Dsmclubfinland.com

DSM tekniikka => Ongelmat ja ihmettelyt => Topic started by: hopsis on January 05, 2005, 14:35:02 PM

Title: Blow-off valve ja ilmamassamittari
Post by: hopsis on January 05, 2005, 14:35:02 PM
On jo jonkun aikaa ollut mielessä Blow-off valven (BOV) hankinta. Sais ylipaineet "hyötykäyttöön" siinävaiheessa kun kaasuläppä menee kiinni. Orkkisventtiilihän päästää ylipaineet takaisin ilmanputsarin perään.

Nyt onkin kysymys siitä, miten mahtaa seosten käydä kun koneeseen tulleesta mitatusta ilmasta pääseekin BOV:n kautta osa pihalle. Onko mitään tapaa kompensoida? Vai olenko ihan hakoteillä koko asian kanssa, ihan hatusta päättelin tällaisen teorian vaan...
Title: Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
Post by: teme on January 05, 2005, 15:51:22 PM
Vakio mafs + bov = EI.
Eli suosittelen jotta nyt gm 3" mafs + maft setti tilaukseen, ja samassa uusi ic:n putkisto jossa valmis paikka boville. Sitten SAFC-II mukaan ja sen avulla pitäisi saada vörkkimään. Nythän kohta tilataan tuolta sbr:ltä joten mukaan vain tuo setti. Voi olla että pelkästään toi gm:n mafs + maft osaa hoitaa asian, mutta tuo safc-2 on kyllä hyödyllinen vempain olla.
Title: Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
Post by: hopsis on January 05, 2005, 16:34:30 PM
Kroonisen persaukisuuden takia vielä ihan unelmointiasteella tuommoiset viritelmät... Mut oliko tuo mun teoria oikea vai mikä on ettei pelaa yhteen. Uskon toki että näin on, varsinkaan kun ei ole missään tullut vastaan tuollaista vakio MAF+BOV pakettia.
Title: Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
Post by: hopsis on January 05, 2005, 16:42:02 PM
Niin tuota mikäs sen GM Mafin idea oikein on?
Title: Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
Post by: teme on January 05, 2005, 16:57:18 PM
Se mittaa eritavoin kuin tuo mitsun oma, ja ilma pääsee paljon paremmin siitä virtaamaan, ja MAFT pitää olla juuri sen takia että osaa kääntää tuon gm:n mafsin signaalit semmoiseksi että ecu sen tajuaa.

Jos nyt en ihan päin metsiä muista niin tuossa ei ole kuin yksi sensori joka mittaa ilmavirtaa vain, eli puuttuu ne kaksi muuta lämpötila/barometri.

Tarkistan tämän vielä tänään, joten älkää uskoko mua vielä  ;D
Title: Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
Post by: teme on January 05, 2005, 17:03:07 PM
http://www.tonnocover.com/products/gmsmassair.php

Tuossa näet minkälainen se on ja mitä se mittaa.
Eli kuumalankojen avulla mittaa vain "CMF" "cubic feet per minute".

Eli ne 2 muuta sensoria mitä mitsun mittarissa on niin jäävät pois.
Title: Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
Post by: hopsis on January 05, 2005, 18:45:01 PM
Jo rupes aukeaan... Toi tulee siis lähemmäksi kaasuläppää, By-pass tai Blow-off venttiilin jälkeen. vai? Eihän se muuten osaa sitä ilmamäärää mitata. Jokainen valveutunut virittäjä tottakai tietää että tehosta puolet on pelkkää ääntä, eli: Enemmän ääntä -> Enemmän tehoa. Eikä semmoinen BOV ainakaan kovin pahalta kuulosta  8)
Title: Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
Post by: teme on January 05, 2005, 19:45:08 PM
Järjestys:  --> Läppäkotelo --> gm mafs --> bov

Tässä näet melko selkeästi miten se setuppi tulee, tosin tuossa toi bovi on melko LOUD 8) , siellä näkyy maft:kin sivussa. (taitaa olla HKS Super Sequential Universal BOV)

http://www.dsmtuners.com/gallery/data/503/1317DSC00683.JPG
Title: Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
Post by: hopsis on January 05, 2005, 21:31:15 PM
Pitikö nyt ruveta vielä härnään tuommosilla...  :-/ Kehuvat tuolla SBR:n sivuilla sen verran vakuuttavasti tota systeemiä että kovasti mieli tekis. On vaan tosiaan tilanne se, että jos perse vielä vähän enemmän aukeaa, niin alkaa takahampaat näkyyn.

Tulevaisuudessa varmasti hankin. Sen verran paljon tekee mieli tota blow-off valvee.
Title: Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
Post by: hopsis on January 05, 2005, 21:32:58 PM
Niin joo, entäs ne ilmanpaine ja lämpötila-anturit... Eikö ne sitten liputa CE-valoo jos ne vallan jää pois?
Title: Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
Post by: teme on January 05, 2005, 21:36:06 PM
Eikun se maft hoitaa asian niin ettei vaikuta  8)
Title: Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
Post by: tepi on January 06, 2005, 12:50:01 PM
Eikös toi mittari oo vähän perseestä kun puuttuu kaikki lämpötilamittaukset yms.... Kuiteskin ilman lämpötila muuttuu kepeesti yli 50-60 astetta.. -20 +40

En lähtis asenteleen ennen kuin kaikki muutkin normi orggis mittarin signaalit saadaan eculle.
Title: Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
Post by: teme on January 06, 2005, 13:35:05 PM
Hyvä pointti, ainakin jenkkien ilmastoissa tämä setuppi toimii hemmetin hyvin mitä olen lueskellut.
Ite en tule talvella edes ajamaan niin ei huolia ainakaan pakkasen puolesta, mutta suomen kesässä muuttuu kyllä lämpötilat melko radikaalisti välillä jotta tämä pitääkin selvitellä. Otampa nakin tästä itselle  8)
Title: Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
Post by: hopsis on January 06, 2005, 16:15:06 PM
Tonhan vois asentaa niin, että sen saa suht helposti vaihdettua takaisin alkuperäiseksi jos tulee talvikäytössä onkelmia. Kun ei niitä lisääntyneitä tehoja pysty kuitenkaan talvella käyttämään...
Title: Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
Post by: teme on January 06, 2005, 16:25:01 PM
Eräs jannu vastaili mulle ja kertoi ettei pitäs olla huolta mistään. Maft:n kun säätää vain loggerin avulla hyvin niin ei tarvitse välittää edes lämpötilavaihteluista.  Voihan olla että talveksi pitää säätää maft erilailla sitten.

Mutta pitäs olla ihan ok. Yritän saada lisää infoa irti vielä
Title: Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
Post by: teme on January 06, 2005, 23:47:04 PM
Voi huoletta ajaa kesät talvet tuolla setillä
Voi joutua pientä hienosäätöä tekemään jos radikaalisti lämpötila muuttuu. Muttei mitään isompaa.
Title: Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
Post by: Esku on January 07, 2005, 02:24:05 AM
Tohonhan voi ihan helposti ottaa alkuperäisestä käyttöön ne anturit, mitä tarvitaan. Että näin.

Mitäs muuten maksaa MAFT? Kallis? Teenkö? :)
Title: Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
Post by: hopsis on January 07, 2005, 08:32:27 AM
Sen MAF Translatorin lähtöhinta oli SBR:n sivuilla vissiin noin 200$.
Title: Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
Post by: teme on January 07, 2005, 09:25:43 AM
Ja se translatorhan ei ole pelkkä muunnin vaan myös omaa säätönamiskoja  8)
Title: Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
Post by: hopsis on February 12, 2005, 21:12:30 PM
Palataanpas tähän vielä... Onko kenelläkään siis oikeasti käytössä tätä GM MAF/translator settiä? Mitä säätöjä siinä vehkeessä oikein on?

Eli onko siitä vakiosuuttimilla ja -ahtimella 1.0 Barin paineilla mitään hyötyä = tehonlisäystä?
Title: Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
Post by: tepi on February 12, 2005, 22:22:27 PM
varmasti spoolaa turbo paremmin, kun ei oo sitä wrc ahdistajaa siel imupuolella...

Mut kannattaa kyl eka laittaa toi pakopuoli kuntoon.
Title: Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
Post by: hopsis on February 12, 2005, 22:33:11 PM
Pakopuoli alkaa oleen hyvällä mallilla, ainakin näin korvien välissä. Vielä kun sais kaikki ihan konkreettisesti autoon tehtyä. Peräpönttö lähti maanantaina, tilalla Simons 2,5" resonaattori. Katti lähtee huomenna, tilalle test-pipe. Pakosarjan hommaan heti kun löytyy sopiva 2G luovuttaja. Downpipe on suunnitteluasteella ja katista taaksepäin tulee tässä kevään aikana 2,5" ränni kunhan saan putkea ja tarpeita. Että silleen.  :)

Toi GM MAF itessään varmasti parantaa hengitystä ja turbon reagointia mut sen translatorin säädöt nimenomaan kiinnostais. Sen tiedän että siitä saa valita ainakin suuttimien koon mut mitä muuta? -Teme-?
Title: Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
Post by: Esku on February 13, 2005, 04:34:22 AM
Tulipa tuossa juuri sen verran herättyä, että jopa taju alkoi toimimaan. Tätä tapahtuu noin kerran kymmenessä vuodessa...  ;D

Eli eihän sillä lämpötilalla ja ilmanpaineella ole kuumalangan kanssa läheskään niin paljoa merkitystä kuin vorteksin kanssa. Johtuen siitä, että kuumalanka mittaa ilmamassaa eikä vorteksin tavoin ilmavirtaa. Ja nuo lämmöt ja paineethan tarvitaan tuon ilmavirran kaveriksi juuri sen takia, että voitaisi laskea ilmamassa...

Vai hä?
Title: Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
Post by: hopsis on February 13, 2005, 11:30:39 AM
Kyllä se on juurikin näin. Eli ei tarvita erillisiä lämpötila- ja ilmanpaineantureita. Se translator lähettää ECUlle koko ajan niiden puolesta tasaista arvoa, esim. ilman lämpötila on muistaakseni 80 Celsius-astetta ja baro sitten... jotain kuitenkin. Lämpötilan ja ilmanpaineen muutosten korjaus tapahtuu juurikin niiden kuumalankojen kautta "epäsuorasti". Eli se translator osaa kompensoida että nämä muut anturit jää pois. Näin ollen ECU toimii täysin normaalisti eikä sytytä CE-valoa.
Title: Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
Post by: teme on February 13, 2005, 13:12:31 PM
Quote
Toi GM MAF itessään varmasti parantaa hengitystä ja turbon reagointia mut sen translatorin säädöt nimenomaan kiinnostais. Sen tiedän että siitä saa valita ainakin suuttimien koon mut mitä muuta? -Teme-?
Air/fuel ration säätö on mahdollista.  Maft:stä löytyy myös fuelcut limiter. Säätöjä saa laitettua  idle(tyhjäkäynti), cruise(normi kiihdytys), boost (wot) vaihtoehdoille erilaisiksi.

Title: Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
Post by: tepi on February 13, 2005, 19:51:50 PM
Mää kyl nauran sitten kun yritätte saada noita vehkeitä säätöihin ja pilaatte catin yms  ;D  ;)
Title: Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
Post by: teme on February 13, 2005, 20:38:43 PM
Senkus, mutta maft oikeasti hyvä kapistus, ja jos sillä ei halua säätää mitään mutta haluaa vain käyttää gm:n mafsia niin voi iskeä asetukset nollille ja käyttää säätöihin safc:tä.
Title: Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
Post by: hopsis on February 13, 2005, 21:02:21 PM
Quote
Mää kyl nauran sitten kun yritätte saada noita vehkeitä säätöihin ja pilaatte catin yms  ;D  ;)



Kuka käskee ajaa katti kiinni autossa... 8)
Title: Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
Post by: tepi on February 13, 2005, 21:41:19 PM
Ihan aikuisten oikeesti ?  ;D

Ei vaan ei jauheta shaissia :) kaippa se bybassin ääni on niin siisti ja tarpeellinen  ;D T/E/L kippojen sisälle se ääni varmaan kuuluukin mutta ei gallujen  ;D
Title: Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
Post by: hopsis on February 13, 2005, 21:53:30 PM
Mulle tulee tuo translatori kanssa kun saan valuuttaa sen verran jakoon mut by-pass letku tod. näk. jää paikalleen. Ei sitä voi itsessään käyttää sihautteluun. Toi orkkisvalve on tyhjäkäynnillä vähän auki näin helpottaen ja nopeuttaen turbon reagointia. Sieltähän pääsee koneeseen putsarin ohi ilmaa -> BAD THING!

Ton paketin todellinen hyöty tulee varmaan siitä GM MAFin ylivertaisesta virtauksesta alkup. ilmamassamittariin verrattuna.
Title: Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
Post by: tepi on February 13, 2005, 22:05:22 PM
Tarkoitin tuolla temen tulevaa setuppia  ;)

gm laitetaan painepuolelle kaasuläpoän eteen ja sitten voit sihautella paineet pois tuolta paineputkesta ilmaan.
Title: Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
Post by: tepi on February 13, 2005, 22:18:09 PM
Quote
Ton paketin todellinen hyöty tulee varmaan siitä GM MAFin ylivertaisesta virtauksesta alkup. ilmamassamittariin verrattuna.



Jos tarvitset virtaavaa ilmanmäärämittaria niin kyllä niitä 2g/3g/evo/ ilmamäärämittareita löytyy ja niissä on kaikki anturit käytössä ja kaikki toimii niinkuin mitsu on suunnitellut. SAFC:lla vaan ilmanmäärä oikeaksi. 2g virtaa ~29 % enemmän etc...

EI ole yhtään hyötyä laittaa esim 3" mittaria jos kaasuläppä on 60mm / paineputket ovat 1.7" tms halkaisialtaan.

Jotkut jopa puhuvat että laittaa 2g ilmanmäärämittarin 550cc suuttimet ja bensanpaineella hieno säädetään seokset kohdilleen niin homma toimii täydellisesti.


Jenkeissa porukka ostaa tosiaan tuota sen takia että saadaan se mokkula laitettua painepuolelle ja saadaan ne ikiihanat pissaliisojen kutsuäänet

ps. ei herneitä nenään  ;)
Title: Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
Post by: tepi on February 13, 2005, 22:49:32 PM
Paras tapa kun halutaan tutustua laitteeseen on lukaista ko värkin manuaali / mosan tuunaus ohjeet.

http://fullthrottletech.com/attachment.php?s=ec90b44bb570001931ab0598f531eec4&attachmentid=72

http://fullthrottletech.com/forumdisplay.php?f=40
Title: Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
Post by: hopsis on February 13, 2005, 22:59:55 PM
Mulle vaan on jostain jäänyt sellainen käsitys että alkuperäinen by-pass venttiili olisi tyhjäkäynnillä vähän auki, en tiedä sitten onko näin oikeesti. Jotenkin vaan takaraivossa olis sellainen muistikuva... Jos näin on niin sehän hörppii ilmaa suoraan siitä by-pass letkun paikalta jos letku irti. Eli varsinaiseen sihautteluun pitäisi hankkia joku ihan oikea blow-off valve.

2G MAS on käynyt mielessä mut se tulee maksaan aika lailla saman verran kuin GM MAF + translator eikä siinä sit ole niitä säätömahdollisuuksia. Olkoonkin että joku S-AFC olisi varmaan paras ratkaisu.

Ja saa niitä BOVin ääniä kuuluviin vaikka käyttäis orgis MASia. Ilmanputsarilta turbolle lähtevä torvi vaan uusiksi niin että se by-pass letku on mahdollisimman lähellä ilmanputsaria. Kotelo rälläkällä pois ympäriltä ja vapaavirtausfiltteri niin jo kuuluu ihan tarpeeksi.

Sen verran vielä että jos maksaa:

GM MAF  130$
Translator 200$
S-AFC     n.300$

tekee yhtennsä jo yli 600$ ynnä asennusten vaiva päälle. tuohon toinen 600$ päälle niin saa jonkun AEM säädettävän Plug & Play boksin. Siinä ei sit ainakaan säädöt lopu kesken  :)
Title: Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
Post by: teme on February 13, 2005, 23:05:33 PM
Juu voipi olla että itsekkin jätän suhauttelut pois, ja annan kiertää takasin vain. Ainakin aluksi, katsoo sitten tulevaisuudessa mitä tekee.

Mutta kyllä tuo gm maf paremmin virtaa kuin mikään 2g tai evo tjms, sen takia sitä kutsutaankin "blow through" setupiksi. Muissa mafseissa on sen verta rajotteita kuitenkin verrattuna tuohon gm malliseen.
Title: Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
Post by: Esku on February 13, 2005, 23:16:59 PM
Voipi olla, että kohta pääsee melko edullisestikin heittämään alkuperäiset ecut ja kaikki muutkin liiat elektroniset kikkulat vesilintujen äimisteltäväksi. Kunhan tuosta mitsuun sovitetusta VEMSistä tulee valmis, ei muussa ole enää pahemmin järkeä. Ja voi sitten käyttää GM MAFia, jos huvittaa, mutta ei tarvita mitään muunnospalikoita mihinkään väliin.
Title: Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
Post by: hopsis on February 13, 2005, 23:24:38 PM
Ja aikataulu oli...? Enmä sit lähde hosuun minkään muiden touhujen kanssa jos se joskus valmistuu.
Title: Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
Post by: tepi on February 13, 2005, 23:25:55 PM
Quote
Eli varsinaiseen sihautteluun pitäisi hankkia joku ihan oikea blow-off valve.


Jep niinpä eli lisää translaattori kustannuksiin, jos haluaa niitä ääniä.
Quote

tekee yhtennsä jo yli 600$ ynnä asennusten vaiva päälle. tuohon toinen 600$ päälle niin saa jonkun AEM säädettävän Plug & Play boksin. Siinä ei sit ainakaan säädöt lopu kesken  :)


Kaikki riippuu niin paljon tehotavotteesta.
Vakio boxilla päästään jo ihan tarpeeks daily driven auton tehoihin. Joten tarvitaanko tuommoista boxia ???

Tuohon aem:n boxiin tarvitaan vielä ainaskin 500dollarin AEM:n laajakaista jos tahdotaan olla ei niin riippuvaisia dynossa käynteihin....

Loppujen lopuks näissä hommissa ei oo järjen häiventäkään :)

Ebaystä 100dollarii 2g maffi ja chipppaus eskulla xxx euroo total kustannukset alle 200e ??? = hengittävä imupuoli.
Title: Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
Post by: teme on February 13, 2005, 23:36:45 PM
Mutta jos haluaa tulevaisuudessa saada enempi irti tehoja, eikä ostella jatkuvasti uusia elektroniikkaosia, niin hommaa kerralla kalliit aftermarket ecut yms kivat härvelit  8)

Ja tosiaan translatorin säädöillä on paljon hyötyö, ei se ole pelkästään sitä sihauttelua varten sinne  8) Sehän säätää Hz:stä kun esim. safc käsittääkseni esim tps:n yms. avulla.
Title: Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
Post by: tepi on February 13, 2005, 23:38:26 PM
jep niinhän se on. Yli sen 350hp niin alkaa paukkuun lootat niin sit vaan TRE:ltä tms kunnon lootaa yms... miksei osta samalla kunnon autoo  ;D
Title: Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
Post by: teme on February 13, 2005, 23:39:28 PM
And btw. vakio lootilla ajelee moni 500hp ja vastaavan kärryn omaavista ilman ongelmia.

Tiedä sitten noissa galanteissa kun perheautoiksi tehtykkin  ;D ;D ;D
Title: Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
Post by: tepi on February 13, 2005, 23:43:45 PM
Quote
And btw. vakio lootilla ajelee moni 500hp ja vastaavan kärryn omaavista ilman ongelmia.


Niin niin ja kuinka kauan, se on taas eri asia  ;D

Title: Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
Post by: hopsis on February 14, 2005, 00:10:01 AM
Eiköhän "daily" ajeluihin riittäisi 1.6 Taunus ja 90 Heppaa. Ei kukaan voi väittää etteikö sillä pääsisi ihan yhtä hyvin töihin ja markettiin. -Ja nyt kaikki Ford P7 Clubin jäsenet kolkuttaa jo oven takana...

Sanotaanko vaikka näin että auto ei ole koskaan valmis. Sit kun pellin alta löytyy 500 hepoa niin pitää kovasti koittaa keksiä millä menis 600 rikki... Ja jos vaihdelaatikko hajoo niin seuraavasta tehdään  sen verran vahvempi että kestää. Se on evoluutioo se. Heikot kaatuu elon tiellä  ;D
Title: Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
Post by: Esku on February 14, 2005, 00:17:54 AM
Quote
Ja aikataulu oli...? Enmä sit lähde hosuun minkään muiden touhujen kanssa jos se joskus valmistuu.


Jaapa... no tuohon voisi vaikka sanoa jotain tyyliin tämän kevään ja kesän aikana olis tarkoitus. Saas nähdä toteutuuko. Yritän kyllä.

Laajakaistalambda muuten ei sitten maksa viittä sataa, vaan vain satasen. Ja käy vemsin kupeeseen suoraan.
Title: Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
Post by: hopsis on February 14, 2005, 00:23:40 AM
Täällä varmaan supistaan sitten kun alkaa oleen mallillaan. Sanotaanko sit kans näin että jos tän kesän aikana tulee mahdolliseksi niin saattaisin hyvinkin mielelläni kiinnostua. Maksaapa se Haltechikin toista tonnia, Autronic melkein 2000€, AEM EMS yli tonnin, Hestec pari tonttua...
Title: Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
Post by: tepi on February 14, 2005, 20:17:49 PM
Quote

Laajakaistalambda muuten ei sitten maksa viittä sataa, vaan vain satasen. Ja käy vemsin kupeeseen suoraan.


Puhuin valmiista aem:n tuotteesta UEGOsta. Pelkät anturit voikin olla sen satasen luokkaa.

Kuinka pitkälle esku olet ajatellut tuota vemssiä "mitsuun"

Onko kuinka mahdollista että siihen sais adapteripiuhan/suoraan kiinni mitsun omat liittimet? Tyyliin plug and play? Mitens sitten jos on lisä sälää abs:sää ja ilmastointia? Haittaako ecujen swappaus
Title: Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
Post by: Esku on February 15, 2005, 02:06:56 AM
Melkoisen pitkälle olis tarkoitus tuo saada tehtyä. Itseasiassa näillä näkymin koko hoito upotetaan alkuperäisen ecun kuoriin, käytetään alkuperäistä liitintä jne, eli päällepäin ei edes välttämättä näy, että kyseessä on genboard.

Eli siis tök'n'prei sen pitäisi olla.

Absit ei haittaa menoa ollenkaan, ne eivät itseasiassa juttele ecun kanssa. Ilmastoinnin pois pudottaminen kaasu pohjassa onnistuu kyllä tuoltakin rasialta. Ja muutahan ilmastointi ei hommaan vaikuta...tai sitten voipi olla että tarvitaan pientä tyhjäkäynnin säätöä, mutta eiköhän tuo onnistu.

Ja haittaako... emminä tiedä :) Eihän sen mitään pitäisi haitata. Voi haitata, jos on säädöt päin perää eikä saa sen takia päästöjen puolesta läpi katsastuksesta. Mutta kuka se sillä lailla säätää?

Genboard (tätä nykyä versio 3.2) muuten on siis se härpäkkä, VEMS on vaan "yhteisö", joka sitä kehittää.

Pitää vissiin munkin ostaa joku parin sadan euron läpimätä lanceri, että pääsee tekemään semmosta karvahattuversiota kärähtäneiden tilalle.  ;D
Title: Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
Post by: hopsis on February 15, 2005, 10:20:16 AM
Quote
Pitää vissiin munkin ostaa joku parin sadan euron läpimätä lanceri


...ai onko niitä muunkinlaisia...?  ;D Sori oli pakko...
Title: Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
Post by: zalama on February 20, 2005, 16:54:02 PM
Menen hieman takasin tuohon MAF & bloffi  aiheeseen. Sain viimein kaikki laitteet paikalleen ja tallahetkella GM 3.5" sensori on vain 1g MAF:in paikalla eli imupuolella.(Vakio cooler, osittain custom putket)Sopii muuten suoraan alkuperaiseen imuputkeenkin !!! Kaikki dipit ohjeitten mukaan paikalleen ja SAF-C 2 saadot kaikki nollilla nain aluksi.(550cc suuttimet)
Ja kone lahti kaymaan ja toimimaan kuin alkuperaisella maffilla, paitsi virtaa aika sairaasti ilmaa  ;D. Lambda arvot aikalailla samoissa. 1 bar ahdoilla 1g MAF  sai 1700hz n.6800 RPM:lla. Nyt Sama ilmamaara virtaa jo 4900 RPM:lla ja taydet paineet on jo n.300 RPM aikaisemmin !!! Ja spool-up aika paljo lyhyempi ja vaanto alempana. Eli fuel-cut paukahtaa kun kone alkaa vasta herata, tuo ilma maarahan vastaa aika lahelle 300 HP ?! Seuraavaks ECU hoitoon et saa fuel cuttin pois, ollut riesana jo pitkaan, mutta nyt saa lahtea. Paineita toinen baari lisaa ja sit nahdaan mita Wisecot kestaa! Vakio bloffi kuulostaa lahes kuin hengittas ulos, koska valiputkesta ei ole nyt niin paljoa vaimennusta maffin ja filterin lapi ulkoilmaan.Suosittelen. :D

Ja et tulis tarpeeks kehuttua, niin kylmakaynistyskin -15'C pelaa hienosti.
Title: Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
Post by: Esku on February 21, 2005, 00:33:13 AM
Hmm.. eipä kuulosta pahalta. Kalliilta kylläkin, mutta ei pahalta :)

Vaan heräsipä yksi kysymys... mistäs tiedät, milloin kulkee sama ilmamäärä GM:n ja Mitsun oman mittavälineen läpi? Antaako se GM:n kikkula muka tosiaan niin tarkasti alkuperäistä vastaavan taajuuden? Tokihan se on jotain sinnepäin, mutta että tarkasti..?

Ei sillä, ettäkö tuolla nyt olisi oikeastaan väliä..

Mut eikö olisi kumminkin helpompaa heittää se alkuperäinen ecu lepikkoon?  ;D
Title: Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
Post by: hopsis on February 21, 2005, 02:03:12 AM
Saakos tuohon Genboard tsydeemiin rukattua jonkunlaisen turbo-timerin?
Title: Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
Post by: Esku on February 21, 2005, 02:52:10 AM
Njaah... en ole syventynyt, mutta ohjelmointiahan se vaan on. Tietysti se vaatii esimerkiksi virtalukon suuntaan jonkin verran muutoksia, että virrat pysyvät päällä avaimen kääntämisen jälkeenkin. Mutta kyllähän tuon ohjauksen voi ottaa genboardilta. Sehän se parhaiten tietää, minkälaista kuormitusta on ollut ja mitkä ovat lämmöt jne. Enkä mene sanomaan, etteikö tuota olisi jo tehtykin siihen. Itseasiassa luulisin että on. Sen verran tarpeellinen ominaisuus kumminkin.
Title: Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
Post by: mr.boost on February 21, 2005, 13:04:54 PM
morjens..

lueskelin mielenkiinnolla tätä aihetta ja muutamia juttuja tuli mieleen..mainitseppa joku joka ajelee 500 heppasella mitsulla vakiolaatikolla , lisäksi mites säädättte sytkää myöhäisemmälle maffilla tai safc:llä? meinaan vaan et varmasti alkaan jossain vaiheessa nakuttaan ja siinä on wisecot ihmeissään kun täyskaasulla on 19 astetta ennakoita  
ja saatananmoinen rätinä koputteleen männän lakea, taitaa männän renkaan välit mennä poikki vai? niin ja jos miehekkäitä ääniä haluatte niin laittakaa irrallinen hukkaportti alkaa päät kääntyyn kun portti paukkuu !!!
Title: Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
Post by: teme on February 21, 2005, 13:18:31 PM
DSMlink:llä ainakin pystyy sytkää säätelemään sitten jos tarvihtee niin sen voi hankkia.

Totta tosiaan ettei ihan vakiolaatikolla muutes ajella tommosilla tehoilla, tuli pieni virhe tuonne aiemmin. Tiedustelin tuossa niin 350hp-400hp pitäisi kestää tuo vakio lodju vielä, ainakin ahdettujen vakioloota.

Heheh joo hirveenkokonen ulkonen hukkaportti niin paukkuu, sitten vielä IVK bov niin kyllä siinä on konttorinmies ihmeissään kun suhauttelee ja paukuttelee pihalla  ;D  ;D ;D
Title: Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
Post by: zalama on February 23, 2005, 06:06:13 AM
Ilmamaaran nakee Apexi S-afc naytolta ajossa ja myos tilanne on tallennettu PC:lle Data logger linkin kautta, jossa nakee etta ECU katkaisee suuttimien aukiolo ajan nollaan kun tuo  ECU:n vakio ilmamaara raja tulee vastaan. 2g autoissakin se on korkeampi. (Varotoimi jos esim.Hukkaportti ei toimiskaan ja kone ahtais ilmaa mottoriin hullunlailla)

Tuo GM MAF tranlator kylla pienentaa itse jo todellista ilma maaraa n.20% pienemmaksi eli kompensoi isompia suuttimia. Saman vois tehda tuolla Apexin laitteella.
Nyt olis siis pari vaihtoehtoa . Joko isontaa suuttimia reippaasti ja kompensida ilma virta pieneksi elektronisesti, tai poistaa tuo raja ECU:lta.( Eeprom muutos)

Nakutuksen nakee myos DSM linkilla ja S-afc naytolla. Maksimissaan ECU vetaa ajoituksen perusennakolle eli 5 asteeseen, mutta sitten on jo liikaa ahtoja tai jotain pielessa. Isommilla tehoilla ajetaan pelonrajoilla ja vaaditaan sita todellista taitoa eli "tuunausta ja huijausta" jos meinaa alk.peraisella ECU:lla ajella.

Title: Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
Post by: Esku on February 23, 2005, 18:15:06 PM
Joopa... kamalaa säätämistä, imho.

Vaan tarkoitin kysymykselläni sitä, että mistäpä tiedät, ovatko GM:n ja mitsun alkuperäisen mittarin antamat lukemat samat samalla ilmavirralla? Ne pitäisi laittaa molemmat sarjaan ja vertailla niiden antamia lukemia, jos haluaisi tuon tarkasti tietää. Näytöt näyttävät kyllä vaikka mitä, mutta kuinka lähellä totuutta se näyttämä on, on eri asia.
Title: Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
Post by: zalama on February 23, 2005, 20:23:53 PM
Joo  ei ne varmaan 100% kasikadessa mene. Ja tuo seikka itseekin mietitytti. Aluks' silmatarkkana seos mittarissa :o

En voi sen tarkemmin tuohon vastata, mita nyt seos anturi kertoo etta aika lahella oikeaa seosta ollaan, kun asettaa GM MAF dipit 550cc suuttimille, kun aikaisemmin saadin ECU:n nakeman ilmamaaran n.20% pienemmaksi Apexi laitteella ja vakio mitsun maffilla.
Pitaa  hieno saataa oikeen dynossa  tarkemmalla seos mittarilla , kunhan saa tuon fuel cutin pois.
Title: Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
Post by: Esku on February 23, 2005, 23:16:42 PM
Jeps... Milläs / missäs ajattelit tuosta fuel cutista päästä eroon?
Title: Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
Post by: zalama on February 24, 2005, 21:40:36 PM
Chipilla, se on joku arvo tietokoneen ohjelmassa, jonka toiminta pitaa vaan poistaa.

Eli tuossa esim.Sellanen , teepas tuollanen ja viela vahan halvemmaks...Ja stage III

http://www.tmo.com/prod/eprom/stages.shtml
Title: Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
Post by: tepi on February 24, 2005, 22:21:09 PM
Jep jep

Netissä on kyllä noi kaikki softat/ohjeet saatavilla. Ainoastaan chipin "poltto" on "ainoa" mikä voi tulla vastaan.

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=5315.0

Ja pystyy sitä ecuun suoraan heittää omat sytkäkartat -> http://mau.ton.tut.fi/~maxpain/vr4/dsm_editing.jpg
Title: Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
Post by: teme on February 24, 2005, 23:08:56 PM
Miksei käyttää sitä maft:n fuel cut limitteriä  ???
Title: Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
Post by: zalama on February 24, 2005, 23:17:19 PM
Niin se pitas olla dippi 3.Oon koittanut sitakin, mutta ei tee mitaan. En tieda mika sen tarkoitus on ?!
Title: Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
Post by: teme on February 24, 2005, 23:20:53 PM
Ohjeistuksessa lukee "The Translator also has a Fuel Cut Limiter to prevent the ECU from cutting off fuel delivery at high boost"

MODE SWITCH:  set as follows
1 – OFF for 3” MAF     ON for 3.5” MAF
2 – OFF for a 1G (90 – 94) vehicle  ON for a 2G (95 – 99) vehicle
3 – OFF for NO Fuel Cut Limiter,  ON to PREVENT FUEL CUT
4 – OFF for Flat AUX fuel control,  ON for Contoured AUX fuel mode.


Tarkemmin ei sanottu mitä se tekee.... :-/
Title: Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
Post by: zalama on February 24, 2005, 23:32:44 PM
Niinpa. Onkohan mun Translator sit ihan ok? Kaytettyna sen ostin...Mietin vaan miten se sen estaa, kun ilmavirta tieto menee kumminkin suoraan ECU:lle.
Hmmm...pitaa varmaan kysella tuota paikallisilla foorumeilla
Title: Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
Post by: teme on February 24, 2005, 23:45:25 PM
Tuli vastaan myös että, on hks:llä semmoinenkin laite kun "fuel cut defencer" jonka tehtävä on ainoastaan siis estää fuel cut.
http://www.hksusa.com/categories/?id=1925

Se siis kaappaa ilmavirran signaalin alempaa kuin mistä fuel cutti iskisi, jottei sitten tulisi fuel-cut. Sitten se miinuspuoli... Kun kuitenkin ajetaan ilmaa yli tuon fuel-cut pointin, niin ecu ei nää sitä ja seos menee erittäin laihalle. Lainatakseni tuolta jenkkipalstoilta erään sanoja  "An FCD is a good way to destroy a motor."  Eli en menisi käyttämään moista  8)

Tässä muuten tuohon fuel cuttiin liittyen:

What conditions will cause fuel cut?
There are three conditions under which the DSM ECU will chop fuel.

1. Engine speed higher than 7500 RPM.
This is overrev protection. If your engine rotates faster than the valve springs can pull the valves back up into the head, the pistons could smack into them, causing major damage. Note that simply chopping fuel will not stop the overrev condition if you misshift and the transmission rotates the engine past the revlimit. (The author did this to his friend's M3.)

2. Engine air flow greater than a certain amount. If the airflow into the becomes too great, the phenomenon by which the MAF counts the air entering the engine starts to break down, missing counts. The factory ECU sets a very conservative limit here. It doesn't need to be as conservative as it is to prevent missing counts. After we removed this limit, we were only able to hit the MAF counting breakdown problem on a first generation DSM with a 20G set to 19 psi on a 3" exhaust.

3. Engine under high vacuum for more than a couple seconds. This is not a matter of engine safety, but of smog control. Some of the worst smog can occur during engine deceleration. If you are coasting down a steep hill using the engine to help slow you, the ECU will turn off all fuel to the engine to both aid in engine braking and smog production.
Käsittääkseni kuitenkin fuel cutin pystyy hyvin estämään maft:n säädöillä ja/tai safc:lla.

Meneeköhän vähän muuten ohi alkuperäisen bov+mafs aiheen  ;D Noh pitää siirrellä näitä sitten uudella foorumilla  8)
Title: Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
Post by: zalama on February 25, 2005, 04:01:10 AM
Joo oma aihe tuolle GM ihmeelle kun noita alkaa olla tyypeilla enemmankin...toivonmukaan ;)

Kun tuon rajan saa pois muistelen jostain etta 1g ECU nakee ilmavirran jonnekin 2500HZ paikkeille.


Title: Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
Post by: tepi on February 28, 2005, 22:30:29 PM
Tulee itselläkin nyt pakkasien aikaan fuelcut.... paineet nousee pakkasien ? takia 1.1-1.3 asti! Kun ennen on ollut 0.95 + keleillä

6000rpm ja töks meno loppuu...

video -> http://members.tiscali.fi/maxpain80/fuelcut.mov
Title: Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
Post by: hopsis on February 28, 2005, 23:04:05 PM
Quote
Tulee itselläkin nyt pakkasien aikaan fuelcut.... paineet nousee pakkasien ? takia 1.1-1.3 asti! Kun ennen on ollut 0.95 + keleillä

6000rpm ja töks meno loppuu...



AAMEN!

Ihan samaa onkelmaa mulla. Luulin tosin ettei vakio BCS:n kanssa voi saada tuommoisia paineita (eihän sulla vissiin mitään ruuvia ollut?), oon nyt kolme kertaa kääntänyt ahtoja pienemmälle kun tuli ne tosiaan nollakelillä nostettua.
Title: Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
Post by: tepi on March 01, 2005, 12:13:56 PM
ei oo muuta tehty kuin bcs modi... ellei taas joku letku oo rikki.....  ;D

Sais laskee nää pakkaset ei jaksa alkaa modaan sitä holkkia sinne bcs:ään ... taitaa olla hukassakin se jo  :-/
Title: Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
Post by: hopsis on March 01, 2005, 18:44:14 PM
Tänään kattelin että välijäähdytin on aika lailla täynnä shaittia. Sehän kans voipi hyvinkin aiheuttaa tuota nakutusta...
Title: Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
Post by: Esku on March 01, 2005, 21:15:01 PM
Jep joo... kertokee vaan, jos on tarvetta tuolle fuel cutin poistolle ihan ilman kikkailua. Ohjeet tosiaan löytyvät ja täältä (minulta siis) löytyy kaikki muu tarvittava...

Tietysti ecuun pitää laittaa kanta ja mielellään lukea alkuperäinen .bin talteen (vaikka eipä noita kai monta versiota ole?), joten koko potilas pitäisi tänne saada.
Title: Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
Post by: hopsis on March 01, 2005, 23:18:55 PM
Quote


Sais laskee nää pakkaset ei jaksa alkaa modaan sitä holkkia sinne bcs:ään ... taitaa olla hukassakin se jo  :-/


Eihän se muuta vaadi kun nippusiteen tai letkuklemmarin siihen kohtaan missä se holkki joskus oli. Jos laittaa klemmarin ni sitä voi sit "kalibroida" kans  8)
Title: Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
Post by: tepi on March 02, 2005, 15:34:06 PM
Ei jaxa, pakkaset tippuu loppuviikoks :)
Title: Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
Post by: tepi on March 05, 2005, 03:18:36 AM
Hah fuelcut selvitetty  ;D

Oman eeprommin sisältä kaivettua.  8)

http://mau.ton.tut.fi/~maxpain/romedit/tunerpro.jpg
Title: Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
Post by: teme on March 05, 2005, 10:43:09 AM
Noniin, sitten vain tekemään faq, "näin ohjelmoin oman eeprommin". Askeleet alusta asti.  8)
Title: Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
Post by: tepi on March 05, 2005, 17:34:10 PM
Quote
lisäksi mites säädättte sytkää myöhäisemmälle maffilla tai safc:llä? meinaan vaan et varmasti alkaan jossain vaiheessa nakuttaan ja siinä on wisecot ihmeissään kun täyskaasulla on 19 astetta ennakoita  


Toihan ei oo mikään ongelma, jos on eeprommillinen ecu.
Vakio mitsun kartat on tehty maksimissaan 1barin ahdoille eli kartoissa on kuormitus ja rpm. Kuormitus on koneeseen menevä ilman määrä per kierros ja tuota ilmanmäärää sanelee siis ahtopaine. eli oli sulla ahtopaine 1 bar taikka 1.5 bar niin ajetaan maksimi loadilla = samat kartat...

Mut mut porukkahan on nyt modannut tota loadin resoluutiota, tyyliin kertonut kahdella. Nyt saadaan tehtyy täydelliset kartat 2 baariin saakka ja ei haittaa vaikka tulee ahtopainepiikkejä, mitsun ecu reagoi niihin välittömästi ja laittaa esim sytkää myöhäsemmälle. Tää on ollut sulle varmaan tiedossa, mutta mää nyt vasta oon hokannut mitsun ecun muokattavuuden  8)
Title: Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
Post by: hopsis on March 05, 2005, 18:22:20 PM
Kelpaa se puhua kun tietääkseni kaikissa VR-4 Galanteissa on EEPROM-ECUt... Ei näissä T/E/L vehkeissä oo kovinkaan usein. Vissiin -93 vuonna jäi vallan pois.