Dsmclubfinland.com
DSM tekniikka => Ongelmat ja ihmettelyt => Topic started by: Bucc on August 03, 2004, 23:59:22 PM
-
Tuossa lueskelin muiden ongelmia, mutta ei ainakaan
sattunut silmääni sellaista ongelmaa, mikä minua kiusaa
silloin tällöin.
Nimittäin ihan satunnaisesti ilman mitään yhteistä
tekijää kun pysähdyn esim liikennevaloihin ja päästän
jalan kaasulta tyhjäkäynnille, kierrokset vain tipahtaa
nollaan ja kone sammuu. Tämän jälkeen muutama
minuutti kun polkee kaasua, niin ettei pääse tyhjä-
käynnille, kone toimii taas. Epäilin että olisi polttoaineen
syötössä joku roska, tai vesipisara. Luultavasti ei ole
mitään vakavempaa, mutta onko kellään ollut vastaavaa?
Sen enempää en ole vielä tutkinut asiaa, kun oire on
ilmennyt n parin kuukauden välein. Olisikohan bensa-
tankin pesu tarpeen?
******* Edit: Otsikko T: teme *********
-
Oletkos vikakoodeja vielä katsonut ?
Se olisi melkein ensimmäinen mikä kannattaa tarkistaa.
Onko kaikki perusjutut tarkistettu?
-iscm:stä kannattaa tarkistaa käämit ja "männän" liikkuvuus kun virrat lyö päälle.
-tps kannattaa tarkistaa että on sillä kohtaa kun sen kuuluukin olla.
-lambda ?
Mutta jos et omaa tuota simppeliä vikakoodi ledilukijaa niin kannattaa tehdä se, ei maksa juuri mitään ja saa kätevästi selville jos on joku vikakoodi.
Niin ei turhaan mieti montaa kuukautta jotta missä vika on.
Ja jos ei itellä pysy kolvi kädessä tai ei ole ketään kaveriakaan niin mulla on tuo oma tuossa ylim. voin sen vaikkapa lähettää teikälle.
Yleensä 90% tän kärryn koneen tyhjäkäyntiongelmista johtuu juuri rikkinäisesta iscm:sta.
8)
btw. tässä on mimmoinen ongelma mulla on vieläkin, mutta veikkaan vian olevan tps:ssä kun se on säädetty 18% vaikka pitäisi olla tyhjäkäynnillä ~10%, pitää nyt vain se keretä säätämään jossain välissä niin selkoaa oliko vika siinä.
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?board=11;action=display;threadid=3246
-
En ole vielä vikakoodeja tarkistanut. Joskus jo mietinkin,
että pitäisi se ledilukija väsätä, taisi ohjeet olla tälläkin
sivulla joskus!? Sen tekemiseen tuskin montaa minuuttia
menee.
Sitten tässä vaiheessa heittäydyn tyhmäksi ja kysyn
viisaammilta, jotta mikä se tuo lambda on ja mitä se
tekee? Joskus siitä olen kuullut, mutta en kiusaksenikaan
muista mikä sen tarkoitus oli.
Toivottavasti opin tänäänkin jotain uutta.
-
Jeps, eli tässä ohjeet sen tekemiseen:
http://www.mitsubishiclubfinland.com/?sivu=artikkelit/vikakoodinluku
Eli lambda-anturi on siinä pakosarjan alaosassa kinni kierteillä.
Lambdahan siis kertoo eculle arvoja seossuhteista(polttoaine/ilma).
Ja jos lambda on rikki niin se kertoo mitä arvoja sattuu ja ecu säätää sen mukaan sitten seoksen vituralleen...
-
Tai voit halutessasi myös lukea vikakoodit analogisella yleismittarilla.
Mulla on myös tuo sama ongelma tyhjäkäynnin häviämisen suhteen.
-
ootko migo tarkistanu tps:n että on oikeassa asennossa?
-
tuo tps tosiaan on tarkistamatta, mutta täytyy hoitaa se jahka on taas aikaa katella autoa *työn touhussa*
-
... unohti kysyä et mikä toi tps on? :-[
Mites muuten toi kaasuläpän asentoanturi kuuluis toimia,
mulla kun otan sen pois, niin ei vaikuta käyntiin mitenkään?
Olisko se paskana sitte?
-
Eli tps = throttle position sensor = kaasuläpän asennon tunnistin
Eli se ilmoittaa ecu:lle kaasuläpän kulloisenkin asennon.
Täältä ohjeet sen säätämiseen, ja samalla saat luettua toimiiko se vai ei.
http://www.plymouthlaser.com/tps.htm
Eli kun mittaat yleismittarilla tps:n piinneistä niin kaasu suljettuna sen pitäisi näyttää 0.9ohms ja kun käännät sitä niin pitäisi resistanssin pikkuhiljaa lisääntyä ja 100% kaasu auki sen pitäisi pysähtyä 5K ohmiin.
Tämä on todellakin tärkeä osa toiminnan kannalta.
Jos haluat tutkiskella tarkemmin niin voithan tulla jossain lähempänä helsinkiä/espoota käymään niin voidaan tutkiskellä läppärillä ja dataloggerilla mitä ecu näkee ja onko jotain selkeää vikaa nähtävissä.
-
Mulla on tuo sama tyhjäkäyntiongelma, ja nyt kun auto oli huollossa kysyin samalla siitä, niin sanoivat että tuo kaasuläppä-juttu on pielessä.
Että eikun uusiksi huoltoon loppu kuusta ja lupasivat korjata sen. Sitten nähdään auttaako mulla.
-
Sama ongelma ton tyhjäkäynnin kanssa, on vaan vähän huonot kelit tarkastella mitään ilman tallia, kun ei hirveen tuttu toi eclin kone viel oo :-[
Mulla tyhjäkäynti toimii kuitenkin pääsääntöisesti hyvin, joskus vaan rupee kierrokset heittelemään.
-
Mulla on tuo sama tyhjäkäyntiongelma, ja nyt kun auto oli huollossa kysyin samalla siitä, niin sanoivat että tuo kaasuläppä-juttu on pielessä.
Että eikun uusiksi huoltoon loppu kuusta ja lupasivat korjata sen. Sitten nähdään auttaako mulla.
No mites kävi? Saivatko huollossa korjattua vian??
-
Mulla on tuo sama tyhjäkäyntiongelma, ja nyt kun auto oli huollossa kysyin samalla siitä, niin sanoivat että tuo kaasuläppä-juttu on pielessä.<br><br>Että eikun uusiksi huoltoon loppu kuusta ja lupasivat korjata sen. Sitten nähdään auttaako mulla.
<br><br><br>No mites kävi? Saivatko huollossa korjattua vian??
Niin ja kerrotko lisäks sen korjauksen hinnan ku täälläkin ois tota samaa vikaa
-
Meillä myös joskus (tosi harvoin) sammuu valoihjin juuri kun kierrokset putoo.. mutta tämä on aivan satunnaista.. en sitten tiedä että tarttisko sille tehdä jotain.. aika kunon rajallista =)
-
Tuli tossa mieleen ku noin helppo on tehhä/käyttää toi vikakoodien lukija ni oisko kellään tietoo/taitoo tehhä samanlainen koodienluku taulukko mistä vois vikoja selvitellä 2g n/a autoon? ei tarttes maksaa turhaan testerimaksuja kun vois itekkin vähän vaivaa nähä ja katella ongelmien tullessa mikä mahtaa olla vikana.Toikun toimii vaan -93 tai vanhemmissa.
-
Vastaan tänne saman kun sulle privalla, tulevaisuudessa ei tarvii moneen paikkaan samaa juttua iskeä ;D :D
Eli ei ole hajua onko euroopan importti eclipsessä missä 4g63 kone OBD vai OBDII. Jenkeissä ainakin muuttui 95-99 dsm:ssä OBDII:ksi.
OBD2 piuhaa ei vissiin voi tehdä niin simppelisti, hieman eri sydeemat. Sekä kokonaan eri softa. Eli tuo normi OBD lukukaapeli on ainakin 90-94 autoihin, tutki nyt omasta onko siellä OBD vai ODB2 liitäntä.
Jos haluat OBD2 lukijan, niin pitää sun jostain hommata se kaapeli / interface palikka erikseen. Jenkeissä moinen maksaa n. 100$ paikkeilla.(pelkkä palikka/piuha). Ebayssä myydään pda+com piuha+interface palikka n. 150$ hintaan käytettyinä.
Jos ostat piuhan jostain niin sitten käsittääkseni tunersteinilta saa softan ladattua netistä.
http://www.pocketlogger.com/index.php?pid=obdii <-- tuolta saat softan+piuhan ostettua.
Ei ole ainakaan missään vielä tullut vastaan, että voisi itse tehdä obd palikan....