Dsmclubfinland.com
DSM tekniikka => Ongelmat ja ihmettelyt => Topic started by: Dom on March 14, 2009, 23:03:07 PM
-
Löytyiskö keneltäkään tietämystä mikä merkkivalo on kuvassa alarivissä keskellä :o Syttyi korkeille kierroksille kiihdytettäessä ja sammui kierrosten taas laskiessa. Kyseinen auto siis 2g gst automaatti.
-
Katalysaattorin toimintaa seuraava anturi ilmeisestikin, että siellä katin jälkeen vissiin on vielä lambdan tapanen anturi haistelemassa että suodattaako kaasuja, evossa oli samanlainen itellä mikä kans ihmetytti hetken aikaa.
Varmaks en tässä tapauksessa mene sanomaan, mutta vahva epäily ois kyllä. Eli joko toi anturi on porsinut tai sitten katti entinen.
*edit *Voisko olla myös katalysaattorin lämpötilasta varottava? jos kerran on kierrosten laskettua sammunut.
-
Merkkivalo on katin lämpötilasta varoittava valo. Omassani syttyi sama valo kun oli huonot tulpat ja sen myötä sytytskatkoksia.
Auto todennäköisesti toimii normaalisti ilman tuota anturia, ainakin Evot toimii. Toki kannattaa selvittää ensin miksi palaa.
-
Tuleeko se valo nyt tosiaan siitä jälkimmäisestä happianturista vai onko siellä erillinen lämpömittari? Kattihan voi ylikuumentua.
Eikös sytytyskatkosista seuraa entistä kylmemmät pakokaasut? Siitä sitten ehkä se, että katti ei toimi kun ei ole riittävän lämmin. En tosin tiedä mihin lämpöön katin pitää toimiakseen nousta, eli onko mahdollista, että se jäähtyisi niin paljon...
OT: Onkohan nää dsm:t jotain käsintehtyjä yksilöitä kun mun -97 edm:ssä ei ole vastaavaa jälkimmäistä anturia? Tätä on ihmetelty joskus ennenkin.
Lisäksi kaiuttimissa on eroja. Joillakin on takana ne 6x9:t ja mulla oli sellaset 17 sentin ympyräiset kajarit.
-
Kiitoksia vinkeistä :)
Eilen auto myös epäröi ja piti kovaa kolkutusta kiihdyttäessä. Tulpat vaihtamalla em vika korjaantui, eikä katin lämpötilan varoitusvalokaan enää syttynyt.
Ilmeisesti siis sytytyskatkoksien takia polttoaine syttyi vasta pakosarjassa, jolloin pakokaasut tulevat normaalia kuumempina katille. Tämä johti katalysaattorin liialliseen kuumenemiseen ja merkkivalon syttymiseen.
Merkkivalo siis todennäköisesti varoittaa katalysaattorin liian korkeasta lämpötilasta.
Korjatkaa jos olen väärässä.
-
Hyvä, että saatiin kerrankin jonkun vika oikeasti korjaantumaan :)
Ilmeisesti siis sytytyskatkoksien takia polttoaine syttyi vasta pakosarjassa, jolloin pakokaasut tulevat normaalia kuumempina katille. Tämä johti katalysaattorin liialliseen kuumenemiseen ja merkkivalon syttymiseen.
Eli paloi putkessa? Kuulitko erittäin kovan pamauksen ajaessasi? Sen kyllä huomaa jos palaa putkessa...
Sulla lukee muuten tuolla tiedoissa GS mutta tuossa alussa sanotaan GST? Johtuukohan se siitä, että GST:ssä olisi kaks happianturia?
-
Ei tuon ikäisissä ole katalysaattorin jälkeistä happitunnistinta ja happitunnistimissa ei ole varsinaista lämpötunnistinta.
Tuo lämpötunnistin on hyvin yksinkertainen laitos. Kaksi tankoa jotka lämmön vaikutuksesta taipuvat yhteen ja sähkö kulkee merkkivalolle.
Mun Evoni oireet olivat juuri mitä DOM kuvaili.
Hyvä, että saatiin kerrankin jonkun vika oikeasti korjaantumaan :)
Ilmeisesti siis sytytyskatkoksien takia polttoaine syttyi vasta pakosarjassa, jolloin pakokaasut tulevat normaalia kuumempina katille. Tämä johti katalysaattorin liialliseen kuumenemiseen ja merkkivalon syttymiseen.
Eli paloi putkessa? Kuulitko erittäin kovan pamauksen ajaessasi? Sen kyllä huomaa jos palaa putkessa...
Sulla lukee muuten tuolla tiedoissa GS mutta tuossa alussa sanotaan GST? Johtuukohan se siitä, että GST:ssä olisi kaks happianturia?
-
Hyvä, että saatiin kerrankin jonkun vika oikeasti korjaantumaan :)
Eli paloi putkessa? Kuulitko erittäin kovan pamauksen ajaessasi? Sen kyllä huomaa jos palaa putkessa...
Sulla lukee muuten tuolla tiedoissa GS mutta tuossa alussa sanotaan GST? Johtuukohan se siitä, että GST:ssä olisi kaks happianturia?
OT: kahden eclipsen loukossa :D gs siirtyy pikkuveljelle. Gst on tuore japanintuonti.
Vaparissa tosiaan on kaksi lambdaa (katso kuva autoesittelystä), gst:stä en ole sitä vielä ehtinyt etsimään.
Pamaukset kiihdyttäessä oli sen verran kovia, että kaasu tuli vapautettua automaattisesti.
-
Vaparissa tosiaan on kaksi lambdaa, gst:stä en ole sitä vielä ehtinyt etsimään.
No sitä minäkin. Siis sun veljen gs:ssä mutta ei mulla, vaikka on saman vuotinen edm. Viittitkö pistää mulle sen runkonumeron niin katon mitä erilaista CAPS niistä sanoo!
Pamaukset kiihdyttäessä oli sen verran kovia, että kaasu tuli vapautettua automaattisesti.
Joo, se selittää lämmön. Eikös se nyt sitten heti kertonut, että missä vika on? ;) Mutta jos bensa jää palamatta, niin kyllä sillon vaan pakokaasun lämmöt laskee ja öljyt huuhtoutuu. Se on pahapaha.
Mahtaako katti olla enää ehjänä... No, se selviää seuraavassa kaasumittauksessa.
-
Eikös se nyt sitten heti kertonut, että missä vika on? ;) Mutta jos bensa jää palamatta, niin kyllä sillon vaan pakokaasun lämmöt laskee ja öljyt huuhtoutuu. Se on pahapaha.
Mahtaako katti olla enää ehjänä... No, se selviää seuraavassa kaasumittauksessa.
Ensin ihmetytti vaan merkkivalo, ja sen merkitys kun selvisi alkoi viankin syy selkeentyä :) Pamahtelun lähde oli vaikea paikallistaa, koska vika ei ilmennyt kuin ajaessa.
Tuskimpa noin lyhytaikainen vika katalysaattoria hajoittaa.