Dsmclubfinland.com

DSM tekniikka => Yleistä tekniikasta => Topic started by: Tuiisa on May 29, 2006, 13:56:42 PM

Title: 2g vapariin lisää tehoa?
Post by: Tuiisa on May 29, 2006, 13:56:42 PM
Mitäs jengi on maksanut kaasuttimen porttaamisesta tai koneistamisesta? Kuka sellasta ylipäänsä tekee eli mistä kannattaa kysellä?

Mulla on nyt virittäminen siinä vaiheessa, että nuo perusmodit on jo tehty (UDP ja ilmansuodatin) ja lisää tarttee saada. Putkistoa en ole vaihtanut, koska se tarttee teettää kokonaan jossain (itellä ei taitoa tai laitteita) ja sehän maksaa hunajaa.

-T[reason]Topikin vaihto, asia lipsunut ihan toiseen laitaan[/reason]
Title: Re: Porttaus ja koneistaminen
Post by: teme on May 29, 2006, 14:09:16 PM
Vai kaasuttimen porttaus, eipä ole dsm autoja tehty kaasuttimilla  ;D ;)
Title: Re: Porttaus ja koneistaminen
Post by: Tuiisa on May 29, 2006, 16:50:28 PM
Öö, käännöskukkanen  :) Intake manofold, imusarja? Mikä h*tto se on.

No kyl tiedätte  ::)

-T
Title: Re: Porttaus ja koneistaminen
Post by: teme on May 29, 2006, 16:58:47 PM
Intake manifold eli imusarja juurikin. Vakio imusarjan runnerit virtaa aivan tarpeeksi hyvin, eikä niitä tarvitse sen kummemmin silotella.

Imusarja on siis kiinni kannessa, ja kuten nimestäkin voipi päätellä että se ilma kulkeepi sitäkautta koneeseen. Imusarjassa on myöskin kiinni kaasuläppäkotelo, jossa läppä avautuu aina kun painelet kaasua jolloin se päästää enemmän ilmaa koneelle.

Kannattaa tutustua koko ruiskujärjestelmään ja toimintaan esim:
http://auto.howstuffworks.com/fuel-injection.htm
Title: Re: Porttaus ja koneistaminen
Post by: Tuiisa on May 30, 2006, 12:49:08 PM
Ok, jos ei sitä tartte silotella niin mites on itse putken kanssa, eli suodattimen ja imusarjan välisen putken? Mulla oli Powerdoselta pari putkea mutta kummatkin oli sellaisia että päässä oli 90 asteen kulma ja se ei taivu siittä koneen vierestä vaan sisäkulman pitäisi olla suurempi.

Entäs jos kantta vähän viilaisi? Onko siitä mitä hyötyä vai seuraako siitä että pitää sitten muutakin välineistöä alkaa vaihtamaan? Osaako ECU säätää itsensä automaattisesti?

-T
Title: Re: Porttaus ja koneistaminen
Post by: teme on May 30, 2006, 13:36:58 PM
Ne putket on muotoiltu yleensä vain siten että ne sopii sinne konehuoneeseen. Noh, onkai niitä erimittaisia, jos vain sopivat konehuoneeseen. Mutta ei niistä sen kummempaa hyötyä huomaa.

Ei vapariin vain ole mitään pieniä modeja millä saisi isoja muutoksia tai edes huomattavia aikaan. Kyllä se on valitettavasti satsattava suuria summia rahaa ja paljon työtä, että tuosta saa mitään irti.

Kansi virtaa vakiona jo 232hp(teor.hp), sille on aika turha mitään alkaa tekemään ellei sitten ala muuttelemaan jotain uusia mäntiä yms jotka vaativat palotilojen muokkausta tjms..

ECU syöttää ainetta sen mukaan mitä anturit sille kertovat. Loggerilla kannattaa tarkistaa miten kovilla tällä hetkellä nykyiset suuttimet käyvät, ja tarvittaessa vaihtaa vaikka 1g edm:n suuttimet, mutta en usko 240cc suuttimien vakio tehoilla olevan kovinkaan korkealla..

Helpoin tapa saada huomattavaa eroa vakio suorituskykyyn ja vääntöön, on hommata kokonaan uusi paremmin virtaava putkisto ja uusi parempi pakosarja. Vauhtipyörää keventämällä lisää kierroherkkyyttä ja painoa pois sieltä. Ja tämän jälkeen sitten taas tarkistaa miten kovilla suuttimet käy ja riittääkö vakio bpumppu. Ja tarvittaessa uudet suuttimet ja isompi pumppu. Ja tietenkin sitten isommat suuttimet tarvitsevat jonkun huijaamaan ecua esim safc. Tai jos ecu:sta löytyy eprom niin muokkailee sinne..
Title: Re: Porttaus ja koneistaminen
Post by: Dugeroow on May 30, 2006, 14:47:30 PM
Tietty yksi täysin toimiva tapa on nostaa moottorin puristussuhdetta madaltamalla kantta (tai vaihtamalla männät) ja sillä on suora vaikutus moottorin tehoon. Siinä paljonko kantta menee madaltamaan pitää sitten vaan olla tarkka.

Tosin EDM eclipset on jo valmiiksi aika korkeapuristeisia 1g taitaa olla 10.4:1 ja puristussuhteen teoreettinen maksimi alkaa olemaan siinä 12:1 pintaan. Reilu milli kannesta pois ja siinä ollaan. Jos ottaa enempi alkaa paine kasvamaan vähän liian suureksi ja bensa räjähtelee ennen aikojaan tai joutuu ajamaan kokoajan jollain oktaaniboosterilla =(

Edit. Tepin huomaama virhe korjattu :) kiitos tepi.
Title: Re: Porttaus ja koneistaminen
Post by: Tuiisa on May 30, 2006, 16:02:19 PM
No kattelin, että cam gearsit vois vielä vaihtaa (about 300e). Samoin vauhtipyörän (toiset 300e). Sitten olis tosiaan se putkisto ihan koneelta asti (>1000e).

Tolla tuskin päästään vielä minnekään 200hp:hen. Pitääpi kattella lähdenkö ollenkaan enää tohon vai alanko miettimään muita vaihtoehtoja.

-T
Title: Re: Porttaus ja koneistaminen
Post by: teme on May 30, 2006, 16:15:49 PM
Quote
No kattelin, että cam gearsit vois vielä vaihtaa (about 300e). Samoin vauhtipyörän (toiset 300e). Sitten olis tosiaan se putkisto ihan koneelta asti (>1000e).

Tolla tuskin päästään vielä minnekään 200hp:hen. Pitääpi kattella lähdenkö ollenkaan enää tohon vai alanko miettimään muita vaihtoehtoja.

-T

Aika korkealle noi hinnat, todellisuudessa ei kyllä mene noin paljoa rahaa, varsinkaan jos viitsii nähdä hieman vaivaa tuon putkiston eteen ja ostaa itse putket ja mallien kanssa käydä taivuttelemassa jossain firmassa ja hitsauttaa kiinnikekohdat. Sekä noita säädettäviä nokkapyöriä saa ~150$ jenkeistä, ja vauhtipyörän voi viedä myös kevennettäväksi. Tosin uudenkin saa jo reilulla 200$ jonkunmoisen..

Ja veikkaan ettei noillakaan saa pyörille vielä kovin montaa heppaa lisää. Tuo putkisto tuo varmasti vääntöä paljon lisää ja matalemmille kierroksille vielä..
Title: Re: Porttaus ja koneistaminen
Post by: tepi on May 30, 2006, 19:02:23 PM
Quote
Tietty yksi täysin toimiva tapa on madaltaa moottorin puristussuhdetta madaltamalla kantta.(
Tietenkin tarkoitit että:
Nostamalla puristussuhdetta, madaltamalla kantta (pienentää palotilaa).
Title: Re: Porttaus ja koneistaminen
Post by: Lergei on May 30, 2006, 21:13:53 PM
Älkää ihmiset nostako sitä puristussuhdetta enää! tuo on jo siinä rajoilla vakionakin että joutuuko käyttään 98:a, mikä kyllä periaatteessa toimisi paremmin (herkkä nakutusanturi). Ja kannattaa käydä tutustumassa paikalliseen LVI-osia myyvään liikkeeseen, sieltä löytyy putkea sekä valmiita mutkia eri asteilla. All yuo need is hitsauskone! ;) Säädettävistä nokkapyöristä voi pikkasen saada tehoa mutta enimmäkseen pystyy muuttamaan luonnetta, kokemusta. dsmtuners.com forumilta sellainen kuin cam basics, kannattaa lukea.
  
4g63ssa on paljon pikku "viilailtavaa" jos haluaa olla pikkutarkka; terävien reunojen pyöristelyä, ventt.istukoiden sovitusta kanaviin, valujälkiä kanavissa ym.. Itse aukaisin imusarjankin ja tasoittelin hieman, vissiin oli ylimääräistä aikaa.. :D
Title: Re: Porttaus ja koneistaminen
Post by: zalama on May 31, 2006, 03:30:53 AM
Vaantoa tai kierroslukua lisaa  ;)
Vaantoon vaikuttaa moottorin hengitys ja sita saadaan turbolla helposti  8-) , sillon ei niin kauheesti tarvii kierroksia nostaa.
Tai sitten stroukattu moottori.

Kierrosten nostossa venttiilien ajoitus/nosto ja ilmanputsari ja putkisto varmaan suurin este, eli kireemmat nokat, putsari jne.
Nokkien vaihto ennen niiden pyorien vaihtoa ilman muuta. Hyvat nokat ajoittuu kohtuullisesti vakiopyorillakin.

Katuautossa sellanen alhaalta vaantava moottori on mukavin. Kierrattaminen alkaa ottaa paahan pitemman paalle.
Title: Re: Porttaus ja koneistaminen
Post by: Lergei on May 31, 2006, 06:28:41 AM
Totta! Eikä se kierroskone ole edes nopea kuin suoralla. Us-partsista saa ainakin cat-camsin nokkia suoraan 4G63een.
Title: Re: Porttaus ja koneistaminen
Post by: Tuiisa on May 31, 2006, 12:27:13 PM
Musta toi turbottaminen kannattaa kyllä Temen esimerkin perusteella jo unohtaa. Varmaan tulee halvemmaksi vaihtaa koko autoa kuin laittaa siihen turbo. Paitti jos tietty on ylimääräistä fyrkkaa, hirveesti aikaa, pitkä pinna ja tarmoa.

-T
Title: Re: Porttaus ja koneistaminen
Post by: teme on May 31, 2006, 13:10:12 PM
Quote
Musta toi turbottaminen kannattaa kyllä Temen esimerkin perusteella jo unohtaa. Varmaan tulee halvemmaksi vaihtaa koko autoa kuin laittaa siihen turbo. Paitti jos tietty on ylimääräistä fyrkkaa, hirveesti aikaa, pitkä pinna ja tarmoa.

-T

Ota huomioon, etten minä rakenna mitän normaalia turbokonetta, vaan aika paljon enempi.

Ihan perus ahtaminen onnistuu paljon halvemmalla, ja saa jo mukavasti lisää vääntöä ja potkua. Kallein osuus on se päästöjen mittauttaminen..
Title: Re: Porttaus ja koneistaminen
Post by: UITTO- on December 26, 2006, 14:02:16 PM
mitenkäs mekaaninen ahdin? soppiiko tohon 4g63koneeseen semmonen? älkääkä edes kysykö mistä moinen tuli mieleen :D
Title: Re: Porttaus ja koneistaminen
Post by: Tuiisa on December 27, 2006, 10:34:42 AM
Quote
mitenkäs mekaaninen ahdin? soppiiko tohon 4g63koneeseen semmonen? älkääkä edes kysykö mistä moinen tuli mieleen :D

No, en kyl keksi mitään miksei. Jotenkin muistaisin nähneeni jossain ulkomaisella saitilla sellaisen. Ottaa vaikka ohjaustehostimen tai ilmastoinnin pois ja sen tilalle rakentaa mekaanisen (hihna) ahtimen. Tosin ei varmasti ole yksinkertainen tehdä enkä kyllä tiedä myydäänkö koneeseen valmiita paketteja.

-T
Title: Re: Porttaus ja koneistaminen
Post by: Tervis on December 27, 2006, 14:18:13 PM
Ja turbolla ahtamisella saa paremman hyötysuhteen kun se turbo ottaa voimansa muuten hukkaan menevästä pakokaasusta toisin kuin remmiahdin. Varmaan tulee halvemmaks ja tehokkaammaks laittaa turbo ku remmiahdin. Paitti oishan se uniikki.
Title: Re: Porttaus ja koneistaminen
Post by: teme on December 27, 2006, 14:52:45 PM
Quote
Kansi virtaa vakiona jo ~232hp(teor.hp), sille on aika turha mitään alkaa tekemään ellei sitten ala muuttelemaan jotain uusia mäntiä yms jotka vaativat palotilojen muokkausta tjms..

Pakko korjata tänne kun huomasin oman mokan. Eli arvohan on 1g kannelle. 2g kansihan on nihkeämpi, ja virtaus voipi olla huomattavasti erilaisempi.
Title: Re: Porttaus ja koneistaminen
Post by: Pim_the_Ihme on January 09, 2007, 23:39:48 PM
mutta remmiahtimella saa taas sen hyödyn että se vääntää ihan alku kierroksilta asti toisin kui turbo joka lähtee sitten jossain vaihees kierroksia mukaan.
Title: Re: Porttaus ja koneistaminen
Post by: Tervis on January 10, 2007, 00:00:20 AM
Näin se yleisesti ottaen taitaa olla mut se vääntö alakierroksilla ei tua sitä huipputehoo. Eli siis jos se ahdin toimii alakierroksilla ni se tuskin on hyvä yläkierroksilla.
Title: Re: Porttaus ja koneistaminen
Post by: Hesus on January 10, 2007, 00:01:27 AM
Jos laitetaan molemmat, niinkuin Volkkari tekee :P.
Title: Re: Porttaus ja koneistaminen
Post by: Tervis on January 10, 2007, 00:07:54 AM
Sit ois uniikki DSM  ;)
Title: Re: Porttaus ja koneistaminen
Post by: UITTO- on January 10, 2007, 13:12:16 PM
vituttaa kysellä tämmöstä :D kuin suuri homma ois asentaa tommonen ja säätää kaikki säädöt jne.. mitä kaikkea tarttis tehdä et sais ajokelposeks?
Title: Re: Porttaus ja koneistaminen
Post by: Tervis on January 10, 2007, 13:21:34 PM
Tarkotaks sä siis mekaanista ahdinta ja turboa? Eli siis molemmat samaan koneeseen?
Title: Re: Porttaus ja koneistaminen
Post by: UITTO- on January 10, 2007, 14:14:40 PM
sori :D siis mekaanista ahdinta tarkotin. kos vaikka kekesis ens talveks tekemistä pajalla.... ;)
Title: Re: Porttaus ja koneistaminen
Post by: Tervis on January 10, 2007, 14:27:19 PM
Mikä on sun motiivi :)? Kun turbosta sais maksimitehoja paljon paremmin. Haluut ilmeisesti vaan jotain mitä muilla ei oo?
Title: Re: Porttaus ja koneistaminen
Post by: UITTO- on January 10, 2007, 14:34:32 PM
jotain ehkä spesiaalimpaa.. jos tuommoinen onnistuis asentaa. ei niillä tehoilla väliä :D kyl toikin tuo niitä ensialkuunsa tarpeeksi.. nyt keväämmällä laitetaan uuet männät ja nokat paikkaan niin mahtaako mekaaninen ahdin olla liikaa sellaisten kanssa vai pitääkö silloin männät taas vaihtaa vaikka vakioihin/matalampipuristeisiin?
Title: Re: Porttaus ja koneistaminen
Post by: Hesus on January 10, 2007, 14:42:14 PM
Sellanen VW:n G-ahdin vois olla aika simppeli asentaa. Sehän pyörii moniurahihnalla niinkuin laturit ym. vermeet. Ainoa että mihin sen saa mahtumaan.... ehkä jos heittää hyvästit ilmastoinin kompuralle?
Title: Re: Porttaus ja koneistaminen
Post by: UITTO- on January 10, 2007, 15:04:26 PM
perskeles. ilmastointi ei oo kyl pelannu mut ilmastoinninkin takia ostin uuen auton ku vitutti kesällä ajaa ilman.. entä saako jollain ilveellä lisättyä johonkin vaikkapa laturiin ylimääräisen hihnapyörän? sorvauttais semmosen mis ois kaks rinnakkain oma laturille ja oma ahtimelle.. entäs tommoset säädöt? ecua tarttis rukata varmasti ja sitte päästömittaukset jne??
Title: Re: Porttaus ja koneistaminen
Post by: Tuiisa on September 05, 2007, 23:13:41 PM
Quote
Sekä noita säädettäviä nokkapyöriä saa ~150$ jenkeistä, ja vauhtipyörän voi viedä myös kevennettäväksi.

Hei kertokaas miten noilla säädettävillä nokkapyörillä saadaan lisää tehoa? Eli miten niitä säädetään? Tarviiko siihenkin safc:n?

Täs on nyt harkinnassa marteliuksen putkisto, kun en tiedä ketään, joka osaisi putkiston tehdä. Sitten pitää hankkia vielä se pakosarja, mutta sen jälkeen alkaa pakolliset modit olla tehty.

-T
Title: Re: Porttaus ja koneistaminen
Post by: UITTO- on September 06, 2007, 10:34:22 AM
no eipä tollasen putkiston tekeminen kovin hankalaa ole  ::) jos vaan on referenssiputkisto mistä ottaa mitat ja auto mihin sovitella putkistoa rakentamisen aikana..
Title: Re: Porttaus ja koneistaminen
Post by: Tuiisa on September 06, 2007, 11:29:09 AM
Quote
no eipä tollasen putkiston tekeminen kovin hankalaa ole  ::) jos vaan on referenssiputkisto mistä ottaa mitat ja auto mihin sovitella putkistoa rakentamisen aikana..

Joo, en usko et olis hankalaa, mut jos nyt lähdetään siitä etten edes tunne ketään jolla olis hitsivehkeet ;D

-T
Title: Re: Porttaus ja koneistaminen
Post by: UITTO- on September 06, 2007, 14:49:50 PM
täällä on :P

Tosin rosteripuikkoja/lankaa ei ole, mutta tummasta raudasta äkkiä sellasen vääntää ja kyl nekin kestää.
Title: Re: Porttaus ja koneistaminen
Post by: Tuiisa on September 06, 2007, 17:03:59 PM
Jaahas, aletaanko hieromaan kauppoja?  :)

-T
Title: Re: Porttaus ja koneistaminen
Post by: UITTO- on September 06, 2007, 18:20:37 PM
Quote
Jaahas, aletaanko hieromaan kauppoja?  :)

-T
Anna tulla vaan!
Title: Re: Porttaus ja koneistaminen
Post by: Tervis on September 06, 2007, 19:50:38 PM
Saman tien saa tehdä mullekki  :P
Title: Re: Porttaus ja koneistaminen
Post by: UITTO- on September 06, 2007, 21:36:40 PM
kyllä nuo teen

Ehdoilla:

Jälki ei ole ammattilaisen, mutta pitävää kuitenkin.
Asiakas maksaa putket ja vaimentimet ja mahdollisen  katalysaattorin sekä laipat.
Työstä nyt ei voi mitään paljoakaan pulittaa.

Lasketaan, että motonetin hinnoilla 2m kanki 2.5ruuman ohutseinämäistä rautaputkea maksaa 12 euroa, niin paljon sitä ei välyyämättä mene.

Pöntöt esim simmonssia maksaa 30-40euroa motonetista.

Mutkat maksaa noin 10e kpl

Laipat 8e kpl.

Ei siinä kamalaa yhteishintaa tule. Samalla periaatteessa saa tehtyä jokotai, katilla tai korvausputkella. Miten vaan.
Title: Re: Porttaus ja koneistaminen
Post by: Tuiisa on September 06, 2007, 21:41:04 PM
Oiskos sitä mahdollista tehdä tosiaan rosterista sitten samalla? Pistänkö samantien sitten pakosarjan, uuden katin ja pöntön tilaukseen?

-T
Title: Re: Porttaus ja koneistaminen
Post by: UITTO- on September 06, 2007, 21:53:06 PM
siis ihan miten vaan. Rosteriputki kuitenkin nostaa arvoa tolla  setillä aikamoisesti, mutta ääni on rostetissa terävempi jostain syystä.

Motonetin noi välipöntöt on kyl ihan käyttökelpoisia, mutta takapönttö kannattaa sitte jostain muualta ellei halua pöridtintä.

Mut niin tosiaan rosterilanka ja putki on tyyriimpää huomattavasti kuin tumma rauta, joka kuitenkin on suhteellisen kestävä, että uskoisin että tuiisalla on jo ennemmin uusi auto, kuin että putki syöpyy puhki.

Mulla on viikon lojunut motonetin kanke apihalla eikä ole mitään ruosteläikkiä, joten vois epäillä että on galvanoitua tai sitte vaan hyvin pakkausrasvattu :D
Title: Re: Porttaus ja koneistaminen
Post by: Tuiisa on September 06, 2007, 22:22:19 PM
Hmm, mun mielestä siellä ei ole mitään välipönttöjä matkalla. Vain katti. Ks. http://www.dsmclubfinland.com/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?num=1145436675

Kaipa sen putken voi jollain massalla päällystää, ettei se ala heti ruostumaan. Mä kuitenkin ajan tällä vehkeellä kesät talvet.

-T
Title: Re: Porttaus ja koneistaminen
Post by: UITTO- on September 06, 2007, 23:40:34 PM
joo. Riippuu tuleeko taakse virtaava pönttö vai mutkan tekevä pönttö.

Virtaava pönttö vaimentaa korkeita ääniä, jolloin toi murina tulee esille ja aiheuttaa sisämeteleitä enempi, ja yleisestiottaen isompi putki aiheuttaa enempi ääntä.

Ja toi massausjuttu, mieluummin sitte vetelee sinkkiä päälle, koska tollaset massat voi lämmetessään aiheuttaa erimoisia komplikaatioita ja esim lohkeilla pois voimakkaitten lämpötilaerojen takia. Sinkki tai epoksimaali vois olla poikaa tollasen tumman raudan suojaamisessa. Kyl kaikki e.m. Operaatioihin edellyttävät kamat löytyy jos tarvitsee putkia alkaa rakentamaan :)
Title: Re: Porttaus ja koneistaminen
Post by: Tuiisa on September 07, 2007, 00:36:27 AM
Kovempi murina, parempi.  8-)

Sen kait vois tehdä nyt katilta loppuun asti nyt alkuun ja hankkia sitten myöhemmin sen pakosarjan. Kattelin, ettei nyt löydy heti Saksasta pakosarjoja edukkaaseen hintaan ja jenkeistä tulee liikaa maksuja. Se tarkottais, että pelkällä uudella pöntöllä pärjäis. Kattelin, että Turussa Completos myy marteliuksen 2.5" yleispönttöä vajaaseen 60 euroon. Sieltä sais myös välivaimentimia halvalla jos on sellanen fiilis, että ääntä alkaa tulla liikaa.

Toi maalaus kuullostaa ihan riittävältä.

Milläs aikataululla aletaan väsäämään? Tervis varmaan lähtee mukaan, niin voitais yhdes kattella aikataulut kohdilleen ja millanen ratkasu tehdään (eli tehdäänkö katilta loppuun myös Tervikselle).
Title: Re: 2g vapariin lisää tehoa?
Post by: teme on September 07, 2007, 11:40:24 AM
*Topikin alkuperäisotsikkoa muokattu, ei kovinkaan porttaamisesta tässä aiheessa enää kyse*  8-)
Title: Re: 2g vapariin lisää tehoa?
Post by: UITTO- on September 07, 2007, 11:53:42 AM
kannattaa ottaa välivaimennin mukaan, jos aikoo rakentaa vapaasti virtaavan putkiston, muuten noi sisämelut on aika sietämättömän, nimim.kokemusta on.

Ja sellaset seikat kannattaa ottaa huomioon, että pakosarja voi olla eri mittainen kuin tuo originaali on, itellä on 2cm lyhempi kuin vakio tuo obx:n setti, jolloin vakiputkiston ollessa paikalla on putkisto kok ajan pantteessa ja löystyy ajan myötä.

mut tollanen vakioon rakennettava katilta taakseäin onnistuu vallan mainiosti rakentaa, katelee sitte uusiks noita kun tulee pakosarja ja katti väliin niin sitte muuttelee mittoja pikkusen, ei turusta tarvasjoelle kuitenkaan pitkä matka ole :)
Title: Re: 2g vapariin lisää tehoa?
Post by: Tervis on September 08, 2007, 17:20:30 PM
Kuten Tuiisa sanoi "Kovempi murina, parempi. 8-)"

Mua tosiaan miellyttäis myös putkisto katilta taakseppäin. Voi sitten myöhemmin mietiskellä sitä pakosarjaa.

Musta paras vaihtoehto ois 2,25" rosteriränni.
Elikkäs tekis niin et irrottais vakioputken ja rupeis kopiota vääntämään.
Koittais aikaan saada semmosen murisevan. 8-)

Toisaalta kyllä se rosteri nostaa sitä hintaa melkolailla ja jos putkesta tulee viikon kokeilu niin ei vituta niin paljoo jos se on halvemmasta materiaalista ::).

Kuis kauan sellasen putken vääntämiseen katilta taakseppäin menee? Ei viittis ilman autoa kovin kauaa olla  :-/.
Title: Re: 2g vapariin lisää tehoa?
Post by: Tervis on September 08, 2007, 17:44:22 PM
Muistaakseni siellä on ainakin mulla semmonen välivaimennin pohjan alla. Semmonen paksumpi lieriö. Tossa mulla pari huonoa kuvaa näköjään onkin misä se näkyy. Eli siis vakiona siellä välipönttö ilmeisestikkin on.
Title: Re: 2g vapariin lisää tehoa?
Post by: Tomi on September 08, 2007, 23:43:46 PM
Mulla oli just putki korjauksessa tossa turun pakoputki centerillä ja siellä se kans taivuttelee ja tekee pakoputkii. veikkaisin et sil menee aikaa katist taakse joku 2h varmaan  :) vaiks on aika omituine äijä mut kyl se hommas osaa  :)
Title: Re: 2g vapariin lisää tehoa?
Post by: UITTO- on September 09, 2007, 15:21:29 PM
Quote
Kuten Tuiisa sanoi "Kovempi murina, parempi. 8-)"

Mua tosiaan miellyttäis myös putkisto katilta taakseppäin. Voi sitten myöhemmin mietiskellä sitä pakosarjaa.

Musta paras vaihtoehto ois 2,25" rosteriränni.
Elikkäs tekis niin et irrottais vakioputken ja rupeis kopiota vääntämään.
Koittais aikaan saada semmosen murisevan. 8-)

Toisaalta kyllä se rosteri nostaa sitä hintaa melkolailla ja jos putkesta tulee viikon kokeilu niin ei vituta niin paljoo jos se on halvemmasta materiaalista ::).

Kuis kauan sellasen putken vääntämiseen katilta taakseppäin menee? Ei viittis ilman autoa kovin kauaa olla  :-/.

yks ilta. ja jos toi tuiisan putki tehään ensin niin sitte jo vähän tietää millasta tekee ja että on sitte mitat myöskin. 2.25tuumasta mulla ei ole täällä nyt just mut motonetista sitä saa, tummaa rautaa tosin, mut saa siitäki tehtyä sellasen et kestää ja kauan. sinkki alle ja kova maali päälle ni hyvä siitä tulee.

jos katilta taaksepäin tulee niin eiköhän tuo aikalailla ole yhentekevää onko 2.5 vai 2.25tuumasta, kun kuitenkin kattiin asti on "pientä" vakioputkea..


Title: Re: 2g vapariin lisää tehoa?
Post by: UITTO- on September 12, 2007, 03:06:32 AM
nyt on tuiisalle putki kasassa. Osottautuki hankalaks toi irrottaminen ensalkuun ja sitte taka-akselin ylitys. Kunnialla kuitenkin homma saatiin loppuun asti ja nyt riittää ääntä vaikka muille jakaa. Tosin en ite ole moisia ääniä koskaan kuullu. Erittäin hyvät jos vois sanua.
Title: Re: 2g vapariin lisää tehoa?
Post by: Tomi on September 12, 2007, 10:56:08 AM
Kauanko siihen nyt meni aikaa kokonaisuudessaan  :) Ja mitä kaikkia osia pitää motonetistä hakea ? jos nyt mullekkin tehdään etten osta liian isoa takapönttöä tai mitään ja kui monta kulmaa yms  ::)
Title: Re: 2g vapariin lisää tehoa?
Post by: Hesus on September 12, 2007, 12:24:29 PM
Onko tästä putkiprojektista kuvia? ::)
Title: Re: 2g vapariin lisää tehoa?
Post by: UITTO- on September 12, 2007, 13:39:12 PM
ei kuvia kamalasti kerennyt miettimään.

Rakentamisessa nyt meni aikalailla arvioitua kauemmin. Kuus seittemän tuntia sii meni, mut kuitenkin ottaen huomioon mittaamiset ja asettelut ja ensinnäkin vanhan putkiston irrotus, mikä olikin jo rojekti erikseen.

Mulle jäi nyt tuo 2g putkisto ja iteltä löytyy o,asta takaa 1g putkisto, joten jos on halukkaita niin saan tehtyä noit puoliksi valmiiks kotosalla, taka akselin ylitys on sellanen mikä tarttee kattoa erikseen sitte ku on auto pihassa.
Title: Re: 2g vapariin lisää tehoa?
Post by: Tervis on September 12, 2007, 16:45:28 PM
Dodiin. Milläs hinnalla teet niitä lisää? 8-)
Title: Re: 2g vapariin lisää tehoa?
Post by: UITTO- on September 12, 2007, 17:24:06 PM
jos asiakas tuo pöntöt ja mutkat niin iteltä löytyy putkea ja vermeet, laippoja ei ole tällä hetkellä, mutta on tulossa.

jonkun satkun verran??? työt, tarvikkeet, kaasut ja langat ja pultit ja mutterit jne. noi pöntöt ja mutkat tekee jonku 150-200
Title: Re: 2g vapariin lisää tehoa?
Post by: Tervis on September 16, 2007, 01:17:01 AM
Quote
jos asiakas tuo pöntöt ja mutkat niin iteltä löytyy putkea ja vermeet, laippoja ei ole tällä hetkellä, mutta on tulossa.

jonkun satkun verran??? työt, tarvikkeet, kaasut ja langat ja pultit ja mutterit jne. noi pöntöt ja mutkat tekee jonku 150-200

nyt en ottanu oikeen ymmärtääkseni ;D. Eli siis mitä tulee maksaa yhteensä. Eli siis työ osat yms yms. Se lopullinen hinta asiakkaalle.
Title: Re: 2g vapariin lisää tehoa?
Post by: Tuiisa on September 16, 2007, 12:08:01 PM
Lopullinen hinta tietty riippuu kovasti pöntöistä mitä laittaa mutta tässä on nyt omat osat ja motonet koodit:
14-8621 2.5" simons välivaimennin 52.50e
13-6088 Eus kromijatke x2 23e
14-8605 2.5" mutkaputki x2 22e
14-8606 2.5" ylitysputki 89cm 22.50e
14-8629 2.5"-> 2x2" loppupönttö 49.90e
Nämä tuli Uitolta:
Laipat ja tiivisteet 40€
Kaasu ja lanka 10€
Putkea ja se yks mutka 10€
Sitten vielä työstä Uitolle sopimuksen mukaan.

Marteliuksen sama paketti rosterista on 530 euroa ja siihen ilmeisesti ei sisälly asennus, joka ei ole pieni homma.

-T
Title: Re: 2g vapariin lisää tehoa?
Post by: UITTO- on September 16, 2007, 13:12:01 PM
yhteensä tulee maksamaan noin 300 euroa.

Rosterilankaa olen katellut ja sitte ku itellä on varaa niin ostan vähäsen noita rosterivermeitäkin niin mahdollisesti voi siitäkin valmistella sitte aikanaan.

paitti et kyl toi tumma rautakin kestää mainiosti jos sen sinkittee ja maalaa..