DSM tekniikka > Sähköt

1g -94 vaparin sumarit, lisäpitkät, ajovalojen korkeussäätö. Kysymyksiä!

<< < (2/2)

Mikez_87:
En ole nyt pariin viikkoon tehnyt autolle mitään kun kelitkin on huonontuneet. Tilasin Motonetistä uuden laturin kun vanha on kaput, kojelaudan kolme merkkivaloa syttyy ajoittain ja latausjännite on huono. Pakoputkirempan yhteydessä avasin nykyisen laturin joka oli täynnä ohjaustehostinnestettä, hiilet ja liukupinnat oli menneet huonoksi, olisiko kiven murunen päässyt sisälle ja tehnyt tuhojaan. Kunhan saan laturin vaihdettua paikoilleen ja tiivistettyä tehostimen tässä viikonlopun aikana, niin voi taas alkaa tutkia tyhjäkäyntiä. Välillä tuo käy ihan nätisti tasaista 800 kierrosta lämpöisenäkin, nyt pakosarjarempan jälkeen, mutta ei aina (mun pitää vielä jälkikiristää pakosarjan muttereista se joka on ohjaustehostimen takana ulottumattomissa, ettei vuoda enää sieltäkään ja sotke lambdaa).

Mulla on Palm Vx joka toimii dataloggerina, olen käyttänyt useamman illan tutkiessani ja pohtiessani eri käppyröiden riippuvuutta toisistaan :) Pitäisikö VSPD arvon näyttää auton todellinen nopeus? Jostain luin että ei toimi DSM autoissa, vaan loggeri lukee huuhaata siitä muistipaikasta. Ainakin tuo arvo heittelee 0-80 väliä jatkuvasti, oli auto liikenteessä tai ei. Jos tuon PITÄISI olla auton nopeus, niin silloin on jotain vikaa. Vaihdoin mittariston reed-kytkimen uuteen mutta se ei auttanut asiaan lainkaan.

Olen huomannut, että silloin kun auto käy huonosti, niin loggerin mukaan suutinajat vaihtelevat todella paljon, samoin nakutusarvot ja ennakko. Eli tod.näk. ECU säätää seosta jostain syystä niin paljon, että alkaa nakuttamaan, minkä vuoksi ennakot tippuvat alas, jonka jälkeen kierros alkaa alusta. Tähän vaikutti ennen pakosarjaremppaa varmasti haljennut pakosarja, jonka takia lambda mittasi liikaa happea jne. Nyt remontin jälkeen en ole vielä saanut luotettavaa mittausta. Imuvuoto on mahdollinen koska en ole sitä vielä kunnolla tarkistanut. Tyhjäkäyntiongelmaa on eniten kuumalla koneella (imusarjan halkeama joka laajenee kuumentuessaan?)


--- Quote from: zalama on March 31, 2015, 11:42:39 AM ---Mulla on purettavana -94 Euro ecli jossa on se valojen potikka ohjaamossa, eli totta se on !

Pakosarjoista sen verran, et kun hinta on n. 50 Eur, laatu on sen mukaista. Turbomalliin eras kiinansarja ei sopinut, vaan otti kanteen kiinni, putkea piti "hieman rutistella" että sai paikalleen.

Kevättä ja harratusintoa!

--- End quote ---

Myytkö potikan? Yritän löytää sitten omasta autosta johdot jotka liittäisin siihen :)

Joo, ei passaa liikaa odottaa 50e pakosarjalta, mutta parempaa yritin löytää vaan ei mistään tullut vastaan. Tai löysin minä yhden eurooppalaisen valmistajan jolla oli suomalainen maahantuojakin, mutta olivat lopettaneet sen mallin tuotannon. Hintaa olisi ollut päälle 200e (mutta halvemman postituksen ja tullittomuuden ansiosta olisi ollut samanhintainen tuon "50e" ebay-mallin kanssa) ja olisi tullut oikeaoppisella joustoputkella varustettuna ja muutenkin laadukkaamman oloinen, jäi harmittamaan etteivät enää valmistaneet sitä eikä varastoista löytynyt yhtään kappaletta. Jos joskus vielä putkiston osia vaihdan niin mieluummin teetätän jollain asiantuntevalla firmalla.

Mikez_87:
Ostin Motonetista uuden laturin jonka asensin paikalleen, rakensin sille suojakilven jotta ohjaustehostin ei jatkossa tiputtelisi suoraan laturin niskaan, korjasin vuotavan ohjaustehostimen vaihtamalla tiivisteet, kiristin pakosarjan pultit, ecu nollautui kun otin akunkengän irti, nyt auto käy taas nätisti. Tyhjäkäynti notkahtelee lyhyesti ajoittain, mutta entiseen verrattuna, toimii toistaiseksi kuin unelma. Pitää seurata miten käynti muuttuu ajan kanssa.

Ei muuten kannata ostaa Biltemasta öljyanturille tarkoitettua T-haaraa, ei nimittäin toimi eikä kestä. Laitoin tuollaisen paikalleen jotta saisin sekä öljynpaineanturin että öljynpainerajan asennettua (joku entisistä omistajista on poistanut tasapainoakselit ja sen myötä öljyfiltterin jalan, joten nykyisessä ei ole paikkaa kuin yhdelle anturille). No sehän tiputteli heti, kun öljyt ajoi lämpöiseksi, ja pari päivää myöhemmin murtui juuresta kokonaan antureiden painosta... Kävin sitten ostamassa Biltemasta kierteenkorjaus & ruuvinpoistosarjan, josta oli sen verran hyötyä että sain jopa katkenneen T-haaran jämät pois ja kierteet putsattua. Samalla ostin uuden öljynpainemittarin antureineen, uusi anturi on paikallaan kierrelukitteiden kera. En jaksa taistella toimimattomien öljymittareiden kanssa enää :D

Mikez_87:

--- Quote from: Mikez_87 on March 11, 2015, 03:42:53 AM ---4. Vaihdoin mittariston reed-kytkimen joka kertoo ECU:lle auton ovan liikkeessä, mutta yhä edelleen se ei sitä ymmärrä vaan saattaa laskea tyhjäkäyntikierrokset alle tonniin kun lähestyn risteystä kytkin pohjassa. Eli todennäköisesti vanhakin kytkin oli ehjä ja vika on muualla. Mittariston kontaktit näyttävät hyviltä ja puhtailta. Tätä asiaa selvittelen, mutta jos jollakulla on hyvä vinkki heitettävänä niin otan kopin.

--- End quote ---
Löytyipä todennäköinen syy tällekin asialle. Kuskin jalkatiloissa olevat johtosarjojen liittimet olivat löysällä...

Säädin kytkinpolkimen vapaata liikettä tiukemmalle (ei irrottanut kunnolla kun oli väärin säädetty, liekö tarvikeosana ostettu pääsylinteri erilainen kuin alkuperäinen), jolloin samalla runnoin johtonippuja pois edestä. Tämän jälkeen bensamittari ei toiminut, jolloin ongelma alkoi selvitä: Heiluttelin johtosarjoja niin sain mm. käsijarrun valon sammumaan jarrun ollessa päällä, tyhjäkäynnin katoamaan kokonaan risteyksiin saavuttaessa, cruiser lakkasi toimimasta ja jopa luukut jäivät ylös.

Cruiserin toimimattomuus ja sammuminen risteyksiin saavuttaessa selittyivät samalla asialla: ECU ei saanut VSPD tietoa mittariston reed-kytkimeltä, koska liitin oli huonosti kiinni, kontaktia ei ollut. Liitin kunnolla pohjaan ja taas toimii. Pitää rassata liitin kunnolla ajan kanssa puhtaaksi ja paremmin kiinni. Josko tuo vaikuttaisi huonoon tyhjäkäyntiin vääristyneiden mittausarvojen vuoksi.

Pienoinen määrä ongelmia on tullut ratkottua lyhyessä ajassa, ja kaikki lähti siitä että liimasin apukuskin oven muovilistaa paremmin kiinni :D Samalla lähdin liimaamaan jalkatilan verhoiluja, jolloin tarkistin samalla kytkimen pääsylinterin kunnon että vuotaako. Siinä huomasin, ettei kytkinpoljin ota lainkaan kiinni rajakytkimeen, siinä selitys miksei cruiser toiminut aiemmin. Pienen säädön jälkeen taas toimii, löytyi tuo pienoinen sähkövikakin :)

Navigation

[0] Message Index

[*] Previous page

Go to full version