Author Topic: 1g mitä bensaa?  (Read 4905 times)

Oswald

  • New Member
  • Posts: 5
    • View Profile
1g mitä bensaa?
« on: April 26, 2014, 04:15:49 AM »
Terve! Ei välttämättä mikään ongelma, mutta pientä gallupia. Tankkaatteko 95E10 vai 98E5?

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4159
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: 1g mitä bensaa?
« Reply #1 on: April 26, 2014, 12:34:19 PM »
98 tai mielellään korkeampioktaamistakin jos löytyis. Tuota 95 litkua en suostuis tankkaamaan  ;D
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Dom

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 295
  • GS-T -99
    • View Profile
Re: 1g mitä bensaa?
« Reply #2 on: April 26, 2014, 15:50:05 PM »
1g, 2g, vaparit, turbot, kaikkiin 98 :)

zalama

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 601
    • View Profile
    • Rockpiston
Re: 1g mitä bensaa?
« Reply #3 on: May 03, 2014, 13:41:48 PM »
Tuli muuten mieleen, onko kukaan koittanut RE85 bensaa eclissä? Ajelin itse -92 vuoden Audi 80:lla tuhansia kilometrejä n. 40/60% 95E/RE85 seoksella. Toimi ongelmitta.

Oswald

  • New Member
  • Posts: 5
    • View Profile
Re: 1g mitä bensaa?
« Reply #4 on: May 16, 2014, 11:03:53 AM »
Edellinen omistaja ruotsissa oli tankannut 95:sta, mutta en tiä paljonkko siellä on etanolia seassa. Nyt Suomessa ensin laitoin 95:sta ja yhden tankkauksen jälkeen 98:a. En ole huomannut eroa.

A-V

  • Rookie Member
  • *
  • Posts: 10
    • View Profile
Re: 1g mitä bensaa?
« Reply #5 on: June 11, 2014, 11:45:36 AM »
Oon ajellut tuolla 420a:lla varustetulla Avengerilla (vast. 2G:tä ymmärtääkseni tekniikaltaan) ihan 95E10:llä ilman ongelmia. Jenkeissä on 10% etanolit olleet bensassa jo '70-luvun lopulta, eli en jaksa uskoa etteikö 95E10 toimisi missävaan 80-luvun jälkeen USAssa valmistetussa autossa (joita DSM:t on).

Käytännössä noilla '90luvun alunkin Chryslereillä (joissa samaa tekniikkaa) voi ajella E85:llakin sekoitettuna 50:50 (muutama tuttu tekee näin mm. Voyagerilla) jolloin starttaus hiukan pitenee ja menoveden kulutus kasvaa jonkun verran mutta halvempi hinta kompensoi. Kesällä yks ajelee pelkällä E85:lla jolloin starttaus ja tankkaus (useammin ja halvemmalla) on yhä ainoa missä eron näkee. Eli ainakin DSM:n sukulaisissa säätövara ruiskussa riittää.

Vinkkinä sain että yksinkertaisin kokeilu on että ottaa tyhjään tankkiin 5 litraa E85:sta ja 5 litraa 95E10 ja käyt koeajolla. Jos vikakoodeja alkaa napsua, nykii ja/tai ei starttaile niin 98E5:sta päälle tankki täyteen niin ongelma poistuu ja eikä tartte sit arvuutella. Jos ei eroa tunnu niin suhdetta vaan muuttamaan. Kuulostaa sen verran karulta että olen jättänyt ite vielä testaamatta.