Dsmclubfinland.com
DSM tekniikka => Ongelmat ja ihmettelyt => Topic started by: eclipse2.0 on January 28, 2005, 20:47:16 PM
-
Juu eli sellain homma kun meni tyhjöputken kiinnitus rikki, putki menee termostaatin kylkeen. Tietääkö kukaan millanen vaikutus on jos putki on poikki??
-
Nyt ei ihan ymmärrä... Saatko kuvaa siitä? Tai siis mitä putkea tarkoitat? Vois koittaa kirjasta kattoo jos aukeis mistä on kyse.
-
Hmmps, ei termarissa muistaakseni ole kuin kaksi eri letkun kohtaa, "termari - syylari" ja sitten ns. ylivuoto letku. Onko siis kuse kummasta ? Olettaen tuosta ylivuotoletkusta ?
Jos siis nesteiden lämpötila ylittää tietyn pisteen , niin se pakottaa aukaisemaan ventiilin termarin sisällä ja päästää nesteet ylivuotoputkea pitkin ns. varastoon. Kun sitten lämpötila laskee niin ylivuotoputkea myöten mennyt neste joka on "varastossa" menee takaisin syylariin.
Oliko nyt tarpeeksi sekavasti selitetty :)
ps. Yritetään pitää ne topicit semmoisina, että siitä jo saa selvää mistä on kyse. (en nyt halua näistä mussuttaa mutta helpompi kaikkien sitten lueskella)
-
juu ei kummastakaan, letku menee imusarjaan mut homma jo selvis.
-
No jos homma selvisi niin kerrohan mistä on kyse..
-
no siis ei muuta selvinny ku et ei oo hirveen vakavaa...se johto lähtee imusarjasta ja menee termostaatin kylkeen (vastakkaisella puolella on muutama sähköjohto) ja lähtee siitä eteenpäin, ....putkissa siis kulkee vain ilmaa... putki sijaitsee tuon termari - syyläri putken alapuolella, on hankala nähdä mutta kun vähän kurkkii niin löytyy...
-
Jeps, tänään tarkastin omasta vekottimesta tuon letkun.
Ja kyseessähän on tosiaankin vesiletku, joka menee läppäkotelon alaosaan eli "fast idle air valve" mitenkän tuon nyt suomentas sitten.
FIAV:n tarkoitus on siis lisätä ilmaa kun kone on kylmä täten nostaa tyhjäkäyntiä jolloinka kone lämpiää nopeammin. Kun kone lämpenee niin ventiili menee kiinni ja hiljalleen laskee tyhjäkäynnin normaaliksi.
Ja sun alkuperäinen kysymys oli onko haitta jos se on rikki ? Eli toisin sanoen se vuotaa? No se haitta että jäähdytysnesteitä pääsee vuotamaan 8)
-
FIAV:n tarkoitus on siis lisätä ilmaa kun kone on kylmä täten nostaa tyhjäkäyntiä jolloinka kone lämpiää nopeammin. Kun kone lämpenee niin ventiili menee kiinni ja hiljalleen laskee tyhjäkäynnin normaaliksi.
Ei se kone nopeemin lämpiä, pitää vaan koneen tyhjäkäynnin korkeampana niin kauan kun jäähdytysneste on kylmää.
Jenkeissä pojat disabloi noita pois käytöstä, että tulis hepoja lisää. (sen takia että koneeseen menee kylmenpää ilmaa kun kaasuläppäkotelo lämmittäis muuten ko ilmaa)
-
No tuo nyt ei ainakaan vuoda yhtään tippaakaan. Eikä sielä kyllä voi nestettä olla tai muuten se neste menis imusarjan kautta koneesee, oot ehkä löytäny jonku toisen piuhan.
Tuos niit on 2 päällekkain tai vierekkäin kuin nyt sitte kattoo.
-
Eli vastaako se periaatteessa kaasarikoneen automaattiryyppyä? Se FIAV siis.
-
Ei se kone nopeemin lämpiä, pitää vaan koneen tyhjäkäynnin korkeampana niin kauan kun jäähdytysneste on kylmää.
Tämän takia kone juuri lämpiä nopeammin koska kierrokset ovat korkeammalla jonkin aikaa. Ei muun takia.
Eli vastaako se periaatteessa kaasarikoneen automaattiryyppyä? Se FIAV siis.
Tuosta ryypyn vastaavuudesta, niin sehän on "rikastin" eli käsittääkseni sulkee siis läppää kaasuttimen sisällä päästäen vähemmän ilmaa koneelle.Fiav:han tekee päinvastaisesti, eli laskee enemmän ilmaa koneelle.
No tuo nyt ei ainakaan vuoda yhtään tippaakaan. Eikä sielä kyllä voi nestettä olla tai muuten se neste menis imusarjan kautta koneesee, oot ehkä löytäny jonku toisen piuhan.
Tuos niit on 2 päällekkain tai vierekkäin kuin nyt sitte kattoo.
Hmm, ei kyllä voi käsittää miksi termarista menis joku muu letku kuin jäähdytinnesteitä vievä. Joten katsoppa nyt tarkkaan mistä kohdasta ja tarkalleen mihin kohtaan se menee, ja ota kuvia mieluusti vielä. Mun mielestä tommosta letkua ei pitäs olla olemassa.
-
Tuosta ryypyn vastaavuudesta, niin sehän on "rikastin" eli käsittääkseni sulkee siis läppää kaasuttimen sisällä päästäen vähemmän ilmaa koneelle.Fiav:han tekee päinvastaisesti, eli laskee enemmän ilmaa koneelle.
Mut periaate on pohjimmiltaan sama eli jäähdytysnesteen lämpötilalla ohjataan. Vaikka käytännön toiminta onkin ihan eri juttu. Pitääpä oikein mennä pellin alle tarkistaan että mistä puhutaan.
-
Tarkistin tänään tuota termaria, niin ei mene imusarjaan todellakaan mitään. Kaksi letkua lähtee perästä, toinen läppäkotelon alaosaan fiaville ja toinen menee jonnekkin muualle mutta ei ainakaan imusarjaan ;D En nyt taas muistanut sitten seurata tarkemmin. Tässä vielä kuva termarista: http://www.saunalahti.fi/teme666/dsmcf/termari.jpg
-
Juu no ne putket tulee tohon oikeelle mis on toi valkonen muovinen osa mis sojottaa 2 putken pätkää oikeelle ylös. Katoin korjausoppaasta ja kyseessä on thermo valve... Ja toinen noista putkista menee imusarjaan, sijainti on ennen läppää, heti sen ilmansuotimelta tulevan putken jälkeen, siinä on kolme mustaa putkea vierekkäin ja yksi niistä menee tuohon kyseiseen termarin kohtaan.
-
Kyseisestä kohdasta lähtee LETKU läppäkoteloon, ja kyllä se on jotain näitä emissio systeemi osia eli ei vettä.
Siis tähän kohtaan siitä menee se letku:
www.saunalahti.fi/teme666/vacuum.jpg
-
Thermo valve controlloi egr:ää, ettei se aukene kun moottori on lämmin. Jos thermo valve on epäkunnossa voi aiheuttaa esim egr:n aukenemisen kun kone on kylmä. Eli jos letku on rikki ja vuotaa niin egr voi aueta kun kone on kylmä.
btw. kannattaa sitten puhua aina oikealla nimellä ettei tule väärinkäsityksiä, kun tuollakin olet kutsunut kyisestä letkua johdoksi ja putkeksi ;)
-
On siellä koneessa kyllä niitä turhiakin letkuja, tai mulla ainakin oli yks ilmeisesti alipaineletku poikki, eikä vaikuttanu mihinkään. Vahingossa huomasin, mutta onpahan nyt sekin ehjä. ::)