Dsmclubfinland.com
DSM tekniikka => Ongelmat ja ihmettelyt => Topic started by: Tuiisa on October 23, 2005, 20:22:56 PM
-
Käytiin heittämässä viikonloppuna sellanen 400km työntö, eli reilut 800 yhteensä. Siellä matkan puolivälissä autoon syttyi ABS:n merkkivalo palamaan. Ajelin pari kilsaa perille, siellä annoin auton seistä hetken ja tarkistin absin sulakkeen. Kaikki kunnossa. Pian kun jatkettiin matkaa valo oli sammunut. Nyt kuitenkin paluumatkalla puolessa välissä valo syttyi taas. Ja tällä kertaa sammuttamiseen riitti auton tankkaus, eli pieni seisotus paikallaan. Kummallakin matkalla satoi kissoja ja koiria.
Mahtaako ongelma olla vain tuossa kosteassa kelissä vai mikä voisi olla?
-T
Ps. Keskikulutus meni jo alle 7l / 100km. Kaupungissa menee yli 11l ;)
-
ittelläni tekee 1g eclipse samaa ja vika on releessä...en tosin ole vielä jaksanut tehä muuta kun paikantaa vian ::)
-
Joo rele voi olla syynä, mutta on useita muitakin mahd. syitä. Esim jos vechile speed sensor on rikki tai vetää oikariin niin abs valo syttyy aina. Itse hommaisin ensin sen uuden releen ja kassoisin sitten jatkuuko vika...
-
No, sellanen havainto tuli tehtyä että vasen takavalo lakkaa palamasta kun absivalo syttyy. Tosin jarrutettaessa kaikki valot palaa normisti. Eli näyttäis kosketushäikältä. En tosin huomannut mitään ongelmaa johdoissa, eli seurataan jos uusiutuu.
-T
-
Mulla vastaava vika löytyi tosta mitä teme ehdotteli eli pyörimisnopeusanturi oli sökö, johto poikki löytyi sillä kun hieman taivuttelin johtoa.
-
Helpatkaapa vielä sen verta että kerrotte missä toi pyörimisnopeusanturi on ja missä absin rele?
Tarttis saada jostain se korjausopas. Tietty joku 4g63:n 2g:n korjausoppaan omistava voisi ottaa siitä kopsut ja pistää mulle, niin skannaan sen samantien ja sittenhän se olis helposti "lainattavissa" ;)
-T
-
Helpatkaapa vielä sen verta että kerrotte missä toi pyörimisnopeusanturi on ja missä absin rele?
Tarttis saada jostain se korjausopas. Tietty joku 4g63:n 2g:n korjausoppaan omistava voisi ottaa siitä kopsut ja pistää mulle, niin skannaan sen samantien ja sittenhän se olis helposti "lainattavissa" ;)
-T
Sääli kun semmosta ei ole edm malleille tehty....Ainakaan ei ole missään ollut saatavissa.
Tietty jossain saksalaisessa mitsun merkkikorjaamossa vois olla. Muttei muualla...
Kahton iltamassa ton speed sensorin ja releen jos ei muu kerro aikasemmin.
-
Niin missäs nuo pyörimisnopeusanturi ja absin rele sijaitsee? Itellä kanssa absit vilkuttelee.
-
Niin missäs nuo pyörimisnopeusanturi ja absin rele sijaitsee? Itellä kanssa absit vilkuttelee.
Jokaisella pyörällä on oma anturinsa, pyörän navassa on hammaspyörä, jonka pyörimistä tuo anturi haistelee. Seuraamalla napaan menevää piuhaa, löydät anturin. Yhdellä pultilla kiinni, mutta anturia et todennäköisesti saa ehjänä irti. Vika voi olla missä anturissa tahansa noista neljästä. Kannattaa mitata resistanssit ennenkuin alkaa irroittamaan antureita. Antureiden johdotus tulee ABS-ecuun, matkalla on useita liitoksia, joissa voi olla huono kontakti. ABS-ecu on repsikan jalkatilassa.
Viallisen anturin/huonon liitoksen mittaaminen kannattaa aloittaa ABS-ecun liittimestä. Näin saa mitattua jokaiselle anturille menevän koko kaapelilinjan, eikä tarvitse irroittaa kaikkien antureiden liittimiä, viallisen löytämiseksi.
Rele on kuskinpuoleisen etupyörän etupuolella olevan sisälokarin osan takana, ABS-hydraulipumpun yhteydessä. Hankala paikka, kunnolla siihen pääsee käsiksi vasta etupuskurin irroittamalla. :)
-
Jokaisella pyörällä on oma anturinsa, pyörän navassa on hammaspyörä, jonka pyörimistä tuo anturi haistelee. Seuraamalla napaan menevää piuhaa, löydät anturin. Yhdellä pultilla kiinni, mutta anturia et todennäköisesti saa ehjänä irti. Vika voi olla missä anturissa tahansa noista neljästä. Kannattaa mitata resistanssit ennenkuin alkaa irroittamaan antureita. Antureiden johdotus tulee ABS-ecuun, matkalla on useita liitoksia, joissa voi olla huono kontakti. ABS-ecu on repsikan jalkatilassa.
Viallisen anturin/huonon liitoksen mittaaminen kannattaa aloittaa ABS-ecun liittimestä. Näin saa mitattua jokaiselle anturille menevän koko kaapelilinjan, eikä tarvitse irroittaa kaikkien antureiden liittimiä, viallisen löytämiseksi.
Rele on kuskinpuoleisen etupyörän etupuolella olevan sisälokarin osan takana, ABS-hydraulipumpun yhteydessä. Hankala paikka, kunnolla siihen pääsee käsiksi vasta etupuskurin irroittamalla. :)
ABS-valo alko kiukutteleen taas. Laittaa virrat päälle niin valo syttyy, starttaa niin valo sammuu, mut syttyy uudestaan muutaman sekuntin päästä, vaikka ei liikkus mihinkään.
Ajattelin et jos mittailis nuo resistanssit. Onko tuo abs-ecu tuol hanskalootan takana? Nippondenso tais lukee kyljessä, kun pihassa kurkin... Onko tuosta mittaamisesta tarkempaa ohjeistusta? Mistä tietää mikä piuha on minkäkin pyörän? Lisäohjeet ois tarpeen. Jos viikonloppuna pääsis tallille tutkiin.
Ja mites löytyykö kuvaa tuosta abs-hydrauliikkapumppu moottorista? Jos sen avais samalla ja kattois hiilet.
-
Alussa valo ON-OFF on normaali toiminto mut taas jos syttyy ilman liikkeelle lähtöä siellä on luultavasti anturin johto poikki tai oikosulussa.
(Omassa ei DSM autossa valo syttyy tällä hetkellä vasta kun on lähdetty liikkeelle, ei tule pulssia pyörältä, eli varmaan likaa anturissa tai sitten muuten vaan rikki)
-
Kokeilin tuota evoscannia tuossa taas. En kyl saanu/löytäny mist noita abs vikakoodeja vois kattoo. Mut huomasin et kun laittaa piuhan paikalleen niin tuo abs-valo vilkuttaa. Laskin siit 5pitkää ja 3 lyhyttä. Voiko siit päätellä niinkuin tuol sivulla mainitaan et kyseessä olis koodi: 53 – Pump motor??
En siis muuta tehny ku laitoin piuhan paikalleen ja virrat päälle, ja abs-valo alko vilkutteleen.
Reading 2g ABS diagnostic trouble codes (http://www.dsmtuners.com/forums/articles-suspension-brakes/197283-reading-2g-abs-diagnostic-trouble-codes.html)
-
Ainaskaan vanhemmilla Evoscanneilla ei ABS-vikakoodeja pystynyt lukemaan, silloinkin kyllä ABS-merkkivalo vilkkui kun yhteys ECU:uun oli olemassa.
Vikakoodeja luettaessa tai antureita scannatessa ABS on pois kytkettynä, olisiko tuo vilkkuminen vain varoitus siitä.
-
Täältä lisää vinkkejä ongelmaan:
http://www.dsmclubfinland.com/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?num=1265136033
Itse veikkaan ABS-hydrauliikkayksikön hiiliä.
-
Ajattelin et jos mittailis nuo resistanssit. Onko tuo abs-ecu tuol hanskalootan takana? Nippondenso tais lukee kyljessä, kun pihassa kurkin... Onko tuosta mittaamisesta tarkempaa ohjeistusta? Mistä tietää mikä piuha on minkäkin pyörän? Lisäohjeet ois tarpeen. Jos viikonloppuna pääsis tallille tutkiin.
Ja mites löytyykö kuvaa tuosta abs-hydrauliikkapumppu moottorista? Jos sen avais samalla ja kattois hiilet.
Onko autosi edm vai usdm, hieman tuo ABS-ecun paikka ihmetyttää ?
Omassa edm -97 eclipsessa se oli repsikan puolella lattian ja tulipellin saumakohdassa ja siinä päällä suojapelli. ABS-ecu ei näkynyt ellei tuota pelliä poistanut, pelli ja ECU ovat lattiamaton alla.
ECU ja ABS-hydrauliyksikkö olivat minulla mallia Bosch, tuota nippondensoa on ollut vanhemmissa kuin -97 vuosimaleissa.
-
edm on auto. Voi tietty olla et oon ihan väärää paikkaa katellu. Jos viikonloppuna ehdin tallille niin täytyy kattoo tarkemmin. Osu silmään vaan, kun repsikan jalkatilassa pyörin kun siel hanskalootan alla\takana pilkotti tarra mis luki nippondenso. Voi toki olla väärä vehe kun en tos pihassa viittiny purkaan alkaa.