Dsmclubfinland.com
DSM tekniikka => Yleistä tekniikasta => Topic started by: eclipse2.0 on July 25, 2005, 18:57:53 PM
-
Onko kukaa perehtynyt tuohon tasaajaan?? Saako sen jotenkin pois toiminnasta tai sisuskalut pois???
-
Minkä paineentasaaja ?
-
polttoaineen
-
Jos siis ymmärsin oikein eli polttoaineen painesäätimestä puhutaan? Sehän on siinä suutintukin päässä jakopään puolella.
-
Juu kyllä, sama laite ja se pitäs nyt saada silleen et bensa menee sieltä ihan vapaasti
-
Miksi ihmeessä !?!?
-
Koska uusi paineensäädin tulee paluuletkuun ja se ei toimi jos tuo tasaaja on toiminnassa.
-
kylläpäs ne kaikki fpr:t pitäs tulla siihen samalle puolelle kun vakiokin on 8-)
Vakio pois ja uusi tilalle vain ;)
-
kun ei tuota vakio säädintä voi poistaa kun on ns. integroitu ja onhan tuokin paluupuolella. se ei ole letkujen välissä niinkuin normaali säädin.
-
No panet omat letkut sinne.... Samoin kun mulla tulee tuon aeromotiven kanssa.
Vakio liitin ja letkut pois, uudet tilalle.
Ei siinä sen ihmeempää.
-
Eihän se onnistu. Mulla on jo uusi säädin kiinni mutta se ei ala vaikuttaa mitään ennenkuin saan tuon suutinrungon päässä olevan tasaajan pois pelistä ja sitä ei voi kuitenkaan poistaa kokonaan fyysisesti kun ei ole letkujen välissä. Vaikka nyt säätäsi uudesta säätimestä kovemman paineen se ei muuta sitä painetta muuta kun sen tasaajan ja uuden säätimen välil kun ei se tasaaja laske kumpaankaan suuntaan kun sen tietyn paineen. Alux mietittiin et se ehkä sais siinä ollakin toiminnassa jos nostaa painetta mut ei se onnistu kuitenkaan.
Tasaaja menee suutinrungon sisään osittain ja on eräänlaisella laipalla kiinni, eli aika hankala sitä on poistaa sieltä.
-
Kyllä se vakio fpr lähtee sieltä pois, en ole ite tutustunu tarkemmin miten, mutta tepi varmaan jo kerenny parit repiä pois?
Siihen vaan laitat laipan kii ja letkut uuteen...
-
Juu kylhän sen irti saa mut mistäs semmosen laipan saa hommattua ?
-
Tuostapa en osaa sanoa, piirrustukset vakiosta ja sen mukaan teettämään...
Itellä tossa letkusetissä tuli mukana valmiit laipat...
-
mistä sen setin oot hommannu??
-
slowboyracing:stähän nuo kaikki....Sieltä saa ihan erillisinäkin niitä laippoja...Tosin postikuluineen pari kappaletta voi olla melko kallista..
Oisit tullu messiin kimppatilaukseen niin ois samassa saanu laipat ;)
-
Eihän se onnistu. Mulla on jo uusi säädin kiinni mutta se ei ala vaikuttaa mitään ennenkuin saan tuon suutinrungon päässä olevan tasaajan pois pelistä ja sitä ei voi kuitenkaan poistaa kokonaan fyysisesti kun ei ole letkujen välissä. Vaikka nyt säätäsi uudesta säätimestä kovemman paineen se ei muuta sitä painetta muuta kun sen tasaajan ja uuden säätimen.
Paine kohoaa pumpulta saakka viimeisimpään paineensäätimeen asti.
Vai millä ajattelit taikoa sinun sanomasi jutun "Pumppu (3bar) - suutintukki (3bar)- stock paineensäädin (3bar)- letku (4bar) - uuspaineensäädin (4bar) ?
Ikiliikkuja kenties ? :)
-
sorvautat jossain metallipajassa holkin johon teet o- renkaalle uran, sen jälkeen teet lattaraudasta laipan ja poraat sen holkin siihen ja hitsaat/juotat kiinni. Improvisoi! Joku metalliukko kyl osaa tehdä firabeelina sulle semmosen laipan. Ei ne aina tarvi olla lentokonealumiinista sorvattuja billet osia!
Tosimiehet eivät tarvitse mitään uutta osaa vaan ne speksaa sitä rutistamalla vanhaa paineensäädintä ruuvipenkissä , samalla katsoen paineilmalla paljonko ko härveli rajoittaa.
-
Tosimiehet eivät tarvitse mitään uutta osaa vaan ne speksaa sitä rutistamalla vanhaa paineensäädintä ruuvipenkissä .
Sit tosimiehet onkin ilman autoa niin kauan että saa jostain hommattua ehjän regulaattorin tilalle ;D
-
Kertokaapa tyhmälle kuinka paljon tuosta paineen nostamisesta on oikeesti hyötyä vaparissa?
Ja minkä hintasta touhua toi kikkailu on?
-
Eipä taida olla yhtään mitään hyötyä jos kaikki muut vakiot.
Kyllä tota vaparia pitää hieman viritellä raskaammalla kädellä ennenkuin tarvitaan paremmin gasoa ;)
-
Jos hommaa kunnon säätimen siitä on se hyöty että paine kaasu runnottaessa nousee tappiin nopeammin; kaasuun vastaaminen paranee. Ja mitä korkeampi paine, sen hienompi sumu eli palaminen tehostuu. Muuten, mitä 1Gvapari kuskien autot vie bensaa!? itse pääsen 20e n.150km suht nätillä ajolla (98okt) Ja haisee rikkaalta.. lambda tyhjäkäynnillä o.k. laajempia testejä en ole ehtinyt tekeen, vaikka Haynesin raamattua luen hartaasti.. :D
-
että paine kaasu runnottaessa nousee tappiin nopeammin; kaasuun vastaaminen paranee.
Väitän että ei ole vaikutusta.
a. Ecussa on tuota varten "accel enrichment" joka siis kaasua runtatessa laittaa enemmän gasoliinia, kuin normisti hetken ajan.
b. Turbokoneissa paineen nousu/vaihtelu on 1.2 baaria (0.5bar alipainetta - 0.7 ahtoja), jossa normi säädin toimii tarpeeksi nopeasti / hyvin. Vaparissahan tämä vaihtelu on alipaineesta - ilmanpaineeseen "0.5 bar"
joten en usko että on paskankaan merkitystä.
c. Kuvassa (http://mau.ton.tut.fi/~maxpain/lambda/lambdaarvo_o2_sensorikytketty_motari.jpg) 23-24s kohdalla laitetaan kaasulattiaan kiinni ja seoksen vaihtuvat alle 1/2 sekunnissa lambdaohjauksesta karttaohjauksesta suoraan rikkaalle..... Mitäs tuosta nyt sitten vois päätellä.... Tarvitsee vielä laittaa kaasupolkimen asento ko käppyrään niin näkee vasteajan....
Kyllä musta tuntuu että mitsu on tehnyt niin hyvän noista moottorinohjauksista yms että niitä ei tarvitse parannella, ellei modaa todella ankarasti....
-
Tämän kaasuun vastaavuuden voit itse kokeilla, ottamalla pois sen alipaineletkun paineensäätimestä. Silloin bensanpaine on kokoajan se maksimi ja paineensäädin ei "korjaa" painetta ollenkaan.
Sitten tähän hienompaan sumutus juttuun, millä korjaatte seokset, kun menette nostamaan peruspainetta ylemmäksi ? :-?
-
Jos hommaa kunnon säätimen siitä on se hyöty että paine kaasu runnottaessa nousee tappiin nopeammin; kaasuun vastaaminen paranee. Ja mitä korkeampi paine, sen hienompi sumu eli palaminen tehostuu. Muuten, mitä 1Gvapari kuskien autot vie bensaa!? itse pääsen 20e n.150km suht nätillä ajolla (98okt) Ja haisee rikkaalta.. lambda tyhjäkäynnillä o.k. laajempia testejä en ole ehtinyt tekeen, vaikka Haynesin raamattua luen hartaasti.. :D
Tohon bensan kulutukseen. Ite oon nyt viimiset tankit tankkaillu ysivitost ysikasin sijaan ihan kustannus syistä :) Muttamutta, viime tankillisella kulutus oli 7,54 litraa per sata kilometrii... Elikkäs aika pienel tuntu pääsevän. Aina tulee tankattu tankki täyteen ja vähä kateltuu et paljo sit on menny sitä bensaa siält. Lähiaikoin päässy aina tonne 7,5 - 8,0 välille. Ja ajot on nykyään lähinnä tollast taajamapyörityst eli ei hirveest kaupungis mutta ei kyl hirveest matka-ajoakaan.
-
Jep, vakiokone jos kunnossa, pitäisi päästä nätillä ajolla tuonne 7.5l/100km, itse ajelin aikoinaan n. 1000km lenkin, välillä kaupunkia mutta suurmmaksi osakseen maantietä, appari mukana. Niin ~7.6l/100km
-
että paine kaasu runnottaessa nousee tappiin nopeammin; kaasuun vastaaminen paranee.
Väitän että ei ole vaikutusta.
a. Ecussa on tuota varten "accel enrichment" joka siis kaasua runtatessa laittaa enemmän gasoliinia, kuin normisti hetken ajan.
b. Turbokoneissa paineen nousu/vaihtelu on 1.2 baaria (0.5bar alipainetta - 0.7 ahtoja), jossa normi säädin toimii tarpeeksi nopeasti / hyvin. Vaparissahan tämä vaihtelu on alipaineesta - ilmanpaineeseen "0.5 bar"
joten en usko että on paskankaan merkitystä.
c. Kuvassa (http://mau.ton.tut.fi/~maxpain/lambda/lambdaarvo_o2_sensorikytketty_motari.jpg) 23-24s kohdalla laitetaan kaasulattiaan kiinni ja seoksen vaihtuvat alle 1/2 sekunnissa lambdaohjauksesta karttaohjauksesta suoraan rikkaalle..... Mitäs tuosta nyt sitten vois päätellä.... Tarvitsee vielä laittaa kaasupolkimen asento ko käppyrään niin näkee vasteajan....
Kyllä musta tuntuu että mitsu on tehnyt niin hyvän noista moottorinohjauksista yms että niitä ei tarvitse parannella, ellei modaa todella ankarasti....
a. tottakai kiihdytykseen tarvitaan rikkaampi seos, ei lambda 1:llä muutenkaan tehot otto-moottorissa täydet.
b.nö komment
c.näyttää toimivan täydellisesti :)
d.(seoksenkorjaus,myöh.) Jos paine nousee (enemmän tavaraa tuutista), mikäköhän suure muuttuis?
Eiköhän se ole suihkutusaika. Mutta voipi tulla ongelmia silloin jos suihkutusaika muuttuu liian
pieneksi; polttoaineen/ilman sekoittuminen epätäydellistä. Siksi p-a määrää lisättäessä isommat
suuttimet paremmat kuin paineen nosto.
-
..ja tuohon d kohtaan vielä että ecu:han sen suihkutusajan korjaa automaattisesti, kuis muuten seosta säädeltäis. Ja mulla on jo komerossa säädettävä p.säädin et kyllä siitä hyätyä o!! :D
-
Misäs porukka ajelee kun pääsee noin pienellä kulutuksella??
MIe oon tyytyväinen ku pääsee alle kympin satasella....tosin meikä ajelee vaan mutkasia pikkuteitä jossa ei paljon rajotuksista piitata....
-
Niin tuohon säätimeen niin säädin jonka alunperin ostin oli viallinen jonka vuoksi painetta en saanut muutettua, nyt on uusi boschin säädin jolla saa nostettua painetta vaikka tasaaja on paikoillaan ja täydessä toiminnassa.
Nosin paineen neljään kiloon mutta se laskee kiihdyttäessä 3.5 kiloon...ennen kuin laitoin säätimen se nousi kolmesta kilosta tuohon 3.5 kiloon.
Tosin tuo neljä kiloa taitaa olla liikaa,, kun tuntui että alkaa vetää kunnolla vasta vähän ylemmillä kierroksilla, aivan kun saisi liikaa bensaa, onko mahdollista??? Vai voiko johtua esim sytytysjohtojen huonoudesta???
Asiasta kolmanteen kaveri testas suotimelle menevän ilman lämmön vaikutuksen dynossa ja vaikutus on huima. 10 astetta vaikuttaa tehoissa 5hv ei ehkä uskois mutta niin he mittasivat.
-
Kiilaan nyt tähän vaparien kulutuskeskusteluun (vaikkei se mulle oikein kuulukaan) sen verran että tuli torstai-perjantai välillä 450km oman auton mittariin. Tästä matkasta noin 80km oli noin 100km/h vauhtia ja loput moottoritietä tasaista 140km/h cruiserilla. Ilmastointilaite oli koko ajan päällä ja reissun lopuksi oli tankki kyllä aivan kuiva, 46 Litraa sain tankata.
Tästä jää siis keskinopeudeksi 125km/h ja kulutus hyvin lähellä 10L/100km. Sen voin kyllä sanoa että ei tuolla nelivedolla alle kasiin pääse kovin helpolla, tai pääsee ehkä jos ei käytä ilmastointia ja ajaa nätisti sitä 80km/h ilman ohituksia. Kai se ylimääräinen paino ja häviöt vaan väkisin hukkaa oman osansa. Kun eihän tuollainen liki vakio turbokone sen epätaloudellisempi normaaliajossa ole. Isoo lujaa mentäessä tietysti vie enemmän kun on puolta isommat suuttimet joista puskea kakkua läpi.
-
Misäs porukka ajelee kun pääsee noin pienellä kulutuksella??
MIe oon tyytyväinen ku pääsee alle kympin satasella....tosin meikä ajelee vaan mutkasia pikkuteitä jossa ei paljon rajotuksista piitata....
Mulla ainakin oli viäl talvel kulutus melko korkeeta... Tuli silloin huollatettuu se ecu ja todettuu että koneessa on väärät tulpat joten ne vaihdettuu. Sen jälkeen tippu kulutuskin melko selväst, tosin silloin en laskeskellu että paljo viä. Ja noi ajot on tollast pikkutietä välil vähä reippaampaa vauhtiikin ja sitte jonkun verran kaupunkipyörityst sekä taajamas ajoo.
Eipä mul kyl oo menny vähä kovempaakaan ajaes lähellekään kymppiin matka-ajos. Sit jos lähtee kaupunkiin ja kiihyttelee paljon niin viehän se sitte... Viime miitis tampereel käydes oli kulutus alle kasin, ja takasin päin tulles ei ainakaan ihan hiljaa ajeltu koko matkaa :) Ja silloin oli ilmastointikin melkein kokoajan päällä.
-
Vaihdoin tänään tulpat kun jo aikaa sitten että ent.omistaja (vw-liikkeen korjauspäällikkö) oli laittanut 3-kärkiset volsun tulpat, nyt on sentään Densot! :D vaikutus varmaan minimaalinen kun huomasin että minullahan on 4.pytyn kohtaalla pakokaasuvuoto, ja tiedättehän mitä lambda-anturi tekee lisäilmasta.. >:( Eli syy selvis, kävi kyllä mielessä kun kylmänä moottori toimi muutenkin paremmin.
-
Lergei: Kun ecu menee open looppiin niin se ei katso lambdasta seoksia, vaan ruiskutteleee kartan mukaan. Silloin ecu myös olettaa että suuttimet on xxxcc/min ja bensanperuspaine on tietty. Juuri näin on nyt käynyt eclipse2.0:n tilanteessa. Ollaan ihan liian rikkaalla open loopissa, lamdallahan korjataan closed loopissa seokset.
Eclipse: Minkälaisen bensapaineensäätimen laitoit, 1:1 vai kertova ? Onko alipaineletkut yms kiinni ? Menehän ihmeessä säädättämään/tarkistuttamaan ne seokset johonkin dynopaikkaan, ettet pilaa cattias.
(jos on paikalla)
Niin ja minkälainen nyt on tuntuma ja fjiilis ?
-
Ei mulla mitään kattia tuola ole ettei se siitä mihkään hajoa ja säädinkin on nyt irti ennenkun saan vähän uusia osia.Kokeiltaessa alipaine letku oli tosiaan irti tai ei se irti ollut vaan se oli tasaajassa kiinni.
Pitää nyt teettää siihen tasaajan tilalle se korvbike pala ni saa sitten sen alipaineletkunkin siitä ottaa pois ja laittaa tuohon uuteen säätimeen.
-
Mitä tuohon polttoaineen kulutukseen tulee niin mulla matka ajoa tulee hyvin vähän, kaikki ajot on lähinnä mutkasia pikkuteitä joka kyllä nuo matka ajotkin tulee ajeltua hyvin syrjäsiä teitä jos mahdollista. Yritän välttää noita isoja teitä mahdollisimman paljon, niitä on niin helvetin tylsä ajaa.
Kerran oon ajanu tankillisen ihan pelkkää matka ajoa isoilla teillä ni sillon tais olla kulutus joitain 8L/100KM et kyl sinne varmaan päästään jos viittis noilla isommilla teillä ajella.
-
mitä polttoaineen kulutukseen tulee, niin mulla on vienyt 1,5vuoden ajan keskikulutus 8,8 l /100km pk-seudulla
-
Niin vinkki kaikille bensanpainetta kummasteleville. Hommatkaa bensanpaine mittari!
ECU ei mittaa bensan painetta, se on tehtava itse jos meinaa saada seokset kohdalleen. Bensanpaine pitas pysya vakiona suhteessa ahtopaineeseen tai alipaineeseen. Vakiosaatimella bensan paine ei ole vakaa jos bensapumppu on vaihdettu suurempaan ja silloin kun alkaa saataa seoksia on homma paljon vaikeampaa jos paineet seilaa missa sattuu.
Jos perus bensanpainetta nostaa 10%, niin pienilla kuormilla ECU kylla koittaa korjata seoksia Lambdan tiedon avulla karttoihin(fuel trim low) mutta tayskaasulla se meinaa etta suuttimien aukiolo ajat luetaan kartoista ja lambdan tieto ei silloin kiinnosta, eli suuttimet pysyy auki samanaikaa mutta paineennousun takia seos on n.10% rikkaampi.
Bensanpaine pitaa olla vakaa jo tyhjakaynnilla eika alipaine/paineletku irrotettuna paine nouse mihinkaan vaikka kaasun lunttaa pohjaan. Ehka pumpun jannite nousee hieman kierroksilla, mutta sen saa korjattua johdottamalla sen kunnolla.
-
Kun testasin tuota paineensäädintä niin se ei vaikuttanut mitenkään seokseen. Eli vaikka nostin paineen kokeeksi ihan reilusti niin seossuhdemittarin mukaan suhde oli sama kun aiemminkin., mutta auto vaan toimi sillon paljon huonommin alhasilla kierroksilla.
-
Joo, kyllä kulutus laski ja reippaasti kun kiristin pakosarjan (stanan entinen omistaja), tarkistakaa muutkin se, ei maksa vaivaa :D Hm..eikös se pumpun käyttöjännite laske kuorman kasvaessa, olettaen että liian pienet johdot.. (VxA=W, W/A=V, W/V=A) ;)
-
zalama tarkottanee varmaan että laturi lähtee pukkaan kierroksilla korkeempaa jännitettä.
-
Ai, sitten on kyllä jännitteensäätimessä vikaa. Vai onko taas joku ihmejuttu pumpun releessä.
-
Jos hommaa kunnon säätimen siitä on se hyöty että paine kaasu runnottaessa nousee tappiin nopeammin; kaasuun vastaaminen paranee. Ja mitä korkeampi paine, sen hienompi sumu eli palaminen tehostuu. Muuten, mitä 1Gvapari kuskien autot vie bensaa!? itse pääsen 20e n.150km suht nätillä ajolla (98okt) Ja haisee rikkaalta.. lambda tyhjäkäynnillä o.k. laajempia testejä en ole ehtinyt tekeen, vaikka Haynesin raamattua luen hartaasti.. :D
Menee myös aika tarkkaan sen 150km/20euroa. Öljyä saa lisätä myös parin viikonvälein pari desiä, kuluukos teillä öljyä?
-
Huhhuh jopa on öljynkulutus... Mitä öljyä käytät? Itellä oli castrolin GTX joka kulu melkein tota tahtia....
Mutta jos esmes mobilin ralliformulaa täyssynaa, niin ei kyll tarvitte lisäillä kun aniharvoin...
-
OT taas mut kyl mäkin joudun 6000km vaihtovälillä liki litran öljyä lisäämään :-/ Toisaalta, en ole päässyt vielä yhtään vaihtoväliä ajamaan ilman jonkunlaista rata/muuta rässintäkokeilua. Ainakin ratapäivillä polkiessa on tullut huomattua että öljyä kuluu noin litra tunnissa.
-
Huhhuh jopa on öljynkulutus... Mitä öljyä käytät? Itellä oli castrolin GTX joka kulu melkein tota tahtia....
Mutta jos esmes mobilin ralliformulaa täyssynaa, niin ei kyll tarvitte lisäillä kun aniharvoin...
Mobilin tollasta racing formula tms. täyssynteettistä, kallista ainakin oli :-?
-
Joo, kyllä kulutus laski ja reippaasti kun kiristin pakosarjan (stanan entinen omistaja), tarkistakaa muutkin se, ei maksa vaivaa :D Hm..eikös se pumpun käyttöjännite laske kuorman kasvaessa, olettaen että liian pienet johdot.. (VxA=W, W/A=V, W/V=A) ;)
Mulla on sieltä laturin puolelta sarjasta pultti poikki ja sen takia vuotaa, varsinkin kylmänä, lämmetessä laajenee sen verran että vuotokin lakkaa.. Sitä onko vuodosta ajon kannalta ollu vaikutusta en osaa sanoo mut kyl tos vehkees jotain häikkää on.