Author Topic: 2g gs:n ja gs-t:n erot  (Read 13588 times)

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4159
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: 2g gs:n ja gs-t:n erot
« Reply #25 on: January 09, 2009, 23:29:48 PM »
Quote
Kyllä turbo moottorin tulee vastata vaparin päästötasoa ja tämä asia täytyy todistaa. Asiaa ei auta että turbo moottori täyttää jenkkien jotkin päästövaatimukset.
Sekoilin hieman itsekkin. Tämä siis pitää paikkansa mikäli auto on ensirekisteröity 30.6.1996 jälkeen. Tuota pvm. ennen kelpaa USA:n EPA päästönormit.

Mikäli moottori on siis vanhemmasta autosta, luulisi että riittää kun se täyttä tuo EPA-päästönormit.(Ja VIN:n perusteellahan saa tuon jenkkein ensirekisteröintipäivänkin tietoon)

Tässäkín on kovin mukavaa se kun konttorit ovat aika armoa antavia tuontiautojen suhteen. Esimerkiksi jotain 1998 / 1999 eclipsejä jotka on tuotu jenkeistä (ei muutto) on saatu kilpiin ilman kummempiä vikinöitä. Konttorit eivät siis aina(lue:usein) noudata AKE:n säädöksiä, vaan joskus jopa käyttävät maalaisjärkeä  8-)

Quote
PS. mitä muuten EDM -malli tarkoittaa?
Tarkoitaa euroopan markkinamallia. USDM vastaavasti jenkkien markkinamallia. Eurooppaan tuotu vain vapaastihengittäviä malleja, joissa eri moottori kuin USDM vapareissa.
« Last Edit: January 09, 2009, 23:38:11 PM by admin »
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: 2g gs:n ja gs-t:n erot
« Reply #26 on: January 10, 2009, 13:22:45 PM »
Quote
Quote
Ei sen GS-T moottorin tarvitse vastata GS:n päästöarvoja. Kun GS-T:n (mikä vuosimalli tahansa) päästöt täyttää suomen kaikki vaatimukset kun se täyttää ne jenkkien tietyt vaatimukset.

Quote
Sitten vielä pitää mitsulta tosiaan saada joku lappu jossa auton VIN todetaan olevan GST eclin ja moottorissahan on kait myös tuo sama VIN.
Ei ainakaan omassa moottorissa ole mitään VIN merkintää, ainoat VIN merkinnät on korissa.

Näinhän asia on että rungon valmistenumeroa ei ole merkitty moottoriin.


Onko moottorissa mitään valmiste/tunnistenumeroa sitten? Miten muuten voidaan selvittää onko kyseinen moottori edes auton alkuperäinen?

Muistaakseni juttelin tästä Uiton kanssa joskus kun lohkon vaihdossa ongelmaksi tulee juuri katsastus, eli kun lohko otetaan toisesta autosta, niin jotenkin pitää saada peitettyä se, että se on kokonaan toisesta autosta (ei nyt niin, että joku olisi niin tehnyt, koska se on kiellettyä ;) ). Mutta jos siellä ei kerran ole mitään merkintöjä, niin eikös silloin autoon voisi vaihtaa koko koneen? Lukeeko missään rekisteröintiotteessa edes sitä, jos auto on turbo? Jos ei niin silloinhan katsastusmiehen pitäisi vain tietää se auton mallimerkinnästä GST... Vai unohdanko nyt jotain.
Ai, kato se irtos...

Hevis

  • Rookie Member
  • *
  • Posts: 21
    • View Profile
Re: 2g gs:n ja gs-t:n erot
« Reply #27 on: April 29, 2009, 10:21:17 AM »
Nyt on kyllä heinät saavissa ihan sekaisin, tuntuu että tästä tekniikkavaihdosasiasta ei saa selkeää kuvaa oikeastaan mistään/keltään. Voitaisiin porukalla rakentaa sellanen kattava tietopaketti, ettei näitä tarvitse etsiä yhtä tietoa sieltä, toista täältä. Tässä aiheessa siis käsitellään vain tekniikanvaihdosta koskevia säädöksiä ja lakipykäliä. Tänne ei kysymyksiä mikä turbo on paras yms.  ;).

Helpointa on siis kokonaan uuden auton ostaminen, mutta jos nyt haluaa pitää vanhan auton niin tekniikanvaihdokseen on olemassa kaksi realistista tietä:

karkeasti
1. Vaparin ahtaminen
-Vaaditut muutokset turboa varten. (tästä löytyy tietoa usealta sivulta. esim. Dsm Tuners , 2G turbo conversion checklist )
-Jarrujen asentaminen vastaamaan malliluokan tehokkaimman jarruja (GS-T/GSX)
-Tehomittaukset: tehot max. 20% nousu eli 1.2x140hp/105 kW  (tähän kelpaavat kaikki dynometrit)
-Päästömittaukset esim. VTT:llä, tai jollakin muulla riippumattomalla tutkimuskeskuksella (?)
-Muutoskatsastus

2. Muutoskatsastus GS-> GS-T:
-Vaaditut muutokset turboa varten. (tästä löytyy tietoa usealta sivulta. esim. Dsm Tuners , 2G turbo conversion checklist )
-Moottorin rakentaminen 100% vastaavaksi GS-T:n moottorin kanssa (Vaatii dokumentit GS:n ja GS-T:n moottorien sisuskaluista, sekä lausunnon katsastuskonttorilta. Lausunnossa katsastusasiamies toteaa moottorien vastaavuuden.)
-Alustan ja jarrujen rakentamisen vastaamaan GS-T:tä.
-Moottorin dokumenttien esitys VTT:n virkailijalle. Virkailija toteaa moottorien vastaavuuden GS-T:n kanssa. Tähän tarvitaan aiemmin hankittua katsastusmiehen lausuntoa. Lisäksi tarvitaan dokumenttia GS-T:n moottorin päästöistä. Päästöjen tulee alittaa, tai täyttää vaadittu raja-arvo. Pitääkö tämä paikkansa?: "Ei sen GS-T moottorin tarvitse vastata GS:n päästöarvoja. Kun GS-T:n (mikä vuosimalli tahansa) päästöt täyttää suomen kaikki vaatimukset kun se täyttää ne jenkkien tietyt vaatimukset."
-Muutoskatsastus: Katsastuksessa auto vaihtaa malliluokkaa GS:stä GS-T:n. Konttorilla esitetään VTT:n lausunto moottorista. Katsastuksessa tarkistetaan alustan ja jarrujen vastaavuudet. Tarkastuksessa tarvitaan dokumenttia GS-T:n alustasta ja jarruista.


Linkkejä:
DSMtuners Enklanninkielinen DSM boardi
1g gs --> gs turbo päiväkirja
www.Hestec.fi Lyhyt oppimäärä auton ahtamisesta
www.finlex.fi
www.vtt.fi

Muutetaan mutut tiedoksi. Kaivataan rakentavaa palautetta!

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: 2g gs:n ja gs-t:n erot
« Reply #28 on: April 29, 2009, 11:26:03 AM »
Helpoin tapa hoitaa homma GS-> GS-T on ostaa jostain rullatun GS-T:n tekniikka ja vaihtaa kaikki osat (alusta, jarrut, moottori, ecu, jne) autoon. Sitten näyttää dokumenttia, että moottori on GS-T:stä (ei saa olla mikään Evon kone) ja sitten itse pitää kirjallisesti vakuuttaa, että osat on vaihdettu. Puhuttiin tästä asiasta nimim. Evoxin kanssa ja selviteltiin konttorilta asti. Tämä on myös halvin tapa vaihtaa tekniikka.

Toinen suositeltava tapa on myydä auto ja ostaa tilalle turbo-ecli. Tämä on ylivoimaisesti helpoin tapa ja todennäköisesti halvempi kuin mikään muu konversio, jos ei satu tuntemaan rullattujen GS-T:n omistajia.

En haluaisi vieläkään masentaa ketään, mutta en tiedä yhtään Suomessa rekisterissä ja liikenteessä olevaa 2g turbo-ecliä, joka olisi alunperin ollut vapari ja tekniikan vaihdos olisi tehty Suomessa.
Ai, kato se irtos...

Hevis

  • Rookie Member
  • *
  • Posts: 21
    • View Profile
Re: 2g gs:n ja gs-t:n erot
« Reply #29 on: April 29, 2009, 17:56:49 PM »
No nyt jos konversion päättää kuitenkin tehdä niin mistähän/keneltä noi dokumentit GS-T:n alustasta ja moottorin spekseistä mahtais löytyä? Tuntuu että niitä jotenkin pantataan joka puolella... :(

Mitä tuo "rullatun" GS-T:n tarkoittaa?
« Last Edit: April 29, 2009, 17:57:39 PM by Hevis »

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: 2g gs:n ja gs-t:n erot
« Reply #30 on: May 02, 2009, 17:11:08 PM »
Speksit on parasta katsoa CAPSista ihan osanumeroilla. Mutta ei niistä tarvitse muistaakseni mitään muuta kuin sen että itse kirjallisesti vakuuttaa, että ne on vaihdettu GS-T:stä omaan autoon. Moottorista pitää saada joku myyntiasiakirja, jolla todennetaan mistä autosta kone on peräisin.

Rullatulla tarkoitan katon kautta käännettyä tai muuta lievästi kolaroitua, jota ei kannata lähteä laittamaan kuntoon, mutta jonka tekniikka on pääosin ok.
Ai, kato se irtos...

Hevis

  • Rookie Member
  • *
  • Posts: 21
    • View Profile
Re: 2g gs:n ja gs-t:n erot
« Reply #31 on: May 02, 2009, 18:17:06 PM »
Voi p****le on tehty vaikeaksi nää jutut Suomessa. 2G:n turbotus ilman mittauksia on mahdotonta. Ei tollasta paperia ole edes olemassa missä GS-T:n moottorispeksit näkyisvät saati sitten jotain yleistä päästöpaperia. VTT:llä lupasvat ettiä Californiasta asti, tokkopa etsivät kun sehän olis huonoa niiden bisnekselle. Ihme kun eivät ole ottaneetkaan yhteyttä. TüV:lta yritin hankkia valmista lausuntoa jollekkin Garretin T25 sarjalle ettei tarvis VTT:llä käyttää mutta tää pelkkä lausunnon ettiminen maksaa 300-500e ilman mitään lupauksia että löytävät mitään lausuntoa. Loppujen lopuksi tästä paperista saa vielä maksaa lisää. Jokatapauksessa tuo VTT:n mittaus näyttää olevan ihan jees, kun miettii ettei autoa saa kaupaksi kun on markkinoilla niin paljon tarjontaa. En edes uskalla mitata miten korkealla verenpaine tällä hetkellä on ;D
« Last Edit: May 06, 2009, 18:56:54 PM by Hevis »

Hevis

  • Rookie Member
  • *
  • Posts: 21
    • View Profile
Re: 2g gs:n ja gs-t:n erot
« Reply #32 on: May 20, 2009, 22:54:15 PM »
Tietääkö joku noista VTT:n testeistä, että mihin sitä auton päästöä verrataan? Esim että verrataanko sitä autoa sitten muihin turbohin jonain keskiarvona vai verrataanko sitä turbotettua vanhaan päästörajaan? Saako noi päästöt nousta kuinka paljon?