakin poistettua aika monta muuta syypukkia, kuten esim ton ilmamääämittarin.
Kannattaa ainakin avata se moottori ja mittaa vastukset johdoista (siis juotosten jälkeen) ennenkuin rupee shoppailemaan uutta.
-
No nii nyt sit koitin ottaa sen piuhan irti tyhjäkäyntimoottorista käynnin aikana ni ei se kyl vaikuta yhtään käyntiin.
Alux otin sen vielä irti ja putsailin sitä mootoria ja sit käänsin sen akselin just toiseen ääriasentoon missä oli ja laitoin takasin kinni. Sillon en laittanu vielä piuhoja kiinni, laitoin auton käyntiin ja auto kävi tasasesti 2000 rpm. Eli nyt tyhjäkäynnin moottori oli täysin toisessa asennossa.
Annoin hetken käydä ja tarkkailin tilannetta auto kävi edelleen aivan tasaisesti, jolloin laitoin edelleen auton käydessä johdot kiinni jolloin kone alkoi ailahdella 1500- 1900 rpm välillä. Välillä annoin kaasua ja sama ailahtelu jatkui noilla korkeilla tyhjäkäyntikierroksilla.
Auton seosmittari näytti tässä vaiheessa täysin laihaa seosta, ei edes näkynyt mittarissa.
Sitten otin edelleen auton käydessä ilmamäärämittarin johdot irti jolloin auto alkoi käydä tasaisesti ja seosmittari nousi normaaliin. Laitoin johdot kiinni ja alkoi jälleen ailahdella tuon 1500-1900 rpm välillä. Sammutin auton, laitoin parin min päästä uudelleen käyntiin jolloin kävi ihan tasaisesti ja seosmittari oli normaalilla alueela.
Tarvii sanoo et menee nyt aika mystiseksi tää homma.
-
"akselilla" Tarkoitat kai iscm:n ns. mäntää ilmeisesti?
Eiköhän se ole aika selvää, jotta vika on ecussa tai tyhjäkäyntimoottorissa. Resistanssista päätellen vaihtaisin uuden mosan sinne.
Ecu kannattaa silti huollattaa ennenkuin on liian myöhäistä, se kyllä hajoaa aika satavarmasti jossain vaiheessa..
-
Eiko kukaan uskalla kokeilla tata isompaa lappakoteloa jossa ei ole kyseista moottoria enaa ollenkaan ;)
Luultavasti halvempikin kuin se ISCM moottori ja tehoo lisaa.
http://www.bbkperformance.com/products/throttle-bodies.shtml
-
Sori vaatii tarkastuksen tuo ISMC poisto, tuolla nakyy jotain porauksia, mutta voisko olla se kanava jossa jota jaahdytysneste ohjaa?!
-
Tyhjäkäyntimoottoria kun tarvitaan, ei se siellä turhan takia ole. Tietysti jos ei autossa ole ilmastointia tai muita mukavuusvempeleitä jotka kuormittaa paljon, niin sittenhän voi ihan samallalailla ottaa vain IPS:n pois käytöstä. Ja 1genin läppäkotelo on kyllä tarpeeksi iso, ei se ole mikään tehonrajoittaja ole. Ja noita iscm saa ebaystä tai muualta saa ihan edullisesti.
-
Niinpa, kaippa se hyva on olla.Iso riesa tuo laite ainakin lahes kaikille on ennemmin tai myohemmin...
Lappakotelothan on kooltaan 52-60-62mm (2g-1g-BBK)
-
Edelleen sitä mieltä että kannattaa tarkastaa ECU. Näissä kuitenkin ihan tyyppivika että alkaa tämän ikäisinä ECUn konkat pettämään. Jos siis ei ole jo huolettu...?
-
echo echo echo .... ::)
-
echo echo echo .... ::)
:-X
-
no kertokaas sitten missä tuon ecun vois huollattaa tai missä kannattaa huollattaa. Ja mitä suurinpiirtein kustantaa?
-
http://www.dsmclubfinland.com/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?num=1103289057
Riippuu varmaan miten pahasti se on jo kärsinyt, mutta ihan perushuolto varmaan 50e paikkeilla.
-
Mulle kustansi konkkien vaihto ja aika paljon putsaamista noin 150€ edestakaisine rahteineen about vuosi sitten.
-
Mullakin ongelmia ilmeisesti just tuossa tyhjäkäyntimoottorissa.
Tyhjäkäynti on ilman kuormaa ~1000 (onko turhankin korkea???), mutt kun panee a/c:n päälle tipahtaa ~600:n, ja käy tosi raskaasti. Antoi vain vikakoodin 42 (bensapumppu) :-?. Käytin akunkenkää irti muutaman minuutin, ja irrottelin myös tyhjäkäyntimoottorin liitintä. Sitten kun kävin ajamassa tuntuu että toimii VÄHÄN paremmin. Mutta ei mitenkään täydellisesti vieläkään.
-
Jep, tuo on juuri mitä se tekee jos iscm käämi(t) rikki, ei pidä rpm tasaisena kun a/c päälle. Mittaa käämien resistanssi kylmänä/kuumana.