Author Topic: Kansirempassa huomioitavaa?  (Read 7005 times)

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Kansirempassa huomioitavaa?
« on: October 15, 2008, 16:07:48 PM »
Ajoin auton ekaa kertaa omaan talliin ja tuli tosi juhlallinen fiilis  :)

Nyt autoa on purettu sen verta, että kohta pääsisi vaihtamaan jakohihnan ja kaasuläppäkotelon. Mutta nyt kun auto on tuossa lämpimässä tallissa niin mieleen tuli väkisinkin, että jos aukaisisin kannen siitä ja laittaisin siellä osia uusiksi. Kuitenkin imusarjaa pitää suurentaa, että saan siihen suuremman kotelon. Ihan pelkkä kannen puhdistuskin lienee tarpeen kun kohta on 150tkm mittarissa ja ne imu/pakokanavat olisi kiva saada puhallettua auki. Tää on siis 4g63 vapari, mutta yleisesti kait voidaan puhua kansirempasta.

Eli mitä sinne kannattaisi sitten samalla uusia?

Tiivisteet menee tietty vaihtoon. Kannattaako ne powerdosen hydrauliset venavälyksien tasaajat ostaa sinne (130 euroa >:()? Ajattelin hieman ohentaa niitä venttiilien varsia sieltä lautasen läheltä, se ei varmaankaan aiheuta tuossa ongelmia? Kannen virtaukset saisi mittautettua 50 eurolla, mutta se täytyisi sitten tehdä kahdesti...

Siis yleisesti kysyen, mitä sinne kannattaisi tehdä jos sen kerta menee aukaisemaan?
« Last Edit: October 15, 2008, 21:24:46 PM by Tuiisa »
Ai, kato se irtos...

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4159
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Kansirempassa huomiotavaa?
« Reply #1 on: October 15, 2008, 19:56:36 PM »
Ei ainakaan powerdoselta kannata niitä nostajia tiedustella. Tämä foorumi ei tue sitä lafkaa  8-) Niitä saa kyllä muualtakin.

Samalla jos tommosta alat tekemään niin miksei sitten hommaisi 1g:n kantta ja imusarjaa suoraan? Ei tarvitse noita 2g:n osia alkaa itse modailemaan...
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Kansirempassa huomiotavaa?
« Reply #2 on: October 15, 2008, 20:37:52 PM »
Onko sulla jotain häikkää niissä orkkistasureissa? Ei niitä ihan tekemisen ilosta kai kannata alkaa vaihtamaan... Jos nyt kumminkin päädyt moiseen jumppaan niin ihan samoja ne Powerdosen tasurit on kun muuallakin.


Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: Kansirempassa huomiotavaa?
« Reply #3 on: October 15, 2008, 21:24:11 PM »
Joo, ei oo ollu häikkää mut ajattelinkin just sen takia kysyä, että onko ne sellasia että kannattaa vaihtaa. Ja kyllähän toi Powerdosen maine kiirii edellään. Mut ok, ei vaihdeta. Vai onko joku tapa millä sen voisi testata et ne on ok?

Onko siellä jotkut venttiilivarren suojakumit jotka pitää vaihtaa? Lue: En tiedä mitään mitä siellä on  :)

Siitä 4g63:n kansien eroista on tuolla Mitsunklubin puolella puhuttu. Näyttää siltä, että kannattaa nimenomaan säilyttää tuo 2g:n kansi, jossa imukanavat on pienemmät. Tietty mitään mittauksia ei ole, mitkä olis tehty just 4g63 vaparilla kahdella kannella, mutta muutama juttu on löytynyt missä vastaava kansi on itseasiassa vaihdettu just pienempi kanavaiseen ja saatu siten lisää tehoa. Homma perustuu siihen, että pienissä kanavissa ilma saa paremman vauhdin kuin isoissa ja se on eduksi just vaparissa. Turbot on sit asia erikseen. Mut siis en ala mitään ihmeitä modaileen imukanavia. Mitä nyt vähän katson, että siellä ei ole mitään isoja valumöykkyjä. Sensijaan pienellä venttiilin varsien ohentamisella ja lautasten muotoilulla tuntuu saavan mukavasti lisää virtausta, mitä siis oon lukenu.

Mut voinko nyt siis lukea noista vastauksista, ettei ole mitään ihmeitä tarpeen tehdä kun sitä kantta lähtee aukomaan?
Ai, kato se irtos...

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4159
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Kansirempassa huomioitavaa?
« Reply #4 on: October 16, 2008, 12:27:36 PM »
Eipä niitä oikein voi testata, sen huomaa äänestä jos kuuluu nakutusta. Itse henk.koht vaihtaisin ne samalla kun kerta kannen purkaa. Eipähän mene tukkoon sitten kun on ne paremmat hytikat.

Ventiilienvarsien kumit tietenkin vaihtoon samalla. Muita vaihdettavia tiivisiteitä ei ole kannen tiivisteen lisäksi.

Ainakin 1g:n kansi virtaa vakiona jo niin hyvin, ettei se venojen työstäminen varmaankaan vaikuta juuri mitään ellei sitten ole tarkotus alkaa tehoja nostamaan muutenkin paljon...
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Mustakulkija

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 250
  • dsm
    • View Profile
Re: Kansirempassa huomioitavaa?
« Reply #5 on: October 16, 2008, 13:50:08 PM »
suosittelisin viemään kannen aina ensin tarkistettavaksi, sit vasta voi olla varma sen kunnosta...... (kolmas kansi jo menossa.....) ja 1g kannen virtaus on noin 237.5 hevosta.... mun mielestä se ei ole läheskään tarpeeksi :) tosin mul on turbokone omassa, vaparista ei kyl osaa sanoa
"ihan tollanen pieni 5 minuutin homma"
"neliveto on eriveto"
"kun turbolla ajaa, ei oo riemulla rajaa"

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4159
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Kansirempassa huomioitavaa?
« Reply #6 on: October 16, 2008, 13:57:46 PM »
Quote
suosittelisin viemään kannen aina ensin tarkistettavaksi, sit vasta voi olla varma sen kunnosta...... (kolmas kansi jo menossa.....) ja 1g kannen virtaus on noin 237.5 hevosta.... mun mielestä se ei ole läheskään tarpeeksi :) tosin mul on turbokone omassa, vaparista ei kyl osaa sanoa

Niin 237 teor.hp. VAPAASTIHENGITTÄVÄNÄ. Se on melko riittävästi kyllä, ja tuohan ei kerro yhtikäs mitään paljonko se virtaus piisaa ahdettuna. Ahdettuna tuo kansi riittää ties kuinka pitkälle...
« Last Edit: October 16, 2008, 13:58:33 PM by admin »
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: Kansirempassa huomioitavaa?
« Reply #7 on: October 16, 2008, 14:47:45 PM »
Motonetin sivut sanoo, ettei heiltä saa gti:n venttiilikumeja, mut mahtaako ne olla erit noissa 4g63:ssa? Ts. mistähän sellaset löytyy, muutakuin RJ:ltä? Sama juttu niissä hydraulisissa venanostimissa, eli mistä voisi löytyä?

Mitä tulee noihin 1g vs. 2g kansiin, niin minusta niissä on se vissi ero, että 1g virtaa paremmin korkeammilla kierroksilla ja 2g taas hieman matalammilla. Tämä perustuu siihen, että isoissa putkissa ilmavirta ei saa riittävää liikettä matalilla kierroksilla. Sitä en tosin tiedä missä se raja-arvo liikkuu, että millä kierroksilla 1g menee 2g:n ohi, mutta veikkaan sen olevan hyvin korkeissa kierroksissa (yli 6500). Tässä on esimerkki 80-luvun 16v vapari Toyotasta:
http://www.whyturbothat.com/4agedyno4.html
ja koko juttu:
http://www.whyturbothat.com/project86%20.html

Vaparien virityksissä on erityisesti todettu myös noiden venavarsien ohennuksella ja venalautasten muotoilulla saatavan lisävirtausta nimenomaan keskimääräisille venttiilin nousuille ilman että ääripäät kärsii.  Tosin niitäkään ei kannata kauheesti muotoilla kestävyyden kustannuksella.

En tiedä kannattaako kauheasti katsoa noita teoreettisia maksimeja, koska ne on mitattu sellaisissa asennoissa, ettei niitä normiajossa paljoa tule nähtyä.
Ai, kato se irtos...

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4159
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Kansirempassa huomioitavaa?
« Reply #8 on: October 16, 2008, 14:55:08 PM »
Quote
Motonetin sivut sanoo, ettei heiltä saa gti:n venttiilikumeja, mut mahtaako ne olla erit noissa 4g63:ssa? Ts. mistähän sellaset löytyy, muutakuin RJ:ltä? Sama juttu niissä hydraulisissa venanostimissa, eli mistä voisi löytyä?

Ne motonetistä saatavat venavarsien kumit voi käydä, mutten mene vannomaan. Juuri ostin sieltä jarruihin liukujen kumia, ja sanottiin ettei käy gti, ja silti tohon mun eclipseen meni normaalisti. Noita hytikoita(tasureita) ei kannata suomesta pahemmin katella. Ebay.stä kandee surffia. Mutta eipä ne nyt ole liian vaikeat vaihtaa jälkikäteenkään jos tarvetta tulee. Niiden vaihto onnistuu melko kivuttomasti ilman isompia purkamisia.
« Last Edit: October 16, 2008, 14:56:50 PM by admin »
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Kansirempassa huomioitavaa?
« Reply #9 on: October 16, 2008, 19:01:30 PM »
Ottamatta kantaa kenenkään mielipiteisiin kyseisestä lafkasta niin mun mielestä ei kannata lähteä toiselta puolen palloa tilaamaan samoja tasureita mitä Powerdosella on varastotavarana 130€ sarja. But that's just me.

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: Kansirempassa huomioitavaa?
« Reply #10 on: October 16, 2008, 22:55:27 PM »
Quote
Ottamatta kantaa kenenkään mielipiteisiin kyseisestä lafkasta niin mun mielestä ei kannata lähteä toiselta puolen palloa tilaamaan samoja tasureita mitä Powerdosella on varastotavarana 130€ sarja. But that's just me.

Hienosti sanottu ottamatta kantaa mihinkään. Veikkaan, että Hopsis on kunnallisvaaliehdokas jossakin kun puheet on niin poliitikon ;D

Noniin, asiaan. Mä jätän noi nyt vaihtamatta ellen havaitse niissä mitään vikaa. Tuo remppa tulee niin kalliiksi vaikka työ ei maksa mitään että jätän tuon 130:n tuhlaamisen myöhemmäksi.
Ai, kato se irtos...

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Kansirempassa huomioitavaa?
« Reply #11 on: October 17, 2008, 12:01:02 PM »
En oo ehdokkaana ja (ampukaa vaan) äänioikeuslapunkin revin ja heitin nuotioon.

Mutmut, takaisin asiaan. Jos tasurit kuitenkin käytät irti niin laita nyt edes likoomaan esim. polttoöljyyn tai vastaavaan niin saa sen 0,3mm öljykanavan niistä puhtaaksi.

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: Kansirempassa huomioitavaa?
« Reply #12 on: October 18, 2008, 12:34:12 PM »
Mua on nyt peloteltu et kannattais ostaa joku kunnon kannentiiviste kun noi tarviketiivisteet ei kuulemma kestä. Moponetin tiiviste maksaa kuitenkin vajaan satasen ja merkkitiivisteistä voi joutua helposti maksaan parikin sataa. Aika paljon. Tää on kuitenkin vapari, ettei ihan mitään mielettömiä paineita pitäis sinne kohdistua. Mielipiteitä?

Oliskos jollakin tietoa siitä irrotus/kiristysjärjestyksestä noissa kannen pulteissa? Sellanenkin olis kiva saada tähän säikeeseen.

Nyt vaan on rahat niin tiukalla, että saattaa toi kannen laitto jäädä tekemättä. Oon nyt kuitenkin laittamassa uutta jakohihnaa ja nokkapyöriä ensisijaisesti. Uusi kaasuläppäkotelokin tuntuu jäävän haaveeksi kun sellaisia ei löydy mistään. Pelkkien tiivisteiden ja puhdistamisen takia sitä tuskin kannattaa avata? On kuitenkin iso riski, että mämmikourana saan vaan vahinkoa aikaan.
Ai, kato se irtos...

UITTO-

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 896
  • dsm
    • View Profile
Re: Kansirempassa huomioitavaa?
« Reply #13 on: October 18, 2008, 15:24:59 PM »
camskillilta kannattaa kysellä noita 4g63 kansipahveja esimerkiksi, siel taa oem pahveja vähä helvempaan hintaan varmasti ku mitä mitsulta.

Mulla on ainakin 1g:n kiristyskaavio ja momentit tosa haynesissä, joku viisaampi kertoo että käykö ne tuon kannen kiristämiseen?

Mut jos ei mitään isompaa remppaa ole tekemässä niin tokkopa tuota kannattaa avata siinä tapauksessa.

Muuten, älä sitte anna nokkien/kampuran pyöriä vähääkään, jos silla on hihna irti, muuten voipi joutua avaamaan kannen ju venat ottaa osumaa, vaikkakin vähä hellemmin jos käsin pyörittää.

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: Kansirempassa huomioitavaa?
« Reply #14 on: October 18, 2008, 17:27:24 PM »
Ja jos jollakin on tiedossa eclin vakiosytkäennakko niin senkin voisi tänne laittaa. Kun vaihdoin nokkapyörät säädin ne pyörät siten, että ajotusmerkit oli taas linjassa ja se näyttää olevan 6 astetta ennakossa, eli oliskos se vakioarvo? Kattelin historiasta, että Uitto ainakin oli laittanu 7 asteeseen omansa. Pakopuoli on nollassa asteessa.
Ai, kato se irtos...

UITTO-

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 896
  • dsm
    • View Profile
Re: Kansirempassa huomioitavaa?
« Reply #15 on: October 18, 2008, 21:17:00 PM »
siinä kuuden ja seitsemän välillä sytkäennakon pitäis olla ok, näin mulle sanoivat.