Dsmclubfinland.com

Yleinen keskustelu => Jäsenten autot => Topic started by: Black_diamond on June 28, 2008, 18:19:07 PM

Title: Laser RS Turbo AWD 1992 / black_diamond
Post by: Black_diamond on June 28, 2008, 18:19:07 PM
Nyt ollaan sitten kahden dsm:n loukussa vähän aikaa. Viime keskiviikkona tuli haettua Laseri Nokialta ja suoraanhan se piti talliin ajaa. Toinen etulevy melkein kokonaan halki(onneksi ei motarilla leiponu kiinni)  :o

Black diamondin levyt tulikin juuri sopivasti sitten perjantaina paikalliseen matkahuoltoon, mutta tutkiskelun jälkeen huomasin että uudet levyt on 20mm leveämmät kuin kiinniolevat. Ilmeisesti vaihtunut nelivedon levyt isompiin kesken vuoden 1992. Ei kun uutta levyä tilaamaan. Edellinen omistaja tilasi noi isommat levyt joskus huhti/toukokuun vaihteessa. Toivottavasti ei mene toimitukseen yhtä kauan, kun pitäisi elokuun alussa katsastaa. Onneksi mitsu rullaa hyvin, harmi vain että se ei helpota kuumetta kun on plymari jo tallissa asti!

Kuvia tulossa kun löytyy oikea hetki.
Title: Re: Laser RS Turbo AWD 1992 / black_diamond
Post by: Black_diamond on October 22, 2008, 20:01:57 PM
Nyt on pitkän osien (ja rikastumisen) odottelun jälkeen laser taas ajokunnossa. Jarrulevyt vaihtuivat eteen ja taakse. Nyt jarruttaa hyvin, mutta saa polkea aikalailla joten tehostimessa varmaan vielä jotain laitettavaa. Lisäksi konehuoneesta löytyi pieni bensavuoto, joka tuli paikattua.

Seuraavaksi sitten katsomaan mitä sanottavaa herra katsastusmies keksii..
Title: Re: Laser RS Turbo AWD 1992 / black_diamond
Post by: Black_diamond on November 13, 2008, 20:37:50 PM
..ja sehän  keksii.

1. Edestä puuttuu vasemmalta jarrukilpi (tuli kyllä huomattua jarrurempan yhteydessä, mutta eipähän tullut hankittua uutta)

2. Takasivuvalot eivät saa Suomessa olla punaiset(katsastusmies ehdotti keltaisia, mutta ei ehkä sovi kuvaan. Mitenlie ennen jäänyt huomioimatta?)

3. Lambda-arvo liian korkea(putki ilmeisesti vuotaa aikalailla)

4. Maavara liian pieni (7cm korkuinen kelkka otti kattiin kiinni. Talvirenkaat ilmeisesti ratkaisevat pari senttiä matalemmat kuin kesäkiekot. Pitikin vaihtaa edellisenä päivänä)

No, eipä ole ongelmia vapaa-ajan käytön suhteen lähitulevaisuudessakaan..
Title: Re: Laser RS Turbo AWD 1992 / black_diamond
Post by: hopsis on November 13, 2008, 23:12:12 PM
1. Ei ole pakollinen varuste. Jos kuitenkin päätät moisen hankkia niin Galantin hiekkakilpi käy vaikka purkuautosta.

2. Kyllä muuten saa siinä yksilössä olla. Muuttoautossa saa olla vaikka tykkitorni jos se on ensirekisteröintiajankohtanaan ollut alkuperämaassaan laillinen. Ei ole jäänyt huomioimatta ennenkään, pitää vaan inssiä vähän muistuttaa aina välillä Suomen laeista  ::)

3. Kai sulla oli katti kiinni muutaman päivän ennen leimalle ajoa...?

4. Vedä jollain putkea ylöspäin katsastuksen ajaksi, on siellä varaa.
Title: Re: Laser RS Turbo AWD 1992 / black_diamond
Post by: UITTO- on November 13, 2008, 23:24:23 PM
Hopsikselle vissiin kyseinen auto "suht" tutun olonen :D
Title: Re: Laser RS Turbo AWD 1992 / black_diamond
Post by: hopsis on November 14, 2008, 07:49:38 AM
Quote
Hopsikselle vissiin kyseinen auto "suht" tutun olonen :D

Kai sitä nyt ensirakkauden muistaa jokainen  :)

Sen lisäksi vitututtaa noi asenteelliset katsastusmiehet. Ihan niinkun niistä takaparkeista esim. olisi oikeasti jotain haittaa liikenneturvallisuudelle. Karpo tässä tarvittaisiin taas paikalle.
Title: Re: Laser RS Turbo AWD 1992 / black_diamond
Post by: Mustakulkija on November 14, 2008, 12:59:43 PM
Quote
..ja sehän  keksii.

1. Edestä puuttuu vasemmalta jarrukilpi (tuli kyllä huomattua jarrurempan yhteydessä, mutta eipähän tullut hankittua uutta)

2. Takasivuvalot eivät saa Suomessa olla punaiset(katsastusmies ehdotti keltaisia, mutta ei ehkä sovi kuvaan. Mitenlie ennen jäänyt huomioimatta?)

3. Lambda-arvo liian korkea(putki ilmeisesti vuotaa aikalailla)

4. Maavara liian pieni (7cm korkuinen kelkka otti kattiin kiinni. Talvirenkaat ilmeisesti ratkaisevat pari senttiä matalemmat kuin kesäkiekot. Pitikin vaihtaa edellisenä päivänä)

No, eipä ole ongelmia vapaa-ajan käytön suhteen lähitulevaisuudessakaan..
takasivu valot saa lain mukaan olla punaiset jos takavalotkin ovat samaa väriä (jenkkiautoissa)
Title: Re: Laser RS Turbo AWD 1992 / black_diamond
Post by: Black_diamond on November 14, 2008, 17:55:48 PM
Quote
1. Ei ole pakollinen varuste. Jos kuitenkin päätät moisen hankkia niin Galantin hiekkakilpi käy vaikka purkuautosta.

2. Kyllä muuten saa siinä yksilössä olla. Muuttoautossa saa olla vaikka tykkitorni jos se on ensirekisteröintiajankohtanaan ollut alkuperämaassaan laillinen. Ei ole jäänyt huomioimatta ennenkään, pitää vaan inssiä vähän muistuttaa aina välillä Suomen laeista  ::)

Joo, pitänee ottaa pätkä rautalankaa mukaan uusintatarkastukseen (tai vaihtoehtoisesti asentaa tykkitorni katolle  ;D)

3. Kai sulla oli katti kiinni muutaman päivän ennen leimalle ajoa...?

Kyllähän se aikaa on ollut jo kiinni, mutta ei sen kanssa kilometrejä ole kertynyt kuin n. 50 ennen mittausta. Kauankos sen täytyisi olla kiinni että toimii optimaalisesti?

4. Vedä jollain putkea ylöspäin katsastuksen ajaksi, on siellä varaa.
Title: Re: Laser RS Turbo AWD 1992 / black_diamond
Post by: Black_diamond on December 15, 2008, 18:00:05 PM
Uusintakatsastus meni yllättävän kivuttomasti läpi. Takasivuvalot otin irti katsastuksen ajaksi, nopeampi näin kuin alkaa vääntämään katsastusmiehen kanssa. Jakotukin ja bensapumpun välisen seulan lailla vuotavan o-renkaan vaihtaminen ilmeisesti korjasi päästöarvot. Pakoputkikin nousi tarvittavat pari senttiä kumilenkki viritelmillä.
Jarrukilpi pitää vielä jostain keksiä.

Nyt on pari viikkoa ollut laseri liikekannalla ja rattoisasti aika kulunut auton ominaisääniin tutustuessa. Seuraavana sitten aikanaan uutta pakosarjaa laittamaan.
Title: Re: Laser RS Turbo AWD 1992 / black_diamond
Post by: Mustakulkija on December 16, 2008, 14:25:26 PM
ahdin kans vaihtoon :) noi evo osat toimineet mulla ainakin loistavasti :) tulee kivasti lisää potkua ahtimesta ja pakosarja antaa vääntöä :) auto ajossa ympäri vuoden? olis kiva joskus nähdä muitakin awd turbo malleja ihan livenä :)
Title: Re: Laser RS Turbo AWD 1992 / black_diamond
Post by: zalama on December 16, 2008, 14:47:26 PM
Quote
ahdin kans vaihtoon :) noi evo osat toimineet mulla ainakin loistavasti :) tulee kivasti lisää potkua ahtimesta ja pakosarja antaa vääntöä :) auto ajossa ympäri vuoden? olis kiva joskus nähdä muitakin awd turbo malleja ihan livenä :)
Joo pitäs järjestää talvella sellanen "AWD siirtokilpi miitti" jossain metsäauto tien päässä! (Kun ei nämä kaikilla ole kilvissa)
Keittää nuotiolla pannukahvit ja nököttää kannon nokassa kattelemassa kun jokainen vetää vuorollaan nelivedolla lumihanki-driftingiä leirin ympärillä  :D

Täh?!
Title: Re: Laser RS Turbo AWD 1992 / black_diamond
Post by: Mustakulkija on December 17, 2008, 14:47:55 PM
no toi olis ainakin jotain erilaista.... :) millos lähdetään?  ;D
Title: Re: Laser RS Turbo AWD 1992 / black_diamond
Post by: Black_diamond on December 18, 2008, 20:09:00 PM
Quote
ahdin kans vaihtoon :) noi evo osat toimineet mulla ainakin loistavasti :) tulee kivasti lisää potkua ahtimesta ja pakosarja antaa vääntöä :) auto ajossa ympäri vuoden? olis kiva joskus nähdä muitakin awd turbo malleja ihan livenä :)

evo ahdinhan tästä jo löytyy :) Ihan käyttöautona pidän ainakin näin alkuun, ehkä sitä seuraavana joutuu miettimään jo jotain taloudellisempaa peliä, mutta tällä mennään nyt 8-)

Olisi kyllä kiva pitää jonkinlainen miitti, kenties alkuvuodesta? missäpäin muuten muut AWD:t vaikuttavat? Itse Nurmijärven suunnalla


Title: Re: Laser RS Turbo AWD 1992 / black_diamond
Post by: Mustakulkija on December 22, 2008, 14:30:52 PM
no tää nelikko asustelee keravalla :)
Title: Re: Laser RS Turbo AWD 1992 / black_diamond
Post by: zalama on December 22, 2008, 15:29:21 PM
Ylöjärvellä.
Title: Re: Laser RS Turbo AWD 1992 / black_diamond
Post by: Thecob on April 01, 2009, 23:08:54 PM
Itsellä nelikko vaikuttaa Kerimäeltä, mutta liikkuu suurimmaksi osaksi Savonlinnassa
Title: Re: Laser RS Turbo AWD 1992 / black_diamond
Post by: Black_diamond on June 14, 2009, 23:16:50 PM
No niin, päivitetään välillä. Noin kuukausi leimaamisen jälkeen vuodenvaihteessa kävin paikallisella tb:llä huuhtaisemassa auton. Meni muuten hyvin mutta ajettaessa sisään pesuun pakoputki otti kiinni kynnykseen ja meni poikki(katin etupuolelta). Ei tule muistiin että olisin mistään autosta kuullut niin pahaa ääntä kuin plymarista matkalla tallille.. Ensiapuna liitoskohtien suoristus ja putki takaisin läjään. Eihän siitä tietenkään hyvää tullut mutta töissä pystyi kulkemaan.

Keväällä tuli Hopsiksen kautta uusi pakosarja ja se saatiin paikalleen huhtikuun lopulla. Samalla paikkailtiin putki kuntoon ja huomattiin että outletissa on n. peukalonpään mentävä reikä. Tullut tietenkin samassa rytäkässä kun putki meni poikki. No saipahan kuitenkin ajettua tallilta pihaan. Auto seisoi sitten 6 viikkoa toukokuun ja kesäkuun alun työreissun ajan. Reissusta palattua auto takaisin ajoon ja seuraavaksi huomattiin että kone on alkanut huohottamaan eli vähän isompaa remonttia luvassa. Nyt on plymari seis ja uusi käyttöauto kiikarissa.

Riippuen diagnoosista, taitaa plymari jäädä talven projektiksi. Saapahan tehdä huolella ja rauhassa kun on käyttöauto erikseen. Jospa sitä ensi kesänä sitten..



Title: Re: Laser RS Turbo AWD 1992 / black_diamond
Post by: Black_diamond on May 03, 2011, 23:35:25 PM
Laser tärähti vapun kunniaksi käyntiin vajaan kahden vuoden hiljaiselon jälkeen. Johan sitä mörinää oli ikävä ollutkin :) Auto on ollut seisonnassa ja aika sekä motivaatio ongelmien johdosta ei kummempaa kehitystä ole tapahtunut(muuta kuin ajatustasolla). Nyt on tarkoitus vihdoinkin ajaa auto talliin ja aloittaa tarkempi diagnosointi mistä pakokaasujen pääsy kanteen johtuu(=syy miksi auto aikanaan seisontaan jäi) Kone on siis tarkoitus ottaa auki ja aloittaa tutkimus. Samalla työn alle otetaan myös välijäähdyttimen uusiminen. Vanha pois pyöräkotelosta ja uusi keulalle. Myös vanha pakoputki alkaa olla syöpynyt ja se pitää vaihtaa kokonaan downpipelta alkaen. Näillä eväillä siis kesää 2012 odotellessa.. onneksi saan sentään eclipsen kesäksi ajoon eikä tarvii enää corollalla ajella  8)
Title: Re: Laser RS Turbo AWD 1992 / black_diamond
Post by: Black_diamond on June 02, 2011, 23:32:03 PM
Nyt on auto tallissa ja purkaminen alkanut. Kone vielä paikallaan. Puristukset tuli mitattua seuraavanlaisin tuloksin 9 - 6,5 - 11 - 9 (vrt. 2006: 10,5 - 10,5 - 10,25 - 10,5). Kakkosmukissa siis ilmeisesti männänrengas tullut tiensä päähän :'(  Kolmosmukin puristus yllättäen noususuhdanteessa. Harjoitukset jatkuvat..
Title: Re: Laser RS Turbo AWD 1992 / black_diamond
Post by: narvjuha on June 14, 2011, 22:07:40 PM
Mulla oli kans juuri 2-sylinterissä pienemmät puristuspaineet.
Tyyliin 10-7-10-10. Mitään ns. vikaa ei löytyny, mutta katotaan kun saa koneen uusilla renkailla kasattua.
Tietysti sylinterit hoonautin kans.
Title: Re: Laser RS Turbo AWD 1992 / black_diamond
Post by: hopsis on May 20, 2015, 11:58:38 AM
Vieläkö tämä auto on hengissä?
Title: Re: Laser RS Turbo AWD 1992 / black_diamond
Post by: Black_diamond on July 10, 2015, 19:47:45 PM
Vieläkö tämä auto on hengissä?

Auto liikku toissapäivänä ensimmäistä kertaa vuosiin, tosin vain korkeussuunnassa kun piti ottaa kuvia pakoputken teetätystä varten. Omin voimin laseri kulki viimeksi 2011 kun siirrettiin talliin. Samat viat löytyy edelleen mitä ketjussa on viimeksi mainittu. Nyt on vissiin kesäloma kun ollut aikaa keskittyä autoihin taas. Onkos sulla Hopsis tallessa vielä kuvia mitkä oli tuolla 1g AWD:hen uusi putkisto -topicissa? Olisi vähän parempaa referenssiä kun nää mun tunkin kanssa räpelletyt kuvat?

Löyty muuten kirpputorilta komeaa luettavaa: Sport cars of the world: 1992 perfomance car's buyer's guide. Pari kuvaa liitteenä..