Yleinen keskustelu > Jäsenten autot

Eclipse GS -96 / jekkutin

(1/2) > >>

Jekkutin:
Moikka!

Omistan vuoden 1996 Mitsubishi Eclipse GS:n, jossa koneena siis 4G63. Auto on väriltään alkuperäis hopea ja maalipinta onkin todella hyvässä kunnossa. Kärry on myös täysin ruosteeton ja kilometrejä on takana 205 000km täydellisin huoltokirjoin. Tosin epäonneakin on sattunut matkaan, sillä startti, laturi ja ilmastoinnin kompressori ovat kaikki pettäneet menneen vuoden 2011 aikana, nyt tosin kaikki vaihdettu uusiin. Mutta riittää pohjatiedot, tarkoituksenani olisi siis hieman ehostaa Eclipseä kesän kurvailuja varten ja tässä hieman suunnitelmiani:

- Megan Racing header (pakosarja)
- Megan Racing cat-back (pakoputkisto)
- Megan Racing upper front&back strutbars (etu&taka-poikkituet)
- K&N CAI (ilmanotto)
  ^ näiden jälkeen tulisi kuulemma ECU ohjelmoida "lastuttaa" uusiksi, mielipiteitä viisaammilta ?
- BR-Racing coilovers (alustasarja)
- takavalojen keskiosan maalaus korin väriseksi
- mustat matot
- vannesarja

Kaipaisin siis mielipiteitä varsinkin tuohon ohjelmointi asiaan ja veikkauksia siihen, kuinka paljon kyseisillä osilla on vaikutusta tehojen suhteen ? Tiedän ettei lukemat päätä huimaa, jos nousevat ollenkaan, mutta ainahan sitä on kiva spekuloida.. Olisiko jollain listaan jotain lisättävää, ulkonäön tai tekniikan puolesta ? Ja ihan opiskelijabudjetilla tässä ollaan liikenteessä, joten korisarjat ja muut kalliimmat operaatioit voi unohtaa, eikä sillä ettäkö korisarjaa haluaisinkaan :D Kaikki muut osat paitsi vannesarjan olen jo tilannut ja osien asentaminen paikoilleen alkaa vasta ensi kuussa aikaisintaan. Tulen postaamaan ennen&vaiheessa&jälkeen-kuvia, heti kun saan projektin rullaamaan.

Kiitokset jo valmiiksi mahdollisista vastauksista ja korjatkaa jos jotain tein väärin, sillä olen melko uusi täällä ja tämä on vasta ensimmäisiä postauksiani... - Jekkutin

teme:
Pakosarjalla / cat-backilla / ilmansuodattimen vaihdolla saatat saada ehkä sen 1-2hp lisää ja muutaman newtonin. Vääntö / Teho käyrä on se mikä muuttuu varmasti hieman parempaan suuntaan. Tiedän kokemuksesta tämän 1G vaparin kanssa. Katalysaattori kannattaa myös vaihtaa ns. high flow malliin, eli joka ei ole niin tukkeena. Putkistoa ei kannata paljoa isommaksi muuttaa. Muistaakseni ainakin 1g:ssä on jo 2.25" se putken koko.

En usko, että ECUa tarvitsee lähteä muuttamaan noin pienillä muutoksilla mihinkään suuntaan. Kannattaa hommata piuha ja softa millä pystyt tarkastelemaan miten se itseasiassa käyttäytyy noiden muutosten jälkeen sekä tietysti käyttää dynometrillä ennen(varmistaaksesi, että alkuperäiset tehot tallessa) ja jälkeen.

Esimerkkinä alla oma 1g vapari aikoinaan, missä oli vaihdettu pakosarja, katti, ilmasuodin ja imuputki, alu kampuran hihnapyörä.

Vakio:
110kW@6750rpm
175Nm@5500rpm

After:
111kW@6030rpm
183Nm@5250rpm

2G 4g63 vaparissa on tehot alunperinkin hieman matalemmat, 104kw. Väännöistä tai millä kierroksilla nuo huiput ovat, en tiedä. Jos sulta löytyy tuon oman auton manuaali, tarkistappa huviksesi sieltä teho ja vääntö-arvot millä kierroksilla ovat. Ja jotta voidaan spekuloida millä komponentin vaihdoksilla tuo tehohävikki on saatu aikaan, tarkista myös lukeeko siellä mitkä puristukset koneessa on.

zalama:

--- Quote from: Jekkutin on January 20, 2012, 00:23:52 AM ---Moikka!

Omistan vuoden 1996 Mitsubishi Eclipse GS:n, jossa koneena siis 4G63. Auto on väriltään alkuperäis hopea ja maalipinta onkin todella hyvässä kunnossa. Kärry on myös täysin ruosteeton ja kilometrejä on takana 205 000km täydellisin huoltokirjoin. Tosin epäonneakin on sattunut matkaan, sillä startti, laturi ja ilmastoinnin kompressori ovat kaikki pettäneet menneen vuoden 2011 aikana, nyt tosin kaikki vaihdettu uusiin. Mutta riittää pohjatiedot, tarkoituksenani olisi siis hieman ehostaa Eclipseä kesän kurvailuja varten ja tässä hieman suunnitelmiani:

- Megan Racing header (pakosarja)
- Megan Racing cat-back (pakoputkisto)
- Megan Racing upper front&back strutbars (etu&taka-poikkituet)
- K&N CAI (ilmanotto)
  ^ näiden jälkeen tulisi kuulemma ECU ohjelmoida "lastuttaa" uusiksi, mielipiteitä viisaammilta ?
- BR-Racing coilovers (alustasarja)
- takavalojen keskiosan maalaus korin väriseksi
- mustat matot
- vannesarja

Kaipaisin siis mielipiteitä varsinkin tuohon ohjelmointi asiaan ja veikkauksia siihen, kuinka paljon kyseisillä osilla on vaikutusta tehojen suhteen ? Tiedän ettei lukemat päätä huimaa, jos nousevat ollenkaan, mutta ainahan sitä on kiva spekuloida.. Olisiko jollain listaan jotain lisättävää, ulkonäön tai tekniikan puolesta ? Ja ihan opiskelijabudjetilla tässä ollaan liikenteessä, joten korisarjat ja muut kalliimmat operaatioit voi unohtaa, eikä sillä ettäkö korisarjaa haluaisinkaan :D Kaikki muut osat paitsi vannesarjan olen jo tilannut ja osien asentaminen paikoilleen alkaa vasta ensi kuussa aikaisintaan. Tulen postaamaan ennen&vaiheessa&jälkeen-kuvia, heti kun saan projektin rullaamaan.

Kiitokset jo valmiiksi mahdollisista vastauksista ja korjatkaa jos jotain tein väärin, sillä olen melko uusi täällä ja tämä on vasta ensimmäisiä postauksiani... - Jekkutin

--- End quote ---

Tehoahan saadaan sylinterin täytöstä lisäämällä (ahdin tehokas tapa), kierroksia nostamalla ja myös puristussuhteen nosto auttaa. Imu-ja pakopuolen virtauksiin auttaa toki putkisto ja ilmanotto. Mutta jotta täytöstä saisi todella parannettua ovat nokka-akselit suuressa roolissa (ja arvokkaassa), niiden speksit määrittää pitkälti 4T koneen luonteen. Polttoainekarttojen tuunauksella varmaan saa myös jotain aikaan, siihen riittäs esim. APEXi SAFC + laajakaista lambda jolla huipputehon optimoida seokset. Sytytysennakoiden säätäminen (huipputehoilla lähelle nakutusrajaa) onkin toinen juttu...ECU:n muutoksilla voiskin hoitaa sitten molemmat.

Täällä voorumilla tais jossain olla juttua vaparin virittämisestä, konekin taidettiin muuttaa 2.4 Litraiseksi?! En nyt löytänyt sitä...

Dom:

--- Quote from: zalama on January 23, 2012, 12:25:47 PM ---Täällä voorumilla tais jossain olla juttua vaparin virittämisestä, konekin taidettiin muuttaa 2.4 Litraiseksi?! En nyt löytänyt sitä...

--- End quote ---

Tuiisa koitti löytää 4g63:n piilotettuja tehoja.

"Alkaa hieman tympimään tämä rakentelu kun tehoa ei tule millään. En viitsisi lähteä stroukkaamaan konetta, kun tähänkin mennessä laitetut osat ovat hintaansa nähden tuoneet pelkän pettymyksen. Autossa on siis tällä hetkellä vapaavirtausputkisto ml. pakosarja ja isompi katti, vapaavirtaussuodatin, cat camssin nokat, kevennetty kampiakselin hihnapyörä sekä erilaisia pieniä juttuja kuten silotettuja paikkoja ja kylmäilmajärjestelmä. Tehot on mitattu 113 kilowattiin ja vakiossa pitäisi olla 107. Aika turhauttavaa?"

http://www.dsmclubfinland.com/foorumi/index.php?topic=251.0

Uitto- hyödynsi 4g64:sta

http://www.dsmclubfinland.com/foorumi/index.php?topic=248.0

Thecob:

--- Quote from: Dom on January 23, 2012, 19:46:02 PM ---
--- Quote from: zalama on January 23, 2012, 12:25:47 PM ---Täällä voorumilla tais jossain olla juttua vaparin virittämisestä, konekin taidettiin muuttaa 2.4 Litraiseksi?! En nyt löytänyt sitä...

--- End quote ---

Tuiisa koitti löytää 4g63:n piilotettuja tehoja.

"Alkaa hieman tympimään tämä rakentelu kun tehoa ei tule millään. En viitsisi lähteä stroukkaamaan konetta, kun tähänkin mennessä laitetut osat ovat hintaansa nähden tuoneet pelkän pettymyksen. Autossa on siis tällä hetkellä vapaavirtausputkisto ml. pakosarja ja isompi katti, vapaavirtaussuodatin, cat camssin nokat, kevennetty kampiakselin hihnapyörä sekä erilaisia pieniä juttuja kuten silotettuja paikkoja ja kylmäilmajärjestelmä. Tehot on mitattu 113 kilowattiin ja vakiossa pitäisi olla 107. Aika turhauttavaa?"

http://www.dsmclubfinland.com/foorumi/index.php?topic=251.0

Uitto- hyödynsi 4g64:sta

http://www.dsmclubfinland.com/foorumi/index.php?topic=248.0

--- End quote ---

Mutta mitä kuulin tosta Uiton koneesta että sitä ei ikinä sitten saatu rokkaamaan? Kun yks tuttava sanoi vaikka ei ole niinkään näitä dsm:n harrastajia.

Navigation

[0] Message Index

[#] Next page

Go to full version