DSM tekniikka > Ongelmat ja ihmettelyt

Pätkii matalilla kierroksilla (ratkaistu)

(1/7) > >>

Midnight Walker:
Mistäköhän mahtaa johtua pätkiminen matalilla kierroksilla kun kone on vielä kylmähkö?

Eclipsen konehan on melko kierroskone joten matalilla kierroksilla ei paljon ajella. Eipä se kuitenkaan ole ennen mun mielestä kylmänäkään niin herkästi pätkässyit kuin nyt. Bensana 98. Kesällä tuli käytettyä 95:sta ja huomasin silloin että matalilla kierroksilla ei voi kiihdyttää vaan piti vaihtaa pienemmälle vaihteelle. Tuo myös koneen ollessa lämmin, samalla tavalla saattoi pätkäistä kuin nyt mutta tällä hetkellä vain herkemmin.

Eli ykkösellä kun lähtee niin moottori saattaa hieman tärisyttää ja tuntuu että pätkii syöttöä. Sitten jos sattuu vahingossakaan painamaan kaasua liikaa kolmosella kierrosten ollessa liian pienet niin pätkäisee. Eihän siinä muuta kuin että pitää ottaa todella rauhallisesti kiihdytykset, tuntuu vain että melkein liian rauhallisesti...

Onkohan aihetta huolestua vai ei?

teme:
Jotain tosiaan vialla kyllä, ja 98:ia ei pitäs joutua käyttämään, ja kyllä eclipsestä vääntöä löytyy että voi ajella matalilla kierroksilla hyvin (ainakin pitäisi löytyä).

Mitäs kaikkea olet tarkastanut tähän mennessä?
Itse olisin jo huolestunut.

Midnight Walker:
Tossa juuri kävin vähän kokeilemassa. Kone ei ollut ehtinyt vielä kylmetä kunnolla, olisikohan se seissyt sen vähän päälle tunnin tuolla. Ei mitään ongelmaa liikkeelle lähtiessä ja silleen, mutta ajaessa jos kierrokset ovat n. 2000-2400 ja siitä lähtee kiihdyttämään vähänkin reippaammin niin rupeaa pätkimään. Yli 2500 kierroksilla lähtee taas kiihtymään aivan normaalisti. Ja noita tuli kokeiltua kolmosella ja nelosella.

Paikallaan kaasutellessa tyhjäkäynniltä reippaammin painettaessa nikottili ensin hieman ja sitten otti kierroksia hyvin. Eli ei ottanut kierroksia aivan puhtaasti. Jos nosti kierroksia hieman ja polkaisi siitä niin aivan normaalisti taas.

Enpä ole mitään vielä erikoisemmin tutkinut. Ecun meinasin käyttää huollossa nyt aivan lähiaikoina, mutta voisikohan siellä puolella sitten olla mitään mikä liittyy tuohon? Mitä vaihtoehtoja nyt sitten löytyisi? Eli mistä kannattaisi lähteä liikkeelle?

teme:
Voihan se olla ecunkin puolella tietysti.

Mutta itse lähtisin liikkeelle lukemalla vikakoodit. Jos ei mitään löydy niin seuraavia tarkistaisin ainakin ensin:

- tulpat / johdot kunnossa
- imupuolen liitoskohdat ettei vuotoja
- kaasuläpän liikkuvuus normaali
- biss ruuvi säädetty oikein ja o-rengas tiiviste ehjä.
- vaihtaisin ilmansuotimen / bensasuotimen jos ei ole aikaan vaihdettu
- Tietysti ajoitus hyvä tarkistaa, että on kohdillaan ihan varmuudeksi

Ja ei ole pahaksi tarkistaa ettei jakohihna olisi pompannut hampaalla suuntaan tai toiseen, en ole ihan varma mimmoinen vaikutus sillä olisi, joku fiksumpi kertokoot.

Ja ajat nyt 98:sin tyhjäksi, sitten 95:sta tankkiin ja akusta piuha pois hetkeksi jotta ecu nollaantuu, tämän jälkeen akkuun takaisin piuha ja sitten ajoa.   8)

hopsis:
No liikkeelle kannattaa lähtee ihan basic jutuista eli ilmanputsari, tulpat, alipaineletkut...  Pistä kaveri polkeen kaasua ja mee kattoon pakoputken taakse. Jos tulee mustaa niin käy rikkaalla (ilmanputsari tukossa, lambda rikki, tulppa rikki, tulpanjohdot).

Sit yks vähän pahempi mikä voi olla niin jokin venttiili voi jäädä kantamaan. Näin ollen käy ikäänkuin "kolmella" pienillä kierroksilla ja sit kun tulee lisää kierroksia niin ei haittaa enää toimintaa vaikka olis vähän auki. Puristusmittaus kertoo tässä kohtaa aika paljon.

Navigation

[0] Message Index

[#] Next page

Go to full version