Author Topic: 2g 4g63 valuttaa jäähdytinnestettä  (Read 3902 times)

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
2g 4g63 valuttaa jäähdytinnestettä
« on: October 03, 2007, 18:22:54 PM »
Huomasin tänään valumajäljen lähtevän auton alta ja haistelin, että se saattaisi olla jäähdytinnestettä. Lisäksi olen jo aikaisemmin ihmetellyt minne ne jäähdytinnesteet katoavat jatkuvasti siitä säiliöstä. Nyt sitten hkun katselin tarkemmin huomasin, että nestettä oli tullut pihalle hihnapyörän puolelta ja jotakuinkin alahihnapyörän kohdalta, ei siis esim. jäähdyttimen alakorkin tai jäähdytinletkujen kohdalta. Onko tietoa onko siinä kohtaa jotain ylipainetulppaa tai muuta sellaista mistä neste voisi tulla? Joku jäähdytysjärjestelmän räjäytyskuva olisi tietty pop tässä kohtaa.

Autossa ei kuitenkaan ole mitään ylilämpeämisongelmaa vaan mittarit ja lämmöt on ihan normaalit. Mitään vikakoodejakaan ei tule.
Ai, kato se irtos...

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: 2g 4g63 valuttaa jäähdytinnestettä
« Reply #1 on: October 03, 2007, 18:36:47 PM »
Löysin tällasen vähän googlettamalla  :D
http://www.midnitetuners.com/mtrepairmanuals/DSM/2g_cooling_system.pdf

Siellä on ongelmaluettelo, josta voidaan haravoida sopivaksi syyksi melkein ainoastaan vuotava tiiviste tai löysät kiristykset. Muiden vikojen luulisi aiheuttavan isompia ongelmia hyvin nopeassa tahdissa.

Tietty jos jollakin on vastaavia ongelmia ja ratkaisu, niin olisi kiva kuulla.
Ai, kato se irtos...

JoNi-

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 230
  • Mönkkäri :) ja Eagle Talon TSI AWD taas hetken..
    • View Profile
Re: 2g 4g63 valuttaa jäähdytinnestettä
« Reply #2 on: October 03, 2007, 18:46:03 PM »
Quote
Huomasin tänään valumajäljen lähtevän auton alta ja haistelin, että se saattaisi olla jäähdytinnestettä. Lisäksi olen jo aikaisemmin ihmetellyt minne ne jäähdytinnesteet katoavat jatkuvasti siitä säiliöstä. Nyt sitten hkun katselin tarkemmin huomasin, että nestettä oli tullut pihalle hihnapyörän puolelta ja jotakuinkin alahihnapyörän kohdalta, ei siis esim. jäähdyttimen alakorkin tai jäähdytinletkujen kohdalta. Onko tietoa onko siinä kohtaa jotain ylipainetulppaa tai muuta sellaista mistä neste voisi tulla? Joku jäähdytysjärjestelmän räjäytyskuva olisi tietty pop tässä kohtaa.

Autossa ei kuitenkaan ole mitään ylilämpeämisongelmaa vaan mittarit ja lämmöt on ihan normaalit. Mitään vikakoodejakaan ei tule.
Sieltä saa tulla aika paljon sitä jäähdytin nestettä että se jäähdytykseen vaikuttaa.. Maassa jo puoli litraa tai litra näyttää että sitä olisi tullu ämpäri tolkulla mut ei se vielä jäähdytykseen vaikuta. Kuinka tarkkaan näit vuoto kohdan? Ei se sitte vesipumppu oo? Vuodot saat ainakin aika hyvin selville kun otat paisunta säiliöstä sen jäähdytys järjestelmän huohotin letkun pois ja laitat siihen paineilma pistoolin ja puhallat sinne painetta. Se sylkäsee heti mistä sitte vuotaakin. ÄLÄ vaan iske sinne sitte paljoo painetta! Kato vaikka et kompurassa on alle 1bar painetta ja koita sit vasta. Ja jos se ei heti pihauta sitä painetta ulos ni älä laita sinne lisää painetta, sit se tulee jostai ulos! ;)
Oho, kuinkas se nyt noin??

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: 2g 4g63 valuttaa jäähdytinnestettä
« Reply #3 on: October 03, 2007, 19:34:53 PM »
En nähnyt sitä vuotokohtaa ollenkaan, vain sen, että läikkä maassa on siinä alahihnapyörän kohdalla, josta se oli alamäkeen valunut pois. Luulisin, et jos se ois vesipumppu niin tulis vikakoodeja tai lämmöt nousis.

Pitääkin kokeilla tota paineilmaa. Ei oo paineilmavehkeitä mutta eiköhän se puhaltamalla löydy jos siellä on riittävä vuoto. En mä kans usko, että se mikään kriittinen ongelma on kun noi nesteet on aina menneet kun sinne on jotain lisännyt eikä kuitenkaan vieläkään lämmöt oo nousseet.
Ai, kato se irtos...

JoNi-

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 230
  • Mönkkäri :) ja Eagle Talon TSI AWD taas hetken..
    • View Profile
Re: 2g 4g63 valuttaa jäähdytinnestettä
« Reply #4 on: October 04, 2007, 08:41:22 AM »
Quote
En nähnyt sitä vuotokohtaa ollenkaan, vain sen, että läikkä maassa on siinä alahihnapyörän kohdalla, josta se oli alamäkeen valunut pois. Luulisin, et jos se ois vesipumppu niin tulis vikakoodeja tai lämmöt nousis.

Pitääkin kokeilla tota paineilmaa. Ei oo paineilmavehkeitä mutta eiköhän se puhaltamalla löydy jos siellä on riittävä vuoto. En mä kans usko, että se mikään kriittinen ongelma on kun noi nesteet on aina menneet kun sinne on jotain lisännyt eikä kuitenkaan vieläkään lämmöt oo nousseet.
En usko että tulee minkäänlaisia vikakoodeja jos vesipumppu alkaa vedellä viimisiään. Vesipumppu on tehty siten että kun se alkaa menemään huonoon kuntoon/ vanhaksi niin sinne on rakennettu "juoru reikä" josta se alkaa valuttamaan vettä pikkuhiljaa pihalle ikäänkuin ilmoittaakseen rikki menostaan.

Siltikään se ei vielä tuossa vaiheessa vaikuta millään tavalla veden kiertoon taikka auton jäähdytykseen. Se vaan vuotaa toden näköisesti juurikin sieltä juoru reijästä ilmoittaakseen että se on vaihdettava. Mutta tässä vaiheessa (en nyt ole ihan varma mitsun laitteista mutta epäilen suuresti että) se ei mitenkään ite auto reagoi tuohon. Ei se siitä varmaan mitenkään mitään vikakoodia taikka ilmoitusta voi saada jos se vasta vuotaa. Täysin mekaaninen tuo vesipumpun käyttö järjestelmä ilman mitään antureita taitaa olla.
Tietysti ongelman näkeminen helpottaisi hieman, mutta pelaisin korttini vesipumpulle.  :)
Oho, kuinkas se nyt noin??

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: 2g 4g63 valuttaa jäähdytinnestettä
« Reply #5 on: October 05, 2007, 13:25:01 PM »
Lueskelin tuolta dsm-tuunaajista, että siellä tosiaankin on jokin ylivuotoreikä olemassa, joka varoittaa ennenkuin koko pumppu laukeaa. Jos kuitenkin pumppu pitää vaihtaa, niin se on niin käsittämättömässä paikassa, että koko jakohihna pitää poistaa, jotta pumpun saa irti. Toisaalta siellä veikkailtiin, että kannen tiivistekin voi päästellä jäähdytinnesteitä, mutta mulla se on vaihdettu vasta parikymppiä sitten.

Puhalsin eilen sinne jäähdytysletkuun, mutta en kyllä yksin päässyt katsomaan tuliko jotain ulos. Ainakaan se ei vuotanut ihan suoraan läpi niin että puhaltaminen olisi käynyt helposti. Lisäksi nesteet oli aika kuumina, joten en viitsinyt riskeerata palovammoja itelleni. Toisaalta voi olla, että jos tässä nyt ei ole mitään lämpöjen nousua vielä havaittavissa, niin ajelen tällä kunnes vaihdan sen koneen tähän  ;D
Ai, kato se irtos...