Author Topic: Karttoja  (Read 5276 times)

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Karttoja
« on: March 08, 2009, 20:56:15 PM »
Olisiko kenelläkään tiedossa vakiomoottorien 4g63 (turbo ja vapari) ja 420A karttoja tiedossa? Ne olisi kiva saada tänne saitille ikäänkuin referenssitiedoiksi.

Itse tarttisin ne että saisin megasquirttiin jotkin alustavat vaparikartat. Saan ne todennäköisesti Evoscanilla etsittyä ennenkuin vaihdan ecua, mutta siinä on aika iso homma.

Myös autossa käytössä olevat muokatut kartat kiinnostaa, eli niitäkin voi tähän perään laittaa. Laittakaa vain sitten, että mitä muutoksia autossa on ja mikä kone.
Ai, kato se irtos...

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: Karttoja
« Reply #1 on: March 08, 2009, 22:57:33 PM »
Löysin dsm tuunaajien sivuilta tällaiset 1g kartat. Katselin niitä ja päättelin, että ovat sitten turbon kartat, vaikka siinä sanotaan että kaikki FWD:t. Siis ei kait nyt sentään bensaa vaparissa työnnetä koskaan noin rikkaalla (<10). Huuhtelee kyllä öljyt aika tehokkaasti noilla lukemilla. Eikä vaparissa koskaan sytkä kait ole negatiivinen?

Ilmeisesti vaaka-akseli on kierrokset tuhansissa ja pystyakseli on täyttö/ilmanpaine (whatever).

Osaako kukaan sanoa, ovatkohan ne samat 2g:n 4g63 turboon?
Ai, kato se irtos...

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: Karttoja
« Reply #2 on: March 08, 2009, 22:58:24 PM »
Ja sytytys.
Ai, kato se irtos...

Evox

  • Junior Member
  • **
  • Posts: 49
  • dsm
    • View Profile
Re: Karttoja
« Reply #3 on: March 11, 2009, 19:12:44 PM »
Kaippa noilla kartoilla alkuunkin pääsee. Aika tuuri on jos suoraan sopivan löydät tuolle omalle kokoonpanollesi. Veikkaanpa että lopulliset karttasi tulee jonkin verran eroamaan noista esillä olevista. Eroaa sen verta turbo vs vapari(puristukset, nokat, yms).

Laajakaista anturi putkeen ja kuulokkeet korville, niin vähän pystyy arviomaan seoksia ja nakutusta. Hyvä siitä tulee kun säätelee  :)



Yhteen Fiatin moottoriin tuli sytkä ja bensa laitettua megalla....

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: Karttoja
« Reply #4 on: March 11, 2009, 21:09:58 PM »
Joo, en usko, että käyvät suoraan. Siksi tän aiheen aloitin, että jos jollakin olisi vaparinkin niin saisi ne suoraan. Mutta ovatko ihmiset nyt mitä mieltä noista, turbon vai vaparin? Omassa on tietty jo sen verran muutoksia, ettei ne vaparikartatkaan mene ihan suoraan.

Aloitan omien karttojen laiton sillain, että haen mahdollisimman monet arvot loggaamalla Evoscanilla (sehän muistaakseni näyttää kaiken tarvittavan). Se kait on sitten vakiokartta.

Laajakaistakin on jo odottamassa ja Evoscanilla tai megasquirtilla saan nakutukset.

Mutta pitää ihmetellä, että nää kartat on ihmeellisiä salaisuuksia, kun niitä eivät jenkitkään tunnu jakavan tuolla DSM tunerssien sivuilla. Aina viitataan jonnekin muualle tai neuvotaan ihmisiä lukemaan itse omat karttansa. Meillä edm puolella se ei ole niin helppoa kun ei ole EPROMia eikä OBD2-yhteensopivia portteja ja jenkeille sitä on ihan turha yrittää selvittää ("btw, non turbo eclipses are ALL with 420A engines, NOOB").
Ai, kato se irtos...

Evox

  • Junior Member
  • **
  • Posts: 49
  • dsm
    • View Profile
Re: Karttoja
« Reply #5 on: March 11, 2009, 21:24:08 PM »
Quote
Laajakaistakin on jo odottamassa ja Evoscanilla tai megasquirtilla saan nakutukset.

 


Ei taida olla oikeen toi nakutuksen tunnistus oikeasti toimiva systeemi. Vaatii aika monimutkaisen koodin ja on aina moottorikohtainen. Olen sitä mieltä että ei toimi.

Oot varmaan tutkinut myös megasquirt foorumia?

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: Karttoja
« Reply #6 on: March 12, 2009, 13:02:24 PM »
Quote
Quote
Laajakaistakin on jo odottamassa ja Evoscanilla tai megasquirtilla saan nakutukset.

 


Ei taida olla oikeen toi nakutuksen tunnistus oikeasti toimiva systeemi. Vaatii aika monimutkaisen koodin ja on aina moottorikohtainen. Olen sitä mieltä että ei toimi.

Oot varmaan tutkinut myös megasquirt foorumia?

Menee vähän off topiciksi, mutta joo olen lueskellut. Pitää tutkia nakutusasioita kun asia on ajankohtaisempi.
Ai, kato se irtos...

zalama

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 601
    • View Profile
    • Rockpiston
Re: Karttoja
« Reply #7 on: March 13, 2009, 14:51:50 PM »
Quote
Joo, en usko, että käyvät suoraan. Siksi tän aiheen aloitin, että jos jollakin olisi vaparinkin niin saisi ne suoraan. Mutta ovatko ihmiset nyt mitä mieltä noista, turbon vai vaparin? Omassa on tietty jo sen verran muutoksia, ettei ne vaparikartatkaan mene ihan suoraan.

Aloitan omien karttojen laiton sillain, että haen mahdollisimman monet arvot loggaamalla Evoscanilla (sehän muistaakseni näyttää kaiken tarvittavan). Se kait on sitten vakiokartta.

Laajakaistakin on jo odottamassa ja Evoscanilla tai megasquirtilla saan nakutukset.

Mutta pitää ihmetellä, että nää kartat on ihmeellisiä salaisuuksia, kun niitä eivät jenkitkään tunnu jakavan tuolla DSM tunerssien sivuilla. Aina viitataan jonnekin muualle tai neuvotaan ihmisiä lukemaan itse omat karttansa. Meillä edm puolella se ei ole niin helppoa kun ei ole EPROMia eikä OBD2-yhteensopivia portteja ja jenkeille sitä on ihan turha yrittää selvittää ("btw, non turbo eclipses are ALL with 420A engines, NOOB").

Yksi seikka mikä noissa viittaa turbon karttoihin on AWD, niitähän ei ole vaparina. Ja vaparin kartat on kyllä ihan erilaiset kuin ahdetun.
Nuo vaikuttaa ahdetun kartoilta koska sytytysennakko pienenee kuormituksen ja kierrosten yläpäässä.
Mutta maksimi ennakon pitäisi olla esim. 6000 rpm paikkeilla jotain -30 astetta ilman kuormaa, mutta noissa kartoissa on kovin pienet ennakot.
 
« Last Edit: March 13, 2009, 14:52:29 PM by zalama »

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: Karttoja
« Reply #8 on: March 14, 2009, 16:03:00 PM »
Quote

Yksi seikka mikä noissa viittaa turbon karttoihin on AWD, niitähän ei ole vaparina. Ja vaparin kartat on kyllä ihan erilaiset kuin ahdetun.
Nuo vaikuttaa ahdetun kartoilta koska sytytysennakko pienenee kuormituksen ja kierrosten yläpäässä.
Mutta maksimi ennakon pitäisi olla esim. 6000 rpm paikkeilla jotain -30 astetta ilman kuormaa, mutta noissa kartoissa on kovin pienet ennakot.
 

Kyllä mäkin sitä ihmettelen, että miksi turboissa olisi samat kuin vapareissa. Ja yleensäkin ihmettelen näitä karttoja, mutta eipä täällä paljoa ole halukkaita omia karttojaan julkistamaan.

Katsoin tuolta netti-capsista ecun osanumeron ja googlailin sitä, enkä löytänyt, että sellaista olisi noissa turboissa, joten en usko, että ovat samat kartat millään.
Ai, kato se irtos...