Dsmclubfinland.com

DSM tekniikka => Ongelmat ja ihmettelyt => Topic started by: -jarppi- on January 20, 2008, 19:46:08 PM

Title: Automaatti-imusta?
Post by: -jarppi- on January 20, 2008, 19:46:08 PM
oliko näissä vermeissä jonkinsortin automaattinen imu?

itellä ainaki kylmänä käynnistäessä ei kierrokset ole yhtään korkeammalla kuin lämpimänä ja ei tahdo pysyä käynnissä, lämpimänä ei käyntiongelmaa ole.

ja autohan oli 1g n/a
Title: Re: automaatti-imusta
Post by: teme on January 20, 2008, 20:02:54 PM
Quote
oliko näissä vermeissä jonkinsortin automaattinen imu?

itellä ainaki kylmänä käynnistäessä ei kierrokset ole yhtään korkeammalla kuin lämpimänä ja ei tahdo pysyä käynnissä, lämpimänä ei käyntiongelmaa ole.

ja autohan oli 1g n/a

Kierrokset pitäisi olla korkeammalla kun kone on kylmä. Tästä huolehtii fast idle air valve. Joka sijaitsee kaasuläppäkotelon alaosassa. Se on semmonen yksinkertainen liuska, joka laajenee/supistuu nesteen lämpötilan mukaan.

Kun neste on kylmää, päästää tuo liuska enempi ilmaa ohitseen joka taas nostaa kierroksia.
Title: Re: Automaatti-imusta?
Post by: Nummika on January 20, 2008, 22:48:58 PM
Niin tai tuon saman tekee tyhjäkäynti moottori,tai minulla se ei myöskään sitä enää tee kun meni n. kuukausi sitten rikki ;) Vian huomaa myös kun lämpimänä laittaa valot,takalasinlämmittimen,ilmastoinnin yms. päälle ja jos tyhjäkäynti kierrokset tippuu on tyhjäkäynti moottorissa vikaa.

Kannattaa mittailla vastuksia sillä ainakaan minulla se ei anna mitään vikakoodia vaikka sieltä on yks käämi poikki. Täällä olis ohjeita http://www.geocities.com/MotorCity/Downs/7678/dsmtests.html
Title: Re: Automaatti-imusta?
Post by: teme on January 20, 2008, 23:03:36 PM
Quote
Niin tai tuon saman tekee tyhjäkäynti moottori,tai minulla se ei myöskään sitä enää tee kun meni n. kuukausi sitten rikki ;) Vian huomaa myös kun lämpimänä laittaa valot,takalasinlämmittimen,ilmastoinnin yms. päälle ja jos tyhjäkäynti kierrokset tippuu on tyhjäkäynti moottorissa vikaa.

Kannattaa mittailla vastuksia sillä ainakaan minulla se ei anna mitään vikakoodia vaikka sieltä on yks käämi poikki. Täällä olis ohjeita http://www.geocities.com/MotorCity/Downs/7678/dsmtests.html

Tyhjäkäyntimoottori on täysin eriasia kuin fiav. Tyhjäkäyntimoottorin tehtävä on pitää kierrokset tasassa vastuksesta riippumatta. Se ei siis auta tyhjäkäyntiä korkeammaksi kun kone kylmänä vaan sen tekee juuri fiav.

Title: Re: automaatti-imusta
Post by: -jarppi- on January 21, 2008, 17:56:28 PM
Quote
Kierrokset pitäisi olla korkeammalla kun kone on kylmä. Tästä huolehtii fast idle air valve. Joka sijaitsee kaasuläppäkotelon alaosassa. Se on semmonen yksinkertainen liuska, joka laajenee/supistuu nesteen lämpötilan mukaan.

Kun neste on kylmää, päästää tuo liuska enempi ilmaa ohitseen joka taas nostaa kierroksia.


no onko tämä liuska vaihdettavissa? kun en ole sen kummemmin päässyt vielä tutkimaan.
Title: Re: automaatti-imusta
Post by: teme on January 21, 2008, 18:01:12 PM
Quote
Quote
Kierrokset pitäisi olla korkeammalla kun kone on kylmä. Tästä huolehtii fast idle air valve. Joka sijaitsee kaasuläppäkotelon alaosassa. Se on semmonen yksinkertainen liuska, joka laajenee/supistuu nesteen lämpötilan mukaan.

Kun neste on kylmää, päästää tuo liuska enempi ilmaa ohitseen joka taas nostaa kierroksia.


no onko tämä liuska vaihdettavissa? kun en ole sen kummemmin päässyt vielä tutkimaan.

On se vaihdettavissa, yhdellä ruuvilla kiinni muistaakseni. Mutta kannattaa tosiaan avata läppäkotelo ja katsoa mikä siellä mättää. Jos sitten tuo tyhjäkäyntimoottori on rikki, niin se voi kyllä sotkea tuon kuvion helposti. Mutta jos kerta lämpimänä toimii moitteetta, niin epäilen ettei siinä ole vikaa kuitenkaan.
Title: Re: Automaatti-imusta?
Post by: Nummika on January 22, 2008, 20:21:21 PM
Quote
Quote
Niin tai tuon saman tekee tyhjäkäynti moottori,tai minulla se ei myöskään sitä enää tee kun meni n. kuukausi sitten rikki ;) Vian huomaa myös kun lämpimänä laittaa valot,takalasinlämmittimen,ilmastoinnin yms. päälle ja jos tyhjäkäynti kierrokset tippuu on tyhjäkäynti moottorissa vikaa.

Kannattaa mittailla vastuksia sillä ainakaan minulla se ei anna mitään vikakoodia vaikka sieltä on yks käämi poikki. Täällä olis ohjeita http://www.geocities.com/MotorCity/Downs/7678/dsmtests.html

Tyhjäkäyntimoottori on täysin eriasia kuin fiav. Tyhjäkäyntimoottorin tehtävä on pitää kierrokset tasassa vastuksesta riippumatta. Se ei siis auta tyhjäkäyntiä korkeammaksi kun kone kylmänä vaan sen tekee juuri fiav.


Tiedän kyllä että nuo on täysin eri juttuja,mutta minulla tuo tyhjäkäyntimoottori hajosi ja kun talvella kylämänä yleensä tarvitaan enemmän virtaa yms.ei tuo fiav päästämä lisäilma tahdo riittää.
Title: Re: Automaatti-imusta?
Post by: teme on January 22, 2008, 21:00:40 PM
Quote
Tiedän kyllä että nuo on täysin eri juttuja,mutta minulla tuo tyhjäkäyntimoottori hajosi ja kun talvella kylämänä yleensä tarvitaan enemmän virtaa yms.ei tuo fiav päästämä lisäilma tahdo riittää.

Joo sitten on eriasia jos se hajoaa, koska se voi pahoin haitata normaaliakin käyntiä, koska voipi olla täysin väärässä asennossa siellä, tai vaikka vatkata edestakasin...
Title: Re: automaatti-imusta
Post by: Hesus on February 11, 2008, 20:12:21 PM
Quote
Quote
Quote
Kierrokset pitäisi olla korkeammalla kun kone on kylmä. Tästä huolehtii fast idle air valve. Joka sijaitsee kaasuläppäkotelon alaosassa. Se on semmonen yksinkertainen liuska, joka laajenee/supistuu nesteen lämpötilan mukaan.

Kun neste on kylmää, päästää tuo liuska enempi ilmaa ohitseen joka taas nostaa kierroksia.


no onko tämä liuska vaihdettavissa? kun en ole sen kummemmin päässyt vielä tutkimaan.

On se vaihdettavissa, yhdellä ruuvilla kiinni muistaakseni. Mutta kannattaa tosiaan avata läppäkotelo ja katsoa mikä siellä mättää. Jos sitten tuo tyhjäkäyntimoottori on rikki, niin se voi kyllä sotkea tuon kuvion helposti. Mutta jos kerta lämpimänä toimii moitteetta, niin epäilen ettei siinä ole vikaa kuitenkaan.

Tätyy nyt juputtaa Temelle vähän vastaan tässä fiav asiassa. On tullut viime aikoina perehdyttyä asiaan nääs.

Eli mun tutkimuksien perusteella, (ja aiempienkin kokemuksien perusteella) se fiav on ns. "vahapatruuna" tyyppinen systeemi. Kun siellä kiertää lämmin neste se patruuna laajenee jousta vastaan, ja kara sulkee ilmakanavan. Ja vastaavasti kylmänä se on supistunut ja kara päästää ilmaa kaasuläpän ohi.
Samassa mötikässä tosiaan on myös peltiliuska joka on yhdellä ruuvilla kiinni, mutta sen tehtävä on nähtävästi vaan ohjata nestettä kiertämään oikein.

Itselle tuli jenkeistä samalla kertaa isc ja fiav, ja tällä fiavilla sain kylmäkäyntikierrokset ~2500.

On vielä suunnitelmissa tutkailla vanhaa osaa, että olisko siinä jotain säätömahdollisuutta. Tuntuu nimittäin että tuo 2500 on vähän turhan paljon.
Title: Re: Automaatti-imusta?
Post by: teme on February 11, 2008, 21:20:14 PM
Jep, juurikin näin. En ole itsekkään sen kummemmin sitä tutkinut, mutta näinhän se on.

2500rpm on kyllä melkoisesti jos pidemmän aikaa käy niin korkealla. Mikäli muistan oikein, jonnekkin 1500rpm puolin jos toisin normaalisti kylmänä kierrokset..
Title: Re: Automaatti-imusta?
Post by: Hesus on February 13, 2008, 18:22:31 PM
Jatketaanpa tämän otsakkeen alle vielä fiavista.

Nyt on fiav tutkittu perusteellisesti ja todettu että laittetta pystyy todellakin säätämään! :o
Tietysti säätämisen edellytys on se, että vahapatruunassa on jonkunlaista eloa.
Mulla oli vahapatruunan karan liike n.6mm mitattuna lämpöalueella -20oC - +75oC. Säätöä varten täytyy fiav mötikän päästä irroittaa tulppa eli plommi. Käytännössä homma on tehtävä kaasuläppäkotelo irrotettuna pöydällä. Tulpan alta löytyy muovinen "istukkarengas" jota pyörittämällä voidaan säätää lisäilmakanavan avautumis ja sulkeutumis lämpötiloja.