Author Topic: Tekniikanvaihdosta...  (Read 6595 times)

eclipse2.0

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 176
  • dsm
    • View Profile
Tekniikanvaihdosta...
« on: January 12, 2005, 16:31:21 PM »
Onko kukaan vaihtanut vapariin turbo koneen? Tai onko kellään kokemusta? Siis koko koneen vaihto ei vanhan turbottamista.
Tarviiko piuhoja vaihtaa ja boksia vai käykä vanhat??

**edit otsikko**
« Last Edit: January 12, 2005, 21:18:17 PM by admin »

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4159
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: tekniikan vaihdos
« Reply #1 on: January 12, 2005, 18:43:08 PM »
Ilmeisesti hyvin luet foorumia kun mulla juuri semmoinen projekti menossa  8)
Normaali turbotekniikan vaihto niin uusiksi menee kaikki konehuoneessa, johtosarjat ja ecu. Hintaa luultavimmin n.3000e paikkeilla jos esim. japan moottorituonnista sitä etsii. Tietysti putkisto myös meneee uusiksi. Ja kun puhutaan vanhan turbottamisesta niin harvoin kukaan vaan iskee ahdinta siihen keulalle ja menoksi, projektin lopputulos on yleensä sama kuin hommaisi valmiin tbo tekniikan ja jos on rahaa laitanut hieman enempi likoon niin vielä tehokkaampi.
Vaparin ja turbon johtosarjoissa on muutaman johdon ero, eli jos ei halua johtosarjoja uusia niin joutunee vetämään pari johtoa itse lisää.

Suomessa ei ole ketään tehnyt vielä gs eclipseen turboswappia, itse olen ensimmäinen tässä ja paperisota ei ole vielä valmis edes. Kun mulla on noi paperit kunnossa niin tämä tekniikanvaihdos luonnistuu tulevaisuudessa helpommin muilta, paperit kun ovat valmiina jo sitten.
« Last Edit: January 12, 2005, 18:45:26 PM by admin »
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

eclipse2.0

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 176
  • dsm
    • View Profile
Re: tekniikan vaihdos
« Reply #2 on: January 12, 2005, 20:14:45 PM »
No eipä oo hirveesti ollu aikaa selailla viimeaikoina...onko sulla tietoa mistä vois saada noi piuhat ja ecun??MInkä koneen meinasit ite laittaa sinne? Tohon tarkotetun turbon vai vr4?

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: tekniikan vaihdos
« Reply #3 on: January 12, 2005, 20:19:07 PM »
VR4 Galantissahan on sama kone kuin turboEclissä. Mut Temellä vissiin oli tarkotus ahtaa se oma kone eikä kokonaan vaihtaa toista pataa. Eikös näin ollut? Pysyy ainakin prosentit kasassa.

eclipse2.0

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 176
  • dsm
    • View Profile
Re: tekniikan vaihdos
« Reply #4 on: January 12, 2005, 20:20:20 PM »
No konehan on periaatteessa sama mut tehot kylläkin eri.

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4159
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: tekniikan vaihdos
« Reply #5 on: January 12, 2005, 20:21:54 PM »
http://www.dsmclubfinland.com/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Projektit;action=display;num=1101854043
Tuostapa linkkiä projektiin. Ja galantin vr-4 pata on periaatteessa sama kyllä, tehotkin 1geneissä identtiset se 195hp. Turhaa mun on katsos semmoista ees lähteä hankkimaan kun on jo sama lohko alla. Kaikki osat kuitenkin uusitaan.

Ja konetta tubottaessahan ei prosentit merkkaa mitään tai tekniikan vaihdoksessa.

Piuhat ja oikeanlaisen ecu:n parhaiten saa jenkeistä esim ebay tai ihan jostain lafkasta kuten slowboyracing tjms.
« Last Edit: January 12, 2005, 20:23:18 PM by admin »
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

eclipse2.0

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 176
  • dsm
    • View Profile
Re: tekniikan vaihdos
« Reply #6 on: January 12, 2005, 20:24:39 PM »
Just..meinaan tulis kyl halvemmax ostaa vr4 mylly ja myydä vanha pois. &0tkm ajettu vr4 kone maksaa 1500e ja jos myyt vanhat mottis ni siit vois saada vähintää 500e todennäkösesti enemmän.

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4159
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: tekniikan vaihdos
« Reply #7 on: January 12, 2005, 20:28:21 PM »
Halvemmaksi kyllä, ja tuloksena vakio 195hp kone.
Jos itse asennat ja hommaat lisälaitteet ja tiivisteet yms niin kyllä se hinta kohoaa sinne yli 3000e.

Jos ei halua kuin tuon vakio koneen eikä ole tavotteena lähteä kovinkaan paljoa virittelemään niin tuo on järkevintä hommata se vr-4 pata ja iskeä kiinni apulaitteineen. Jos taas tavotteena virittää paljoltikin tai edes keskiverrosti niin järkevintä se on kasata nykyisestä vaparikoneesta kuten itse teen. Hintaa tulee jonkin verran enempi kuin hommaisi tuon vakio turbo tekniikan kokonaisuudessaan mutta tehoa tuleekin sitten oiva määrä lisää  ;D ;D
« Last Edit: January 12, 2005, 20:29:24 PM by admin »
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

eclipse2.0

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 176
  • dsm
    • View Profile
Re: tekniikan vaihdos
« Reply #8 on: January 12, 2005, 20:30:07 PM »
hetkinen, eikös vr4:Ssa oo paljon enemmän? Kaverilla meinaan on vr4 gallu (ei rekisterissä) ja siit on penkitetty yli 300hv

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: tekniikan vaihdos
« Reply #9 on: January 12, 2005, 20:30:42 PM »
Tossa kannattaa sekin kelata että tulee samalla kone käytyä täysin läpi. Varsinkin jos aikoo irrottaa enemmän tehoja kuin tuon n. 200Hp voi olla järkevää pistää rahat uusiin osiin. Kai sulla Teme on kaikki ne turbokoneen erikoisuudet selvillä? Esim. öljyruiskut mäntien alla, eri öljypohja(?).

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4159
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: tekniikan vaihdos
« Reply #10 on: January 12, 2005, 20:31:04 PM »
Ei ole, vakio 88-92 vr-4 galant on 195hp/280Nm.

hopsis, öljyruiskut on mun vaparilohkossakin ja pohjat sun muut tottakai uusitaan tarpeen mukaisesti.

**btw, pitäsköhän tänne iskee joku chatti pystyyn kun näkyy menevän sekasin viestit kun jengi postaa minkä kerkää ;D  ;D **
« Last Edit: January 12, 2005, 20:34:06 PM by admin »
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

eclipse2.0

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 176
  • dsm
    • View Profile
Re: tekniikan vaihdos
« Reply #11 on: January 12, 2005, 20:32:47 PM »
no vittu sithän tää homma kusee ihan täysin...

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: tekniikan vaihdos
« Reply #12 on: January 12, 2005, 20:33:41 PM »
Ei tarvi. Mä lähden kattoon salkkareita ni saatte rupatella rauhassa  8)

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4159
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: tekniikan vaihdos
« Reply #13 on: January 12, 2005, 20:39:25 PM »
Quote
no v***u sithän tää homma kusee ihan täysin...

Onhan tuo vakio tbo kone ihan toista maata kuin vaparikone, joten jos ei tietoa/taitoa itse rakentaa tai virittää isommin niin keräät sen 3500e rahnaa ja tilaat japan moottorituonnista sen moottorin kaikilla lisälaitteilla ja viet sinne ja sanot että iskekääs mosa sisään.
Sitten myyt vanhan laitoksen kokonaisuudessaan tai yksittäisosina niin saat varmasti kivasti rahaa takaisin, pelkästä ecu:stakin voi sen satkun/pari pyytää. Kannattaa muuten tilata se kone ajoissa koska niitä on nykyään aika vaikeasti saatavissa, eli toimitusaika voi mennä 6-8kk jopa.

Vakio kaluilla ja turbolla pääsee "pienellä" virittämisellä sinne 275-300hp.

Lisää ahdettuja dsm:iä suomeen sanon mä  !  8) ;D
« Last Edit: January 12, 2005, 20:41:13 PM by admin »
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

eclipse2.0

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 176
  • dsm
    • View Profile
Re: tekniikan vaihdos
« Reply #14 on: January 12, 2005, 20:49:48 PM »
kyllä paikat ja kaiken laiton pystys tekee omis tilois mut tulee suht kalliix kuitenkin. Ei tohon tarttis saada kun sen reilut 200hv ni se piisais. Jos menee paljo yli 200 ni ei enää oo mitää järkee etuvetosee autoo laittaa sellasii tehoi. Katotaa nyt miten tilanne etenee ja kuinka sin' saat sen homman eteepäin... Houkuttelis kyl auton vaihtokin nyt kun näin yhen hyväkuntosen 3000 mitsun suht edullisesti jos joku vaan ostas ton ec:n eka.
Koska luulet et saat paperit järjestyksee ja homman etenee?

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4159
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: tekniikan vaihdos
« Reply #15 on: January 12, 2005, 21:13:18 PM »
Quote
Jos menee paljo yli 200 ni ei enää oo mitää järkee etuvetosee autoo laittaa sellasii tehoi.

Tämähän ei pidä paikkaansa, etuvedolla ajetaan hyviä varttiaikoja ja 350-400hp tehotkin vielä saadaan tiehen kiinni kyllä, taitaa nopein fwd dsm ajaa 10 sekunnin varttimaileja(tosin ei katuauto, mutta fwd joktap).

Quote
 Koska luulet et saat paperit järjestyksee ja homman etenee?

Homma on jo sikäli lähtenyt käyntiin että, n. puolet osista lähtee tilaukseen kohtapuoliin, ja moottoria aletaan heti repiä irti kun lämmitys tallissa on saatu rakennettua valmiiksi. Paperit on sikäli jo kunnossa, odottelen vain lisämateriaalia jenkeistä jotka toimitan edelleen vemicille josta sitten taas jatketaan. Tarkoitus on siis saada kärry ajokuntoon 2005 kesärengas kauden aikana  8)
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

eclipse2.0

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 176
  • dsm
    • View Profile
Re: Tekniikanvaihdosta...
« Reply #16 on: January 12, 2005, 21:23:28 PM »
ok
pistäpä sitten väliaikatietoja tulemaan

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4159
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Tekniikanvaihdosta...
« Reply #17 on: January 12, 2005, 21:29:34 PM »
Projektin etenemistä ja muuta mussutusta voi kahtella tuolta projektit osiosta sieltä mun aiheen alta, sinne niitä päivittelen sitten. ;)
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"