Dsmclubfinland.com
DSM tekniikka => Ongelmat ja ihmettelyt => Topic started by: nakkifakiiri on April 02, 2009, 12:56:15 PM
-
Joo nyt on auto seisonu pihalla talven ja nyt ku sitä menin rassaileen heitin akun paikalleen niin lasinpyyhkimet alkaa pyyhkimään heti ku saa virtaa.
Onko jollai ollu moista ongelmaa?
Meinaa olla vähä vi**umainen alkaa ettii vikaa ku ei tiiä mistä alottas.
Sitte sen verran veilä et missä mahtaa olla niide sulake?
Onnistuin sen kopan hukkaamaan missä ne luki.
Sen kummemmin en oo vielä perehtyny ongelmaan.
-
Ei niistä varmaan sulake ole mennyt jos kerran pyyhkii? :)
Veikkaisin, että se kytkin on mennyt rikki, joka löytynee jostain siitä viiksestä mistä pyyhin laitetaan käyntiin. Tai sitten siellä on vaan kosteutta.
-
Ei niistä varmaan sulake ole mennyt jos kerran pyyhkii? :)
Veikkaisin, että se kytkin on mennyt rikki, joka löytynee jostain siitä viiksestä mistä pyyhin laitetaan käyntiin. Tai sitten siellä on vaan kosteutta.
No perskele jos se on koko viiksi sökönä ku oli hiukkasen kallis osa.. :-/
Ne kyllä pysähtyy ku pitää viiksen siinä vaiheella että onko ne päällä vaiko ei.
-
Otat sen auki vaan ja rassaat. Kyllä se siitä tokenee. En usko, että joudut vaihtaan koko systeemiä.
-
Jäipä mainittamatta yks oleellinen tosta ongelmasta.
Tämä siis alko muistaakseni siitä ku starttilaturilla täräytin autoa käymään.
Joku tupsahdus kuulu ja savunousi jostain päin keskikonsolia.
Siellä ei tosin silmämääräsesti katottuna mitään kummallista ollu.
Nyt mitä tossa kokeilin niin se pyyhkiminen kyllä loppuu ku ottaa viiksen irti..
-
Jotakin hyvin korroosioon purevaa kontaktispraytä peliin ja perään jotakin hieman voitelevaa ja puhdistavaa kontaktispraytä , niin eiköhän tuo tokene. ;)
Ellei niin uusi viiksi saksan ebaystä.
-
Jaa sehän pitänee ekana kokeilla.. moisia mömmöjä ku ei eile löytyny mut tännää sit kaupan kautta :)
Sitte sitte voiko olla mahollista et ois rele kärähtäny?
Ja missä moinen luuraa jos näin on käyny?
-
Nyt mitä tossa kokeilin niin se pyyhkiminen kyllä loppuu ku ottaa viiksen irti..
Kyllä tuo viiksi kannattaa tarkastaa ensin.
Toimiiko jokaisella viiksen asennolla samalla tavalla, saatko nopeutta muutettua? Ymmärsinkö oikein, ettei pysähdy myöskään viiksen off-asennossa ?
Toki tuo vika voi olla muuallakin.
Tuulilasin pyyhkimen moottori pyörii aina samaan suuntaa ja moottorissa itsessään on nollakohdan tunnistus, tuommoisen ongelman voisi aiheuttaa myös tuon nollakohdantunnistuksen viallisuus (pyyhkii aina koska ei tiedä olevansa alhaalla).
Voihan vika toki olla myös releessä, koska tämähän kuitenkin viimekädessä ohjaa moottoria.
-
Joo pyyhkii joka asennossa. Alin asento muuttaa nopeuden ainaki vielä. Tuossa nyt on kokeiltu värkätä tuota viikseä muttei auta asiaa. Nesteen ruutailuki kyllä pelaa. Tuo viiksi ku on kaks osanen niin ne kyllä pysähty ku "halkas" viiksen kantaosan mut jatkuu taas sama homma ku laittaa takas nippuu.
Ja sori jos on virheitä tekstissä ku kohtalaisen kenkkumainen puhelimella näpytellä :)
-
Eikös se mene niin, että jos releessä on vika, niin pyyhkijän nopeutta ei voi säädellä, mutta sen saa kyllä pois päältä? Eli se viiksi on katkaisin, joka nyt tuntuu olevan jumittunut on-asentoon ja se rele ohjaa sitten pyyhinnopeutta.
Voin myös olla väärässä, olen joskus ollut.
-
Tuo nyt on jo meikäläiselle ihan hepreaa :D
Pirustako mät sen releen bongaan. Eihän siinä mitn menetä vaikka senki samalla kokeilis.
Ku tais koko virta järjestelmä saaha melkosen virtapiikin sillä starttilaturilla ettei mikää ihme oiskaa jos se olis kärähtäny.
-
Eikös se mene niin, että jos releessä on vika, niin pyyhkijän nopeutta ei voi säädellä, mutta sen saa kyllä pois päältä? Eli se viiksi on katkaisin, joka nyt tuntuu olevan jumittunut on-asentoon ja se rele ohjaa sitten pyyhinnopeutta.
Vilkaisin Haynesin korjausopasta ja toiminta näyttäsi olevan:
Hitaalle ja nopealle pyyhinnälle on moottorissa omat kääminsä, jotka saavat suoraan (+) jännitteen viiksen kautta. Näiden pitäisi toimia oikeilla nopeuksilla vaikka rele olisi rikki.
Ajastetussa pyyhinnässä releen pitäisi naksutella (mekaaniset kärjet) säännöllisesti, jos naksuttelee niin rele varmaankin on kunnossa.
Jos pyyhintä on releen toiminnasta huolimatta yhtäjaksoista, voipi olla, että pyyhinmoottori ei löydä nollakohtaansa.
Nollakohdan tunnistuksen sähköt menevät moottorille ajastusreleen off-kärkien (lepotila) kautta, elikä laittamalla viiksi asentoon off ja ottamalla rele pois pitäisi pyyhkimien toiminta lakata (voivat pysähtyä mihin kohtaan tahansa lasia).
Tuon releen naksunta kuului mielestäni jostakin sisätiloista.
Hidas ja nopea pyyhintä pitäisi toimia vaikka rele on pois.
Tämä olisi yksi vaihtoehto, ei välttämättä oikea, mutta ....... :)
-
Eikös se mene niin, että jos releessä on vika, niin pyyhkijän nopeutta ei voi säädellä, mutta sen saa kyllä pois päältä? Eli se viiksi on katkaisin, joka nyt tuntuu olevan jumittunut on-asentoon ja se rele ohjaa sitten pyyhinnopeutta.
Vilkaisin Haynesin korjausopasta ja toiminta näyttäsi olevan:
Hitaalle ja nopealle pyyhinnälle on moottorissa omat kääminsä, jotka saavat suoraan (+) jännitteen viiksen kautta. Näiden pitäisi toimia oikeilla nopeuksilla vaikka rele olisi rikki.
Ajastetussa pyyhinnässä releen pitäisi naksutella (mekaaniset kärjet) säännöllisesti, jos naksuttelee niin rele varmaankin on kunnossa.
Jos pyyhintä on releen toiminnasta huolimatta yhtäjaksoista, voipi olla, että pyyhinmoottori ei löydä nollakohtaansa.
Nollakohdan tunnistuksen sähköt menevät moottorille ajastusreleen off-kärkien (lepotila) kautta, elikä laittamalla viiksi asentoon off ja ottamalla rele pois pitäisi pyyhkimien toiminta lakata (voivat pysähtyä mihin kohtaan tahansa lasia).
Tuon releen naksunta kuului mielestäni jostakin sisätiloista.
Hidas ja nopea pyyhintä pitäisi toimia vaikka rele on pois.
Tämä olisi yksi vaihtoehto, ei välttämättä oikea, mutta ....... :)
Noniinno.. Pitänee metästää ko. rele.. tosin en kyllä hoksannu minkäänlaista naksuntaa sisällä. Konehuoneen relet kyllä kävin läpi eikä niissä ainakaa vikaa ollu.
-
On kyllä koitettu ettiä relettä sieltä sun täältä ja niitä samalla vaiheltu uuteen tai vaan paikkoja vaiheltu. Ei ainakaan toistaseksi ole alkanu toimimaan. Onko kellää tarkempaa tietoa missä se on? Ja jos siitä joku naksuminen pitäs kuulua niin eipä mistään ole naksumista kuulunu. Alkaa ahistaa ku ois taas ajo kunnossa ku sais ne vinkkarit pelaan ja etupuskurin maalarilta :-/