Dsmclubfinland.com
DSM tekniikka => Yleistä tekniikasta => Topic started by: Tuiisa on August 17, 2006, 18:52:39 PM
-
Onko kellään antaa hyviä neuvoja lohkolämmittimen jälkiasennukseen? Eli mistä saa, onnistuuko kotikonstein? Onko merkeissä väliä? Katselin, että Imperio ainakin on laittanut, mutta en enää löytänyt noita kuvia joihin oli linkit. Vaparissa ainakin on hyvin tilaa tuolla konetilassa.
Talvi lähestyy. Vielä pitäisi tuunata jonkinlaiset penkin- ja peilinlämmittimet. Saas nähdä ehtiikö.
-T
-
Ei niitä penkinlämmittiä tarvitte, ainakaan itse en näe niitä tarpeelliseksi. Oma auto kun oli talviajossa lämpes niin nopeasti sisältä , eli ei kannata säätää ellei sulla ole joku fetissi ahterin kuumentamiseen ;D
Eiköhän kaikista tarvikeliikkeistä saa noita lämppäreitä, ne kertokoot enempi jotka semmosia on ostellut...
-
Tuossa olis defan sivuilta juttua --> http://www.defa.com/doc/400/421.pdf
Samalla tavalla tulis kuin tuolla on selitetty Mitsubishi Colt 1.6 / 1.8 asennus. Omaan Eclipseen laitoin kyllä lohkolämmittimen en tuota letkulämmitintä.
-
Suosittelen myös sitä lohkolämmitintä. Suunnittelin pari talvea sitten mondeooni letkulämmitintä ja ne olivatkin aivan tolkuttoman kalliita. Lohkolämppärin sai puoleen hintaan. Ja lohkolämmittimen teho menee koneeseen kun taas letkulämmittimen katoaa letkun läpi pakkaseen.
-
Ei niitä penkinlämmittiä tarvitte, ainakaan itse en näe niitä tarpeelliseksi. Oma auto kun oli talviajossa lämpes niin nopeasti sisältä , eli ei kannata säätää ellei sulla ole joku fetissi ahterin kuumentamiseen ;D
Kyllä nuo nahkapenkit on aika jäätävät talvella. ;) Kestää kauan lämmetä omilla kaasuilla. Sama silti kesällä, silloin vain palaa iho kiinni. Oonkin funtsinut jos haaroittaisin jalkatiloista ilmanvaihtoputkea jolloin saisi talvella lämmintä ilmaa ja kesällä kylmää suoraan penkin alle. En vain oikein tiedä mikä mahtaa olla teho. Tietty riippuu kovin siitä onko siellä kuinka paksusti materiaalia penkissä vai saako sitä ilmaa sopivasti jonnekin väliin.
-T
-
Aivan nahkapenkit, my bad 8-)
-
Itse allekirjotain tuon letkulämmittimen puolesta. En tiedä onko ecli helvetin nopea talvipakkasilla lämpiämään vai onko tuo letkulämmitin todella nuin tehokas. 1-2h lämmitys ja ajaa puoli kilometriä niin lämmöt on normaalissa ja puhkuu kuumaa kuin kesähelteellä konsanaan. Missään aikaisemmassa autossa missä on ollut normaali lohkolämmitin ei ole päässyt nuin nopeasti lämmöstä nauttimaan.
Hintaa en muista ennen kuin käyn autosta kuitista katsomassa mutta ei minusta pahan hintainen ollut. Korjailen tähän kunhan tarkistan hinnan.
-
Juu no nopea tuo ilmanpuhallin on lämpenee, meinaa muistan kun talvella vaiks joku 10 astetta pakkasta niin auto käyntiin ja skrabas lasit ni oli jo lämmin sisällä..
-
Letkulämmitin on teholtaan hyvin lähellä lohkolämmitintä. HUOM! - Oikein asennettuna.
Ongelmahan on se että se lämmitin elementti pitää saada ihan pystysuoraan asentoon. Jos sen laittaa vaikka alavesiletkuun johonkin vaakasuoraan kohtaan niin voipi olla että jossain tilanteessa osa vastuksesta ei ole täysin upoksissa mikä taas käy sen vastuksen päälle. Näin ollen vastus kuluu ja vanhenee turhan nopeasti.
Pitää kanssa tuon uuden auton kanssa vähän miettiä kun on nahkajakkarat ilman lämmitystä. Paree kai tilata eBaysta ajastimellinen kaukostartteri.
-
Ok, nyt näyttäisi olevan aika moni asia selvillä, mutta missä ihmeessä on se hole mihin tuo lämmitysvastus pitäisi laittaa?
Löysin tällasen asennusohjeen http://www.calix.se/modul_sokmontanvisningar/filer/m51.pdf, jossa on kyllä kuva 4g63:sta mutta mulle ei aukea tuo kulma. Onko se todellakin moottorin takana, eli siis palopellin vieressä? Miten sinne päästään, ala vai ylä kautta?
-T
Nimim. "Vienkö huoltoon?" ;)
-
Siellä koneen takapuolella imusarjan alla on niitä ns.pakkasroppuja 4 kpl ja johonkin niistä se pitäisi sovitella. Laiskuus vei voiton omalla kohdalla ja mielenkiinto letkulämmittimeen, koska niin paljon hyvää letkulämmittimestä olin kuullut. Asennuksessa lohkolämmitin/letkulämmitin, puolipäivää/5min en enää kauaa miettinyt kumman valitsen.
-
Mikäs tuollainen letkulämmitin on? En ole kyllä ikinä missään törmännyt?
-
Mikäs tuollainen letkulämmitin on? En ole kyllä ikinä missään törmännyt?
Periaate: Tupakkiaskin kokoinen "mötti" joka tulee alavesiletkun väliin. Siinä on sit se lämmitysvastus. Käy siis myös autoihin joissa ei ole lohkossa paikkaa.
-
Kävin hakemassa motonetistä Defan setin (ainoa merkki jolta löyty letkulämmitys heti hyllystä). Lisäks defa on ok, kun siihen löytyy hyvin tota lisähilpettä. Osat oli 45-4915 (johtosarja, 44e), 45-4940 (haaroitussarja, 64.90e) ja 45-9421 (letkuvaihtovastus, 76.50e). Halpaa ku saippua! :'( Tietty piti uudet pakkasnesteet kanssa ostaa.
Kun saan setin kiinni, toivottavasti tänä vkl, niin katson sitten sitä sisätilalämppärin ostoa. Tehdäänkö projektikuvaus, vaikka pitäiskin olla ihan helppo nakki?
-T
-
. Tehdäänkö projektikuvaus, vaikka pitäiskin olla ihan helppo nakki?
-T
Tottakai. Kaikesta kandee tehdä, vaikka olis kuinka helppo. Tommosille on aina kysyntää..
-
Ohjekirjassa sanotaan, että jäähdytinnestettä pitäisi olla noin 7 litraa. En kuitenkaan saanut tyhjennyksessä kuin jotain 3-4l ulos. Onko mitään vinkkejä mitä menee vikaan, koska täyttösäiliössä oli yhä hyvin nestettä?
Nesteet valutin ulos sieltä jäähdyttimen hanan kautta. Kaikki korkit on auki.
-T
-
Letkujen puristelu voi auttaa...
-
Nyt on letkulämmitin kiinni. :D Jäähdytysnesteet tuli vaihdettua ja vedettyä samantien palopellin läpi johdot sisälämppärille. Töpselin pistin pelkääjän jalkatilaan oikealle puolen. No, kun saan kuvat purettua kamerasta teen sen projektikuvauksen niin siinä sitten selviää yksityiskohdat. Tuli todella hyvä vaikka ite sanonki.
Eikä menny kun koko päivä :)
-T
-
Kävin itsekkin muutaman kuvan räpsimässä kuinka olen asennuksen viime syksynä toteuttanut.
Letkulämmitin (http://mitsubishi.1g.fi/kuvat/Eclipse/Huollot/IMG_4123.JPG) nätisti paikallaan ja toimii loistavasti. Sisähaaroitussarja (http://mitsubishi.1g.fi/kuvat/Eclipse/Huollot/IMG_4124.JPG) on kokonaisuudessaan jätetty konehuoneeseen. Konehuoneesta siis menee kunnon kumikaapeli takakonttiin mihin asensin normaalin maadoitetun pistorasian. (http://mitsubishi.1g.fi/kuvat/Eclipse/Huollot/IMG_4125.JPG) Olen kaikissa autoissa kyllästynyt aikaisemmin kun lämmitin pyörii vänkärin jalkatilassa ja aina se on tiellä. Päädyin asentamaan tässä sen nyt taakse hattuhyllylle (http://mitsubishi.1g.fi/kuvat/Eclipse/Huollot/IMG_4126.JPG) tukevasti kiinni.