Author Topic: Katkoo yläkierroksilla... (ratkaistu)  (Read 15338 times)

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Katkoo yläkierroksilla... (ratkaistu)
« on: November 17, 2004, 19:38:38 PM »
No niin. Nyt on tullut pari päivää testailtua Plymouthia. En tiedä johtuuko siitä, että on seissyt yli 2 kuukautta vai jostain muusta. Kone alkaa täyskaasulla kiihdyttäessä katkomaan käyntiä (sytkä, bensansyöttö?) jossain 4500 - 5500 rpm. Ahdot putoo ja kulku loppuu. On aina pienen hetken kuollut ja sit lähtee taas... ja sit taas tökkää jos koittaa vielä kiihdyttää. Heti kun päästää kierroksia vähän alemmas niin kaikki toimii täydellisesti.

Mystistä, sen verran kuuntelin että ECU pitää jotain napsutusta samaan aikaan kun katkoo käyntiä.
« Last Edit: October 14, 2005, 18:45:17 PM by Psy-J »

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4159
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Katkoo yläkierroksilla...
« Reply #1 on: November 17, 2004, 21:30:09 PM »
Ai ai, toi ecun napsutus kuulostaa pahalta.
Olisi meinaan sen merkki että voipi olla hajalla.

Onko sulla sitä vikakoodinlukijaa, sillä kannattais nyt heti ensin katsoa onko mitään vikakoodeja.
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Katkoo yläkierroksilla...
« Reply #2 on: November 18, 2004, 18:59:01 PM »
Ei mulla sen kummempaa lukijaa oo kun volttimittari. Näytti sen normaalin -.-.-.-. eli ei vikakoodeja muistissa. Epäilin kans että vois olla jostain ottanu itteensä. Mahtaislko se loggeri kertoo enemmän? Tosiaan pienemmillä kierroksilla toimii ihan mainiosti ja sen huomasin että ei oo mitään tarkkaa kierroslukua jossa alkaa kikkaileen... Jossain 4500-5500 välillä kuitenkin eli ei joka kerta tasan samoilla kierroksilla.

Pitää vielä testailla kun sain sen jo pihassa vapaalla kierrättäen ihan hyvin pari kertaa rajottajaan asti nostaan kierrokset. Ei kai mikään kontaktihäiriökään mahdoton ole. Oli kumminkin aikamoisessa tärskyssä toi vehje.

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Katkoo yläkierroksilla...
« Reply #3 on: November 20, 2004, 15:54:18 PM »
Lisätutkimusten jälkeen sen verran auennu, että ilmeisesti ilmamassamittari rikki. Iskee tod.näk. se kuuluisa Fuel Cut. Eli ECU luulee koneen saavan enemmän ilmaa kuin mitä bensapumppu pystyy vastaavasti syöttämään. Katkaisee siinä vaiheessa ettei käy laihalla.

Tämän nerokkaana päättelin siitä että virrat päällä (kone ei käynnissä) kuuluu ruiskusta koko ajan napsutusta, en tiedä mikä naksuu, mutta ilmamassamittarin liittimen irrottamalla naksutus lakkaa. Heti kun laittaa liittimen takaisin paikalleen alkaa sama epätasainen naksunta.

Korjauskirjasta katoin ja mittasin jännitteet ynnä vastukset ja ne nyt ainakin oli kunnossa. On kai se signaali sitten muuten jotain ihan muuta kuin pitäis. Toi anturihan on aika herkkä laite iskuille että ei mikään ihme vaikka olisi hajonnut kolarissa.


hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Katkoo yläkierroksilla...
« Reply #4 on: November 20, 2004, 16:55:55 PM »
Lisää herkullisia vaihtoehtoja vikalistaan...

Signs of Impending Doom
Luckily, there are usually some warning signs that your ECU is on its way out.

A rapid clicking or chattering from under the dash. Usually accompanied with the engine stalling or losing power during the noise. This is the microcontroller going into reset over and over and over again due to a bad power supply. Every time it resets, it will turn the fuel pump relay on and off. This could also be a bad fuel pump relay, but not usually.
An usual smell that seems to come from the center console. Especially if it smells like rotten seafood. Consider that it could also be your heater fan motor, unless accompanied with a power loss or stalling.
Your car is older than seven years and sees a lot of extreme temperature transitions.


Tää on lainattu suoraan dsm.org sivustosta. Onko ketään kokenut samanlaisia oireita. Tuolta jos tekstiä uskoo niin "kaikki yli 7 vuotta vanhat ECUt hajoo"...

Oireet kyllä täsmäis.

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Katkoo yläkierroksilla...
« Reply #5 on: November 22, 2004, 18:36:01 PM »
Irrotin tänään ECU:n ja vein sähkömiehelle. Saa vaihtaa pari konkkaa sinne.  Se naksutus sieltä kojelaudan alta on juurikin se ECUn mikrokytkin kun se kytkeytyy pois/päälle/pois/päälle kun ei virta riitä. Samalla tottakai sammuu bensapumppu ja sytkä. Pitäis olla keskiviikkoon mennessä osat vaihdettuna ni pääsee testaileen ;D

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4159
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Katkoo yläkierroksilla...
« Reply #6 on: November 22, 2004, 20:34:38 PM »
Jep toi klikkaus on paha.

Veitkö minne korjattavaks?
Ite käytin tuolla finnwaren kaverilla.
joku 75e muistaakseni maksoi kun vaihtoi konkat sieltä.
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Katkoo yläkierroksilla...
« Reply #7 on: November 23, 2004, 18:39:51 PM »
Käytin tässä paikallisessa tv-korjaamossa. Konkat on vaihdettu. 35 Euroo tuli maksaan mutta vika ei hävinnyt.

Se naksunta sieltä ruiskun suunnalta selvis (tavallaan). Tyhjäkäyntimoottorin venttiili kytkee eestaas koko ajan. Voipi olla että saa sieltä liikaa ilmaa ohi ilmamassamittarin ja sitten käy kierroksilla niin laihalla että lambda-anturi käskee välillä vähän himmailla...? Mystistä on... Tuon ilmamassamittarin sais kai jossain testattua, onko kellään tiedossa paikkaa jossa olis vehkeet?

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4159
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Katkoo yläkierroksilla...
« Reply #8 on: November 24, 2004, 02:01:23 AM »
Mun tietääkseni ainoa mitä voi testata on resistanssia hieman, mutta ite sitä kennostoa ei voi ymsp..

Näin olen käsittäny  :(
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Katkoo yläkierroksilla...
« Reply #9 on: November 26, 2004, 20:18:01 PM »
Ja lisää "tietoo"... Mittasin TPS:n arvoja tänään. Eli kaasuläpän asentoanturin. Vastuksen pitäis olla noin 1100-5600 Ohmia kaasuläpän asennon mukaan (pienempi arvo = vähemmän auki). Nythän on niin ihanasti että mulla näyttää kaasu täysin kiinni ollessa noin 600 Ohmia. Eli ECU luulee koneen saavan paljon vähemmän bensaa kuin se oikeasti saa... Ja taas yks teoria lisää: Korkeilla kierroksilla kun koneeseen tulee paljon ilmaa, luulee ECU ettei bensa riitä enää tarpeeksi ja lyö syötön poikki.

Sitä asentoanturia saa ehkä käännettyä kun periaatteessa sehän on vaan potikka kahdella pultilla kiinni. On vaan se alimmainen pultti niin ahtaassa paikassa etten saanut mitään työkalua väliin. Pitää koittaa huomenna uudestaan.

Ei muuten vaikuta käyntiin mitään vaikka ottaa sen TPS:n liittimen irti.

Ideoita, mielipiteitä...?

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4159
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Katkoo yläkierroksilla...
« Reply #10 on: November 26, 2004, 20:56:21 PM »
Siis ootko nyt säätänyt sen TPS:n oikein vai et ollenkaan ?

Eli se nimenomaan pitää säätää löysyttämällä niitä kahta pulttia ja säätää kunnes on tietty ohmi määrä.
Dataloggerilla se säädettäisiin niin että kun kaasua ei paineta niin arvo on 10% ja kun pohjassa niin 100%.

Ja mittarilla siis alla olevan ohjeen mukaisesti:
http://www.plymouthlaser.com/tps.htm

Eli siis tuolta katsoen kun kaasuläppä on täysin kiinni pitäisi näyttää 0.9k ohmia ja kun täysin auki niin 5k ohmia.

Kokeile nyt tuo säätää oikein ja katsotaan sitten miltä vaikuttaa.
« Last Edit: November 26, 2004, 21:10:56 PM by admin »
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Katkoo yläkierroksilla...
« Reply #11 on: November 28, 2004, 13:01:55 PM »
Mittasin ensin ja koitin sit säätää. Sain sen verran käännettyä että nyt näyttää kaasu kiinni sen 900 Ohmia. Mitään ei vieläkään eroa... Nyt vaan palaa vähän väliä CHECK ENGINE valo, eniten juuri silloin kun päästää jalan kaasulta esim. moottorijarrutuksessa. Nooh, tiistaiaamuna olis aika merkkihuoltoon. Saapa nähdä saako sille 60E / tunti vastinetta ???

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Katkoo yläkierroksilla...
« Reply #12 on: November 30, 2004, 10:52:19 AM »
Huollossa käyty. Testerissä 15min ja huoltomiehen tuomio: ECU rikki/kontaktihäiriö. Testeri näytti niitä ECUn arvoja, tulojännite heitteli jotain 9-15V, TPS:n, ilmamassamittarin, happianturin yms. arvot ja jänniteet arpoo ihan mitä sattuu. Ilmanpaine anturikin kertoi että välillä ollaan vuoristossa ja sekunnin päästä pari kilometriä merenpinnan alapuolella... Ja nämä siis kone sammuksissa.

Vien nyt vielä kerran koko poksin sille elektroniikkakorjaajalle joka ne konkat vaihto. Saa kattoo suurennuslasin kans oikein huolella KAIKKI juotokset. Maksaa se uusi tai korjattu ECU kuitenkin niin paljon...

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4159
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Katkoo yläkierroksilla...
« Reply #13 on: November 30, 2004, 11:06:26 AM »
Kannattaa jenkeistä ostaa se ecu, ebaystä saa varsinkin käytettyjä jollain alle 200$

btw,nääkin oltas nähty tolla loggerilla jos oisit vaan raahannu ittes tänne hki:in :)

Ois säästyny rahnat merkkihuollon laskusta  ;D ;D
« Last Edit: November 30, 2004, 11:07:49 AM by admin »
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Katkoo yläkierroksilla...
« Reply #14 on: November 30, 2004, 17:21:40 PM »
Kyllä mä sinne anyway tuun tossa parin viikon päästä. Kattotaan vaan sitten mitä se on syönyt, ei viittiny sillä huollon tuntitaksalla tosiaan turhia jäädä rupatteleen...

Kyselin piruuttaan niitten poksien hintoja. Mitsulta 1400,- ja toimitusaika pari viikkoa. Chryslerin merkkihuollosta eli Plymouthilta1800,-ja toimitusaika pari kuukautta. Noihin kun laittaa muutaman satasen lisää ni saa jo Hestecin jolla tupsahtaaa heti 50HP ja melkein 100Nm lisää voimaa.

Mut ei ny hätäillä, vien ECUn tänään töitten jälkeen mestarille ja jos ei tuu kuntoon ni sitten katotaan käytettyä. Jos siihen menee että pitää jenkeistä tilata ni pikku apu vois olla tarpeen kun ei tota kokemusta niistä pisneksistä oikein oo...

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Katkoo yläkierroksilla...
« Reply #15 on: November 30, 2004, 17:22:14 PM »
Niin eikä se huolto kestäny kun 20 min... ;)

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4159
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Katkoo yläkierroksilla...
« Reply #16 on: November 30, 2004, 17:40:14 PM »
Ja suomesta ei tosiaankaan kannata ostaa YHTÄÄN mitään erikoisosaa kärryyn.

Maksaa ab. 100% enemmän kuin jenkeissä...

Ja jollain 1000e:lla saa jo just jonkun AEM:n ems plug and playn dsm:iin...
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Katkoo yläkierroksilla...
« Reply #17 on: December 02, 2004, 19:07:29 PM »
Ei tullu yhtään kummemmaks vaikka uudestaan avattiin ja tosiaan tarkasti tutkittiin kaikki juotokset. Alkaa epätoivo kalvaan pikkuhiljaa... :-/

Ainoo valonpilkku tunnelin päässä on semmonen fakta että huomasin kun ECU oli irti ja laitto hälyn päälle ni vilkut ja parkit vilkahti. Kuuluu tottakai asiaan ihan normaalisti mutta eipä oo ennen paljon vilkkunu, ainoastaan piipannu... Enkä mitään muuta muutosta keksiny kun tosiaan sen että ECU oli irti. Pitää kaivaa ne johdot esiin kojelaudan alta ja syynätä kun ei oo mun asentama toi hälläri.

Jos siellä olis vaikka vedetty joku virta- tai maapiuha ECUlta hälyn kautta niinku ajonestotarkotuksessa ja siellä olis jotain häikkää... Toivoa sopii. Oireet kyllä sopis täysin johonkin puutteellisen maadotukseen tms...

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4159
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Katkoo yläkierroksilla...
« Reply #18 on: December 02, 2004, 20:02:15 PM »
Joo, voi olla todennäiköistä että joku nyt oikarissa siellä jos todellakin noin. Yritäppä katsastaa kaikki johdot sieltä lävitte.
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Katkoo yläkierroksilla...
« Reply #19 on: December 04, 2004, 14:54:22 PM »
Mittailin niitä ECUlle tulevia johtoja tänään töissä.
http://www.ecanfix.com/~mdhamilton/ecuwiring.html

Tuon kaavion mukaan ECUn pinneihin 102 ja 107 (power supply)pitäis tulla virta? Vai lähteekö näistä kenties eteenpäin? Pinniin 103 (power supply for backup) tulee ihan normaali akkujännite. Valaiskaa nyt joku että pitäiskö noihin tulla jännite vai lähteekö ECUlta näihin piikkeihin jotain? Kun ei tyhmä aina osaa lukea näitä.

Jos niin on että niihin pitäis tulla virta ni sit ymmärrän jos ei oikein pelaa. Ton poksin kauttahan kulkee suorasytkän ja suuttimien sähköt ja ne ei oo vissiin isoilla kuormilla mitään ihan pieniä virtoja.

tepi

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 652
  • Whiner
    • View Profile
Re: Katkoo yläkierroksilla...
« Reply #20 on: December 05, 2004, 05:38:26 AM »
eikös jossain dokumentissa oo lueteltu että mikä pitää olla jännite/signaalinmuoto kun auto on käynnissä ja kun e ei ole.
With gas prices these days, you cant be smoking cars for free anymore.

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Katkoo yläkierroksilla...
« Reply #21 on: December 05, 2004, 15:20:29 PM »
Pitää koittaa netistä hakee. Kun ei turhan takia viittis toista tonnia maksavia vehkeitä ostella...

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4159
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Katkoo yläkierroksilla...
« Reply #22 on: December 06, 2004, 02:18:28 AM »
Tiedustelin tuossa eräältä alan expertiltä ja sain varsin valaisevaa vastausta.

Kuulemma jos ei 102/107 tule mitään virtaa ei pitäisi ees auton toimi mitenkään, joten oletko varma ettei niihin tule mitään ?

Tässäpä vastauksia mitä sain:

Eli noille 102 ja 107 pinneille tulee virta pääreleen perästä, jota taas ohjaa tämä ecun mollukka itse. Eli ellei se itse päätä haluta sitä sähköä, niin ei noihin napoihin mitään tule.

Eli sen aivot eivät lähde kokonaan päälle, ennenkuin noihin tulee sähkö.

Osittain se on järjissään aina. Ja kun vääntää virrat päälle, se saa tiedon siitä navasta 108 ja sen jälkeen se tällää tuonne 110 napaan sähköä, jolloin rele vetää ja 102/107 saavat sähköä.

Kannattaa toi päävirtarele tarkistaa että on kunnossaan.

Myöskin ehdotti että kannattaa toi boksi lähettää hänelle niin tarkastaa vielä että on ok, luotatko siihen missä vaihdatit konkat? onko tehnyt näitä aikasemminkin ?
« Last Edit: December 06, 2004, 02:22:25 AM by admin »
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Katkoo yläkierroksilla...
« Reply #23 on: December 06, 2004, 12:02:29 PM »
Ei se korjaaja varmaan just näitä oo tehny. Ihan tavallinen TV- ja elektroniikkakorjaaja (parinkymmenen vuoden kokemuksella tosin). Se pelkkä konkkien vaihtohan onnistuu kyllä keneltä vaan alan harrastajalta jolla kunnon vehkeet on.

Tarkistan heti tänään sen releen kunhan löydän sen ensin, missä mahtaa olla...? Ja jos ei mitään näkyvää löydy niin mielellään sen lähetän vielä kerran tsekattavaksi mieluummin kun hankin uutta.

Tarjosin tosin eBayssa yhdestä ECUsta 105$. Sen voi sillä hintaa ostaa vaikka olis omakin kunnossa. Mulla ei tuossa oo EPROMia ja siinä olis. Vähän pienimuotosempaa viritystä varten auliimpi poksi siis.

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4159
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Katkoo yläkierroksilla...
« Reply #24 on: December 06, 2004, 15:43:01 PM »
Joo mä voisin jomman kumman ostaa jos sun ecu on kunnossa. Tarviin itekki tbo:n ecu:ta. (osta toi nyt joktap, kun mä tarviin semmosta)

Toi eprom ei sitten kyllä auta viritysmielessä miteskää ellet mainaa vaihtaa sinne uutta piiriä kokonaan...
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"