Dsmclubfinland.com
DSM tekniikka => Ongelmat ja ihmettelyt => Topic started by: JoNi- on March 12, 2009, 17:35:46 PM
-
Kertokaa ny joku viisaampi et mistä tämä johtuu:
http://www.youtube.com/watch?v=suLRBnZ2W-U
<------Kyseessä on siis tuo.
-
Onko toi lambda mikä siinä lisämittarissa pomppii? Vai mitä yrität tossa kertoa?
-
Onhan se lambda.. Ihan perus lambda, kuhan muuten vaan kuvasin sitäkin. Auto tosiaan röpöttää tuolla tavalla jo paikallaan polkiessa, mutta ajossa oikeen kunnolla nykii.
Toimii kuitenkin aina aivan täysin nykimättä tuonne 5000rpm ennen kuin tapahtuu mitään ihmeellistä. Kun toi 5000rpm tulee täyteen niin vaikea päästä isommille kierroksille. Menee kyllä mut hyppii ja röpöttää tosi paljon, kuten videossakin näkyy.
Eli mistäköhän tollanen mahtais johtua?? Aika paljon on jo kaikkea kokeiltu, meinasin et jos joku sattuis osaamaan ton videon perusteella jotakin heittää.. Rupee omat keinot oleen aika vähis..
Laitetaan nyt sen verran vielä et testattu on:
-Tulpat
-Tulpanjohdot
-Puola
-Kipinänvahvistin
-Bensapaineet
-Ecun sisältä eprom luteet (fuelcut pois)
-Ilmamassa mittari
-Lambda
-Nokka akselin asento tunnistin
Unohdin varmaan jotain vielä..
-
No, vaihda otsikoksi vaikka käyntiongelma ;)
Mutta itse vikaan. Kattelin tota boostia ja musta se ei pysy ylhäällä kuten pitäisi, eli vuotaako ylipaineet?
Ootko logannut, että tuleeko jotain vikakoodia?
Sulla on laajakaistalambda? Mites se tollain pomppii? Missä arvoissa se käy, kun tosta kuvasta ei saa tolkkua.
-
Kyllä ne boostit pysyy ajossa ihan normaalisti ylhäällä, ja paineet ei vaihtele yhtään. Tyhjäkäynnillä se kai johtuu siitä ku ton mittarin kestää joku sekunti ennen kun se näyttää sitä oikeeta painetta.
Tulin just tallilta ja mittasin samalla siten ton ylipainepuolen että tukin turbolta lähtevän ahtopaineletkun, ja otin toisesta päästä imusarjasta irti. Sitte ajoin sinne järjestelmään 1,3bar painetta ja paineet pysyi sisällä. Ainoastaan dumppi päästi painetta ulos männän välistä, mutta kyse oli niin pienestä suhinasta että sitä hädintuskin kuuli. Noin 30 sekuntia kun paineet oli pudonnut 1,3bar-->1,2bar.
Loggeria mulla ei ole, mutta mulla on sellanen ite tehty vikakoodin luku härveli (kuulostaa lupaavalta) :D josta oli rakennus ohjeet jossain täällä foorumilla. Se vilkuttelee vaan sitä tasasta sarjaa ja ainakin niissä luku-ohjeissa sanotaan että se meinaa et ei ole vikakoodia. Mitään "engine check" valoa ei syty missään vaiheessa.
Ei ole laajakaistalambdaa.. Normaalisti tuon seos-suhde mittarin mukaan se keikkuu tollai edestakaisin, mutta kiihdyttäessä se on koko ajan rikkaalla ja moottorijarruttaessa se mittari menee ensin laihalle ja sit pimenee kokonaan. MUTTA kun alkaa ajaessa tuo nykiminen tossa yli 5000rpm ni sihen asti seos mittari näyttää rikasta seosta ja heti kun alkaa nykiminen ni se rupee vetämään laihalle ihan yhtäkkiä. Siinä keskivaiheella se ei edes ole yhtä sekuntia vaan hyppii ihan kahden ääripään välillä laihalta rikkaalle sitä tahtia kun autokin hyppii täysillä kun kiihdyttää..
Voiskohan toi johtua jotenkin ecusta?? Kun ecu tuli huollosta ni se toimi kaks päivää täydellisesti ja sit se alkoi tekeen tota ihan yhtäkkiä. Mitään muutoksia en mihinkään ole sinä parin päivän tehnyt, se vaan alko ihan yhtäkkiä. Sillon niiden "molempien" kahden päivän aikana kun auto toimi ::) ni se veti tonne 7000-8000rpm ihan ilman yhtäkään nykäystä.. Nyt sitä ei saa sinne sitte ku tosi kovalla tappelulla, ja se ei varmaan tee sille hirveen hyvää... :P
Voin koittaa tos joku päivä ottaa paremman videon ajossa tikikameralla, siit saa sit jo kunnol selvää.
-
Siis kyllähän sen pitäisi olla rikkaalla kun kiihdytät. Jos menee laihalle, niin se on merkki ettei saa bensaa. Mä näkisin, että nyt ollaan siis ainakin syyssä tai seurauksessa. Eli joko se ei saa bensaa ecun takia tai sitten jossain muualla on vikaa.
Miten se lähtee käymään kylmänä? Kylmänä konetta myös rikastetaan suuremmalla määrällä bensaa.
Lähinnä tässä tulee mieleen, että suuttimissa olis paskaa. Ootko vaihtanut bensansuodattimen? Koita jotain suuttimien huuhteluaineita bensanjoukossa.
Jos se vika on sitten ecussa, niin en kyllä oikein osaa sanoa miten se näkyisi, muuta kuin katsomalla, että bensakartat on kunnossa. Mutta jos se kerran on toiminut ok:sti ja nyt sitten präkää niin ei sekään kovin todennäköiseltä kuullosta. Kato nyt myös piruuttas, että onko siellä johdot kunnolla ecussa kiinni ja muuallakin, vaikka toi vika ei siltä suoralta kädeltä vaikuta niin kaikki on autoissa aina mahdollista.
Älä nyt polje sitä autoa, jos se ei saa bensaa jostain syystä tai jotain muuta on rikki. Aja niinku taksia :)
-
Taksikuskithan on ihan hulluja nykyään.. ;)
Eivaa, juu kyllä mäki sitä meinasin et eikös tuo mahda täydellä kaasulla kiihdyttäessä ohittaa lambdan ja antaa sinne esiohjelmoidun kartan mukaan huomattavankin rikkaan seoksen vakiona. Mut juu, pakkohan tuon on olla vika, viasta aiheutuva seuraus tai ainakin osa viasta.
Kyllä se on aina kylmänä hyvin käyntiin lähtenyt. Ekat 2 sekuntia voi olla että se käy sellasta 1000-1500rpm mut sit se nostaa tonne 2000-2500rpm heti sen alun jälkeen. Kun käy joku pari minuutia ni sit käy sellasta 1000rpm.
Bensansuodatin on vaihdettu bout vuos sitte.
Ecun liittimiä on vaihdeltu ja väännelty lukuisia kertoja, ja sama homma konehuoneessa. Myös olen samalla öljynnyt niitä. Mutta tuli just mieleen että Ecun sisältä en ole epromin kantaa kyllä tarkistanut että olisko joku kolvaus pettäny. Kaipa senkin vois tossa kattoa yleismittarilla et onko kaikilla pinneillä yhteys sihen piirilevyyn. Voi olla kyllä vähän hankala mittailla, ja muutenkin kuulostaa nyt vähän vahingolta.. ::)
Mietin itekkin noita suuttimia, mut jos vika nyt niissä olisi ni eikö sen sit pitäis näkyä jo jotenkin pienemmilläkin kierroksilla. Siis meinasin jos tukossa ovat. Vaikka ei sillä, on mulla koko toinen suutin setti hyllyllä. Senku ruuvaa kiinni ja kokeilee, sitä ei ole vielä koitettukkaan. Mut tosiaan, jos niissä likaa olis ni luulis että se sitte kun toi hyppiminen alkaa niin se ei ihan yhtäkkiä löis seosta suoraan rikkaalta nollille. Eikö sen pitäis sit pikkuhiljaa lipua laihalle. Nyt se menee sellasessa puolessa sekunnissa ihan rikkaalta täysin laihalle ja nykäsee aina samalla.. Bensanpaineet eivät muuten muutu mihinkään silti vaikka tuo tapahtuu.
Enemmänkin tuntuu musta siltä että joku yksinkertaisesti käskee suuttimien olla aukeamatta kun jotkut tietyt kriteerit täyttyy. Ja se joku ei taida voida olla muuta kuin Ecu.. Siis jos kaikki nyt johtuu siitä että suuttimet eivät aukee.
Mutta, mikä voi saada Ecun käskemään tollasta?? Siis taas jos vika nyt siinäkään lienee.
Ainii.. Ja kun ottaa ilmamassamittarin liittimen irti ni autohan ei oikeen tykkää tehdä enää mitään, mutta jos sen saa kiertämään ilman sitä liitintä ni tuntuis kyllä sille että se ei enää röpötä ollenkaan tuossa yläkierroksilla. Ensin se miettii ja booailee joku 5 sekuntia ja sitte kun se alkaa kiertämään ni se kyllä mun mielestä repäsee ne kierrokset paljon paremmin lähelle rajotinta kun liitin kiinni. Liitin kiinni sitä ei meinaa saada sinne asti millään, ilman liitintä se ei enää 4500rpm jälkeen mieti yhtään vaan huitasee heti kierrokset sinne lähelle 8000rpm.
Koitan saada tänään otettua ja laitettua tänne sen paremman videon ni näkee sit siitä vähän paremmin.
-
Suuttimet/pumppu/bensalinjasto?
-
Bensalinjasto on vakio, (jos vika olisi tässä ni eikö pitäisi näkyä bensanpaineiden alenemisena?)
Suuttimet on vakiot, (jos vika olisi tässä ni eikö seoksen pitäisi mennä laihalle pikkuhiljaa kierrosten mukaan?)
Bensapumppu on Walbron 255.
Bensakiskon päässä on bensapaineen säädin jossa on paine mittari joka ei hypi mihinkään kun auton kierrättää tuonne "nykimis alueelle".
Tollasen analyysin mä ainakin ite tein, saattaa tietysti olla että olen ihan väärässäkin. Ei olis mitenkä eka kerta.. 8-)
-
aivan. Mikäs estää viemästä autosähköasentajalle? Vai onko ollu jo?
-
aivan. Mikäs estää viemästä autosähköasentajalle? Vai onko ollu jo?
Uitto on aina viemässä kaikkea autosähköasentajalle ;D
Bensakiskon päässä on bensapaineen säädin jossa on paine mittari joka ei hypi mihinkään kun auton kierrättää tuonne "nykimis alueelle".
Ok, no sitten voidaan hylätä paineet mahdollisena syynä.
Suuttimet on vakiot, (jos vika olisi tässä ni eikö seoksen pitäisi mennä laihalle pikkuhiljaa kierrosten mukaan?)
Ootko laskenut nyt ihan alkuun, että noilla paineilla ja noilla suuttimilla tuotto riittää? Siis kyllä mä näkisin homman niin, että kun kierrokset saavuttaa jonkun tason (esim. 5000rpm) ja silloin suuttimet huutaa about 100 prosentin aukioloajoilla, niin ei siitä enää vaan sitten saada kierroksia ylemmäs, koska ei saada bensaa enempää (ja pian hajoavat suuttimet, koska ne eivät kestä noin korkeita aukioloja).
Sitä en ymmärrä miksi vika olisi ilmaantunut yhtäkkiän. Ehkä ne suuttimet on tosiaan olleet tosi suurilla aukioloajoilla käytössä silloin kun auto toimi ja sitten ne suuttimet on alkaneet hajota. Jos jatkuvasti ajetaan 90% aukioloilla, niin ei mene kauaa kun suuttimet ökähtää ja sähän et koskaan ole vaihdetta vaihtanut alle 6500 kierroksen? :D
-
En o mitään laskeskellut että pitäisikö suuttimien riittää vai ei. Mut tosiaan vika tuli ihan täysin puun takaa. Sillon kun toi vika tuli ekan kerran ni vein auton tallille ku luulin että siitä hajos jotain isompaa ja sillä ei voi ajaa. Että se tuli ihan tuosta vain toi "vika", vai joko pitäs alkaa kutsumaan "ominaisuudeksi" :)
Ja jos suuttimet ois alkaneet hajota, ni miten se sit selittäis sen että se voi kiertää ilman ilmamassamittarin liitintä rajottimelle?
Juu, enhän mä saa sitä ikinä kunnolla rikki jos mä nyt vaihteita alan ennen punarajaa vaihtelemaan.. ;D Ei vaan, kyl mä nyt vaihtelen aina viimeistään sillon ku eka nykäys tulee. Ja muistaakseni mä kyllä joku päivä tossa alkukuusta ajoin hetken nätistikkin..? :D
-
helpompaa se on viedä sinne asentajalle ja antaa ammattilaisen tutkia missä vika lie, kokemuksella: oon ruikuttanu netissä kyllä ja ihmetelly missä vika, vein autosähöasentajalle (hilden marttilassa) ja sai vastauksen alta viiden minuutin sekä uuden osan tilaukseen ja auton kotiin seuraavana päivänä.
Voin kyllä suositella viemään hildenille tuon auton, kun ymmärtääkseni omistaja asuu suht lähellä kuitenkin, vie turkuun se niin asentaja varmasti tuntee hildenin ;)
Enkä nyt vähättele tokikaan, mutta video ei kerro kaikkea, kun perstuntuma voi olla ihan eri, sillä vedoten suosittelisin viemään asentajalle, kun tätäkin kyseistä aihetta on täällä selvitelty jo pitkät ajat.
Eikä ole kallista palvelua kyllä...
-
aivan. Mikäs estää viemästä autosähköasentajalle? Vai onko ollu jo?
Juu, tarkoitus olis käydä jos mitään järkevää ei vieläkään löydy. Täytyy olla varma että käyttää kaikki "kotikonstit" ennen kun alkaa kalliille pajalle roudaamaan.
-
helpompaa se on viedä sinne asentajalle ja antaa ammattilaisen tutkia missä vika lie, kokemuksella: oon ruikuttanu netissä kyllä ja ihmetelly missä vika, vein autosähöasentajalle (hilden marttilassa) ja sai vastauksen alta viiden minuutin sekä uuden osan tilaukseen ja auton kotiin seuraavana päivänä.
Voin kyllä suositella viemään hildenille tuon auton, kun ymmärtääkseni omistaja asuu suht lähellä kuitenkin, vie turkuun se niin asentaja varmasti tuntee hildenin ;)
Enkä nyt vähättele tokikaan, mutta video ei kerro kaikkea, kun perstuntuma voi olla ihan eri, sillä vedoten suosittelisin viemään asentajalle, kun tätäkin kyseistä aihetta on täällä selvitelty jo pitkät ajat.
Eikä ole kallista palvelua kyllä...
Olet kyllä ihan asian ytimessä.. Mut pystyykö tollanen sähköasentaja toteamaan ecu vian? Vai tarviiko siinä olla taas kaikki hipsuhisin omat loggerit ja liittimet ja laitteet ja vekottimet?
Ja kuhan tässä nyt sohlailen auton kanssa kun kerran tuntuu mielenkiintoa riittävän. Onhan tämä kaikki kuitenkin oppia kotiin päin. Jos nyt ihan hirveesti kiukuttais ni olisin jo vienyt sen "oikeelle asentajalle". On meinaa tosi hyvä harraste auto, pirusti paljon aina harrastettavaa.. ;D
-
n ensinnäkin hildenin hinnat ei oo kalliita ollu ainakaan itelle. Toiseks kunnon valtuutetulla asentajalla on tieto, taito sekä laitteet autojen tutkimiseen miten nyt voisi olettaakkin :) ja on ohjelmat, joista löytyy sähkökaaviot, eri komponenttien sijainnit yms, esim oman eclipsen jarruboksin sijainti löyty noista ohjelmistoista hetkessä ja evon mut II pistokkeen sijainti vai mikä hän olikaan nimeltänsä.
Enkä todellakaan halua vittuiluna tai provosointina kirotella, mutta ymmärsin asian näin, että tuo auton käyntihäiriöitä on täällä selvitelty jo pitkän aikaa :)
Koita kysellä myös mcf puolelta, siellä on paljon myös sakkia kun tuntee mitsujen sähköhommista paljon, tässähä on 4g63 tbo?
-
Juu, selvittelin asiaa, hilden on kuulemma aika halpa.
Se käyntihäiriö jota on selvitelty aiemmin ni johtui sitte loppujen lopuksi fuel cutista. Heti kun sain sen pois päiviltä, niin kaksi päivää auto toimi ja ilmaantui tämä nykyinen.
Joten joo, on selvitelty kauan, mutta kyseessä on ollut kaksi eri vikaa.
Ja jep, kone on tuo 4g63 turbo.
Tsekkaan ite vielä suuttimet, ja tarkistan sen epromin kannan. Sen jälkeen meinasin soitella hildenille.
-
Noniin.. Siinä ois parempi video. Kannattaa klikata siitä ruudun alta sitä HQ logoa ni se soittaa sen full HD:nä. Siitä saa jo hyvin selvää.
http://www.youtube.com/watch?v=0E42Pd3wcpc
Huomaa myös hyvin ton että se lopettaa ton röpöttämisen kun pääsee yli 6500rpm tyhjäkäynnillä. Ja siinä näkee nyt myös ton mitä toi seos suhde mittari ajossa puuhailee.
Mittailin tossa keskikulutusta Talonista ja Edellispäivän mittauksesta sain 22.7litraa/100km ja tänään oli 27.0litraa/100km. Onhan siinä ollu tota paikallaan polkemista kun olin siellä korjaamollakin tänään, mutta eipä toi nyt ihan normaalilta kuulosta. Aika kalliita kilometrejä rupee oleen.. :D
Korjaamolta sen verran että lambda anturi toimii, ja pakokaasuissa ei näy mitään normaalista poikkeavaa. Myös sytytys on kohdallaan. Myöskään minkäänlaista bensavuotoa ei mistään kohtaa autoa löytynyt. Tosin pohja oli märkä, mutta luulis nyt vähän bensan haisevan jos sitä tota määriä sieltä tulee.
Ainut missä haisee vahvasti bensa on pakokaasut kun sitä polkee.
-
Soitin sille Hildenille ja selitin vian puhelimessa. Juteltiin noin tunti ja hän puhelimessa kyseli eri asioita multa mitä on testattu ja mitä on tehty. Olenko kokeillut sitä ja tätä ja hän sanoi että ihan turha tulla käymään, koska hänkään ei pysty sitä asiaa tuon pidemmälle millään mittaamaan. Sanoi vaan että toden näköisesti vika on ecussa ja hän ei kuulemma pysty mitenkään asiaa toteamaan, onko vika ecun sisällä.
Toi on just se juttu minkä takia kysyinkin että tarvitaanko siihen testaamiseen jotain hipsuhisin omia ohjelmia ja juttuja, ja näin vähän epäilinkin..
Sihen tulokseen tultiin puhelimessa että jostakin syystä noilla kierroksilla ei suuttimet aukea ollenkaan tai sitte ecu jostain johtuen leikkaa niiden aukioloajan minimaaliseksi.
Ainut on kuulemma datalogger jolla näkis sitte ilmeisesti että mitä siellä noilla kierros alueilla oikeen tapahtuu. Ja silläkin vasta pystyy toteamaan vian.
Joten se siitäkin sitte.. :(
-
Sellanen tarkentava kysymys, että kun työnnät kaasua, niin putoaako ne kierrokset sieltä 5 tonnista (tai mihin ikinä se nyt menikään ihan normisti) niin suoraan tosi alhasille kierroksille vai jäävätkö ne vain siihen 5 tonniin? Tota kun ei videosta näe, että missä asennossa sun jalka on.
Siinä kun on se ero tosiaan, jos kierrokset jäävät vain 5 tonniin eivätkä suostu nousemaan niin vika on siinä, että se ei saa mannaa enempää. Jos taas kierrokset putoavat jonkun kierrosrajan ylitettyään, niin sitten tosiaan suuttimien tuotto katkeaa ja vika näyttää ecun ongelmalta.
Kait sun ecun korjaajalla on takuu? Uittokin lupas mun korille jo 15 vuoden takuun. :P
-
Kaikki kohdat videosta on kuvattu lappu lattiassa. Kun kiihdytän ni kierrokset ei missään vaiheessa lähde tippumaan vaan on pakko ite irroittaa kaasusta siinä vaiheessa kun auto alkaa pomppia ja nykiä pirusti, jottei ihan laihalla sitä väkisin huudattais. Kun irrotan kaasusta, kierrokset laskevat normaalisti minne pitääkin.
Se kyllä ajossakin kiertää ihan samalla tavalla kun tyhjäkäynnillä videossa, mutta nykiminen on todella paljon voimakkaampaa ja ei itsellä pokka riitä millään vetää sitä väkisin rajoittimelle asti kun se kerran huutaa apua jo 5500rpm kohdalla, ja kierrosten nousu todella vaikeaa.
Kaipa sen ecu korjaajan takuu loppuu siihen kun avaan sen ecun uudelleen ite ja vaihdan sinne uuden eprom chipin.. (sinetti rikkoutuu) Ecun korjaaja on Finnwaresystems ja olen Eskun kanssa asiasta soitellut useaan kertaan. Se on aivan yhtä aseeton tämän ongelman edessä kun kaikki muutkin 2000 paikkaa josta olen koittanut kysellä mahdollisia mittaustapoja. Ketään ei osaa/ halua/ pysty mitenkään mittaamaan tuota. En ole yhtään firmaa tai henkilöä vielä löytänyt joka pystyisi vian toteamaan.
Meinasin seuraavaksi lähteä käymään siellä Rintajoupilla ja niillä on kuulemma joku "MUT3??" mittalaite jolla voi ehkä pystyä toteamaan jostakin jotain. Sellaista käskettiin kysellä, itellä ei mitään hajua mikä se on tai mitä se tekee. Vaan vaihtoehdot on sen verran vähissä että jos joku sanoo että kun ilmastoinnin täyttää heliumilla ni se auttaa, niin olen valmis kokeilemaan. :)
Sitten meinattiin vielä kokeilla sitä että kun oskiloskooppi piirtää viivaa siitä jännitteestä koko ajan, niin vedetään moottori ihan väkisin tonne ongelma kierroksille ja mitataan suuttimen jännitettä. "Pitäis" kuviossa näkyä jos suutin jää aukeamatta. Isot riskithän siinä on pakottaa moottori noille kierroksille siten että se käy koko ajan laihalla ja vielä nykii ja hyppii pirusti, vaan ompa vaihtoehdot tosi vähissä. Kai se pas%&ka leikkaa siinä sitte vielä kiinnikkin..
-
Kaikki kohdat videosta on kuvattu lappu lattiassa. Kun kiihdytän ni kierrokset ei missään vaiheessa lähde tippumaan vaan on pakko ite irroittaa kaasusta siinä vaiheessa kun auto alkaa pomppia ja nykiä pirusti, jottei ihan laihalla sitä väkisin huudattais. Kun irrotan kaasusta, kierrokset laskevat normaalisti minne pitääkin.
Kyllä minusta silloin vaikuttaa siltä, että puuron tulo ei lopu vaan se ei vain pysty antamaan enempää kuin mihin aukiolot mahdollistaa. Eli kyllä mä veikkaan taas, että suuttimet on liian pienet ja käyvät suurilla kierroksilla täysillä aukioloilla, joka taas saa ne hajoamaan. Siellä on sellanen systeemi, että jos ne on jatkuvasti auki, niin ne kuumenee ja siellä sisällä oleva jousimekanismi hajoaa.
Sun tarttis nyt jostain saada testiin samanlaiset suuttimet. Kokeilisit vain nopeasti että toimiiko kuten pitää, ja jos toimii, niin vika on siinä että ne suuttimet käy liian suurilla aukioloilla ja hajottaa itsensä sen takia. On tietty hankalaa löytää suuttimia kokeiluun, mutta voisit tietty ostaa vähän isommat ja kokeilla niillä. Sitten kyllä täytyy kaikki kartat säätää uusiksi niille isommille suuttimille. Tietty jos se vika ei olekaan siellä niin sithän v*tuttaa tuplasti.
Mut en mä kyllä oikein ymmärrä, miten ecu olisi voinut hajota niin, että se lakkaisi syöttämästä jonkin tietyn kierrosrajan jälkeen enemmän puuroa. Sehän tarkoittaisi, että kartat olis jotenkin menneet rikki, mutta se taas tarkoittaa että EEPROMista olisi osa sisällöstä korruptoitunut. Eikä sekään tunnu ihan mahdolliselta vaan kyllä ne ongelmat olis sitten koko kierrosalueella. Tää ei vain mene mun kaaliin... Ootko ajatellut kysyä tuolta mitsuklubin puolelta neuvoja?
-
Loggerillahan kandeis nyt tsiigailla miten käyttäytyy. Se piuha ei ole kovin vaikea itse tehdä ja softa voidaan sulle hoitaa. Tai sitten joku lähellä asuva voi lainata.
-
Kait sun ecun korjaajalla on takuu? Uittokin lupas mun korille jo 15 vuoden takuun. :P
Aijaa?? Takuu voimassa niin kauan ku perävalot näkyy..
Offtopiikkia...
-
voi ziisus
Otappa toi dumpvalve pois ja laita takaisin takaisin kierrätettävä. Taikka vähintään kiristä jousta kunnolla kiinni. Kokeilet että se dumpvalve ei ala vuotamaan isommilla ahdoilla. Jos vuotaa niin silloin se hukkaa mitattua ilmaa ja kone käy todella rikkaalla. Sitä paitsi se on riisausta Wink
+ Tyhjäkäynnillä kun rumppaat paikallaan kaasua niin ecu menee täysin sekaisin ja sitten se pilaa myös "kartat" jotka muuttuvat pitkän ajan aikavälillä.
Samalla katot ahtoputkiston vuodot.
-
Ainut missä haisee vahvasti bensa on pakokaasut kun sitä polkee.
Ainoastaan dumppi päästi painetta ulos männän välistä
AIna kun päästät ahdoilta kaasupolkimen niin silloin karkaa putkiston verran paineellista ilmaa,jolloin ecu luulee että koneeseen menee tuon verta ilmaa ja runttaa bensaa sinne tietyn verran. Kohta on catti ja lambda entinen kun saa raakaa soppaa. :-/
Se käyntihäiriö jota on selvitelty aiemmin ni johtui sitte loppujen lopuksi fuel cutista. Heti kun sain sen pois päiviltä, niin kaksi päivää auto toimi ja ilmaantui tämä nykyinen.
Eli joku röpöttäminen loppui sittenkin polttetulla lastulla ?
BTW koska oot asentanut ton bovin paikalleen ?
-
voi ziisus
Otappa toi dumpvalve pois ja laita takaisin takaisin kierrätettävä. Taikka vähintään kiristä jousta kunnolla kiinni. Kokeilet että se dumpvalve ei ala vuotamaan isommilla ahdoilla. Jos vuotaa niin silloin se hukkaa mitattua ilmaa ja kone käy todella rikkaalla. Sitä paitsi se on riisausta Wink
+ Tyhjäkäynnillä kun rumppaat paikallaan kaasua niin ecu menee täysin sekaisin ja sitten se pilaa myös "kartat" jotka muuttuvat pitkän ajan aikavälillä.
Samalla katot ahtoputkiston vuodot.
Kaikki tuo on jo koitettu.. Olen testannut siten että olen säätänyt dump valven jousta ihan kireästä ihan löysälle. Olen myös kokeillut siten että laitoin koko dump valven metallilevyllä umpeen. Kumpikaan vaihtoehto ei vaikuta tähän.
Ja tossa pari viestiä ylöspäin kävin just tallilla testaamassa ton ahtoputkiston vuodon siten että blokkasin ton turbolta lähtevän putken ja imusarjalle menevän putken umpeen ja ajoin sinne 1.5bar painetta ja paine pysyi sisällä.
Ja tyhjäkäynnillä ei ole tapana kaasua pumppailla, aloitin sen vasta sen jälkeen kun vika oli jo ilmaantunut.
-
Ainut missä haisee vahvasti bensa on pakokaasut kun sitä polkee.
Ainoastaan dumppi päästi painetta ulos männän välistä
AIna kun päästät ahdoilta kaasupolkimen niin silloin karkaa putkiston verran paineellista ilmaa,jolloin ecu luulee että koneeseen menee tuon verta ilmaa ja runttaa bensaa sinne tietyn verran. Kohta on catti ja lambda entinen kun saa raakaa soppaa. :-/
Se käyntihäiriö jota on selvitelty aiemmin ni johtui sitte loppujen lopuksi fuel cutista. Heti kun sain sen pois päiviltä, niin kaksi päivää auto toimi ja ilmaantui tämä nykyinen.
Eli joku röpöttäminen loppui sittenkin polttetulla lastulla ?
BTW koska oot asentanut ton bovin paikalleen ?
(sori että menee epäselväksi, en osaa poimia tuolta välistä noita lauseita ja vastata niihin yksitellen.)
Lambda mitattiin just korjaamolla ja se toimii kuin unelma, cattia ei ole. Tai on mutta se on tyhjä..
Jep, ensimmäinen röpöttämis ongelma meni ohi poltetulla lastulla about vuosi sitten. Enivei, auto toimi sillä kaksi päivää kuin unelma jonka jälkeen alkoi tämä. Ennen kun vika oli tuossa fuel cutissa ni auto hyppi suorastaan ilmaan sen tultua vastaan, nyt "vain" röpöttää.
Bovi on ollut paikallaan aina. Ei ole mun laittama.
-
Kaikki kohdat videosta on kuvattu lappu lattiassa. Kun kiihdytän ni kierrokset ei missään vaiheessa lähde tippumaan vaan on pakko ite irroittaa kaasusta siinä vaiheessa kun auto alkaa pomppia ja nykiä pirusti, jottei ihan laihalla sitä väkisin huudattais. Kun irrotan kaasusta, kierrokset laskevat normaalisti minne pitääkin.
Kyllä minusta silloin vaikuttaa siltä, että puuron tulo ei lopu vaan se ei vain pysty antamaan enempää kuin mihin aukiolot mahdollistaa. Eli kyllä mä veikkaan taas, että suuttimet on liian pienet ja käyvät suurilla kierroksilla täysillä aukioloilla, joka taas saa ne hajoamaan. Siellä on sellanen systeemi, että jos ne on jatkuvasti auki, niin ne kuumenee ja siellä sisällä oleva jousimekanismi hajoaa.
Sun tarttis nyt jostain saada testiin samanlaiset suuttimet. Kokeilisit vain nopeasti että toimiiko kuten pitää, ja jos toimii, niin vika on siinä että ne suuttimet käy liian suurilla aukioloilla ja hajottaa itsensä sen takia. On tietty hankalaa löytää suuttimia kokeiluun, mutta voisit tietty ostaa vähän isommat ja kokeilla niillä. Sitten kyllä täytyy kaikki kartat säätää uusiksi niille isommille suuttimille. Tietty jos se vika ei olekaan siellä niin sithän v*tuttaa tuplasti.
Mut en mä kyllä oikein ymmärrä, miten ecu olisi voinut hajota niin, että se lakkaisi syöttämästä jonkin tietyn kierrosrajan jälkeen enemmän puuroa. Sehän tarkoittaisi, että kartat olis jotenkin menneet rikki, mutta se taas tarkoittaa että EEPROMista olisi osa sisällöstä korruptoitunut. Eikä sekään tunnu ihan mahdolliselta vaan kyllä ne ongelmat olis sitten koko kierrosalueella. Tää ei vain mene mun kaaliin... Ootko ajatellut kysyä tuolta mitsuklubin puolelta neuvoja?
Suuttimet tuskin ainakaan liian pienet ovat, koska on kerran toiminut noilla suuttimilla. Mutta jos se jotain auttais ni voin vaihtaa toiset samallaiset sinne, sellasia saan testattua helpolla.
Mittailin eilen suuttimien vastusta ja kaikissa oli 3.2 ohmia. Meinasin vielä että sitten kun pääsen töissä tästä iltavuorosta eroon ni kävisin siellä samalla korjaamolla ja katottais sillä oskiloskoopilla että vaihtuuko suuttimien ohjausjännite isoilla kierroksilla.
Esku sanoi samaa että jos se nyt olisi ecu vika niin sen sitte melkein pitäisi olla siinä ohjelmassa sen vian, ja sihen ei ole kukaan koskenut. Siksi pyysikin käymään mitsubishillä ja testaamaan ecun antamia tietoja tuolla MUT3 mittalaitteella.
-
Loggerillahan kandeis nyt tsiigailla miten käyttäytyy. Se piuha ei ole kovin vaikea itse tehdä ja softa voidaan sulle hoitaa. Tai sitten joku lähellä asuva voi lainata.
Jep, kannatan. Ei vaan itellä mitään hajua mitä kaikkea tuota varten pitää olla ja ostaa. Ja jos tiedot pitäis lukea tietokoneelta, niin mulla ei ole kuin pöytäkone. Ja mihinkähän toi härveli pitäs asentaa autoon? Testipistokkeeseen? Ecun perään?
Lainaaminen olis tietysti helpompaa.
-
Loggerillahan kandeis nyt tsiigailla miten käyttäytyy. Se piuha ei ole kovin vaikea itse tehdä ja softa voidaan sulle hoitaa. Tai sitten joku lähellä asuva voi lainata.
Jep, kannatan. Ei vaan itellä mitään hajua mitä kaikkea tuota varten pitää olla ja ostaa. Ja jos tiedot pitäis lukea tietokoneelta, niin mulla ei ole kuin pöytäkone. Ja mihinkähän toi härveli pitäs asentaa autoon? Testipistokkeeseen? Ecun perään?
Lainaaminen olis tietysti helpompaa.
Piuha on tosiaan ihan simppeli, ja läppärillä tietty helpompaa niin ei tarvitse pöytäkonetta roudaa autoon :) Piuha kytketään läppärin com porttiin ja autossa diagnostiikka pistokkeeseen kolmeen pinniin.
Missäpäin asut? Josko jollakin lähellä ois läppäri ja piuha niin voisi tulla avittamaan.
Piuhan rakennus alla olevan kaavion mukaan:
(http://koti.welho.com/teepoyho/dsmcf/Logger_Cable_PC.jpg)
Siihen ei siis tarvitse muita komponentteja kuin 1xdiodi ja 1xvastus sekä sitten commiportin liitin.
-
edelleen se bovi ei sinne kuulu, sinne kuuluu kierrättävä malli. Bovi sekoittaa pitkäaikaiset fueltrimmit ja rikas seos voi sitten rikkoa tulpat, lambdan yms.
Itsellä oli esim motonetin lambda. Se meni rikki noin kuukaudessa rikkaan seoksen takia joka johtuu tuosta stutterbox koodista. Senkin toiminta riippui ihan päivästä ja kuun asennosta.
-
Joo ei vakio mafsin kanssa tule käyttää ilmaan dumppaavaa bovia. Se ei oikein toimi 8-)
Tuo varmaan ensimmäinen asia mikä kannattaa korjata.
-
edelleen se bovi ei sinne kuulu, sinne kuuluu kierrättävä malli. Bovi sekoittaa pitkäaikaiset fueltrimmit ja rikas seos voi sitten rikkoa tulpat, lambdan yms.
Itsellä oli esim motonetin lambda. Se meni rikki noin kuukaudessa rikkaan seoksen takia joka johtuu tuosta stutterbox koodista. Senkin toiminta riippui ihan päivästä ja kuun asennosta.
Joo, totta.
Jokatapauksessa, ikinä ei ole lambdassa tai tulpissa mitään vikaa ollut kun ne on tarkistettu ja auto on kuitenki ollu mulla jo kolme vuotta.. Myös tuo bov ei tosiaan ole mun jäljiltä, joten sekin on siellä kolme vuotta ollut.
Häijyintähän tässä onkin se että auto on juuri täsmälleen näillä samoilla asetuksilla toiminut kuin unelma sen kaksi päivää ja vika tuli ihan yhtäkkiä kuin tyhjästä, ei pikkuhiljaa.
Eihän se bovi sinne varmasti kuulu ja onhan se aivan typerää ylipäänsä päästää ne ahdetut ilmat pihalle sieltä ja joka vaihteen vaihdon yhteydessä kerätä taas uudet, kun vaihtaa vaihdetta. Paljon järkevämpäähän ne ahdetut paineet olisi turbon eteen ajaa ja ottaa siitä lisäpotkua vielä vaiteen vaihdon jälkeen, kun lyö uuden pykälän sisään. Mutta täysin loistavasti tuo siellä toimi silloin ne kaksi päivää. Ja tosiaan olen koittanut ajella testilenkin se bov blokattuna siten että ahtoilmat eivät yksinkertaisesti pääse ulos mistään. Ei vähäistäkään vaikutusta mihinkään. Ja voi se varmasti rikkoa jotain ulkoisia komponentteja, mutta koska on kerran kaksi moottoria niin olen noita ulkoisia komponentteja sinne muovikassillisen vaihtanut, ja mikään ei ole vaikuttanut auton luonteeseen mitenkään. Koska kaikki on kerran testattu ilman tulosta tuon bovin osalta, en ole siksi ostanut sinne mitään erillaista järjestelmää.
Vaihdoin edellispäivänä vielä varmuuden vuoksi kerran tulpatkin ja polttoaine suodattimen. Ei vaikuta mihinkään. Sähkökomponenteista lähes ainut jota ei ole vian ilmaantumisen jälkeen tutkittu on ecu, ja niitä suuttimia en vielä ole ehtinyt kokeilla. Ecun tiedon saanti / tiedon käsittely / tiedon lähetys eteenpäin on kaikki testaamatta. Mutta tosiaan, se tuli huollosta silloin kun kaikki toimi sen kaksi päivää.
Bov itsessään käyttäytyy välittömästi eritavalla kun sitä jousen jäykkyyttä säätää tai blokkaa ilman pääsyn sinne, mutta auton käytökseen röpötyksen suhteen se ei vaikuta yhtään mitään.
-
Loggerillahan kandeis nyt tsiigailla miten käyttäytyy. Se piuha ei ole kovin vaikea itse tehdä ja softa voidaan sulle hoitaa. Tai sitten joku lähellä asuva voi lainata.
Jep, kannatan. Ei vaan itellä mitään hajua mitä kaikkea tuota varten pitää olla ja ostaa. Ja jos tiedot pitäis lukea tietokoneelta, niin mulla ei ole kuin pöytäkone. Ja mihinkähän toi härveli pitäs asentaa autoon? Testipistokkeeseen? Ecun perään?
Lainaaminen olis tietysti helpompaa.
Piuha on tosiaan ihan simppeli, ja läppärillä tietty helpompaa niin ei tarvitse pöytäkonetta roudaa autoon :) Piuha kytketään läppärin com porttiin ja autossa diagnostiikka pistokkeeseen kolmeen pinniin.
Missäpäin asut? Josko jollakin lähellä ois läppäri ja piuha niin voisi tulla avittamaan.
Piuhan rakennus alla olevan kaavion mukaan:
(http://koti.welho.com/teepoyho/dsmcf/Logger_Cable_PC.jpg)
Siihen ei siis tarvitse muita komponentteja kuin 1xdiodi ja 1xvastus sekä sitten commiportin liitin.
Juu voi tulla ongelmia tän pöytäkoneen autoon sovittamisessa.. :D Ei vaan, mulla kyllä on yks vanha läppäri, mutta siinä ei kyllä ole edes toimivaa cd asemaa. Muistaakseni se olis ollu 400mhz. Ei sitä ohjelmaa varmaan tossa saa toimimaan?? Siis muuten se tosiaan toimii, mutta siinä on toi cd-asema rikki ja sihen tuo tiedonsiirto on sitämyöten myös aika vaikeaa.
Jos tietysti ajais sen tiedoston tähän koneelle ja siirtäis sen tästä sihen kannettavaan, vai pystyykö kannettavaa kytkemään toiseen tietokoneeseen ikäänkuin "ulkoiseksi kovalevyksi" että sais sen tiedoston siirrettyä?
Kaveri osais varmaan myös tehdä ton piuhan mulle, se noitten sähköjuttujen kanssa pelaa.
Asun Raisiossa.
-
Jos tietysti ajais sen tiedoston tähän koneelle ja siirtäis sen tästä sihen kannettavaan, vai pystyykö kannettavaa kytkemään toiseen tietokoneeseen ikäänkuin "ulkoiseksi kovalevyksi" että sais sen tiedoston siirrettyä?
Kaveri osais varmaan myös tehdä ton piuhan mulle, se noitten sähköjuttujen kanssa pelaa.
Asun Raisiossa.
Onko sulla siinä kannettavassa jotai verkkoyhteyttä? Et jos lähettäisit sen itselles sähköpostilla tai imuttaisit verkosta?
Eikö Turun seudulla nyt ole kukaan jolla olis valmiiks piuhat ja vehkeet? Uitto? Mulla kyllä on kannettavat ja piuhakin, mutta piuha on 2g:lle. Asun myös Raisiossa (mut oon viel työmatkalla kuun vaihteeseen).
Tuli muuten sellanen mieleen, että ootko kokeillut kuumeneeko ne suuttimet? Muistaisin jostain, että jos suuttimet on jatkuvasti auki niin ne kuumenee hitosti.
Mä yhä laittaisin rahani kiinni siihen, että ne suuttimet on menneet rikki eivätkä tarjoile puuroa enää riittävästi. Ne toimi aluksi pari päivää sen takia, että ne toimi 100 teholla (aukioloilla) kun ajelit isolla kaasulla, mutta hajosivat sitten ja siitä alkoi ongelmat.
-
mulla on palmista huuo vetämässä ja sitte jos ja kun sen saan huudetuks itelle, niin sitte lähetän palmin ja tulkin kaverille kuka laittaa ne tomimaan yhessä, niin sen jälkeen saa logattua ajon aikana dataa.
Menee vaan viel hetki ennenku toi edes on ajankohtasta..
-
Jos tietysti ajais sen tiedoston tähän koneelle ja siirtäis sen tästä sihen kannettavaan, vai pystyykö kannettavaa kytkemään toiseen tietokoneeseen ikäänkuin "ulkoiseksi kovalevyksi" että sais sen tiedoston siirrettyä?
Kaveri osais varmaan myös tehdä ton piuhan mulle, se noitten sähköjuttujen kanssa pelaa.
Asun Raisiossa.
Onko sulla siinä kannettavassa jotai verkkoyhteyttä? Et jos lähettäisit sen itselles sähköpostilla tai imuttaisit verkosta?
Eikö Turun seudulla nyt ole kukaan jolla olis valmiiks piuhat ja vehkeet? Uitto? Mulla kyllä on kannettavat ja piuhakin, mutta piuha on 2g:lle. Asun myös Raisiossa (mut oon viel työmatkalla kuun vaihteeseen).
Tuli muuten sellanen mieleen, että ootko kokeillut kuumeneeko ne suuttimet? Muistaisin jostain, että jos suuttimet on jatkuvasti auki niin ne kuumenee hitosti.
Mä yhä laittaisin rahani kiinni siihen, että ne suuttimet on menneet rikki eivätkä tarjoile puuroa enää riittävästi. Ne toimi aluksi pari päivää sen takia, että ne toimi 100 teholla (aukioloilla) kun ajelit isolla kaasulla, mutta hajosivat sitten ja siitä alkoi ongelmat.
Ei taida kyllä verkkoyhteydetkään pelata siinä koneessa. En ole kyllä varma, ei ole mulla ikinä ollut käytössä.
Ei taida Turun seudulla olla ketään.
En o kyllä ikinä kokeillu et kuumeneeko ne suuttimet.. Koitan muistaa kokeilla ku ajelen seuraavan kerran. Katotaan jos vaikka saisin vaihdettua ne toisiin tossa viikonloppuna.
-
-Suuttimet eivät mielestäni olleet mitenkään ihmeellisen kuumat kun niitä tossa ajon jälkeen pitelin.
-Suuttimet ja suutinpukki vaihdettu 21.03 Lauantaina.. Ei mitään pienintäkään vaikutusta mihinkään..
Koitin samalla kun noita vaihtelin ni kikkailla myös bensan paineilla taas, kun en enää muistanut miten ne vikaan vaikuttivat. Kun vääntää bensanpaineet alle 1.8 Bar ja polkee autoa paikallaan niin tuota röpötystä ei enää tulekkaan. Ajossa jokatapauksessa auto käyttäytyy aivan kuten ennenkin lukuunottamatta sitä että seos-suhde mittari menee vedossa pikkuhiljaa laihalle ja tyhjäkäynnillä näyttää koko ajan laihaa, kumpaakaan ei normaalisti tapahdu. Kuitenkin röpötyksen alkaessa seos-suhde mittari heittää itsensä ihan täysin laihalle kuten ylensäkin.
Koitin myös että onko mitään vaikutusta jos lyö sinne aivan totaallisen hävyttömät bensanpaineet. Iskin sinne lähes 8 Bar bensanpaineita ja lukitsin ton bensanpaineiden alipaine säätöpuolen. Toimii ajossa vähän paremmin, mutta kun röpötys alkaa niin se alkaa. Ehkä se ei ala ihan niin alhaisilla kierroksilla kun ennen, mutta kun se alkaa niin se alkaa.
Kuitenkaan en testannut sillä muutakuin noin 300 metrin lenkin, sieltä varmaan saa osia noilla paineilla jo aika helposti rikki.. Bensaakin varmaan kuluu aika kivasti, eikä se bensapumppukaan kuulostanut ideasta nauttivan. ::)
Aattelin vaan päivittää taas infoa kun on jälleen uusia osia vaihdettu, tai jotain uutta kokeiltu. Josko jossain vaiheessa palaset loksahtais kohdalleen. :-/
-
Joo, no jos ei kerran suuttimien vaihto auttanut edes hetkeksikään, niin ei se sitten siitä ole kiinni. Olin väärässä. >:(
Kun sulla ei ole siinä laajakaistalambdaa, niin ei kannata kauheasti tuijottaa sitä seos-suhdemittaria. Se kun ei juuri näytä kuin laihaa tai rikasta. Jos olisi laajakaista, niin sitten olisi mielenkiintoisempaa nähdä missä se menee ja samalla näkisi meneekö se oikeasti tosi laihalle (yli 16:sta) vai ei.
Mutta jos nyt spekuloidaan, että se katkaisisi bensan, niin mikäs muu sen voisi aiheuttaa? Suuttimet eivät olleet rikki ja bensaakin tulee paineella eikä bensasuodatinkaan ole tukossa (eihän?). Kyllä se silloin viittaisi, että ecu katkaisee ruiskun jostain syystä. Kato, että siellä ecussa on muuten kaikki johdot hyvin kiinni. Mutta jos se ecu saa jostain syystä väärää infoa jostain, niin se voisi myös laukaista bensansyöttöongelmat. Se tarkoittaisi, että se luulee, ettei tule riittävästi ilmaa, jolloin ilmamäärämittarissa voisi olla vikaa... Mutta miksiköhän se nyt noin menisi kyykkyyn... Kato senkin johdot.
Mutta jos vika nyt ei olisikaan bensansyötön katkeamisessa, niin voiskohan se olla, että sytytyskartat olis pielessä? Aika pielessä saisi olla ja veikkaisin, että saattaisi olla paljon pahempia oireita. Ethän ole ruuvaillut sitä CAS:ia? (CAS crank angle sensor) Kyllä se sytkä olis tietty silloin pielessä ihan koko kierrosalueen...
Mistä muuten mittaat sen bensanpaineen? Tuli vain mieleen, että otatko sen suuttimien ja suodattimen välistä? Koska jos suodatin on tukossa, niin se paine laskee nimenomaan tästä välistä. Jos mittaat sen aikasemmin, niin paineethan pysyy kyllä suodattimelle asti.
Hankala juttu on kyllä. Jännä juttu.
-
Mutta jos vika nyt ei olisikaan bensansyötön katkeamisessa, niin voiskohan se olla, että sytytyskartat olis pielessä? Aika pielessä saisi olla ja veikkaisin, että saattaisi olla paljon pahempia oireita. Ethän ole ruuvaillut sitä CAS:ia? (CAS crank angle sensor) Kyllä se sytkä olis tietty silloin pielessä ihan koko kierrosalueen...
Hankala juttu on kyllä. Jännä juttu.
Jännää on taas.
Ihan viilauksena niin eikö 1g ole nokkatunnistimella tuo sytkän säätö?
-
UITTO:
-Mielestäni 1G:ssä on nokkatunnistimella toi sytkän säätö.. Ainakin säätyy suoraan sitä kääntelemällä. Just kokeiltiin siellä korjaamolla sitäkin, ja käänneltiin ihan mihin vain ja aina röpöttää. (kaikki muu siis muuttuu kääntelemällä ihan radikaalisti, mutta röpötys pysyy.)
Tuiisa:
-Ei auttanut suuttimien vaihto hetkeksikään, mitään muutosta ei tapahtunut.
-Bensansuodatin on vaihdettu varmuuden vuoksi uuteen noin viikko sitten.
-Bensanpaine mitataan suutinpukin päästä suodattimen ja suuttimien jälkeen. Kunhan pultista vääntää niin sinne asti Walbro jaksaa työntää ainakin 8Bar. tyhjäkäynnillä. Joten ei vissiin paljon tukkeumia ole. Tietysti vedossa en luonnollisesti näe bensanpainemittaria. Paitsi jos otan konepellin pois ja käännän mittarin toisin päin.. (hehheh) :)
-Ilmamassamittarin ja ecun johdot tarkistettu useaan otteeseen, ja Finnwaresystems puhui että ne ovat johtoja jotka ketketessaan / irrotessaan sytyttävät engine check valon. Vaikkeivat sitten sytyttäisivätkään, useaan kertaan räplätty läpi.
-Sytytyksessä tuskin on vikaa, koska seos-suhde mittari kerran välittömasti huomaa eron jos esimerkiksi lisään bensan painetta ja ongelman (röpötyksen) alettua joka kerta mittari välkyttelee laihaa. Jos vika sytytyksessä niin eikö päin vastoin mittarin pitäisi ilmoittaa heti rikasta seosta koska bensaa pääsee putkeen palamatta. Nyt kerran ihan tosissaan nykii mittari laihalle. Myös tulpat, tulpanjohdot, kipinänvahvistin ja puola vaihdettu ilman mitään muutosta. Tulppien kärkiväliä kokeiltu muuttaa, ei vaikutusta. Jaksaa lyödä jonkun 3-4cm. pitkän kipinän tulpanjohdosta kanteen kun nyppää tyhjäkäynnillä irti. Tulpanjohdoista ei kipinät hypi läpi. Ois jännä ihan mielenkiinnosta päästä kokeilemaan että mitä isommat suuttimet mahtaa vaikuttaa asiaan. Eipä vaan paljon kiinnosta ostella moisia, kun mikään muukaan ostettu osa ei ole mitään vaikuttanut mihinkään. Veikkaan itse yhä vieläkin Ecun vikaa. Olis vaan joku ku osais oikeesti todeta sen todeksi.
-Ilmamassamittarin toimintaan en enää ota kantaa. Ostin jo kerran uuden ja se tekee sillä täsmälleen samaa.
-
hmm..... otappas seuraavaksi männän puristukset selville... voi olla kansi halki tai kannen tiiviste palanut.... ainakin itsellä auto "röpötti" pitkään ja lopuksi vika löytyikin: oli kansi halki 1 pytyn kohdalta, pakosarja oli halki useasta kohtaa ja turbokin oli halki parista eri kohdasta.... "uudistettu" kansi maksoi japan motorsista noin 600 e, tiivisteet oli 120 e, turbo + pakosarja maksoi vain 850 e (kiitokset zalamalle) ja töistä pojat veloitti 500e... kallis remppa oli tuo päästöarvojen korjaus :(
ainakin mitä osia olet jo tarkastanut, sanoisin vian olevan jossain muualla kuin bensansyötössä tai sytytyksessä
-
kansi maksoi japan motorsista noin 600 e, tiivisteet oli 120 e, turbo + pakosarja maksoi vain 850 e (kiitokset zalamalle) ja töistä pojat veloitti 500e... kallis remppa oli tuo päästöarvojen korjaus :(
OT: Huhhuh, melko suolasta :o. Eikö olis tullut melkein halvemmaksi ottaa uusi kone kokonaan?
-
hmm..... otappas seuraavaksi männän puristukset selville... voi olla kansi halki tai kannen tiiviste palanut.... ainakin itsellä auto "röpötti" pitkään ja lopuksi vika löytyikin: oli kansi halki 1 pytyn kohdalta, pakosarja oli halki useasta kohtaa ja turbokin oli halki parista eri kohdasta.... "uudistettu" kansi maksoi japan motorsista noin 600 e, tiivisteet oli 120 e, turbo + pakosarja maksoi vain 850 e (kiitokset zalamalle) ja töistä pojat veloitti 500e... kallis remppa oli tuo päästöarvojen korjaus :(
ainakin mitä osia olet jo tarkastanut, sanoisin vian olevan jossain muualla kuin bensansyötössä tai sytytyksessä
Joo, toi vois kyl olla kans. Ootko kokeillut kaasutella pelti auki siten, että joku kuuntelee ääniä koneesta? Meinaan vaan, että jos on tosiaan vehkeet halki, niin sieltä saattais kuulua mielenkiintoisia ääniä kun paineet tulee pihalle. Alkaa kyllä olla niin kallis remppa... Mut suosittelen kans paineiden ja puristusten mittausta. Pitäis onnistua kotikonsteinkin jos vaan jaksaa viritellä, mut eipä se juuri maksa missään huoltsikallakaan.
-
Ylempänä tossa topicissa lukee että kaikki puristuspaineet ja ohivuodot mitattu jo. --> Ei mitään vikaa missään.
Myös ahtopuolen vuodot mitattu. --> Ei vuotoja
Pakosarja ja turbo lähes uusia.
Kyllä tässä nyt varmaan on sellanen juttu että ennen dataloggausta tästä ei tämän pitemmälle pötkitä. Näyttäis nyt aika vahvasti siltä. Väitän vieläkin että Ecussa tai sen lähettämissä / saamissa singnaaleissa on joku järkyttävän pieni typerä vika. :(
-
Homma hiukan aikaa "on hold".. Auto meni seisontaan 30.03 kiireisemmän projektin alta pois. Tulee heti työn alle taas kun saan tämän kyseisen projektin myytyä.
Josta pöllähtikin mieleeni, ei kukaan sattuis tarviimaan Volvo S40 1.9td:tä? Kulkee aika paljon pienemmillä rahoilla 100km kuin Eclipse.. ;) (Liittyy taas jotenkin aiheeseen?!?) :)
-
Kävin tänään taas tallilla testaan et Talon lähtee vielä käymään ja sain sitte samalla päähäni testata sitä tolla alkuperäsellä eculla ja vakio ahtopaineilla..
Tota, aika yllätyksellisesti vika ei hävinnytkään kun vaihdoin paikalle toisen ecun ja laskin paineet vakioon!?!
Yks vaihtoehto on että olen jonkun jo testatuista osista vaihtanut huonolla tuurillani toiseen joka oli jo valmiiksi rikki. Huomenna aloitellaan pikkuhiljaa kaikki taas alusta. Alotetaan mittaamalla bensanpaineet siten että emme luota omaan bensanpaine mittariin vaan ruuvataan sinne irrallinen mittari myös ja katotaan täsmääkö se bensanpaine säätimessä olevan mittarin kanssa. Voihan se olla et bensanpaine säätimessä oleva painemittari on jotenkin "huono" eikä tajua mitään todellista painetta. Jos nyt vaikka siitä sit aloittelis.. Hohhoijaa.
Meinattiin alottaa sillä että testataan pari tollasta helppoa testiä ite ja jos ei tule tulosta ni vien auton varmaan heti kun se tulee ajoon ni sinne autosähkö Hildenille. Ehkä se näkee ainakin jotain komponentteja jos on rikki.
Soitin Rintajoupillekkin, Ajan varaus on 45e+80e/1h. Meinasin saman tien varata koko hallin viikoksi itelleni.. :) Jos nyt ensin koittaa autosähkö Hildenit ynnä muut läpi. Jos tulosta ei tule niistä ni sit Rintajoupille.
-
Tänään aloitettu alusta taas. Bensanpaineet tarkistettu testerillä, ei mitään ihmeellistä tapahdu missään kohtaa. Toimii kuten pitää ja paineet eivät laske kun röpötys alkaa. Heittelehtivät kyllä hieman röpötyksen tahtiin, mutta tämä lienee johtuvan imusarjassa tapahtuvasta painevaihtelusta kun auto röpöttää.
-
Elikkäs, nyt on sitten kokeiltu osista
-toiset suuttimet - ei vaikutusta
-toinen ecu - ei vaikutusta
Muita mitattuja ja tarkastettuja
-puristukset kohdallaan, eikä vuotoja
-bensapaineet pysyy
Tulee opettavainen tarina kun asia joskus selviää.
-
Tulee opettavainen tarina kun asia joskus selviää.
Tai tulee "olen idiootti" tarina.. 8-)
Tuosta jossain käänteessä kun se ajoon takaisin tulee ni pitää käydä pari kehuttua "autogurua" läpi ja jos vikaa ei vieläkään löydy ni suunnistaa Rintajuopolle. Taitaa omat helpot autotallitestit olla jo kaikki mahdolliset tehty..
-
no niin.... luin kaikki läpi ja ainoa asia mikä tuli mieleeni oli alipaineletkut.... vaihda ne heti uusiin.... ei maksa paljoa :) halpa kokeilu.. jos vaikka auttais... kaikki muu taitaakin olla jo kokeiltu... eihän nyt tuollainen vika voi jäädä mysteeriksi... täytyy kyl sanoa että on todella outo ongelma tuo
korjausraamattu sanoo että : (vaihtoehtoja joista ei ole keskusteltu)
1. vacuum leakage
2. leaking egr valve
3 air filter clogged
4. camshaft lobes worn
5. impurities on fuel system
6. faulty emission system components
7. incorrect timing
8. obstructed exhaust system
9. damaged or worn lash adjuster and/or valves sticking
ja nämä viat on kerätty eri oireista joita sun autossasi ilmenee eivätkä ole missään järjestyksessä, toivottavasti auttaa...
-
Tää oli loistava lista! Kommentoin näitä hieman yksitellen.
1. vacuum leakage
Eikös tämä oltu tarkistettu?
2. leaking egr valve
Ja tämä? Siis ei suoranaisesti mutta välillisesti.
3 air filter clogged
Eiks ahdot noussu ihan normaalisti, joten tämäkin on ok?
4. camshaft lobes worn
Tästä luulisin, että ongelmat näkyisivät ennen kaikkea muilla tavoin.
5. impurities on fuel system
Tämäkin on katsottu.
6. faulty emission system components
Tää on hieman turhan yleisluontoinen...
7. incorrect timing
Tätä epäiltiin, mutta ecussa ei vikaa eikä ongelmia muilla käyntialueilla, jolloin asentotunnistimessa olisi vikaa.
8. obstructed exhaust system
Tätä ei ole minusta mitenkään huomioitu, mutta itseasiassa tämähän kävisi järkeenkin. Siellä on joku tukos, joka rajoittaa hengitystä suurilla kierroksilla kun vanhat kaasut eivät pääse ulos.
9. damaged or worn lash adjuster and/or valves sticking
Veikkaisin, että näkyisi muillakin käyntinopeuksilla. Ainakin päästöt näyttäisivät mitä sattuu ja happianturi antaisi tästä selviä viitteitä.
-
1. Alipaine letkut voisi kyllä uusia jokatapauksessa. Onhan niitä kierrelty ja keteltu, mutta mitään kunnon mittauksia ei ole tehty.
2. Eikö EGR valve ole pakokaasujen takaisin kierrätys? Jos on niin on tukittu imusarjasta.
3. Jep ahdot nousee normaalisti. Ja ilmanputsari on uusi (n.200km ajettu) alkuperäisen tilalle menevä vapaavirtaus suodin.
4. No nokkia ei kyllä ole tarkistettu. Mutta luulis juu ilmoittavan itsestään eri tavalla.
5. Vähän niinkuin tsekattu. Suuttimet on vaihdettu uusiin ilman tulosta ja tarkastettu testerillä et bensanpaineet eivät laske kun ongelma esiintyy.
6. ?
7. Joo, ecu / auto tosiaan toimii hyvin muilla kierrosalueilla. Myös tuota nokan asento tunnistinta koitettiin korjaamolla väännellä reunasta reunaan ja tuo röpötys vika pysyi kyllä silti.
8. Joo miksikäs ei.. Tosin katalysaattori on tyhjä, ja ei ole kuin takavaimennin joka on suoraan läpivirtaava malli. Ja ei niinkään tuntuisi mielestäni olevan mikään ns. kaasujen liikkumista ahdistava vika.. Meinaan kun auto ensin röpöttää tossa 5000rpm ni kuitenkin kun on kierroksia röpötyksen kera saatu vaikka paikallaan polkiessa se 6500rpm ni sen jälkeen 6500rpm - 8000rpm hoituu todella ripeästi ilman röpötystä.
9. Venttiilin jouset on ainakin uudet HKS:sän valmistamat muistaakseni 40% alkuperäisiä jäykemmät ja auto anyway toimi niillä aluksi. Lash adjuster ei sano mulle mitään.
Ja päästöt olivat kaikki ok.
-
Lash adjuster, eli venttiilin välysten säädin. Ei pitäis vaikuttaa tähän näin paljoa.
-
vaihda kansi pahvi niin rupee pelaan..voithan ohivuodot varalta ensin mitata.
-
vaihda kansi pahvi niin rupee pelaan..voithan ohivuodot varalta ensin mitata.
Ohivuodot on jo mitattu ja ihmeitä ei näy.
Kansipahvi on vaihdettu n.5000km sitten uuteen HKS:sän valmistamaan metalliseen 1.3mm paksuun kansipahviin. Samalla tuli vaihdettua ARP:n pinnapultit. Myös kannen ja lohkon pinnat koneistettiin. Vesiä ja öljyjä ei sotke sekaisin.
-
vaihda kansi pahvi niin rupee pelaan..voithan ohivuodot varalta ensin mitata.
Ohivuodot on jo mitattu ja ihmeitä ei näy.
Kansipahvi on vaihdettu n.5000km sitten uuteen HKS:sän valmistamaan metalliseen 1.3mm paksuun kansipahviin. Samalla tuli vaihdettua ARP:n pinnapultit. Myös kannen ja lohkon pinnat koneistettiin. Vesiä ja öljyjä ei sotke sekaisin.
jälkikiristys/momentin tarkastus ja ok oli?
-
vaihda kansi pahvi niin rupee pelaan..voithan ohivuodot varalta ensin mitata.
Ohivuodot on jo mitattu ja ihmeitä ei näy.
Kansipahvi on vaihdettu n.5000km sitten uuteen HKS:sän valmistamaan metalliseen 1.3mm paksuun kansipahviin. Samalla tuli vaihdettua ARP:n pinnapultit. Myös kannen ja lohkon pinnat koneistettiin. Vesiä ja öljyjä ei sotke sekaisin.
jälkikiristys/momentin tarkastus ja ok oli?
Ööö.. Kovilla pulteilla ja metalli pahvilla?? No ei ole tehty, mutta onko edes tarpeellista venymättömillä pulteilla ja rosteri pahvilla? :-?
-
no mulla on wisecon kolmikerrospahvi ja arpin pultit itellä ja ja oliko peräti molemmissa paketeissa että tarkista momentti. Tiedä häntä sitten, kannen mitat kuitenkin muuttuu lämmetessä oli sitte venymättömät pultit tai ei.
-
no mulla on wisecon kolmikerrospahvi ja arpin pultit itellä ja ja oliko peräti molemmissa paketeissa että tarkista momentti. Tiedä häntä sitten, kannen mitat kuitenkin muuttuu lämmetessä oli sitte venymättömät pultit tai ei.
Hmm joo.. Kieltämättä totta.
Mutta jos vika nyt siinä olisi niin luulisi että puristuspaineet tai ohivuodot kielisivät asiasta jotain?
Voihan ne silti tarkistaa.
-
Noniin.. Kävin tänään testaamassa noi kansipultit. Kiristys tiukkuus on 100nm ja ajattelin testata ne 125nm ja yksikään ei mennyt tiukempaan. Joten nyt on sit sekin testattu.
Myös laskin ahtopaineita alemmas ja mitä alemmas ahtopaineita laskee niin sitä vähemmän auto röpöttää. Tyhjäkäynnillä ilmaantuvaan röpötykseen ahtopaineiden lasku ei vaikuta, mutta ajossa kyllä. Laskin ahtopaineet lopuksi 0.6bar. ja sillon tyhjäkäynnillä röpötys on normaalia eli tossa +/- 6000rpm röpötys alue muuten ok. Ajossa 0.6bar. paineilla röpötystä ei tule (ei ainakaan huomaa ajossa) ja auto toimii normaalisti. Mitä hittoa?!? :o
-
On kyllä sairaanpitkä keskustelu enkä tiedä onko tätä jo ehdotettu mutta koittaisin tehdä nämä muutokset yhtäaikaa:
1. vakio ECU:n (toimivasta autosta)
2. vakio ilmamäärämittarin (jos nykyinen on modattu tai vaihdettu)
3. vakio turbon suuttimet.
4. vakio ahdoilla.
Jos näillä auton sais pelaa antas jo paljon suuntaa ja rajais onko vika mahdollisesti koneen sisällä tai muissa antureissa.
(Nakutusanturin data kiinnostas myös. Sehän voi ottaa signaalia esim. naputtavista venttiilin nostimista)
Kuulematta ja näkemättä en kyllä muuta ala "viisastelee", mutta jos Ylöjärven suunnalla liikut, niin oishan tuo ihan mielenkiintoista itse nähdä.
Ps. Sydäntä särkee nuo paikallaankierrätys jutut :'(
-
Just joo, pikku stoori... No, näillä mennään:
Juuri nuo on ne muutokset jotka tein ja auto toimii niillä paremmin.. Paikallaan kierrätettynä aivan sama vika, mutta täydellä vedolla ei niinkään huomaa.
Nyt testasin vielä sellasenkin että ajaa ykkös vaihteella tietyillä kierroksilla.. Kun ykkösellä kiihdyttää todella hitaasti, kone toimii kun unelma 1000rpm-5500rpm. Sitten 5500rpm alkaa tuo röpötys. Vauhtia ei paljon ole ja kuormaa moottorilla ei ole juuri ollenkaan kun ykkös vaihteella noilla kierroksilla ajelee, mutta joka tapauksessa välittömästi kun moottori saa nuo kierrokset niin röpötys alkaa. Kun kokeilin sitte joku 5-10sekuntia ajaa noilla 5500-6000rpm ykkös vaihteella ni auto ei todellakaan yhtään tiedä mitä sen pitäisi tehdä. Se menee ihan sekaisin. Se röpöttää koko ajan todella hurjasti kun vaan pitää noita tiettyjä kierroksia eikä oikeen tiedä meneekö vai ei. Se käyttäytyy tuolla kierrosalueella juurikin siten kun auto käyttäytyy kun esimerkiksi nyppää lennosta vaikka imuputken kokonaan irti. Siis on täysin sekaisin ja ei yhtään tietäis että minkä verran ilmaa koneeseen menee. Tai kun vaikka bensa loppuis. Ihan täysin sama ilmiö noilla kierroksilla kun ykkösellä kokeilee noita kierroksia. Ja kuorma ei vaikuta vikaan mitenkään.
Ennen juuri tuota kierrosaluetta auto toimii pikku hiljaa / täysillä / kuormitettuna / ei kuormitettuna / miten vaan täysin normaalisti. Myös kun mennään hitaasti kiihdyttämällä yli 6500rpm ni auto toimii taas täydellisesti. Se on vaan aina noi samat kierrokset. Vika tulee tyhjästä, ja häviää tyhjään. Ja vaikka se pahalta itsestäkkin tuntuu pikkuhiljaa ajella joku 6000rpm koneessa, niin pakko se nyt vaan on että saa vikaa tarkennettua. Ja jos se pa$¤a nyt sitte päättää tosta syystä lopullisesti hajota, niin hajotkoon rauhassa. Onpahan jotain sellastakin korjattavaa välillä että vika on kerrankin selvä. Ei tarvi miettiä mitään saternuksen kolmannen tähtisumun valonläpäisykykyä jupitenrin kolmannen kuun janan kautta! Se mun autoa varmaan nyttekkin harmittaa.
Eikä se sinänsä mitään merkitystä ole, autoa on oikeasti yritetty jo korjata ihan oikeasti ainakin neljän eri auto-asennus aloihin koulutettujen ihmisten kanssa. Omat toiveet auton kuntoon tulemisesta ovat jo hiipuneet suhteellisen mitättömiksi. Se on ihan sama vaikka sieltä löytyis koivuklapi kolmos pytystä. Tätä vikaa sen sieltä pois vaihtaminen ei korjaa, kun ei tunnu korjaavan mikään muukaan "varma vika"! Myös vähintään kymmeneen eri puolituttuun / suositelluun korjaamoon ja autosähköpajaan olen soittanut. Kaikki sitä katsoneet auto asentajat / sähkömiehet on sanonut ettei se vika nyt niin ihmeellinen voi olla, ja anna mä tuun kattoo mikä siinä sit on. Joka ikinen on tähän mennessä kädet taskussa poistunut.
Nyt apuna on autosähkö asentaja, katotaan nyt mitä sen kanssa saadaan aikaiseksi. Kytkentä kaavioiden avulla aletaan ilmeisesti seuraavaksi mittailemaan Ecun yms. johtojen arvoja liittimistä ja maadotuksia. Yksi vaihtoehtohan on se että joku johto on poikki.
Nakutus anturista sen verran että kaksi päivää sitten otettiin se vanha nakutus anturi siitä toimivasta moottorista ja liitettiin se kiinni sekä ripustettiin se ilmaan roikkumaan auton käydessä. Ei ilmassa ainakaan paljon nakutus dataa pitäisi tulla, mutta vika ei millään tavalla muuttunut.
Yksi joka on itellä tullut mieleen nyt lähi aikoina että siellä on johdoista päätellen ollut joskus joku varas hälytin joka on revitty irti... Siellä on vieläkin sen ohjaus boxi kuskin jalkatilassa, mutta muut komponentit on revitty. Jos se jotenkin herjaa, pystyy tietyillä kierroksilla laukasemaan, lähettämään, sulkemaan tai katkomaan jotain? Tai jos siitä on joku liittimen sisällä oleva pinni paennut Norjaan ja nyt se itkee sen perään tai jotain. Tai joku katkastuista johdoista vaikka on vielä jostain kohtaa kiinni auton alkuperäisessä johtosarjassa ja on hankautunut poikki vieden auton oman johdon maihin. Mutta joka tapauksessa, silti se ei selitä sitä miksi vika on AINA tarkalleen ja täsmälleen samoilla kierroksilla ja muuten toimii täysin. Juuri noilla kierroksilla tulevaan virheelliseen "resonointi maadoitukseen" en usko kyllä, koska se ei millään voi missään komponentissa olla noin tarkka. Kyllä sihen nyt pitäis sit kaikkien moottorin kuormien ja tien pintojen ja muiden vaikuttaa.
Henkilö kohtaisesti olen yhä sitä mieltä että jostain tuntemattomasta syystä juurikin noilla kierroksilla häviää joku moottorin ohjaukseen liittyvä singnaali tai sitä ei lueta oikein noilla kierroksilla jostain syystä. Esimerkiksi juuri noilla kierroksilla katkeaa ilamassamittarin tieto eculle tai ecu ei noilla kierroksilla osaa käyttää jotain tiettyä parametriä. Taas tosin, jos vika olisi ecussa niin on se aika ihmeellistä että se tekee sen molemmilla ecuilla. Vakiolla ja epromillisella täysin samassa kohdassa, täysin samalla tavalla.
Vaan johtuipa se aikoinaan kauan ongelmana ollut ahtopaineiden vaihtelukin väärän mallisista pakokanavan lähdöistä ja muodoista. Kai tämäkin voi mistä vaan johtua. Mutta se pitää muistaa että tämä vika ei tullut minkään osan vaihdon yhteydessä. Se tuli kesken vetoa kuin salama kirkkaalta taivaalta eikä enää poistunut ikinä.
Onko näissä autoissa jotain, ihan mitä hyvänsä mitä ne tekevät eri tavalla kierrosalueella 5500-6500rpm kuin muulla kierros alueella?? Ihan mitä vaan? Joku säätö kun toimii vaan noilla kierroksilla, joku singnaali joka muuttuu tai tulee vaan noilla kierroksilla, jotain ihan mitä vaan?
-
Ennen aikoinaan noissa kaasari vehkeissä, ku röpötystä tuli niin silloin venttiilit kanto. Tuskin noi hydrauliset nostimet kantaa. Mut aattelin, et mites ois ton MAPS.:n laita? Kuulin just yheltä volkkari mieheltä ,et sillä oli melkonen röpötys ahdot päällä ku MAPS sensori oli sökö.
-
Just joo, Joka ikinen on tähän mennessä kädet taskussa poistunut.
Paljonko maksat että se autos tulee kuntoon ?
-
Just joo, Joka ikinen on tähän mennessä kädet taskussa poistunut.
Paljonko maksat että se autos tulee kuntoon ?
Tepillä on nyt joku juttu mielessä. Jäämme mielenkiinnolla odottamaan paljastusta ;D
-
Nyt vedän zalaman tähän mukaan siltä kysymättä, mutta ylöjärvellä päin kanssa vaikutan, niin ainahan tuohon päivän voisi turata aikaa jos vaan sopiva kohta löytyisi.
-
Nyt vedän zalaman tähän mukaan siltä kysymättä, mutta ylöjärvellä päin kanssa vaikutan, niin ainahan tuohon päivän voisi turata aikaa jos vaan sopiva kohta löytyisi.
Juuri alkoi 4:n viikon kesäloma ;)
-
no nyt alkaa kyl halvat ja hyvät neuvot oleen loppu.... ainoa mitä keksin ni poista koko ecu ja laita tilalle after market moottorin ohjaus boxi... hintaa varmasti tulee mut sit pääsee ainaki katsomaan ja säätämään kaikki kunnolla itse.... jos sekään ei auta ni sit uus moottori kokonaan ja kaikki sähköt uusiksi :) pakkohan se nyt jotenki on saada korjattua, ei sellaista autoa olekkaan jota ei saisi korjattua....
tai sit unohdat kaikki testit jota on jo tehty ja aloitat kaiken alusta.... jos vaikka jotain olis jääny huomaamatta ekalla kerralla
-
Onko jännittävälle tarinalle tullut loppuratkaisua? :-?