Dsmclubfinland.com
Yleinen keskustelu => Muuta keskustelua => Topic started by: aar on November 16, 2006, 19:12:13 PM
-
Hifi härvelit taas pienten muutosten alla. Kotelo subille ....50mm mdf levyy...joo...
Suunnittelin pienten laskutoimitusten jälkeen subi kotelon ja ajatus oli tehdä linnunpönttö ja vaatimattomuus kaunistaa. Levyksi aluksi 22mm mdf sitten 32mm ja lopulta 50mm mdf jyrsimellä kaijuttimelle paikka hienoin keilauksin. Nyt pohjavärissä kokeilussa paikallaan ja toimii. Nyt löyty 8" midbassot ja pitäisi saada nekin mahtumaan konttiin. Miten on mideistä kanta soiko paremmin free airina vai suljetussa kotelossa vai pitäisikö laskea refleksi kotelo. Kerrankin on koulusta hyötyy :o
-
50mm MDF... ;D Suosittelen että hankit takapäähän AWD jouset, jotka kantaa ton xtrapainon.
Mut asiaan, mihin niitä midejä meinaat? Kontissa menee ihan hukkaan jos sul on joku iso subi sinne jo tulossa.
-
Midithän tulee käsittääkseni aina free airina (voit kokeilla laskea kotelotilavuutta niille, ni sit huomaat viimeistään).
Ja itse suosittelisin laittamaan ne midit kuitenkin sinne oviin...vähän joutuu tietysti modaamaan kun alkuperäiset paikat on muistaakseni 5.25" ::) Saattais ehkä toimia niissä takakaiutin paikoissakin...kannattaa kokeilla ;) tai sitten vaihdat pienempiin...
Mut 50mm mdf!!! :o Noh, ei ainakaan levyn paksuudesta jää kotelon toimivuus kiinni :)
Mihinkä kohtaa takakonttia meinasit kotelon sijoittaa? vai täytätkö koko boxin vaa raa'asti sillä? Ite oon miettiny jotai pientä subia omaan ecliin mut on vielä sijotuspaikka vähän hakusessa...
Ja projektin edistyessä tulee varmaan kuvia ja tarinaa tännekin...?
-
Ovissa on jo midit takana modattu 6x9 vanhoihin alkuperäis paikkoihin. Kävi kyllä pekka niska mielessä kun koteloa sovittelin konttiin ;D Sijoitus varmaankin tulee raa'asti takakonttiin.Eikä tuo oikeistaan eden ole tavaran kuljetukseen ajateltu kunhan läppärin saan mahtumaan ja vaimo07:män. kokeilin bassoa ja kävi mielessä et joku taputtaa selkään vaikka takapenkillä ei ollu ketään ;D
-
Ovissa on jo midit takana modattu 6x9 vanhoihin alkuperäis paikkoihin.
Eli niiden 8" midien tarkoitus on...?? :-? Tai siis äkkiseltään ajateltuna se subi siellä takaboksissa varmaan työntää ihan kohtuullisesti jo sitä bassoa (varsinkin jos se on niin järeä että pitää lootakin olla 50mm MDF:ää ;) )
kokeilin bassoa ja kävi mielessä et joku taputtaa selkään vaikka takapenkillä ei ollu ketään ;D
:D eihän siinä sitten mitää... Oliko testattu niiden midien kanssa vai ilman? Kohta joudut vielä vahvistamaan pellit ettei rupea kupruilemaan ;)
-
Pelottaa enemmän takalasin kiinnitys. Midit on jo ovissa ja taakse taitaa olla aika kuollut idea jo syntyessään :-X seuraavaksi pitäisi varmaan aloittaa maalaus projekti sille laatikolle, jonka koko karkas käsistä. Sai muuten tehtyä jyrsimellä todella hyvän upotus kauluksen subille. Nyt vaan kiinnostais konkka tai hybridi sellainen onko kokemuksia kummastakaan vai onko se vaan hieno rekvisiitta ::) kuvissa on paljon subbareita mitkä on elementti koteloon päin onkohan joku testannu kummin soi paremmin?
-
Kai se elementin reverse asennus on enemmän show-juttu. Paitsi jos nysvää jotain dual-bandpass-koteloa mut siinä mennään jo aika korkeaan matematiikkaan.
Ja konkan tarve taas riippuu styrkkarin virrantarpeesta. Olettaen sulla on joku kilowattiluokan pääte sille subille...? Jos on digivahvistin niin ei välttämättä tarvi, perinteiselle analogiselle vahvistimelle kannattais jo tosissaan harkita. Eikä se haittaa tee vaikka oliskin digipääte, ei joku puolen faradin konkka ees oo kovin kallis.
-
kyllähän se soi samallalailla kumminpäinvaa jos on asenettu oikein. jos on mangeetti ulospäin niin silloin se subbari pitää saada lyömään perjaatteessa väärinpäin ettei se lyö kotelon sisälle :) :-?
-
Nyt vaan kiinnostais konkka tai hybridi sellainen onko kokemuksia kummastakaan vai onko se vaan hieno rekvisiitta ::)
Käsittääkseni jos vahvistin ei työnnä useita kilowatteja ulos, niin nuo konkat on aika turhia kapistuksia. Edellyttäen siis, että johdotukset on kunnossa, johdot on riittävän paksuja ja liitokset on kunnossa. Eli mielummin kannattaa sekin pari sataa eekkeriä sijoittaa niihin asennustarvikkeisiin kuin kondensaattoriin :) eli suurimmassa osassa hifistettyjä autoja se on luultavasti ihan vaan rekvisiittaa ;)
Kannattaa käydä vilkaisemassa:
www.autosound.fi
http://www.autosound.fi/autohifibbs.html
-
Toi subihommahan menee vissiin niin että käännetään vaan piuhojen polariteetti "väärinpäin". Käytännöstä ei mulla ole kyllä mitään kokemusta. Mut ei sillä muuta merkitystä paljon tosiaan ole kuin show-off henkinen asennus. Kotelon tilavuus on tietysti paljon helpompi laskea kun ei tarvi ottaa elementin viemää tilaa huomioon.
Omaan autoon en uskaltaisi väärinpäin asentaa, joskus on jotain tavaraa kuitenkin kyydissä ja sit kyrpii kun joku tökkää kalvoon reiän. Suojaa se kotelo kuitenkin siinä ympärillä aika paljon.
Ja tuo konkan tarve menee tosiaan linjassa sen tarvittavan virran kanssa. Oma 1000W digipääte vie max parikymmentä amppeeria virtaa jolloin ei vielä ole konkalle tarvetta, tämänkin kyllä mittaa yleismittarilla helposti. Volat kaakkoon ja vahvarin virtaterminaaleista mittaamaan jännitettä. Jos kovin paljon nyykähtelee basson tahdissa niin konkasta on oikeasti hyötyä. Olettaen tietenkin että virtapuoli on muuten kunnossa kuten edellinenkin jo mainitsi. Eli johdotukset, laturi ja akku pitää olla kunnossa.
-
en jaksanu lukee huolella kaikkee ;D
joku tais kirjoittaa et kestääkö takalasi? kestää ainaki 152db.
joku taas mitenpäin subi, silläkään ei ole väliä ja vaihetta kääntämällä voi kokeilla miten soi omaan korvaan paremmin.
22mm mdf levy riittää vaikka kuinka monelle subille kun suoraa pintaa ei edes tohon autoon saa niin paljoa mahtumaan että alkais boksi resonoimaan.
joku höpötti mideistä. yleen sä midit on free airina mut jotkut kyl koteloivat noita midejä mikä taas on järkevää yläbassojen kannalta
-
Ja tuo konkan tarve menee tosiaan linjassa sen tarvittavan virran kanssa. Oma 1000W digipääte vie max parikymmentä amppeeria virtaa jolloin ei vielä ole konkalle tarvetta, tämänkin kyllä mittaa yleismittarilla helposti. Volat kaakkoon ja vahvarin virtaterminaaleista mittaamaan jännitettä. Jos kovin paljon nyykähtelee basson tahdissa niin konkasta on oikeasti hyötyä. Olettaen tietenkin että virtapuoli on muuten kunnossa kuten edellinenkin jo mainitsi. Eli johdotukset, laturi ja akku pitää olla kunnossa.
mikä lankku sulla on? mun digilankut vie 240A kpl vaikka tehoo lähtee 2.2kW per lankku ;D.
kyllä kilowatin lankku vie jonkun 100-130A
-
Ja tuo konkan tarve menee tosiaan linjassa sen tarvittavan virran kanssa. Oma 1000W digipääte vie max parikymmentä amppeeria virtaa jolloin ei vielä ole konkalle tarvetta, tämänkin kyllä mittaa yleismittarilla helposti. Volat kaakkoon ja vahvarin virtaterminaaleista mittaamaan jännitettä. Jos kovin paljon nyykähtelee basson tahdissa niin konkasta on oikeasti hyötyä. Olettaen tietenkin että virtapuoli on muuten kunnossa kuten edellinenkin jo mainitsi. Eli johdotukset, laturi ja akku pitää olla kunnossa.
konkka on aina hyvä olla, niitä ei oo koskaan liikaa. auton jännite on käydessä yleensä 14.4V (ainakin omassa oli) ja jos jännite vaikka basson iskiessä putoo 12,0V niin jännitteen heittoa tapahtuu
mulla oli silloin 5f konkka ja kun tuli bassonpörähdys niin jännite huojahti ensalkuun 14,5---->8,2V ja palautui normaaliksi
-
Nyt alko tulee sitä kaivattuu asiaa hifeistä...
Tätä lisää niin kukaan ei tee DSM:nsä "päin persettä" virityksiä.
;)
-
Mul on subille SPL Dynamicsin pääte. Mallia en nyt kuollaksenikaan muista... joku dig-1540 tai -1450 tjms...
Koko värkki on itse asiassa remontissa tällä hetkellä niin en pääse edes tsekkaan, oli siinäkin 2*40A sulakkeet mutta yhdellä tuplapuhekelaisella subilla ei vielä käytännössä nouse virrantarve ihan mahdottomuuksiin.
Tuosta kondensaattorihommasta oon kyllä samaa mieltä, eli ei siitä konkasta ainakaan haittaa voi olla. Vaikka noi em. esimerkit (5f konkka) viittaakin kyllä aika paljon "vakio" laitteistoo järeämpiin kamoihin.
-
hoi, oli pakko lisätä omakin näkemys asioihin :D
midien koteloinnilla saa helposti mukavaa napakkuutta ja tiukkuutta yläbassoalueelle, lähinnä musiikkin kuin musiikkiin. Ja jos tuntuu liian "tiukalta", niin tunkee enemmän vanua koteloihin. Afterall, mideillähän ei haeta alabassoja, joten miksi yrittää niitä irroittaa free-air -asennuksella jos alabassot hoitaa subi? ;)
Sit tuohon subin asennukseen. Riippuu hirveän paljon elementistä, soiko hyvin "väärinpäin". Minulla ollut useampi subi (!JBL, Infinity, Autostudio) ja magneetti ulospäin asennettuna alkaa magneetin keskireikä "puhista" ikävästi. Tietty, jos on hattuhylly päällä, ei kuulu puhina niin häiritsevästi, mutta silti... Ja sitten on tuo poikkeus, joka on nyt myynnissä. Siinä pölykupin ja puhekelan "alle" jäävä paine pääsee karkaamaan myös kartion alaripustuksen alapuolelta eikä pelkästään magneetin keskireiästä, ja siinä ei häiritseviä ääniä synny. Ääntä voi myös vaimentaa työntämällä vanua magneetin aukkoon. Jos elementti asennetaan show-mallisesti, on elementti myös kytkettävä toisin päin (plus miinukseen etc.), koska muuten kaiuttimet kumoavat toistensa äänikentän ja ääni muuttuu "laikukkaaksi". Kokeilemalla selviää parhaiten. :)
Ja sit vielä tuohon virta-asiaan. Ensimmäisenä kannattaa vetää REILU maadoituspiuha akulta runkoon, eikä laturin uudelleenjohdotuskaan ole pahasta. Itsellä kulkee 50 neliön kaapeli akulta maadoituspultin alle, ja tämän vaihdon yhteydessä hävisi mm. valojen hiipuminen alle tyhjäkäyntikierroksilla. Ja vaikka kuinka väittäisivät, niin konkasta ON apua. Ei rasita akkua läheskään niin paljon, ja sama pätee myös vahvistimeen sekä laturiin. Kondensaattori kun lataa virtaa sitä mukaa kun akku/laturi pystyy sitä luovuttamaan ja kykenee samaan aikaan myös luovuttamaan sitä moninkertaisia määriä akkuun verrattuna. Näinollen konkka säästää akun ja laturin hetkellisiltä virtapiikeiltä (joka lisää käyttöikää) ja antaa vahvistimelle tarvittavan virran ilman jännitteen yletöntä laskemista (jolloin vahvistin antaa enemmän tehoa eikä sen hakkuri joudu niin suurelle rasitteelle kuin jännitteen laskiessa radikaalisti).
Toivottavasti noista on jotain apua :)
-
Tämä ei varsinaisesti tähän liity mutta kun en viitsinyt moisen asian takia uuttakaan aihetta aloittaa niin laitan tän nyt sit tähän...
Eli onko kellään tietoa et millaset noi eclin (1g) takapenkkien selkänojat on noin niinkun sisältäpäin? Kun olis ajatuksena pultata tuleva subikotelo niiden selkänojien takapuolelle kiinni...siis kontin puolelle jos niissä vaan sattuu mitään niin kiinteetä olemaan.
Ja miten/mihin/millä jengi on yleensäkkään kiinnitellyt subikoteloita minne ikinä onkin ne tyrkännyt? (voisin sitten varastaa jonkun hyvän idean jos sattuu jollakulla olemaan ::) ;) )
-
Eli onko kellään tietoa et millaset noi eclin (1g) takapenkkien selkänojat on noin niinkun sisältäpäin? Kun olis ajatuksena pultata tuleva subikotelo niiden selkänojien takapuolelle kiinni...siis kontin puolelle jos niissä vaan sattuu mitään niin kiinteetä olemaan.
Itsellä oli sama mielessä kun konttia rakensin. En sitten ruennut tarkemmin tutkimaan kun arvelin että voihan se ruuvi vähän takapenkillä istujan selkään painaa ;D
Takakontin pohjassa etulaidassa on pultit minkä alle itse sain kotelon tukevasti etulaidastaan kiinni. Taka osan kotelosta kiinnitin hattuhyllyn kannakkeen kohtaan, eli otin sen kannakkeen pois ja pulttasin siihen kiinni. Otan tänään töiden jälkeen kuvat niin selkeyttää hieman. Niin ja piuhat, vahvari, konkka yms. hilpetöörit asensin kotelon alle eli mitään ei ole näkyvissä eikä kolhiintumassa.
-
Noh, itsehän en takapenkillä istu eli ei oo nii väliä painaako ruuvi vähän selkää vai ei ::) voihan sitä yrittää laittaa niitä jotenki takapenkillä olijoita ajatellen...Kunhan vaan ensin tietäisi et mihin kohtaan sitä selkänojaa voisi ruuveja alkaa porailemaan.
Mut ajatushan olis et sais ne takapenkit tarvittaessa edelleen kaadettua. Subiksi tulee näillä näkymin pioneerin ohut subi, joten kotelo ei tule olemaan kovinkaan syvä.
tai sitten voisi tietysti tehdä selkänojien keskelle sellaisen about 12" reijän ja asentaa subin kalvon kabiinin puolelle suunnatuna. (sitten pitäisi vaan saada ne ylimääräiset selkänojat)
-
No niin. Muutama kuva nuista omista virityksistä. Juu on johdot sekaisin kuin naapurin verkot mutta kuka piru tuonne normaalisti katselee ;D
Kotelon taka kiinnitys (http://mitsubishi.1g.fi/kuvat/Eclipse/Sisusta/IMG_7517.JPG)
Kotelo takaapäin (http://mitsubishi.1g.fi/kuvat/Eclipse/Sisusta/IMG_7518.JPG)
Kotelon alla on n.12cm korkea tila. (http://mitsubishi.1g.fi/kuvat/Eclipse/Sisusta/IMG_7524.JPG) Kotelon pohjaan on ruuvattu vahvari, virranjakopalikat, konkka yms. Jos jossain vaiheessa pitäisi kontti saada tyhdäksi se olisi helppoa irroittamalla kotelo ja muutama kaapeli. Kaikki hilpetöörit nousee kotelon mukana. Kotelon alustila on umpinainen muista suunnista paitsi tuolta penkkien puolelta eli sinne ei eksy mitään kontin puolelta. Mitään huonoa en tässä ratkaisussa ole huomannut vielä vaikka vuoden se tuolla kontissa kohta on kulkenut.
-
Nyt vaan kiinnostais konkka tai hybridi sellainen onko kokemuksia kummastakaan
Pitää nyt tuohon vielä kommentoida kun lueskelin tuon uusimman autosoundin vertailua noista konkista... Eli ainakin testin mukaan noista hypridi konkista (osasta ainakaan) ei ole oikeastaan yhtään mihinkään. Eli siis jotkin mallit toimivat erittäin hitaasti ja joistain on jopa enemmän haittaa kuin hyötyä... Normaali perinteinen konkka siis hankintaan jos sille tarvetta löytyy. :) (tosin on noissa ihan perinteisissäkin kondensaattoreissa näköjään melko isojakin eroja...ja näköjään kallis ei aina tarkoita laatua)