Dsmclubfinland.com
DSM tekniikka => Ongelmat ja ihmettelyt => Topic started by: MV on June 07, 2008, 14:18:52 PM
-
Eilen sitten onnisti jälleen! Huomasin yhtäkkiä että jäähdytinnestettä valuu moottorin alta jostain. Katselin auton alle niin jakopään kohdalta sieltä laturin hihnapyörän välistä tippuu. Onko vesipumppu sitten mennyt vai? Eikös se ole siinä jakopään alla tavallaan?
Auto on siis 2g eclipse ja 4g63 koneella.
-
Niin ja vikahan on sellainen että kun kone on kuuma ei vuotoja ilmene muttta koneen jähdyttyä alkaa vuotamaan taas! Auto seisos yön yli tallissa ja aamulla oli iso lätäkkö auton alla vaikka eilen illalla kun kone oli kuuma yritin vikaa hakea mutta silloin ei vuotanu.
-
Jos se jäähdytinnesteen täyttösäiliö tyhjenee niin kyllä vika viittaa vahvasti vesipumppuun. Se sijaitsee tosiaan siinä jakopään puolella. Selkee "tyyppivika" et kestää noin 100-150tkm ja sitten pitää vaihtaa. Etsimällä täältä löytyy lisätietoja sitten niistä pumpuista, että millanen sun pitää hankkia. Niitä on montaa erilaista.
-
Jos se jäähdytinnesteen täyttösäiliö tyhjenee niin kyllä vika viittaa vahvasti vesipumppuun. Se sijaitsee tosiaan siinä jakopään puolella. Selkee "tyyppivika" et kestää noin 100-150tkm ja sitten pitää vaihtaa. Etsimällä täältä löytyy lisätietoja sitten niistä pumpuista, että millanen sun pitää hankkia. Niitä on montaa erilaista.
Niin ei se nyt tyyppivika ole, kuluvat osat on kuluvia osia 8-) Ja vesipumppu on tapana vaihtaa aina jakopään rempan yhteydessä, ja sehän yleensä tehdään jo paljo ennen tommosia kilometrilukemia....
-
Jos se jäähdytinnesteen täyttösäiliö tyhjenee niin kyllä vika viittaa vahvasti vesipumppuun. Se sijaitsee tosiaan siinä jakopään puolella. Selkee "tyyppivika" et kestää noin 100-150tkm ja sitten pitää vaihtaa. Etsimällä täältä löytyy lisätietoja sitten niistä pumpuista, että millanen sun pitää hankkia. Niitä on montaa erilaista.
Niin ei se nyt tyyppivika ole, kuluvat osat on kuluvia osia 8-) Ja vesipumppu on tapana vaihtaa aina jakopään rempan yhteydessä, ja sehän yleensä tehdään jo paljo ennen tommosia kilometrilukemia....
Siksi tyyppivika lukeekin lainausmerkeissä.
-
Kyselin tänään niitä vesipumppuja ja Lohjalta olis lähin mistä pumpun sais. Maksaa mukavat 182€! :-/
Katsoivat koneelta runkonumeron avulla niin uskois että pumppu on oikea...
-
Kyselin tänään niitä vesipumppuja ja Lohjalta olis lähin mistä pumpun sais. Maksaa mukavat 182€! :-/
Katsoivat koneelta runkonumeron avulla niin uskois että pumppu on oikea...
Motonetistä saat viidellä kympillä. Ks. http://www.dsmclubfinland.com/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?num=1194004895
-
Kiitos vinkistä! Kävin eilen hakemassa pumpun ja tänään oli huolossa aikaa että sain sen vaihdettua. Kaikki meni hyvin, oli uusi jakopää ja vesipumppu asennettu, mutta sitten kun käymään pistivät niin ei käy tyhjäkäynnillä!
Käy epätasaisesti ja käynti katkoo välillä ihan kun olis sytyksessä vikaa!
Kaksi kertaa tarkastivat että oli jako oikeissa kohdissa ja merkinnät oli just niinkuin piti mutta käy kuiteski todella huonoa tyhjäkäyntiä!
Mistäs vois moinen johtua?
-
Kiitos vinkistä! Kävin eilen hakemassa pumpun ja tänään oli huolossa aikaa että sain sen vaihdettua. Kaikki meni hyvin, oli uusi jakopää ja vesipumppu asennettu, mutta sitten kun käymään pistivät niin ei käy tyhjäkäynnillä!
Käy epätasaisesti ja käynti katkoo välillä ihan kun olis sytyksessä vikaa!
Kaksi kertaa tarkastivat että oli jako oikeissa kohdissa ja merkinnät oli just niinkuin piti mutta käy kuiteski todella huonoa tyhjäkäyntiä!
Mistäs vois moinen johtua?
Epätasainen käynti voisi johtua, etteivät ole tasapainoakselia lukinneet kohdalleen hihnan vaihdon yhteydessä. Sekun pitää olla siinä tietyssä asennossa kun merkit on kohdallaan(lukitaan lohkon takaa olevasta reijästä paikoilleen ettei pääse muljahtamaan). Tai sitten esimerkiksi nokkapyörät olleet väärässä asennossa vaikka merkit kohdallaan. Nokkapyörissä ne nokkien tapit pitää olla yläpuolella kun merkit kohdallaan joka nurkasta.
Tietysti sytkä kannatta tarkastaa myös, että on kuten pitää. Nopeasti ajateltuna nämä tuli mieleen jos kerta merkit ovat olleet varmasti täysin oikein.
-
Pitää huomenna soittaa firmalle ja kysäistä ovatko nämä mahdollisuudet tarkistaneet! Toivottavasti vika olis jostain näin yksinkertaisesta kyse!
-
Kyllä tuli auto kuntoon! Oli kuulema joku sähköliitin irtonut mikä jotenkin säätää tyhjäkäynnin. Muuta en tiedä kun piti kysyä tarkemmin kun kävin auton hakemassa mutta siellä oli joku vaan kun ei tietäny sen enempää mitä autolle oli tehty.
-
Kyllä tuli auto kuntoon! Oli kuulema joku sähköliitin irtonut mikä jotenkin säätää tyhjäkäynnin. Muuta en tiedä kun piti kysyä tarkemmin kun kävin auton hakemassa mutta siellä oli joku vaan kun ei tietäny sen enempää mitä autolle oli tehty.
No ei siellä paljon muuta ole kuin tyhjäkäynninsäätömoottori joka sitä tyhjäkäyntiä säätelee... Miksi sitten ovat saaneet sen jotenkin irroitettua, mielenkiintoista 8-)