Dsmclubfinland.com
DSM tekniikka => Yleistä tekniikasta => Topic started by: Tuiisa on November 13, 2005, 22:44:47 PM
-
Oon tässä miettinyt seuraavaa modia ja ilmeisesti mennään tonne putkiston puolella. Yleensä suositellaan pakosarjaa ensiksi, sitten cat-backia ja hiflow kattia. Tarkoituksenahan on siis poistaa ulosvirtaavan kaasun, ammattitermein pakokaasun ;) pakopainetta, joka aiheutuu putkistossa majailevista värkeistä. Värkkejä vaihtamalla parempiin vastapaine helpottuu ja kone toimii paremmin, eli tuottaa enemmän tehoa (?).
Putken aiheuttama vastapaine pakokaasulle johtuu sen heikommasta lenkistä, samoin kuin puutarhaletkun vedenvirtaus on yhtä nopeaa kuin sen kapein kohta on. Eli jos joku seisoo letkulla, niin sieltä tulee juuri niin kovalla paineella kuin jalan alta pääsee virtaamaan. Ei auta vaikka korvaisit osan letkusta tynnyrillä. Kysymys siis on, että mikä kohta on putkistossa se heikoin lenkki eli missä järjestyksessä niitä kannattaisi päivittää? Onko kannattaako missä vaiheessa vaihtaa koko putki, vai riittääkö putki itsessään jos katin, pakosarjan ja pöntön vaihtaa?
-T
Ps. Kuten lukija saattoi havaita, en ole alan miehiä :D
-
Ei pidä ajatella liian monimutkasesti. Korvaat koko putkiston vaikkapa 2" mahd. suoralla putkella. Katin kohdalle kannattaa jättää se tila sille, jotta vaihtaa sitten katsastukseen sen, mutta muutoin pitää pelkkää test pipeä siinä. Pelkkä pakosarjan vaihto erilaiseen ei välttämättä tuo tehoa yhtään mutta vaikuttaa vääntöön aika mielettömästi, vääntää enempi ja isommalta alueelta.
Itse suosittelen vaihtamaan sinne 2" mahd. suoran putkiston ilman kattia (katastuksen se takas), ja sitten hommaat siihen sen uuden pakosarjan esim. pacesetter tai rpw tjms valmistaja.
-
Eikös vaparikone tarvitse hieman tuota vastapainetta? Ihan jonkun nimellisen määrän, että pakoputkistossa kulkevat "pulssit" säilyy...Vai muistelenko nyt ihan vain 2-tahtimoottorin viritysopasta...
Siis mikäli nyt yhtään muistelen oikein niin turbomoottorissa mahdollisimman vapaastivirtaava putkisto on pelkkää plussaa.
-
Niin ja vaparikoneeseen ei tosiaan kannata tehdä mitn overkill putkistoa. Kuitenkin pakopulssit ovat ne jotka tuovat sitä alavääntöä lisää, jos laittaa siihen 150HP koneeseen jonkun 3,5" rännin niin saa tod.näk. jopa vakioputkea huonomman alaväännön. Liian suuri putki "hukkaa" vääntöä kun varsinaisia pakopulsseja ei synny kun tilavammassa putkessa kaasujen virtausnopeus ei ole niin suuri. Pienempi halkaisija taas rajoittaa yläkierrosten tehoa mut varmaankin joku 2" riittää aivan varmasti vaparikoneelle. Peltisarja tuo juuri edellä mainituista syistä juuri sitä mureaa alavääntöä joka ajossa tuntuu.
Referenssinä: 1G turbon pakoputki on 2,25" halkaisijaltaan ja sillä mitoituksella saavutetaan jo se ~200HP tehot.
Turbokoneella ei haittaa vaikkei olisi pakoputkea ollenkaan, koska ahdin rikkoo pakopulssit jolloin sitä kautta saavutettava alavääntö on anyway menetetty.
-
Eikös vaparikone tarvitse hieman tuota vastapainetta? Ihan jonkun nimellisen määrän, että pakoputkistossa kulkevat "pulssit" säilyy...Vai muistelenko nyt ihan vain 2-tahtimoottorin viritysopasta...
Ei tarvi. Siis vastapainetta. Mitoitus vaan pitää olla oikea, olet siis oikeilla jäljillä tuon pulssiteorian suhteen mutta vastapaine terminä on tässä kohtaa väärä.
-
Ei pidä ajatella liian monimutkasesti. Korvaat koko putkiston vaikkapa 2" mahd. suoralla putkella. Katin kohdalle kannattaa jättää se tila sille, jotta vaihtaa sitten katsastukseen sen, mutta muutoin pitää pelkkää test pipeä siinä. Pelkkä pakosarjan vaihto erilaiseen ei välttämättä tuo tehoa yhtään mutta vaikuttaa vääntöön aika mielettömästi, vääntää enempi ja isommalta alueelta.
Perimmäisenä ideana tässä olikin se, että miten jakaa kustannuksia järkevästi jossei ole varaa vaihtaa kaikkia kerralla. Mikäänhän ei olis mahdotonta rajattomilla resursseilla, mutta sitten ehkä ajelisin jollain muulla vehkeellä ;) Olis hyvä kun homman vois tehdä sillain, että joka vaihdos olis parannus myös tehopuolella ja kuitenkin mahdollista tehdä osissa.
-T
-
No noi pakosarjat on yleensä suoraan katille saakka, eli parempi tehdä kerralla kaikki niin ei tarvitse alkaa repimään irti enään jälkikäteen.
Itse sinun sijassasi tekisin seuraavasti:
- Pakosarja katille saakka esim. pacesetter/borla/obx/Hedman (hinnat 190$ - 300$ arviolta)
- Testpipe (tekee/teettää itse sopivan kokoisen)
- Katilta/Testpipeltä takapönikän putkisto (tekee/teetättää, mallina vakio putkisto)
- Takapönikkä (näitä nyt saa ihan perusvaimentimia halvalla lähes mistä vain)
Varmasti ~500€:n budjetti riittää kokonaan tuohon, varsinkin jos saa itse tai jonkun kaverin kautta nuo putket tehtyä...
-
Jos nyt kuitenkin haluaa jakaa osiin tuota hommaa niin kaiken tuntuvimman hyödyn saa varmaan kunnon peltisarjasta. Miinuksena tosiaan tuo hinta, maksaa helposti saman kuin koko loppuputki yhteensä. Toinen ahdistava osa on vakiokatti. Tilalle joko vapaavirtaus malli joka taasen maksaa sen 200-300€ tai raakasti test-pipe. Jälkimmäisen kustannukset on varmaan jossain 10€ luokkaa.
Vaikuttaa ainakin 1G:n vakiokatin poisto kierrosherkkyyteen tosi paljon. En sitten tiedä onko 2G:ssä jo uudempaa tekniikkaa eli vähemmän vastusta.
Valmiit cat-back viriputket maksaa kanssa helposti 500€ ja ylikin, eli budjettia ajatellen kannattaa koittaa vaan ite vääntää jossain pajalla sitä putkea sinne auton alle. Esimerkkinä oman pakariprojektin hintoja:
- Käytetty 4" downpipe N-ryhmän Galantista ja käytetty 3" Simons resonaattori 40€
- 3" putkea 6€/Metri, ostin 6 metriä kun kerran halvalla sai
- Uusi 3" Simons resonaattori 43€
- 2kpl 3" 90-asteen mutkia 16€/kpl
Eli tarpeet kaikkineen noin 150€
Töiden kanssa nousee varmaan johonkin 200€ koko putki, eli järkevällä rahankäytöllä ja pinellä pelisilmällä säästää aika paljon. Eihän tuolla rahalla saa kuin jonkun vähän paremman perävaimentimen.
-
Valmiita cat-back:ja ei oikein ole edm 2g:lle, ja kaikki gs-t:n putkistot on melkeimpä jo 3":sia...
Hf catteja saa ihan ~80$ hintaan jenkeistä, ja n. 80-90e suomeen toimitettuna.
-
Joo, mulla oli tuossa vapari 1G:ssä tosissaan tuollainen hf-cat, joka tuli silloin SBR:ltä aikoinaan. Taisi 92€ (tjsp.) maksaa.
Ja tosissaan mitään älyttömiä tehonlisäyksiä ei sitten kannata odotella vaikka koko putkiston vaihtaisi, vääntöä kyllä tulee mukavasti lisää.
-
Pakopulssithan vaikuttaa enimmäkseen pakosarjassa jolloin jokatoisen (syt.järjestys) sylinterin pakopulssi luo alipaineen parina olevalle sylinterille (pakoaukkoon ja pakosarjaan) jolloin pakokaasun poisto helpottuu. 4-1 tyyppisessä putkien yhdyskohdassa ja 4-2-1 sarjassa 4-2 kohdassa. Itse laittaisin 2,5" putkiston ainakin 1G:n, siinä kun on 2kpl 90` mutkaa ennen akselia. Peräpää voi ollakin jo 2" koska pakokaasun jäähdyttyä sen tilavuus laskee eli "tilantarve" vähenee. :) where`s mi coat..
-
*vink* *vink*
http://www.dsmclubfinland.com/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?num=1132413929/0
-
noni, siinähän sitä sano iita.. :) Jep, toimii ;)
-
Onko kukaan käyttänyt sitä pakosarjaa 1g:ssa irti? Ite tilasin siihen uuden tiivisteen mutta, en oo vielä viittiny vaihtaa kun näyttää siltä että pitää ensin purkaa jonnin verran tavaraa edestä pois!>:(
-
Onko kukaan käyttänyt sitä pakosarjaa 1g:ssa irti? Ite tilasin siihen uuden tiivisteen mutta, en oo vielä viittiny vaihtaa kun näyttää siltä että pitää ensin purkaa jonnin verran tavaraa edestä pois!>:(
Ei siitä oikeastaan tarvitse purkaa muuta kuin ohjaustehostimen pumppu ja sitten tietysti ottaa se pakosarja irti kokonaan, jos nyt en ihan väärin muista. Ja se ohjaustehostinkin vain sentakia, että saa pakosarjan ne mutterit auki...
-
Niinja yksi moottorin nostokorvike siitä ohjaustehostimen vierestä.
-
Itseasiassa ei tarvi irrottaa ohjaustehostinta, löytyy vain oikeat nivelöidyt hylsyavaimet niin saa auki. 8-) ja tämä nostokorvakehan on pakosarjan pulttien alla ? :-?
-
Itseasiassa ei tarvi irrottaa ohjaustehostinta, löytyy vain oikeat nivelöidyt hylsyavaimet niin saa auki. 8-) ja tämä nostokorvakehan on pakosarjan pulttien alla ? :-?
Ruostuneet mutterit tuuppaa oleen vaan melko vaikeita saada auki millään tuommosilla nivelhylsysysteemeillä, sen verta kovaa ne on kiinni. Ja muistaakseni vaikka saisi auki ei se auta, kun ei sitä pakosarjaa saa vedettyä pois ennenkuin ohjaustehostin on pois tieltä..
-
Ruostuneet mutterit tuuppaa oleen vaan melko vaikeita saada auki millään tuommosilla nivelhylsysysteemeillä, sen verta kovaa ne on kiinni. Ja muistaakseni vaikka saisi auki ei se auta, kun ei sitä pakosarjaa saa vedettyä pois ennenkuin ohjaustehostin on pois tieltä..
Saa sen pakosarjan irti vaikka ohjaustehostin olisikin kiinni. Voi olla et se ohjaustehostimen suojus piti irrottaa, mutta koko laitetta ei ainakaan tarvitse.
-
Minusta edelleenkään ei tarvitse, kun löytää sopivat työkalut niin ei tarvitse aukasita kuin pakosarjan pultitauki niin koko höskä lähtee aukiu.... 8-)
-
Vaparin pakosarjasta en mene sanomaan mitään mutta ahdetussa ei ainakaan tarvinnut irrottaa ohjaustehostinta. Ja se nostokorvake taitaa tosiaan olla pakosarjan musujen alla.
-
Ruostuneet mutterit tuuppaa oleen vaan melko vaikeita saada auki millään tuommosilla nivelhylsysysteemeillä, sen verta kovaa ne on kiinni. Ja muistaakseni vaikka saisi auki ei se auta, kun ei sitä pakosarjaa saa vedettyä pois ennenkuin ohjaustehostin on pois tieltä..
Saa sen pakosarjan irti vaikka ohjaustehostin olisikin kiinni. Voi olla et se ohjaustehostimen suojus piti irrottaa, mutta koko laitetta ei ainakaan tarvitse.
Jep nimenomaan se ns. suojus eli se kehikko missä se OT on kiinni pitää ottaa irti, jotta sitä koko hässäkkää saa siirettyä pois tieltä. Sitten vasta pakosarjan saa irti kokonaisuudessaan sieltä...
-
Löytyykö valmistajilta borla/obx/Hedman myös vapari 1g:n pakosarjoja vai käykö 2g:n suoraan tohon?? Ja kuka niitä myy?
Pätkii muisti..
-
Löytyykö valmistajilta borla/obx/Hedman myös vapari 1g:n pakosarjoja vai käykö 2g:n suoraan tohon?? Ja kuka niitä myy?
Pätkii muisti..
2g:n ei todellakaan käy, ihan eri konekkin. Borla ja obx muistaakseni ainakin tekee 1g vapariin sarjoja, en osaa sanoa ketä myy. Googlettamaan vain nniin kyllä niitä kauppoja löytyy..
-
Minusta edelleenkään ei tarvitse, kun löytää sopivat työkalut niin ei tarvitse aukasita kuin pakosarjan pultitauki niin koko höskä lähtee aukiu.... 8-)
Näinhän se on..
-
Tuli tässä mieleen että mahtaakohan putkistolle löytyä kysyntää jos vaikkapa Martelius sellaisen vääntäisi.. Itse olen paikkaan ollut yhteydessä ja kuulemma tarvittaisiin lisää kysyntää jotta putkistoa alettaisiin työstämään... Ja 2g vapariinhan sitä putkistoa olen kysellyt lähinnä katista taaksepäin.. :D
-
Tuli tässä mieleen että mahtaakohan putkistolle löytyä kysyntää jos vaikkapa Martelius sellaisen vääntäisi.. Itse olen paikkaan ollut yhteydessä ja kuulemma tarvittaisiin lisää kysyntää jotta putkistoa alettaisiin työstämään... Ja 2g vapariinhan sitä putkistoa olen kysellyt lähinnä katista taaksepäin.. :D
Mitähän hintaa mahtaisi tulla (noin arvio)? Entä kuuluuko takapönttö hintaan?
-
Kaipa tuolle hintaa muodostuu osista riippuen n.~500€+ Ja kyllä siihen tuo pönttö mukaan kuuluu, vaikka varmasti siitäkin voi neuvotella...
Iteppä tuohon ajattelin tällaista takapönttöä..
http://www.martelius.com/tuotekuvat/600213.jpg
-
En ite ottais kattia pois, laitan ainaski ite racingkatin sinne niin ei tartte katastukseen aina olla räpläämässä kattia paikoilleen.
-
En ite ottais kattia pois, laitan ainaski ite racingkatin sinne niin ei tartte katastukseen aina olla räpläämässä kattia paikoilleen.
Ei kukaan ole kattia pois ottamassakaan... :D Kyse oli putkistosta katista taaksepäin... :D
-
En ite ottais kattia pois, laitan ainaski ite racingkatin sinne niin ei tartte katastukseen aina olla räpläämässä kattia paikoilleen.
Niinno onhan siinä 4pulttia ja kerran vuodessa joutuu sen vaihtamaan, hirviä urakka ;D ;D
-
No onhan se niinkin.. mutta omasta mielestäni turhaa, jokainen tyylillään..
-
Mitäs tuollainen racingkat mahtaa maksaa ja mistäs niitä kannattaisi tilata..?
Se riippuu ainakin täysin omalta kohdaltani siitä, mitä tuollainen katti maksaa vai laitanko putken katin tilalle...
-
Mitäs tuollainen racingkat mahtaa maksaa ja mistäs niitä kannattaisi tilata..?
Se riippuu ainakin täysin omalta kohdaltani siitä, mitä tuollainen katti maksaa vai laitanko putken katin tilalle...
Muistakaa sitten 2g kuskit, että 2g:ssä on 2xlambdaa. Toinen on siellä katin takana, joka tarkkailee sen kuntoa. Eli jos sinne iskee putken tilalle, pitää tuo toinen lambda hax0roida pois käytöstä. Siitä löytyy ohjeita netistä.
Normi jotain esim magnaflow:n katteja saa jenkeistä tilaamalla sieltä alk. 80$ etc..
-
Onhan se tyyris, mutta rahalla siitä selviää.. muistaakseni yli 600€, riippuu merkistä ja mistä ostaa.
-
Onhan se tyyris, mutta rahalla siitä selviää.. muistaakseni yli 600€, riippuu merkistä ja mistä ostaa.
Hehe taidat puhua suomihintoja. Itse tilasin magnaflow:n katin omaani ja maksoi 89$, eli euroissa siellä 70e puolella...
-
Tota just tarkotin. Kun täältä ostaa niin se on kuin aseeton ryöstö ;D
-
Hehe taidat puhua suomihintoja. Itse tilasin magnaflow:n katin omaani ja maksoi 89$, eli euroissa siellä 70e puolella...
Mistäs tilasit? Itseäkin hiukan kiinnostaisi :)
-
Hehe taidat puhua suomihintoja. Itse tilasin magnaflow:n katin omaani ja maksoi 89$, eli euroissa siellä 70e puolella...
Mistäs tilasit? Itseäkin hiukan kiinnostaisi :)
Ebaystä noita nyt saa vaikka mistä, mutta itse tilasin www.nopi.com, eurooppalaisen firman kautta = www.avb-sports.be.
Samassa tuli pakosarja ja tulpan johdot. Jos hintoja alat katsomaan niin avb sports veloittaa NOPI:n kamoista dollarihinnan euroina. Eli jos 89$ niin sulle se on 89€. Postikulut kaikilla noilla kamoilla oli 50€. Toimitusaika oli turhan pitkä, joten jos kiire en suosittele tilaamaan ainakaan oman kokemuksen perusteella. Näin siis ainakin kun itse tilasin pari vuotta sitten...
-
Onkos temellä tai muulla suositella muita kauppoja mistä on ite tilannu tai kuullu muilta positiivisia kommentteja?
Pakosarjaa ja ehkä samalla kattia meinasin. Tuolla aikasemmin luki että noi pakosarjat on yleensä katille saakka ja semmosen lähinnä haluisinkin.
Koitin tonne avb-sportsiin jo ottaa yhteyttä, mutta eipä ole vastausta kuulunut..
-
OBX tekee 2g:hen catback rosteri systeemia kuten pakosarjoja ym. hinta/laatu suhde on kohdallaan. Putkiston pituus on sellainen etta yksittaisen putken postikulut tulee melkokoviksi taalta USA:sta. Kokonaishinta jaa silti alle 500 euron.
-
Koitin tonne avb-sportsiin jo ottaa yhteyttä, mutta eipä ole vastausta kuulunut..
Jokos vastaus on tullut..?
-
Ei oo vastausta kuulunu, on tässä jo melkeen puoltoista viikkoa odoteltu
-
Tänään vein oman autoni tuonne Marteliukselle... :D Siellä ne sitten väsäävät siihen kunnollisen cat-back putkiston.. :D Ja se sitten myöhemmin kun olen sen hyväksi todennut tulee myyntiin ihan virallisesti :)
-
Tänään vein oman autoni tuonne Marteliukselle... :D Siellä ne sitten väsäävät siihen kunnollisen cat-back putkiston.. :D Ja se sitten myöhemmin kun olen sen hyväksi todennut tulee myyntiin ihan virallisesti :)
Tossa puhelin just kaverin kanssa et väännettäis rosterista. Ei siinä muuta, mutta pakosarjan tekeminen on vähän...? Mutta tämähän on hyvä juttu ni saa varmaan pakosarjan sitte Marteliukselta.
-
Mutta tämähän on hyvä juttu ni saa varmaan pakosarjan sitte Marteliukselta.
Mutta eikös tuossa Marteliuksen hommassa ollut kyse pelkästään cat-back putkistosta?
-
Mutta tämähän on hyvä juttu ni saa varmaan pakosarjan sitte Marteliukselta.
Mutta eikös tuossa Marteliuksen hommassa ollut kyse pelkästään cat-back putkistosta?
Kyllä oli... ;) Ei mitään pakosarjaa...
-
Mutta tämähän on hyvä juttu ni saa varmaan pakosarjan sitte Marteliukselta.
Mutta eikös tuossa Marteliuksen hommassa ollut kyse pelkästään cat-back putkistosta?
Kyllä oli... ;) Ei mitään pakosarjaa...
Voi helvata helvatta... Mistäs sä kake pakosarjan hommaat? Vai jääkö vakio paikalleen?
-
Voi helvata helvatta... Mistäs sä kake pakosarjan hommaat? Vai jääkö vakio paikalleen?
No niitähän nyt on netti pullollaan! :)
-
No toi vakio nyt jää ainakin ensalkuun... :D Ja sitte kun tuo auto tuolta marteliukselta saapuu,, niin sitten se lähtee suorinta tietä kannen työstöön ;) Että kyllä tässä tekemistä riittää... :D
-
Voi helvata helvatta... Mistäs sä kake pakosarjan hommaat? Vai jääkö vakio paikalleen?
No niitähän nyt on netti pullollaan! :)
No ei niitä tohon 2g 4g63 n/a koneeseen oo paljo näkyny kuten ei oo cold air intake kittejäkää. Ja jos joku tietää mistä saa ni ilmotelkaa.
-
1g n/a:n pakosarjat käy ihan yhtälailla 2g edm mobiiliin. Sama konehan siellä on. Ja jos nyt se putki pakosarjasta katille ei mene ihan plug'n'play niin ei taas ole iso juttu hieman omaa tekoa sinne tehdä..
-
Nyt on sitten putki olemassa :D Tässä nyt ensin koekäytän sen,, ja sitten myöhemmin ilmoitan hinnat sun muut tänne clubin sivuille ellei putkistoa tarvitse muutella... ;) Ei voi muuta sanoo ku et huhhuhh... :D :D Äänet on aivan mahtavat,, ja vääntöä tuli rutkasti lisää... kyllä nyt kelpaa ajella 8-)
-
tollanen se nyt on.. 8-)
-
Ja toinen kuva vielä... :D
-
:P
Joo hintaa ja tietoa ylös vaan. (Vaimentimet?, koko?, Materiaali? tms.?)
-
Joo no 2,5" rosteriahan tuo putki on,, ja mulla tuossa kuvassa 4,5" ulostulo 8-) Ja import-line mallistoa ovat kaikki osat..
http://www.martelius.com/tuotekuvat/600214.jpg
Hinnoista saadaan tietoa vasta sitten vähän myöhemmin..
-
Muistakaa sitten 2g kuskit, että 2g:ssä on 2xlambdaa. Toinen on siellä katin takana, joka tarkkailee sen kuntoa. Eli jos sinne iskee putken tilalle, pitää tuo toinen lambda hax0roida pois käytöstä. Siitä löytyy ohjeita netistä.
En muuten sitten löytänyt toista mistään... Ekan kyllä on siinä juuri ennen kattia, mutta katin jälkeen en löytänyt toista. Siellä on yksi mutka joka nousee bensatankin vieressä aika ylös, mutta en kyllä nähnyt sielläkään mitään. Jos joku tietää tarkemman sijainnin niin kiinnostaisi kovasti (ja pitäiskös se näkyä suht helposti?). Onks tää kahden lambdan teoria nyt "the tieto" vai oliskos edm ja usdm malleissa jotain eroja?
-T
-
2G:t mulle hyvin outoja mut muista autoista oon nähny niitä "downstream"-lambdoja ja kyl ne on ihan katin perässä eli ihan turha hakea mistään taka-akselin ylityksen tai bensatankin kohdalta.
Mut toi on outoo jos eka on vasta vähä ennen kattia, yleensä auto kun auto, niin lambda on hyvinkin pakosarjan alkupäässä...