Dsmclubfinland.com

DSM tekniikka => Ongelmat ja ihmettelyt => Topic started by: mikko85 on April 18, 2006, 11:06:46 AM

Title: Jakopäähihna poikki (korjattu)
Post by: mikko85 on April 18, 2006, 11:06:46 AM
joo... mulle kävi kävi hassusti jakopään hihna napsahti poikki osaatteko kertoa mitä mahdollisesti menee rikki ja paljon kustantaa :'( jos porukalta löytyy osia venttiileitä yms... niin ilmoituksia toukokuussa pitäis siellä 100+ motorshowussa ja jos en uusia osia saa siihen mennessä niin olisi kiva jos joltain löytyisi :'(



edit: otsikko
Title: Re: jakopäänhihna poikki
Post by: teme on April 18, 2006, 12:17:08 PM
Scenaario 1 haaveilua
Sieltä ei ole mennyt mitään muuta kuin hihna ja venat sattunu jäämään juuri semmoiseen kohtaan etteivät ole osuneet mäntiin. Tietenkään et ole yrittänyt käynnistää enää autoa kun tämä on käynyt

Scenaario 2
Muutama ventiili on taipunut, männät ja sylinterit ehjät. Joudut uusimaan muutamat ventiilit eikä muuta.

Worstcase Scenaario
Sieltä on venoista paloja lohjennut palotilaan / joku männistä ottanut pahemman iskun itseensä. Joudut uusimaan männät ja koneistamaan sylinterit sekä ostamaan uusia venoja.

Jakopään huollon yhteydessä kannattaa vaihtaa kaikki roippeet:
- JP-hihna
- JP-hihnan kiristinrulla
- JP-hihnan ohjainrulla
- JP-hihnan hydraulinen kiristin
- Tasapaino-akselin hihna
- TP-akselin kiristinrulla
- Vesipumppu

Tarvikeosina nuo maksavat n. 280€
Mitsulta n.565€

Liikkeiden veloittamasta määrästä kandee lukea muiden kokemuksia:
http://www.dsmclubfinland.com/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?num=1116327173

Yleensä firmat laskuttavat JP-huollosta 4h työn, työn hinta normaalistai alkaen ~160€

Venat mitsulta pako ~20€/kpl ja imu ~30€/kpl. Ja tietenkin sitten muiden romppeiden lisäksi kun avaat kannen kannattaa ostaa koko yläpään tiivistesarja..
Title: Re: Jakopäähihna poikki
Post by: mikko85 on April 18, 2006, 12:49:15 PM
sehän tässä ikävää onkin ku koitin käynnistellä autoa voi vee jos tulee kalliiks mä hinaan sen auton sinne näyttelyihin :'( :-/
Title: Re: Jakopäähihna poikki
Post by: teme on April 18, 2006, 13:02:44 PM
Quote
sehän tässä ikävää onkin ku koitin käynnistellä autoa voi vee jos tulee kalliiks mä hinaan sen auton sinne näyttelyihin :'( :-/

Ensitöiksi nyt se kansi irti ja katsoo damaget. Toivon mukaan olis vaan venat uusittava...
Title: Re: Jakopäähihna poikki
Post by: Virtane on April 18, 2006, 18:37:37 PM
Silloin kun ajoin ite vielä kilpaa ni remmin katketessa on pahimmillaan käyny: kaikki venttiilit vääntyneet/katki, männissä reikiä, sylinteriputket naarmuilla ja tietenkin kansi sökö
Title: Re: Jakopäähihna poikki
Post by: mikko85 on April 18, 2006, 19:08:03 PM
Quote
Silloin kun ajoin ite vielä kilpaa ni remmin katketessa on pahimmillaan käyny: kaikki venttiilit vääntyneet/katki, männissä reikiä, sylinteriputket naarmuilla ja tietenkin kansi sökö
kiva :'(en onneks ajanu kisaa kierrokset oli jossain 2000-2500rpm:ssä eikä saa ihmisiä pelotella >:(
Title: Re: Jakopäähihna poikki
Post by: Virtane on April 18, 2006, 21:03:39 PM
Quote
Quote
Silloin kun ajoin ite vielä kilpaa ni remmin katketessa on pahimmillaan käyny: kaikki venttiilit vääntyneet/katki, männissä reikiä, sylinteriputket naarmuilla ja tietenkin kansi sökö
kiva :'(en onneks ajanu kisaa kierrokset oli jossain 2000-2500rpm:ssä eikä saa ihmisiä pelotella >:(
Tais olla jotain 9000-11000rpm sillon, mut jotkut autot on tehty niin ettei mitään hajoa.
Title: Re: Jakopäähihna poikki
Post by: Dugeroow on April 18, 2006, 22:40:50 PM
Jos on jotain muutakin kuin venttiilit menny niin uusi kone voi olla ihan hyvä vaihtoehto. Alle 1000e:llä varmasti saa ihan pätevän suhteellisen vähän ajetun jos ei rajoitu Suomen moottoritarjontaan. Ja moottorin vaihdosta kun oikeaan paikkaan vie niin max. 200e, kunhan on vaan älynnyt ostaa koko moottorimotin jossa tulee ruisku mukana.

Nimimerkillä yhden moottorin vaihdon kokeneena.

Edit. Tai samantien sitten se turbomotti. Olisiko ollut Japan moottorituonnilla sen 1500e (60000tkm ajettu) kun niitä joskus katselin.
Title: Re: Jakopäähihna poikki
Post by: mikko85 on April 19, 2006, 11:00:19 AM
Quote
Jos on jotain muutakin kuin venttiilit menny niin uusi kone voi olla ihan hyvä vaihtoehto. Alle 1000e:llä varmasti saa ihan pätevän suhteellisen vähän ajetun jos ei rajoitu Suomen moottoritarjontaan. Ja moottorin vaihdosta kun oikeaan paikkaan vie niin max. 200e, kunhan on vaan älynnyt ostaa koko moottorimotin jossa tulee ruisku mukana.

Nimimerkillä yhden moottorin vaihdon kokeneena.

Edit. Tai samantien sitten se turbomotti. Olisiko ollut Japan moottorituonnilla sen 1500e (60000tkm ajettu) kun niitä joskus katselin.
se kone makso 2000e kaikkineen jarrut ja kaikki sitä oon tässä himoinnut mutta pitäis vaa tonne näyttelyihin päästä
Title: Re: Jakopäähihna poikki
Post by: mikko85 on May 05, 2006, 17:36:49 PM
tänään tuli venttiilit kaikki 16kpl 8kpl oli kierona kannesta ja 4kpl venttiilin ohjureita halki :-? viikonloppuna saan todennäköisesti uuset ohjurit ja ensiviikolla konetta kasailemaan :)