Dsmclubfinland.com
DSM tekniikka => Ongelmat ja ihmettelyt => Topic started by: Mustakulkija on November 25, 2008, 16:39:40 PM
-
elikkäs kyseessä on 90 eagle talon tsi awd.....
eilen ja tänään ilmeni uusi ongelma, laturin hihna pomppaa pois paikaltaan kylmänä käynnistettäessä? hihna on uusi ja hyväkuntoinen jostain syystä se vaan aina hyppää pois laturin rullan päältä.... nopea diagnoosi ja näyttis siltä et laturi on hieman vinossa muihin rulliin verrattuna, syy siihen ei ole selvinnyt... ongelmaa ei ole esiintynyt aikaisemmin... onkos kellään ollut samankaltaisia ongelmia? autollahan EI missään tapauksessa saa ajaa ilman laturin hihnaa! se kun pyörittää vesipumppua ja ohjaustehostinta.... yhden ekin jo korjasin mistä oli kone leiponut kiinni laturin hihnan katkettua (urpot olivat vielä hinanneet sen käyntiin väkisin ja ajaneet kunnes kone sanoi poks...)
-
no eilen illalla selvisi syy tähän ongelmaan.... hihnapyörä on kaksiosainen, kahden kehän välissä on kumitiiviste joka petti ja koko hihnapyörä pomppasi irti :( nyt alkaakin sit uuden osan metsästys (taas) ja auto seisoo sen aikaa :(
-
Eli kyse ilmeisesti kampiakselin hihnapyörästä joka pyörittää myös ilmanstoinnin kompuraa. Toi on tosiaan semmonen kuluva osa, jossa se kumi aina menee haperoksi ajan myötä. Se kumi ei ole tiiviste, vaan nk. harmonic balancer.(mikä sitten onkaan härmäksi)
-
Värinän- tai iskunvaimennin. Tarkoituksena vähentää mm. ilmastoinnin kompuran päällekytkennän aiheuttaman "nykäisyn" stressiä kampuralle.
Alkuperäinen maksaa varmaankin hinajaa... eBaysta löytyy edukkaasti alumiinista alivälitteistä pylpyrää.
-
Nii... Sama osa on mullakin poikinut ja nyt on koko alumiininen paikallaan.
Vakiokoneeseen jossa moottorin alakertaa ei ole tehtaan speksejä tarkemmin tasapainotettu kannattas laittaa se vaimennettu dampperi.
Mulla pitäs olla oma alkuperäinen tallessa ja sillä ei paljoo ajettu.
Oisko vielä tarvetta?
-
Vakiokoneeseen jossa moottorin alakertaa ei ole tehtaan speksejä tarkemmin tasapainotettu kannattas laittaa se vaimennettu dampperi.
Nojaa, ei mulla ollut koskaan mitään ongelmia sen kanssa. Tiedä sitten olisiko ajan kanssa tehny...Melkein 20tkm kuitenkin tuli semmosen kanssa ajeltua.
-
Niin, tuskin kampuran väsymismurtumaa tulee kovin äkkiä. Knock, knock...
Näin mä itsellekin vakuuttelen kun alupyörällä ajelen :D
Harmoniset värinät (työtahdin iskut) poistuu paremmin vakiopyörällä ja saa tähän koneeseen oikein nestedamppereitakin mutta maksavat aikalailla.
Onhan sitä Eaglee jo virutettu että joku 10% underdrive hihnapyöräkin ois varmaan ihan hyvä vaihtoehto.
-
mitsuhuollosta tilasin lentorahtina uuden osan, hintaa on 207e plus kulut :(
-
Vakiokoneeseen jossa moottorin alakertaa ei ole tehtaan speksejä tarkemmin tasapainotettu kannattas laittaa se vaimennettu dampperi.
Nojaa, ei mulla ollut koskaan mitään ongelmia sen kanssa. Tiedä sitten olisiko ajan kanssa tehny...Melkein 20tkm kuitenkin tuli semmosen kanssa ajeltua.
eihän 20tkm ole vielä mitään..... :9
-
Itellä kans auto jätti tielle kun hihna pomppas paikaltaan. :'( Kaikki urahihnat oli vähän aika sitten uusittu, joten epäilen että olis kanssa tuo kampiakselin hihnapyörä sökönä. Tietääkö joku mistä sellaista kannattais alkaa metsästää? Saako ebaysta? Jos saa niin millähän nimellä mahdetaan tuol maailmalla tuntea? Autona Eclipse 1997 GS (4g63).
-
Itse itselelleni vastaten; löytyy nimillä: Crank Shaft Pulley tai Underdrive Pulley.
Onko kellään tietoa onko noissa eroa GS/GST/GSX välillä vai käykö sama kaikkiin?
-
ainakin 1g mallissa on sama hihnapyörä neliveto turbomallissa kuin on etuvetoisessa vaparissa....
-
Lieneeköhän tuo sitten sama juttu 2G kanssa. Tuol ebayn puolella vaan kaikkia pyöriä melkein mainostetaan Turboon sopivina, eikä puhuta juuri non-turbosta mitään.