Dsmclubfinland.com
DSM tekniikka => Ongelmat ja ihmettelyt => Topic started by: MV on February 17, 2008, 12:53:08 PM
-
Tässä on nyt vähän aikaa ihmetelty kun toi alustan oikea puoli on ylempänä kuin vasen puoli! Mistäs tämmöinen voi johtua? Etupäässä on noin 1,5cm ero vasemman ja oikean puolen välillä! Takapäässä ero on noin 1cm. Jouset ovat H&R -35mm madaltavat ja noin vuoden vanhat!
Tälläinen ongelma oli kanssa kun olin ajelemassa tässä joku viikko takaperin ja tie oli erittäin jäinen. Auto ei millään halunnut pysyä tiellä vaan pyrki vaan yhtäkkiä menemään poikeittain! Jouduin ajamaan noin 60 km/h ja katsoa kun muut ajeli ohi.
Voisko tämä johtua tosta alustan korkeuserosta?
Entäs palautuuko muilla ohjaus jos esimerkiksi kaupungissa ajelet ja risteyksissä kun käännät niin joudut samalla voimalla kiertämään rattia takaisin? Muillla autoilla kun olen ajanut niin olen tottunut että risteyksen jälkeen vaan rattia päästämällä auto jatkaa suoraan eteenpäin mutta eclipsessä näin ei ole.
Niin ja auto on siis 2g Eclipse.
-
Minun 2g ainaki suoristuu nätisti. Onko kääntämisessä mitään häikkää?
Mitä tuohon eroon tulee, voisi johtua että kun kerran auto on vinossa niin yhä enemmän painoa on toisella puolella ja liukas kun on niin toinen puoli puree paremmin.
Viisaammat kertokoon mistä ero johtuu. :)
-
Kävithän tarkastamassa kaikki pyörien kulmat kun madallus oli laitettu? Onko iskarit kunnossa? Kato myös ettei tukivarsissa näy mitään outoa ihan silmämääräisesti.
-
Juu eli auto tuli kuukausi takaperin mulle hommattua ja edellinen omistaja oli nämä muutokset tehny ja kyllä on kulmatkin tarkastettu.
Iskareista en tiedä mutta ne oli vanhat kun jouset tuli laitettua.
Ei ohjauksessa muuta vikaa ole kuin että ei vain palaudu.
-
Joo, kyl toi kuullostaa aika pahalta (eikä siis normaalilta). Erityisesti se, että auto ei mee kunnolla suoraan. Mites jarrutus jos otat kädet ratilta? Iskarit voit tarkastaa katsastusasemalla katsastuksen yhteydes. Jouset voi olla myös laitettu jotenkin huonosti. Kannattaa alkaa aktiivisesti selvittään, nimittäin kuluu varmaan renkaat vauhdilla. Ne pyörien kulmatkin kannatta selvittää jokatapauksessa.
Etkö huomannut auton outoa käytöstä ostaessas?
-
Silloin oli asfaltti kuiva kun kävin koeajamassa niin sitä ei huomannut sen enempää. Ainoa mikä silloin otti silmään oli vähän outo ohjaus.
Voiko tämä ohjauksen ei palautuminen johtua siitä jos kulmat ei ole kunnossa?
-
Tälläinen ongelma oli kanssa kun olin ajelemassa tässä joku viikko takaperin ja tie oli erittäin jäinen. Auto ei millään halunnut pysyä tiellä vaan pyrki vaan yhtäkkiä menemään poikeittain! Jouduin ajamaan noin 60 km/h ja katsoa kun muut ajeli ohi.
Voisko tämä johtua tosta alustan korkeuserosta?
Huomasin omassa 2G:ssä saman ongelman viime syksynä kun tuli ensimmäiset liukkaat ja oli tietenkin vielä kesärenkaat alla. Liukkaalla tiellä auto ns. "luikerteli" jatkuvasti :-?. Autoani ei ollut vielä alustasarjan asennuksen jälkeen nelipyöräsuunnattu, mutta arvelen (olen jokseenkin varma), että oire johtuu kuluneista (taka)tukivarsien puslista. Nyt auto on ollut talven seisonnassa ja aloin irroitella niitä takatukivarsia aikeenani vaihtaa vanhat puslat uretaanipusliin. Nyt niitä ei kuitenkaan tunnu löytyvän Suomesta ollenkaan... :'( >:( Kannattaa kokeilla pystytkö käsin heiluttamaan takarengasta johonkin suuntaan. Jos pyörä heiluu, puslat ovat todennäköisin syy.
-
Nyt on ainakin tilattu kulmatarkastus ensi maanantaiksi. Saa nähdä mitä näyttää!?
Saa varmaan hommata uuden alustan sitten että saa tämän korkeuseron korjattua.
Mutta tämä ohjaus vielä ihmetyttää. Mikäs siinä voisi olla vikana?
-
Säädettävä alusta paras :)
onkos siellä ohjaussydeemeissä nivelet missä kuosissa? hammastangon helat etteivät anna periksi tai jotain sinne päin. Raidetangot ja / tai alapallot voi laittaa vastaan myös, kanattaa koittaa vaihella niitä, itse osat ei maksa juurikaan paljoa jos 2g:n saa noita alapalloja tarvikkeena erikseen, kun tuo alusta ei oo tuttu.
toimiiko ohjaustehostin??
Ja vielä, mistä ostit auton??
-
Kyllä tehostin muuten toimii ihan hyvin! Auto tuli yksityiseltä hommattua.
Pitää tossa viikonloppuna katsoa tota alustaa tarkemmin jos siellä jotain kummallista näkyy.
-
Täällä muuten samaa ongelmaa 1g:ssä.
http://www.dsmclubfinland.com/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?num=1125052156
-
Tuolla eräänlaista pohdintaa tuosta asiasta: http://members.shaw.ca/costall/1000Q/answers-genops.htm#leanleft ja lopussa tietenkin kumotaan sitten että ei olekaan yleinen ongelma :)
Jonkun verran tuli silloin omasta autosta tuota ihmeteltyä ja kun en mitään erikoista löytänyt ja mihinkään kun se ei ole vaikuttanut niin olen antanut olla vaan.
-
Niin ainoa apu tähän on näköjään säädettävä alusta. Pitää tässä käydä mitsun huollossa jos vika tohon ohjaukseen löytyis.
-
Mites muuten jos säädettävän alustan ostais ja madaltais auton oikean puolen 1,5 cm alemmas että auto olis suora niin tulisiko jousista jäykemmät oikealla puolella kun kerran ovat enemmän kasassa ja miten tämä muuttaisi auton käyttäytymistä ajossa?
-
korkeussäädössä ei jousta rutisteta millään tavalla, vaan ruuvataan iskarin alapäätä tolpan ympäri niin, että laskeutuu,
Jousin säätö on erikseen omista kierteistä.
-
korkeussäädössä ei jousta rutisteta millään tavalla, vaan ruuvataan iskarin alapäätä tolpan ympäri niin, että laskeutuu,
Jousin säätö on erikseen omista kierteistä.
Niin sehän riippuu täysin minkälaisesta setistä on kyse. Useissa kyllä se korkeudensäätö tapahtuu jousta säätämällä "lyttyyn tai auki". Jäykkyys säilyy siitä huolimatta samana, ja alustan jäykkyyttä säädetään erilaiset jouset vaihtamalla. Tämä on mun mielestä se tavallisin systeemi.
-
Tänään käytiin sitten auton kanssa huollossa ja ei siellä mitään erikoista löytyny. Kaikki oli kunnossa eikä mitään väljyyksiä missään näkyny. Meinasivat vaan että toi ohjauksen huono palautuminen johtuu siitä kun pyöränkulmat ovat väärät ja siten pyörät haluavat eri suuntiin. Tohon korkeuseroon he eivät osanneet sanoa juuri mitään!
Niin en tiedä joutuuko tässä sitten korkeussäädettävän alustan tilaamaan.
-
hm..kannattaa tarkistaa ainakin et oikeat jouset on oikeis paikois. Ite ku laitoin kännipäissäni noita H&R:n jousia niin seuraavana päivänä huomasin et jotain meni vähä väärin :D ja eiku uudestaan..ja lopputulos oli kyllä ihan tasainen madallus..
-
No nytten on sitten D2 täyssädettävä alusta tilattu niin saa nähdä korjautuuko kaikki ongelmat sillä ::)
-
Korjaantuikos? Meinaan että itselläni sama homma 1g:n kanssa, auto kallellaan vasemmalle... ilman kuskiakin :). Alusta sarjaa ostamassa myös ja tuo d2 voisi olla vaihtoehto, paljonkos tuosta jouduit maksamaan ja mistä ostit?
-
Huomenna vasta saan D2:set alle. Oli ongelmia postin kanssa ja jouset makasi paikallisessa postissa yli 2 viikkoo! >:(
Jouset tuli Race Performancelta tilattu silloin kun tämä sarja oli kevättarjouksessa eli sen 750 €. Nytten hinta on siinä 1000 € nurkissa. Voin suositella sieltä ostoa, oli hyvää palvelua!
-
Miten muuten toimii tämä jäykkyyssäätö noissa D2:ssa? Iskarin yläpäästä pääsee kiertämään avaimella tätä jäykkyyttä eri asentoihin mutta tarviiko pyörä olla ilmassa kun tätä säätää vai voiko vaan kiertää siitä eri asentoihin auton ollessa maassa?
-
Jousituksen jäykkyys säädetään tolpasta ruuvaamalla niitä rinkuloita.
Iskunvaimennuksen jäykkyyssäätö tapahtuu tosiaan sieltä iskarin yläpäästä tunkemalla se tikku sisälle ja siitä kattoo oikeet säädöt. Ei kannata kaikkein kireintä käyttää, voi räjähdellä muuten.
Ite laitoin vissiin kasiin iskarin ja jousituksen esijännityksen 4mm siitä ku jousi ei liiku enää ja todella hyvä oli.
-
Noniin! Vihdoin on D2:set alla ja voin vain kehua! On meinaa tosi jämäkkä ja hyvä ajaa! Ja ihme kyllä niin autokin on täysin suora! ;)