Dsmclubfinland.com

DSM tekniikka => Yleistä tekniikasta => Topic started by: eclipse2.0 on February 13, 2005, 23:36:17 PM

Title: Öljyn jäähdytin
Post by: eclipse2.0 on February 13, 2005, 23:36:17 PM
Onko kukaan sattunu mulkasee minkä kokosia öljynlauhduttimia on porukalle vapari eclipseissä kiinni??
Ite satuin kahtoo ja on kyl aika helvetin iso, todennäkösesti edellinen omistaja vaihtanu.
Siitä tuli mieleen et on muuten hyvä keino saada lisää tehoa autoo, eli pitää lämmöt alhaalla mut ei liian alhaalla.
Kaveri testat tota mootori lämmön vaikutusta penkissä ja sillä on helvetin iso vaikutus.
Ihan vaan mielenkiinnosta kyselen varmistusta tuohon että onko alkuoperänen vai ei,epäilen kyl kovasti vaihdetuksi.
Gallussa ei ollu kun pelkät putket kiers syylärin edestä mut tos eclipses on kyl ihan reilu lauhdutin.
Alux vähän ihmettelinki ku öljyjä vaihtelin ku meni aika reilusti sitä öljyy...mut syy selvis..
Title: Re: Öljyn lauhdutin
Post by: teme on February 13, 2005, 23:41:01 PM
Se jäähdytin on aivan normaali siellä edessä, varsin kookas kyllä aivan oikeassa olet. Tehoihin ei kyllä vaikuta oikeastaan normaalikäytössä onko siellä se jäähdytin ilman avulla, vai jäähtyykö öljy nesteellä, tai minkä kokoinen se on.
Eli niissä versioissa joissa ei ole ilma-öljyjäähdytintä, kiertää neste siinä öljynsuotimen jalassa.

Käsittääkseni tepin vr4:ssa on tämmöinen systeemi.
Title: Re: Öljyn lauhdutin
Post by: eclipse2.0 on February 13, 2005, 23:52:11 PM
Ok.
Sitä kerran mittailin ni on suunnillee 20X30 cm et ihan reilu. Mut eikös se oo niin kuitenkin jos on isompi lauhdin ni sillon öljy jäähtyy enemmän jolloin konekin on hiukan kylmempi kokoajan.?
Ne testas Peugeot MI16 tota koneen lämpöö ja arvojen erot oli aika uskomattomat 1 aste lämmöstä vastas 1 hevosta
Sekin tietysti varmaan vähän moottorikohtasta mut kuitenkin aika uskomaton ero..
Title: Re: Öljyn lauhdutin
Post by: teme on February 13, 2005, 23:56:49 PM
Ei kai sillä jäähdyttimen koolla ole väliä, siis tuosta isompaa tuskin tarvitsee ollenkaan. Ja käsittääkseni jäähdytin alkaa toimimaan vasta kun moottoriöljyn lämpötila on ~100c. Ja jos peugeotilla noin, niin sehän vain todistaa, että niiden koneessa vakiona surkea öljynjäähdytys-systeemi  ;D ;D

Ei pidä vertailla ranskalaisia oikeisiin autoihin  ;D ;D
Title: Re: Öljyn lauhdutin
Post by: tepi on February 13, 2005, 23:58:55 PM
täällä puukotetaan selkään  :-[

Missähän täällä tampereen seudulla olis eclipse niin voisin mennä hakeen sieltä omaani sopivan. Taikka kaupasta ecli koeajolla ja tulpata sit vaan öljylähdöt  ;D
Title: Re: Öljyn lauhdutin
Post by: teme on February 14, 2005, 00:01:23 AM
Tsori  ;D 8)

Eclipse2.0:
btw. se kierukka siellä ilmastoinnin kennoston edessä on ohjaustehostimen putkikierukka  8)
Title: Re: Öljyn lauhdutin
Post by: eclipse2.0 on February 14, 2005, 00:02:12 AM
Nii juu siin voi olla se lämpörajakin, mut sekin varmaan on muutettavissa tai kierrettävissä. Mitä nyt on välil tullu seurattua vähä tarkemmin lämpömittaria ni on kyl normaali alueella mut huomattavasti alempana kun esim gallus...
gallus mittari oli normaalialueen puoles välis mut täs on kyl reilusti puolenvälin alapuolel.
Ja termari kuitenkin on ehjä.
Title: Re: Öljyn lauhdutin
Post by: teme on February 14, 2005, 00:10:02 AM
Siellä on siis semmoinen ventiili joka ohjaa öljyn kiertämään coolerin kautta kun moottoriöljynlämpötila on siinä kyseisessä pisteessä. Kuvasta näet mistä on kyse:

(http://www.saunalahti.fi/teme666/oil_cooler.gif)
Title: Re: Öljyn lauhdutin
Post by: eclipse2.0 on February 14, 2005, 00:16:22 AM
Mikä vitsin kierukka?

**Edit: kirosanasensuuri iski**
Title: Re: Öljyn lauhdutin
Post by: teme on February 14, 2005, 00:19:41 AM
Quote

Gallussa ei ollu kun pelkät putket kiers syylärin edestä mut


Suoraan etupuskurin siinä aukossa on Ilmastoinnin kennoston edessä vaakatasossa kulkeva U-kurviputki. Tämä on siis ohjaustehostimen. Jos ei ole ilmastointia niin U-putki kulkee syylarin edessä.

Jos siis tätä ylipäätään tarkoitit. Muita putkia siinä ei kulje.