Dsmclubfinland.com
Yleinen keskustelu => Dsm alue => Topic started by: Mircoolio on September 01, 2005, 22:43:21 PM
-
olen ollut vähän kaupois eclipsestä vm-96.. mitkä paikat kannaattaa tarkistaa ennen ostoa.? auto on tuotu jenkeistä, niin onko siinä paljon eroa tähän pohjolan versioon...? ja kun se on automaatti, niin sopiiko siihen manuaali aski ns. tavallisemmista mitsuista..?? ja kuinkas muiden osien sopivuus.? oon jostain kuullu että sama moottori olis esim galantissa... mutta kiitoksia jo etukäteen jos joltain löytyy tietoa...=)
-
Jos on vaparikoneella, kuten automaatti varmaan onkin, niin paljon mahdollista että siinä on se Chryslerin 420A kone. Siihen ei sit sovi yksikään Mitsun koneen osa. Tämä tosin selviää konehuoneeseen katsomalla vaikkei autoista paljoakaan muuten ymmärtäisi. Eli jos jakopää on kuskin puolella, kone on Mitsun 4G63. Jos taasen repsikan puolella, kyseessä on 420A. Näkeehän sen alan mies muustakin mut tämä nyt on asiaan vihkiytymättömälle idioottivarma tapa tarkistaa asia.
-
Jep, jos jenkeistä suoraan tuotu niin sillä 420A chryslerin koneella, siitä en valitettavasti osaa kertoa mitään kun ei ole kokemusta. Kenties muta klubilaiset joilla on tuommonen vekotin osaavat kertoilla siitä.
Tosiaan josku joku 420a ukkeli osais antaa hyviä vinkkejä.
-
sen verran muistan kun sitä siinä hämäräs vilkaisin, niin siihen oli laitettu joku air intake kitti ja se oli kuskinpuolella, että ei sit tainnu olla mitsun kone... kumpaakos näistä koneista pidetään parempana ja kumpaankohan on kalliimat osat...??
-
No mikäli vakiokoneella aikoo ajella niin ei kai niissä koneissa paljon eroa ole... Siihen Mitsun koneeseen vaan on toi viripalatarjonta paljon parempi kuin siihen kraisun koneeseen. Ja onhan siinä 420A koneessa niitä tyyppivikoja (öljyvuodot) mut niinkai niitä on Mitsun koneessakin (crank-walk 2G:ssä). Ja osat taitaa molempiin olla yhtä kalliita :(
-
no se vakiokoneella ajelu onkin vähä kysymysmerkki, kun vaikutti melko nuhaiselta se auto... auto on vain niin pirun hyvän näköinen kun tuunattu täysin jenkeis, että aivan väkisin tekisi mieli ostaa...=) kuinkas onkos noissa vapareiden ja turbojen koreissa eroja..? jos joskus tulee intoa tekniikan vaihdolle..
-
420a koneessahan on se 140hp vakiona, kun tas 4g63 n/a:ssa 150hp. Koreissa ei ole eroja n/a tai turbo.
Käsittääkseni tuo 420a kone on aika paljon nihkeämpi kuin mitsun 4g63, mutta kyllä senkin ahtamalla saa mukavat tehot asfalttiin ;)
-
mut taas tormätään siihen ikuiseen ristuksenperkeleen päästömittaukseen jos edes yrittää tollasta turbottaa... taitaa olla helpointa vaihtaa koko tekniikka... tai unohtaa thuuning ja ostaa valmis turbovehje...=)
-
4G63 koneisen 2G:n oli vissiin joku turbottanut...? Vai muistanko väärin? Se nyt ei tietysti siltikään hyödytä 420A turbotusprojektia mitenkään... :(
-
4G63 koneisen 2G:n oli vissiin joku turbottanut...? Vai muistanko väärin? Se nyt ei tietysti siltikään hyödytä 420A turbotusprojektia mitenkään... :(
Eikai ketään moista ole tehnyt tietääkseni, suomessa siis...
mut taas tormätään siihen ikuiseen ristuksenperkeleen päästömittaukseen jos edes yrittää tollasta turbottaa... taitaa olla helpointa vaihtaa koko tekniikka... tai unohtaa thuuning ja ostaa valmis turbovehje...=)
Näin on, eli päästömittaus vaaditaan, sekä sitten tehot pitää olla kun mittautetaan +20% 140hp, eli max. 168hp. Saa olla kun se käydään dynossa muutoskatsastusta varten. Toki nuo tehot helppo rajoittaa sen ajaksi, sitten taas nostaa ylös kun saanut muutoskatsastettua. Valmiita settejä 420a turbotukseen löytyy jenkeistä paljon...
Ja siis tekniikanvaihdos on sama juttu, ainoa tapa eclipse suomessa kun haluaa kilpiin turbolla on yllä mainittu...
-
mut eihän sitä mittausta sitten tarvi jos laittaa koko tekniikan alkuperäisestä turbovehkeestä.... onko kukaan utsinu että onko niissä jenkkien turbosarjoissa missään mukana niitä todistuksia, ettei tarvis tehdä sitä päästömittausta...
-
Ei auta vaikka kuin laittas alkuperäsestä gs-t/gsx autosta tekniikan.
Turbomalleja ei ole ikinä eurooppaan tuotu mitsun toimesta. Kaikki ovat muuttoautoina ujutettuja. Autoa siis ei ole tyypitetty euroopan mihinkään maahan. Eikä täten löydy mistään todistusta että gs-t / gsx auton moottorin päästöt vastaavat suomessa olevaa us83 päästövaatimusta(tämä riittäisi 95vm saakka), 96-99 vuosien autoihin pitää sitten jo jokin eri todistus olla.
Ja tuota todistusta EI SAA mistään. Ei suomesta, ei jenkeistä, ei mistään euroopasta. Tästä on nyt jauhettu ja ihmetelty reilu vuosi, ja tuo päästömittaus + tehojenrajotus +20% dynossa on ainoa tapa saada virallisia teitä auto muutoskatsastettua.
8-)
-
En nyt teme oikein ymmärrä miksi on niin vaikea saada jenkeistä päästöpapereita. Onhan noita tuotu ihan tuontiautonakin jenkeistä ja hyvin saatu kilpiin.Yhdysvaltojen EPA-päästötasot ovat voimassa 30.6.1996 asti, ja tämän jälkeen käyvät ainoastaan Euro-päästötasot.
-
Tässä viel täydennystä:
Jos uusi moottori täyttää tarvittavat päästönormit niin silloin ei mitään mittauksia tarvita.
Vastaus AKElta:
Direktiivit (ETY ja EY tai EEC ja EC) ja E-säännöt (E-regulations ja ECE) ovat hyvin samankaltaisia ja eroavat lähinnä sen mukaan, mikä yhteisö ne on säätänyt. ETY tulee euroopan talousyhteisöstä, EY euroopan yhteisöstä ja E-säännöt tulevat yhdistyneistä kansakunnista. Yhdysvaltojen päästötasot ovat EPA:n (Ympäristönsuojeluvirasto) tai Code of Federal Regulations (liittovaltion sääntöjä) mukaisia. Päästötasojen yhteydessä tulee aika usein vastaan taso US-83, joka on oikeasti E-sääntö 83 (ilmeisesti johdannainen Yhdysvaltojen päästötasoista).
Jos vanhempi moottori täyttää vähintään samat päästövaatimukset kuin autolle (johon se aiotaan asentaa) on käyttöönottopäivänään vaadittu, se voidaan vaihtaa, vaikka moottori onkin vanhempi. 1993 alkaen on vaadittu, että tavallinen M1-luokan auto täyttää tietyt päästöjen raja-arvot. Päästöt eivät ole suoraan mistään direktiivistä, vaan Yhdysvaltojen mittaustavan mukaiset. Täältä löytyy ajoneuvon rakenteita ja varusteita koskevia vaatimuksia (päästöjen raja-arvot löytyvät kohdasta 46§ ja päästötestit 49§):
http://www.finlex.fi/linkit/sd/19921256
Tähän tulee muutos vuoden 1995 alusta, jonka jälkeen raja-arvojen katsotaan täyttyvän, jos päästöt ovat EY-hyväksytty direktiivin 70/220/ETY mukaisesti muutettuna direktiivillä 91/441/ETY (Euro 1). Saman vuoden (14.6.) aikana näiden lisäksi tulee vielä lisäys, jonka mukaan päästövaatimukset täyttyvät, jos päästöt ovat E-hyväksytty säännön n 83/01 B mukaisesti. Nämä käyvät tietysti aiemminkin. 1996 alusta käyttöönotetulle vaaditaan tiukemmat raja-arvot joiden katsotaan täyttyvän, jos auton päästötasot ovat EY-hyväksytty direktiivin 70/220/ETY mukaisesti muutettuna direktiivillä 94/12/EY (Euro 2) tai E-hyväksytty säännön n 83/03 mukaisesti
Näistä maininnat löytyvät:
http://www.finlex.fi/linkit/sd/19941122
http://www.finlex.fi/linkit/sd/19950849
Yhdysvaltojen EPA-päästötasot ovat voimassa 30.6.1996 asti, ja tämän jälkeen käyvät ainoastaan Euro-päästötasot.
Hannu Kuutti
Ajoneuvohallintokeskus
-
Kuten olen tässä nyt painottanut monesti, niin nämä tosiaan pätevät konttorista riippuen.
Eli jos moiset löpinät hyväksyvät niin sittenhän sen moottorin voi vaihtaa.
Mutta täysin virallisesti kun ei ole suoraa paperia missä sanotaan että Eclipse GS-T:n / GSX:n 4g63dohc-turbo moottori vastaa juuri noita mainitsemiasi juttuja, ei tekniikanvaihdosta voi tehdä ilman päästömittauksia. Multa löytyy esim. paperi missä sanotaan 4g63dohc turbo koneen vastaavan juuri tuota us83 päästövaatimuksia, mutta virallisesti se ei kelpaa kun siinä lukee Galant autona eikä Eclipse.
Jenkeistä olen saanut lapun missä todetaan tuon psy-j.n GS-T:n(vin numero mainittu), vastaavan kaikkia jenkkien päästövaatimuksia. Jos konttori sen hyväksyy muiden samankaltaisten lätinöiden ohella mitä olit tuossa maininnut niin ihan mainiota.
Ja päätän tämän oman mussutuksen edelleen samaan päätelmään = Tekniikanvaihdos onnistuu ilman päästömittauksia jos tuuri käy ja inssi siellä konttorilla hyväksyy kaikki nuo yllämainitut asiat todisteena että Eclipsen turbomoottori vastaa vaadittuja päästövaatimuksia.
-
Eli kuten sullakin, sait tuurilla kilpiin auton.
Mutta virallisten pykälien mukaan ei konttorin olisi pitänyt läpäistä autoa, ilman päästömittauksia. (Niin suomi rokkaa eikös)
-
No onhan tää kyl juu ihme maa kaikkinee ihmeellisine lakisääntöinee mist ne ei tiedä itsekkään mitään. Onhan toi aika arpapeliä lupien saaminen mutta onhan niitä autoja tuotu jonkin aikaa jenkeistä suomeen joissa ei ole tyyppareita eurooppaan. Japanin importteja sit ei saakaan suoraan tuotuna sieltä tänne kilpiin edes konttorilla jossa itse käytin.
-
Niin on tuotu, kun muuttoautona saa tuoda vaikka 1920 luvun V24 koneen joka saastuttaa enemmän kuin ydinvoimalat, ja saa kilpiin jos se vain läpäisee normaali määräaikaiskatsastuksen ;D Mutta samaa autoa ei välttämättä sitten saa kilpiin jos käyt hakemassa vkonloppu matkalla :o
Suomi rokk'n'roll 8-)
-
Niin on tuotu, kun muuttoautona saa tuoda vaikka 1920 luvun V24 koneen joka saastuttaa enemmän kuin ydinvoimalat, ja saa kilpiin jos se vain läpäisee normaali määräaikaiskatsastuksen ;D Mutta samaa autoa ei välttämättä sitten saa kilpiin jos käyt hakemassa vkonloppu matkalla :o
Suomi rokk'n'roll 8-)
Aamen! ;)
-
Ugh!Katkera kalpeanaama on puhunut! ;D
-
Ugh!Katkera kalpeanaama on puhunut! ;D
Laser taasen katsastettu vuodeksi eteenpäin, -turbotekniikalla. ;D