Author Topic: 2G Eclipse 4g63 -97 jakopään ja vesipumpun vaihto  (Read 8340 times)

PRM

  • Rookie Member
  • *
  • Posts: 21
  • -97 2.0 GS edm 4g63
    • View Profile
2G Eclipse 4g63 -97 jakopään ja vesipumpun vaihto
« on: August 06, 2011, 15:50:03 PM »
Terveeksi,

Liityin juuri Eclipsen omistajien joukkoon ja samalla foorumille.

Ensimmäinen ongelma käsillä kuukauden ajon jälkeen, eli vesipumppu vainaa. Mitsu yleensä ja Eclipse aivan erikseen on uusi tuttavuus, joten kokeneemmilta apua kaivattaisiin näihin spesiaaaliasioihin...

Kyseessä siis -97 2.0 GS edm ja 16-tappinen vapari 4g63 -kone. Haeskentelin tietoa täältä ja muualtakin, mutta lisäinfo olisi paikallaan.

Kuten tiedätte, pumpun uusinnassa koko jakopää pitää purkaa, kuinkas muuten.

- Onko VFAQ 2G -turbo -ohje (http://www.vfaq.com/mods/timingbelt-2G.html) relevantti myös turbottomalle 4G63 -koneelle, ts. onko jakopää samanlainen turbossa ja vaparissa? (VFAQin NT ohje on Chryslerin 420A -koneelle, joka on siis aivan eri asia).
- Edelleen, ohje on 95-96. Päteekö -97:aan?
- Jos löytyy parempi ohje, otetaan linkki kiitollisuudella vastaan.
- Se itse pumpun laitto lienee se helpoin homma koko showssa siinä vaiheessa kun jakopään romut on saatu pois edestä?
- Mistä olette ostaneet/ mistä kannattaa ostaa osat jakopäähän + vesipumppu? Itse olen aikaisempien kokemusten valossa tullut siihen tulokseen, että mitään, mikä sisältää laakerin, ei juurikaan kannata ostaa Motonetista :-). Jos nyt kuitenkin olette sitä mieltä, että Motonet on OK, mitkä osat näihin käy?

Otetaan esimerkki: Esim. foorumeiden (DSM + Mitsubishi)  keskusteluiden perusteella jakohinaksi käynee 2,0GTi-16V 88--93, Motonet koodi 25-1709. Nykyään kuitenkin tuo hihna löytyy samalla numerolla nimellä Jakohihna MitsuHyundai16V >1,8 Motonetin verkkokatalogista. Oletetaan, että itse remmi on edelleen sama. Jos haluan siihen muuta kuin Motonettia, lähden metsästämään MitsuHyundai remmi 16-tappisin 1.8 suurempiin, esim Gatesina, jos löytyy... ?

Samaa suunnilleen sitten kaikkien muidenkin kanssa? Vai onko jollakulla /jossakin valmista listaa?

Tämä siksi, että Eclipseä ei Motonettikaan tunne, sen sijaan tätä 4g63 2.0 DOHC -konetta on varmaan ollut muissakin, vaan enpä tiedä tarkalleen, että missä ja onko juuri samoilla osilla... Motonet näyttää olevan suht ainoa paikka, jossa on edes jonkinmoinen nettikataloogo, mistä arpoa...

Itse olen saanut aikaan seuraavanlaisen listan noiden Motonetin kilkkeiden perusteella::
Hihna                          25-1709
Kiristinpyörä                  25-5770
Ohjuripyörä                    25-5903 ? ? ?
Vesipumppu                    30-9535 sisältääkö tiivisteen? O-renkaan?
Tasapainoakselin remmi         ? ? (joskus oli 25-9255 sis. remmin ja rullan, vaan ei löydy enää) käykö 25-5180?
Tasapainoakselin remmin kiristin   ? ? (---"---) käykö 25-5771?
laturin hihna            ? ? (löytynee mitoilla jostakin, jos ei muuten)
ohjaustehostimen hihna         ? ? (löytynee mitoilla jostakin, jos ei muuten)

Sitten melko tärkeä kysymys näin yleisemmällä tasolla: Kuinka hyvin nämä kilkkeet ovat vaihtovälinsä kestäneet? Ovatko esim. rullat kestäneet yleensä saman kuin remmi jne...? Riippuu tietty merkistä, joo, mutta onko siellä selkeästi  "murheenkryynejä" yms.?

Jossakin näin sivulauseella vihjatun, että porukalla olisi osatuonteja jostakin? Joitakin tiettyjä vauhtikauppoja jne... Onko porukassa ketään, joka tuo tavaraa muillekin yms....?

Niin, joo, ajattelin siis vaihtaa itse, kun on aikaisemminkin jakopäitä(kin) tehty, ei tosin Eclipseen, tilat ja kalut löytyy ja ne kalut pysyy kohtuudella käsissäkin. Vaikka tuota 4g63 -jakopäätä on sanottu aika pahaksi laitettavaksi, ajattelin lähteä yrittämään, kun on yleensä tapana tehdä nuo kotiläksyt aika hyvin ennen moisia hankkeita. Teknistä koulutustakin on aika monta vuotta käytynä ja niin päin pois.

Midnight Walker

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 188
  • dsm
    • View Profile
Re: 2G Eclipse 4g63 -97 jakopään ja vesipumpun vaihto
« Reply #1 on: August 08, 2011, 00:58:48 AM »
- Se itse pumpun laitto lienee se helpoin homma koko showssa siinä vaiheessa kun jakopään romut on saatu pois edestä?
- Mistä olette ostaneet/ mistä kannattaa ostaa osat jakopäähän + vesipumppu? Itse olen aikaisempien kokemusten valossa tullut siihen tulokseen, että mitään, mikä sisältää laakerin, ei juurikaan kannata ostaa Motonetista :-). Jos nyt kuitenkin olette sitä mieltä, että Motonet on OK, mitkä osat näihin käy?

Omassa 1G:ssä pumpun laitto teetti viime kerralla asentajalle lisätöitä kun oli kuulemma niin hankala ja ahdas, sen enempää en tuosta tiedä mutta tunnilla ainakin vierähti aika-arvio kun autoa menin hakemaan, tosin luvattuun hintaan sain silti.

Kaikki osat hankin itse nyt motonetistä. Kilometrejä sen verran että menevät toista kertaa mun aikana vaihtoon tuosta 1G:stä. Kävin vesipumpulle ja jakopäänhihnan kiristäjälle kysymässä mitsun hintoja mutta pumpun hinta (oliskohan ollu 240 vai 270 euroa) ei paljon laittanut miettimään alkuperäsen hommaamista. Joku muu voi ottaa kantaa noihin osien sopimisiin kun en tuohon 2G:hen ole sen tarkemmin perehtynyt.

PRM

  • Rookie Member
  • *
  • Posts: 21
  • -97 2.0 GS edm 4g63
    • View Profile
Re: 2G Eclipse 4g63 -97 jakopään ja vesipumpun vaihto
« Reply #2 on: August 08, 2011, 23:12:52 PM »
- Se itse pumpun laitto lienee se helpoin homma koko showssa siinä vaiheessa kun jakopään romut on saatu pois edestä?
- Mistä olette ostaneet/ mistä kannattaa ostaa osat jakopäähän + vesipumppu? Itse olen aikaisempien kokemusten valossa tullut siihen tulokseen, että mitään, mikä sisältää laakerin, ei juurikaan kannata ostaa Motonetista :-). Jos nyt kuitenkin olette sitä mieltä, että Motonet on OK, mitkä osat näihin käy?

Omassa 1G:ssä pumpun laitto teetti viime kerralla asentajalle lisätöitä kun oli kuulemma niin hankala ja ahdas, sen enempää en tuosta tiedä mutta tunnilla ainakin vierähti aika-arvio kun autoa menin hakemaan, tosin luvattuun hintaan sain silti.

Kaikki osat hankin itse nyt motonetistä. Kilometrejä sen verran että menevät toista kertaa mun aikana vaihtoon tuosta 1G:stä. Kävin vesipumpulle ja jakopäänhihnan kiristäjälle kysymässä mitsun hintoja mutta pumpun hinta (oliskohan ollu 240 vai 270 euroa) ei paljon laittanut miettimään alkuperäsen hommaamista. Joku muu voi ottaa kantaa noihin osien sopimisiin kun en tuohon 2G:hen ole sen tarkemmin perehtynyt.

OK, kiitoksia.

Tässä onkin sitten yksi niistä ydinasioista: Mistä tiesit, mitä pitää hankkia? En tarkoita asentajan raporttia siitä mikä on rikki, vaan nimenomaan minkä koodin/ nimen annoit siellä Motonetin tiskillä, kun Motonetin verkkosivut eivät Eclipseä tunne? Mistä/miten sait tiedon?

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4159
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: 2G Eclipse 4g63 -97 jakopään ja vesipumpun vaihto
« Reply #3 on: August 09, 2011, 17:59:41 PM »
Quote
- Onko VFAQ 2G -turbo -ohje (http://www.vfaq.com/mods/timingbelt-2G.html) relevantti myös turbottomalle 4G63 -koneelle, ts. onko jakopää samanlainen turbossa ja vaparissa? (VFAQin NT ohje on Chryslerin 420A -koneelle, joka on siis aivan eri asia).
On.

Quote
- Edelleen, ohje on 95-96. Päteekö -97:aan?
Pätee

Quote
- Se itse pumpun laitto lienee se helpoin homma koko showssa siinä vaiheessa kun jakopään romut on saatu pois edestä?
Ei siinä ole tosiaan mitään ihmeellistä, vanha pois ja uusi tilalle.

Quote
- Mistä olette ostaneet/ mistä kannattaa ostaa osat jakopäähän + vesipumppu? Itse olen aikaisempien kokemusten valossa tullut siihen tulokseen, että mitään, mikä sisältää laakerin, ei juurikaan kannata ostaa Motonetista :-). Jos nyt kuitenkin olette sitä mieltä, että Motonet on OK, mitkä osat näihin käy?
Motonetin roinat kelpaa mainiosti. Mutta kannattaa vaihtaa se hydraulinen kiristin aina jakopäärempan yhteydessä, mitsun tiskiltä voi olla tyyris, motonetistä ei varmasti löydy. Ebaystä kannattaa tutkia.

88-92(GTi) galantin osat käy hyvin pitkälti. Joitain eroavaisuuksia toki on (kuten vesipumppu), varmin tapa on aina mennä entisten osien kanssa tiskillä niin voi verrata uusiin.

Quote
Sitten melko tärkeä kysymys näin yleisemmällä tasolla: Kuinka hyvin nämä kilkkeet ovat vaihtovälinsä kestäneet? Ovatko esim. rullat kestäneet yleensä saman kuin remmi jne...? Riippuu tietty merkistä, joo, mutta onko siellä selkeästi  "murheenkryynejä" yms.?
Eipä siellä mitään semmosia murheenkryynejä ole, kun kaikki vaihdetaan aina kerralla uusiin niin kyllä ne yleensä kestää aina sen vaihtovälin. Joskus esim jätetään tasapaino-akselin hihna tai hydr.kiristin vaihtamatta, niin saattaapi aiheuttaa sitten ongelmia kun hajoavat...

Vesipumpusta...
http://www.dsmclubfinland.com/foorumi/index.php?topic=1168.0

MD972052  
USDM  6bolt & EDM 1g 6bolt & 7bolt

MD9720501
USDM  7bolt & EDM *none*

MD972050
EDM 2g

Quote
MD972050 täsmää Motonetin pumppuun nro 30-9535 (galant e55a)
30-9535 Vesipumppu Galant-16V 93- 49.00 €

Pumppussa on mukana pahvitiiviste, ei tarvitse hommata erikseen mitään tiivisteitä.
« Last Edit: August 09, 2011, 18:06:39 PM by teme »
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

PRM

  • Rookie Member
  • *
  • Posts: 21
  • -97 2.0 GS edm 4g63
    • View Profile
Re: 2G Eclipse 4g63 -97 jakopään ja vesipumpun vaihto
« Reply #4 on: August 09, 2011, 22:04:28 PM »
Temelle isot kiitokset. Tuo oli melko tyhjentävä esitys   8)

Onneksi on toinen auto alla, ei ole ollut niin kiirettä tallille, mutta nyt alkaakin olemaan eväät kasassa remonttiin.

Tutkailin uudelleen kuittikasan, joka tuli auton mukana. Jakopääremppa oli tehty vajaat 10 000 sitten, kaikki hihnat, rullat ja kiristimet oli uusittu ja hiukan muutakin pientä moottorin sekä laatikon kumityynyä ja vastaavaa laitettu.

En taida vaihtaa muuta kuin hihnat ja tietty sen pumpun tällä kertaa ja teen seuraavan rempan silloin kun nykyisillä kaluilla tulisi olemaan aikataulussa.

Mikäli auto itsellä vielä silloin on ja henki pihisee  ;D