Dsmclubfinland.com
DSM tekniikka => Ongelmat ja ihmettelyt => Topic started by: Zage85 on May 06, 2006, 00:37:18 AM
-
2g usdm -95
Vika alkoi viime viikolla. Ajelin normaalisti kaupungissa kun akku valo alkoi palamaan ja sitten hetken päästä (n.5min) auto "sekosi" täysin ja sitten sammui, eikä enään lähtenyt käyntiin. Apuvirralla lähti. Laitoin yöksi lataukseen akun ja muutamaan päivään ei mitään ongelmia kun tänään taas sama juttu. Akku on melkein uusi. Itse veikkaisin, että auton laturi ei anna tarpeeksi virtaa. Mutta ehdotuksia kaivataan!!!!
-
Eiköhän se ihan selkeästi vika ole laturissa, tai sitten jostain vuotaa maihin.. Laturin huolto varmasti paikallaan 8-) Mittaa yleismittarilla latausjännite kun auto käynnissä, niin selkiää onko vika laturissa
-
Kuvitellaan nyt, että vika olisi laturissa... Kannattaako käydä mitsulta tilaamassa suosiolla uusi vai löytyykö esim. Motonetistä tarvike laturia? Entä kannattaako ylipäätään käydä tilaamassa uutta vai voiko laturin jotenkin "korjata"? Ja jos voi niin miten?
Onko muuten helppo vaihtaa, vai tarviiko tietää jotain ihmeellistä sen purkamisesta(muutakuin pultit auki ja uusi tilalle :))
-
Motonetistä näyttäisi neonin latureita saavan 194e jos vie vanhan vaihdossa. Suoraan ei ilmeisesti hiiliä saa siihen, ainakaan ei löydy motonetin listoilta. Sittenhän varmaan löytyy jotain firmoja jotka pystyisi korjailemaan noita, ja saattaisi tulla halvemmaksi kuin motonetin uuden huolletun laitteen ostaminen.
Irroittaminen nyt ei sen kummosempi ole kuin missään muussakaan luultavimmin, hihna pois ja laturi pois vain..
-
Mittasin akun jännitteen auton ollessa käynnissä ja näytti karvan verran yli 12Volttia..? Joten tuskin se laturissa vika on..? Mitäs mieltä te viisaammat olette?
-
Mittasin akun jännitteen auton ollessa käynnissä ja näytti karvan verran yli 12Volttia..? Joten tuskin se laturissa vika on..? Mitäs mieltä te viisaammat olette?
Pitas olla ainakin reilusti yli 13V. Kuulostaa laturivialta.
-
Joo kyllä sen pitäs puske reilusti enempi, laturissa vika siis 8-)
-
mun 1g:ssä lataa 14.5V
-
Onko se muuten varma asia, että toi Neonin laturi käy Usdm:ään? Siis se mitä motonetissä myydään? ( 13-2237 194.00 € P50 )
-
Onko se muuten varma asia, että toi Neonin laturi käy Usdm:ään? Siis se mitä motonetissä myydään? ( 13-2237 194.00 € P50 )
Ei ole varmaa tietoa, mutta yleensähän ne vaativat vanhan vaihdossa, jos haluaa halvemmalla ostaa sen laturin. Siinähän samassa sitten vertaat, onko eroja. Kyllä uskosin, että se käy.
-
Toivotaan, alkaa meinaan hiukan jurppia kun ei voi ajaa kuin 50km niin, että ei virta loppuisi ( valot, radio ym. sähkölaitteet lakkaa toimimasta ). Tarvitsee ensi viikolla käydä kyselemässä laturia...
-
Itselläni oli sama vika edellisessä autossa. Lataus oli hieman yli 12v kun kierroksia oli noin 2500rpm. Laturin korjaus maksoi vähän yli 20€ kun vaihdoin uudet hiilet siihen.
Tottahan ne on tarkistettu ettei uutta laturia tarvitse ostaa pikkuvian takia? ;) Ovat muuten vieläpä helppo vaihtaa....
-
Kuulostas kylla hiilien loppuun kulumiselta. Ne ottaa viela "hipoen" kontaktia ja sitten valilla lataus katkeaa.
-
Mistät laturin hiiliä saa? Vai tarviiko mennä lähikaupan Siwasta hakemaan prikettejä ;D
Eikös samalla kannattaisi vaihtaa myös laturin hihna? Vai menisikö se samalla vaivalla? Pakko kysyä kun en ole ikinä laturiin koskenut...
-
Marssit vain hyvin varustettuun autovaraosaliikkeeseen ja sanot myyjälle että saisinko laturiini varaosia. Jos et ole ikinä laturiin sattunut niin kyselet tutuilta ja sukulaisilta. Joku varmasti osaa. Kun niitä hiiliä ottaa pois sieltä laturista niin ne voivat näyttää ihan hyviltä vielä. Itselläni oli edellisessä autossa hiilillä pituutta vielä n.10mm ja uudet hiilet olivat n.20mm pitkät. Mutta silti kontakti on jo niin heikkoa ettei laturi pysty tuottamaan tarpeeksi jännitettä. Tätä selostusta voisi jatkaa vaikka kuinka kauan eikä se kiinnostaisi ketään.... ;D
Siis siihen kysymykseen taas. ---->Autovaraosaliike--->varaosat laturiin--->laturinhihna--->asennus--->kovaa ajoa.
Tai sitten laturi irti ja viet sen suoraan hiilten vaihtoon johonkin hyvään korjaamoon.
-
Mittaa lataus 1. Auto tyhjäkäynnillä ja ilman mitään virtalaitteita.
2. Auto tyhjäkäynnillä ja kaikki mahdolliset sähkölaitteet päällä.
3. Kierrokset n.3000 ja ilman sähkölaitteita.
4. Sama homma mutta taas kaikki laitteet päällä.
Näillä pienillä testeillä saa selville hiilien kunnon.
Mittaa laturin perästä lähtevästä johdosta latausjännite.
Sen jälkeen mittaa akun jännite. Ei saisi olla kovin isoa eroa noissa lukemissa. Tämän testin voi tehdä tyhjäkäynnillä. Joku viisaampi voi kertoa tuon laturin perästä lähtevän johdon värin.
Tälläisellä testillä näet jännitehäviön. Häviävä jännite muuttuu yleensä lämmöksi ja lämpö sulattaa liittimiä.
Jos olen väärässä tai on jotain lisättävää niin korjatkaa. Menen ottamaan toisenkin buranan....
-
Oliskohan kenelläkään "räjäytys" kuvaa laturin irroittamisesta?
-
Kävin kurkkaamas tuosta omasta autosta laturia ja se on aika yksinkertaisesti kiinni ainakin 1g mallissa. Omasta se irtoaa ainakin seuraavilla toimenpiteillä:
1. Akun + irti
2. Laturin perästä johdot irti
3. Laturia löysätään hieman että laturinhihnan saa pois
4. Ruuvataan ylin kiinnitys auki
5. Ruuvataan alin kiinnitys auki
Nyt laturin pitäis olla irti. Se on aika yksinkertainen irroittaa. Pyydä vaikka apua jos tuntuu vielä vaikealta.
Sen laturin purku onkin sitten eri juttu. Siinä tarvitaan ammattitaitoa ja kokemusta.
-
Kävin kurkkaamas tuosta omasta autosta laturia ja se on aika yksinkertaisesti kiinni ainakin 1g mallissa. Omasta se irtoaa ainakin seuraavilla toimenpiteillä:
1. Akun + irti
2. Laturin perästä johdot irti
3. Laturia löysätään hieman että laturinhihnan saa pois
4. Ruuvataan ylin kiinnitys auki
5. Ruuvataan alin kiinnitys auki
Muuten ihan oikein, mutta "ammattipiireissä" on tapana irrottaa akusta aina -(miinus) ensin. Näin ei säkenöi, vaikka työkalu osuisi vahingossa runkoon. ;)
-
Aivan totta. :POlen niin kovassa flunssassa ettei ajatus kulje.... ::)
Mutta hieman ov topikkia tähän niin jos joskus hitsaatte autoanne niin älkää ottako akunkenkiä irti. Ne kuuluu jättää paikoilleen vaikka monet väittävätkin toista. Akku suojaa auton virtapiirejä virtapiikeiltä.
-
Sen laturin purku onkin sitten eri juttu. Siinä tarvitaan ammattitaitoa ja kokemusta.
´
Purin omasta Coltista laturin talvella ja ammattitaitoa oli sen verran että eka laturi oli minkä purin ja hyvin toimi tuo vielä sen jälkeenkin. vaihdoin eka kerralla hiilet siihen ja vähän ajan jälestä sitten virrantasaajan (tai mikä nyt olikaan), eclipsessä näyttäs olevan samanlainen laturi, jotta onnistuu se ilman "ammattitaitoakin" ;)
Lähin vaan hihnapyörän päästä purkamaan ja lopulta se oli aivan hiluina pöydällä.
-
Purin omasta Coltista laturin talvella ja ammattitaitoa oli sen verran että eka laturi oli minkä purin ja hyvin toimi tuo vielä sen jälkeenkin. vaihdoin eka kerralla hiilet siihen ja vähän ajan jälestä sitten virrantasaajan (tai mikä nyt olikaan), eclipsessä näyttäs olevan samanlainen laturi, jotta onnistuu se ilman "ammattitaitoakin" ;)
Lähin vaan hihnapyörän päästä purkamaan ja lopulta se oli aivan hiluina pöydällä.
Käyn ensin kysymässä korjaamosta mitä laturiin hiilien vaihtaminen maksaa, jos on kauhean kallista lystiä niin sitten teen itse... Teen siitä vaikka "projekti" kertomuksen kuvineen, niin kaikki muutkin halukkaat voivat ottaa mallia...
Tarttis vaan jaksaa käydä kysymässä :)
-
Ei se vaikeeta ollu, työläintä oli saada laturi pois paikaltaan, hiiletkin oli melko helppo vaihtaa uusiin, kaikki 4 hiiltä on jousilla paikallaan, mutta 2 niistä pitää tinata siihen pakkaan kiinni.
-
Ei kellään sattumoisin olisi Cryisler neonin laturista kuvaa... Voisin vaan verrata sitä Eclipsen laturiin jos vaikka olisi samanlainen? Ei tarttisi mennä mitsu-sediltä tilaamaan uutta laturia...
-
Ei sulta Teme sattuisi löytymääm räjäytys kuvaa laturista? Entä uuden laturin hintaa Mitus-sediltä?
-
Niin juu... Kävin kysymässä hiiliä laturiin APT:ltä ja Motonetistä ---> ei löytynyt..?¿?
-
Tänään töihin mentäessä huomasin, että auto alkoi nykimään ja kierrokset hyppi 1300-1500 välillä koko matkan... Voiko vika johtua siitä laturista vai onko tämä uusi ongelma?
-
samaa teki toi mun gti coltti tuossa talvella, että pienillä kierroksillä nyki ja kierrokset heitteli vähän. laturista oli palanut joku jännitteensäädin (tai jotain) :-?
-
samaa teki toi mun gti coltti tuossa talvella, että pienillä kierroksillä nyki ja kierrokset heitteli vähän. laturista oli palanut joku jännitteensäädin (tai jotain) :-?
Kannattaako siis ostaa suosiolla uusi laturi vai saako tämän jännitteensäädin (tai jotain) varaosa liikkeestä ostettua?
-
Sinuna veisin laturin asiantuntevaan autosähköhuoltoon huollettavaksi. Ne sanoo ensinnäkin, että kandeeko korjata, ja sitten tekevät halutessasi täyden huollon. eli vaihtavat laakerit, hiilet, jännitteensäätäjän ja diodit, ja tarvittaessa myös roottorin. Eikä maksa mun kokemuksen mukaan, kuin reilun 100€, ja on varmasti parempi, kuin tarvikeliikkeestä ostettu Iskra tms. halppislaturi.
-
samaa teki toi mun gti coltti tuossa talvella, että pienillä kierroksillä nyki ja kierrokset heitteli vähän. laturista oli palanut joku jännitteensäädin (tai jotain) :-?
Kannattaako siis ostaa suosiolla uusi laturi vai saako tämän jännitteensäädin (tai jotain) varaosa liikkeestä ostettua?
En tiedä kumpiko kannattaa pidemmän päälle, sieltähän voi hajota sitten jotain muuten heti kohta, mutta tais mitsun laturiin maksaa toi osa n. 25-30€
-
Olisiko muuten tuo sellainen laturi mikä sopisi omaani Eclipseen?
http://cgi.ebay.de/Alternator-Lichtmaschine-MITSUBISHI-COLT-ECLIPSE-GALANT_W0QQitemZ4612049629QQihZ002QQcategoryZ61520QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
Entä tuo:
http://cgi.ebay.de/Alternator-Lichtmaschine-MITSUBISHI-ECLIPSE-GALANT-L-30_W0QQitemZ4612049631QQihZ002QQcategoryZ61520QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
-
Olisiko muuten tuo sellainen laturi mikä sopisi omaani Eclipseen?
http://cgi.ebay.de/Alternator-Lichtmaschine-MITSUBISHI-COLT-ECLIPSE-GALANT_W0QQitemZ4612049629QQihZ002QQcategoryZ61520QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
Entä tuo:
http://cgi.ebay.de/Alternator-Lichtmaschine-MITSUBISHI-ECLIPSE-GALANT-L-30_W0QQitemZ4612049631QQihZ002QQcategoryZ61520QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
Ei käy kumpikaan. Tuo ensimmäinen on 1g malleihin, ja tuo jälkimmäinen on 2g mutta kuten huomasit tuo on saksalainen e bay, eli kyseessä on edm mallisen laturi.
-
Olisiko muuten tuo sellainen laturi mikä sopisi omaani Eclipseen?
http://cgi.ebay.de/Alternator-Lichtmaschine-MITSUBISHI-COLT-ECLIPSE-GALANT_W0QQitemZ4612049629QQihZ002QQcategoryZ61520QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
Entä tuo:
http://cgi.ebay.de/Alternator-Lichtmaschine-MITSUBISHI-ECLIPSE-GALANT-L-30_W0QQitemZ4612049631QQihZ002QQcategoryZ61520QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
Ei käy kumpikaan. Tuo ensimmäinen on 1g malleihin, ja tuo jälkimmäinen on 2g mutta kuten huomasit tuo on saksalainen e bay, eli kyseessä on edm mallisen laturi.
Siksi ajattelinkin, että kysäinen täältä ensin ennen kuin alan tilailemaan mitään :)
-
Kohta viikko kulunut ilman minkään laista laturi ongelmaa..¿? Vika vaan katosi ihan itsekseen, on sekin aika kummallista :-?
-
No sehän on hyvä juttu et DSM korjaa itse itsensä :D :D
-
itellä nytte talviautona 89 lanceri ja siitä kans loppu virta kesken. ei muuta kun laturi irti ja pöydälle. kuori lähtee laturista kun irrottaa kolme pulttia. Sen jälkeen vähä mensseliä kuorien väliin ja varovasti väntää kuori irti toisistaan. laturi on sisältä aika yksinkertainen kapistus. kaikki näkyvät ruuvit vain irti ja sen jälkeen pääsee irrottamaan hiilet. hiilistä lähtee johdot jotka on tinattu kiinni sellaseen levyyn. eli perustyökalujen lisäksi tarvii kolvin että saa johdot irti ja ja tilalle uudet johdot. hiilet paikalleen ja johdot kiinni. sen jälkeen vaan koko paska kokoon ja kiinni. Uskomattoman yksinkertainen homma loppupeleissä.
-
näin siis lancerissa. uskon että aika samanlaisia ne kaikki laturit ovat toimintaperiaatteelta. sitten sellanen mitä voi koittaa jos ei jaksa laturia purkaa on vähä antaa iskua vasaralla. näin onnistui carina II:n laturin korjaus :D