Author Topic: Madallusjouset ja muutoskatsastus...  (Read 8883 times)

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4159
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Madallusjouset ja muutoskatsastus...
« on: November 16, 2004, 19:08:05 PM »
Kun keskustelua näköjään hieman syntyi niin tehdään tänne tämmöinen FYI tyylinen info -pläjäys.

Ennen vuotta 1993 asennettu autoon madallusjouset niin niitä ei tarvitse muutoskatsastaa.

Jos on alle 93vm auto jossa jouset niin ei tarvis, mutta sitten siinä semmoinen pieni mutta.  
Jos selkeästi on erotettavissa että jouset on jälkiäsennettu vuoden 93 jälkeen niin voivat alkaa mussuttamaan jotkut inssit.

Itellä entisessä autossa joka oli vm 88 oli madallusjouset ja kerran meni läpi ilman mutinoita, taas seuraavana vuonna alkoi inssi mussuttamaan että nämä pitää muutoskatsastaa koska ovat selkeästi ihan uuden näköset.
Sitten sanoin että täällä samalla konttorilla päästitte viime vuonnakin läpi. Ja kyllähän sekin päästi mut läpi sitten kun oli jutellut sen tyypin kanssa kuka katsastanut edellisenä vuonna.
« Last Edit: March 16, 2005, 13:33:07 PM by admin »
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Madallusjouset ja muutoskatsastus...
« Reply #1 on: November 17, 2004, 19:45:57 PM »
Ja jouset ei saa missään vaiheessa olla "irti" kummastakaan päästä eli jousen pitää olla sen verran pitkä että ylettyy molempiin jousilautasiin vaikka jousto olisi täysin äärimmillään (esim. helmoista nostaessa kun pyörät roikkuu vapaana).

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4159
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Madallusjouset ja muutoskatsastus...
« Reply #2 on: November 17, 2004, 21:27:54 PM »
Joo, tuo tuskin on ongelma normaali mäcpäärsån iskareissa, mutta itellä esim oli ennen semmoiset kynät joissa näin ois käyny jos ois nostettu ylös katsastuksessa.

Vaan eivät olleen mulla kuin jonnin aikaa alla.
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Madallusjouset ja muutoskatsastus...
« Reply #3 on: November 18, 2004, 18:50:33 PM »
Mul on omassani ne Intraxin 35mm madaltavat ja eilen kun etuiskarit uusin niin eipä tarvinnu jousipuristimiin koskea. Just ja just täyttää tuon ehdon mitä tuossa aiemmin kertoilin. Käsivoimin pystyy painamaan irti lautasesta... Mut lähellä ei lasketa.

zalama

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 601
    • View Profile
    • Rockpiston
Re: Madallusjouset ja muutoskatsastus...
« Reply #4 on: January 04, 2005, 02:49:17 AM »
Sama juttu mulla AWD eclipsessa ja Eibachin takajousissa.Saattaa olla etta kun vahan kuoleutuvat jaavat lyhyiksikin :-[
Etu jouset ok.
Ja erona vakioon myos kyb AGX McPersoonat.
« Last Edit: January 04, 2005, 02:54:55 AM by zalama »

I. Nieminen

  • Junior Member
  • **
  • Posts: 26
    • View Profile
Re: Madallusjouset ja muutoskatsastus...
« Reply #5 on: March 14, 2005, 18:43:15 PM »
Onkos noissa 90-94 malleissa eroja jousissa??

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4159
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Madallusjouset ja muutoskatsastus...
« Reply #6 on: March 14, 2005, 18:48:16 PM »
Ei ole. 8)
Tai siis n/a = kaikki samat, fwd tbo = omansa, awd tbo = omansa.
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Midnight Walker

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 188
  • dsm
    • View Profile
Re: Madallusjouset ja muutoskatsastus...
« Reply #7 on: March 16, 2005, 13:27:13 PM »
Mä oon hieman eri mieltä tosta että pitäiskö ennen 94 vuonna laitettuja madallussatseja muutoskatsastaa. Siis muuten ihan oikeassa mutta vuos luku on kylläkin -93  :)

Eli tosta vain lukemaan: http://www.ake.fi/pdf/3367-208-2003.pdf

Tollainen toteamushan sieltä löytyy:

Quote
Auton alustan korkeuden muutokset on tullut esittää muutoskatsastukseen 1.1.1993 alkaen. Mikäli katsastuksessa havaitaan tai asiakas ilmoittaa 1.1.1993 tai sen jälkeen käyttöön otetun auton alustan korkeutta muutetun, tulee auto määrätä muutoskatsastettavaksi. Samoin ennen vuotta 1993 käyttöön otettu auto on määrättävä muutoskatsastettavaksi, jos alustan korkeutta ilmoitetaan muutetun vuonna 1993 tai myöhemmin tai se muuten on ilmeistä. Ennen vuotta 1993 tehtyjä alustan korkeuden muutoksia ei ole tarpeen määrätä muutoskat-sastettavaksi, vaan niihin sovelletaan normaaleja määräaikaiskatsastuksen ar-vosteluperusteita. Pyynnöstä muutoskatsastus voidaan kuitenkin tällaisillekin autoille tehdä. Määräaikaiskatsastuksessa voi katsastaja myös lisätä rekisteri-tietoihin merkinnän, että autoon on tehty alustamuutos ennen vuotta 1993.


Sitte muutoskatsastuksessa vaadittaviin todistuksiin sen verran että vanhempiin autoihin ei tarvita mitään todistuksia että se sarja sopisi autoon. Eli silloin pitää vain täyttyä tietyt ehdot jotka löytyvät tosta aikasemmin mainitusta pdf-tiedostosta.

Katsastuskonttoreillakaan ei olla täysin tietosia noista säännöistä. Eli kävin täällä kotkassa konttorilla joka hoitaa muutoskatsastukset, juttelin kahen katsastajan kans ja toinen oli eka sitä mieltä että paperit vaaditaan aina ja toinen sitte taas että ku sulla on tollanen -93 vuosmallin auto niin ei siihen taideta vaatia... loppujen lopuksi jäi sellanen kuva että ei kumpakaan tienny miten säännöt ovat  ;D

Sitte tuli käytyy toisel asemal joka taas ei edes hoida muutoskatsastuksii. Siält löytykin vähä nuorempi katsastusmies ja sehän ties heti että vanhempaan autoon ei vaadita niitä mallihyväksyntätodistuksia.
« Last Edit: March 16, 2005, 14:22:45 PM by Midnight_Walker »

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4159
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Madallusjouset ja muutoskatsastus...
« Reply #8 on: March 16, 2005, 13:39:59 PM »
Säännökset muuttuneet jossain vaiheessa, meikällä selkeesti wanhaa/väärää infoa. Muutin tuonne ylös oikean vuosiluvun  8)
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Iyg_Van_Dyk

  • Guest
Re: Madallusjouset ja muutoskatsastus...
« Reply #9 on: March 28, 2005, 14:03:10 PM »
no en nyt tiä meneeks offiks mutta olis kysymys.
eli tuli hommattua tollane 98 mallin galantti 2.5 v6 ni haluisin tietää tosta sen madalluksesta.eli miten onnistuu kun on ns. mac pherson tyyliset + multi link järjestelmä joka kulmassa..ja jos viittitte kertoo jos tiätte yleis vikoja tuossa mallissa..kiitos jo etu käteen  :D

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4159
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Madallusjouset ja muutoskatsastus...
« Reply #10 on: March 28, 2005, 14:28:35 PM »
Väärä foorumi... Täällä keskustelut vain eclipse/talon/laser autoista. www.mitsubishiclubfinland.com :sta varmasti löytyy vastauksia
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Iyg_Van_Dyk

  • Guest
Re: Madallusjouset ja muutoskatsastus...
« Reply #11 on: March 28, 2005, 14:39:36 PM »
Quote
Väärä foorumi... Täällä keskustelut vain eclipse/talon/laser autoista. www.mitsubishiclubfinland.com :sta varmasti löytyy vastauksia

jahas  ;D no mutta kiitoksia silti  ;D

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4159
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Madallusjouset ja muutoskatsastus...
« Reply #12 on: April 15, 2005, 12:38:13 PM »
Eli vielä tästä asiasta kun epäselvyyksiä joillakin tarvitaanko mitään todistuksia mistään ja milloin tarvitaan ja mitä:

*<---1996vm autot(ennen 1.1.1996 tyyppihyväksytyt)
Auton alustan korkeuden muuttaminen jousimuutoksin Auton rakenteen muuttamisesta annetun liikenneministeriön päätöksen ( 779/98 ) 15 §:n mukaan muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton alustan korkeuden muuttaminen jousia säätämällä, takomalla tai vaihtamalla. M1- ja N1-luokan auton korkeutta saadaan jousitusmuutoksilla muuttaa enintään 51 mm tai M1G- ja N1G-luokan auton 77 mm. Maavaran on muutoksen jälkeen ol-tava, auton ollessa kuormaamaton, niin suuri, että yhden akseliston joustovaran loppuessa tai toisen puolen renkaiden tyhjentyessä mikään alustan osa ei osu maahan. Maavaran on kuitenkin oltava vähintään 80 mm (kaikista auton osista, myös pakoputkesta).

1996vm-->(1.1.1996 jälkeen tyyppihyväksytyt)
Auton, jonka on edellytetty olevan EY-tyyppihyväksytty tai sitä vastaava (1.1.1996 ja sen jälkeen tyyppihyväksytyt uudet henkilöautomallit ja 1.1.1998 ja sen jälkeen käyttöön otetut henkilöautot), korkeuden muuttaminen käyttämällä automalliin soveltuvia alustan madallussarjoja saadaan hyväksyä muutoskatsastuksessa edellä mainitun liikenneministeriön päätöksen ehdoin. Madallussarjan soveltuvuus autoon voidaan osoittaa esim. auton valmistajan lausunnolla tai riippumattoman tutkimuslaitoksen (esim. TÜV) todistuksella. Alkuperäisosina myytävien madallusosien osalta riittää maahantuojan tai valtuutetun jälleenmyyjän ilmoitus osien sopivuudesta kyseiseen autoon.

*Muun auton alustan madaltaminen saadaan hyväksyä muutoskatsastuksessa edellä mainitun liikenneministeriön päätöksen ehdoin. [/i]

Auton alustan korkeuden muutokset on tullut esittää muutoskatsastukseen 1.1.1993 alkaen. Mikäli katsastuksessa havaitaan tai asiakas ilmoittaa 1.1.1993 tai sen jälkeen käyttöön otetun auton alustan korkeutta muutetun, tulee auto määrätä muutoskatsastettavaksi.

Samoin ennen vuotta 1993 käyttöön otettu auto on määrättävä muutoskatsastettavaksi, jos alustan korkeutta ilmoitetaan muutetun vuonna 1993 tai myöhemmin tai se muuten on ilmeistä. Ennen vuotta 1993 tehtyjä alustan korkeuden muutoksia ei ole tarpeen määrätä muutoskat-sastettavaksi, vaan niihin sovelletaan normaaleja määräaikaiskatsastuksen arvosteluperusteita.


Pyynnöstä muutoskatsastus voidaan kuitenkin tällaisillekin autoille tehdä. Määräaikaiskatsastuksessa voi katsastaja myös lisätä rekisteri-tietoihin merkinnän, että autoon on tehty alustamuutos ennen vuotta 1993. Uusia autoja toimitetaan myös madallusjousin varustettuna. Koska kyseessä ei tällöin ole jälkikäteen tehty muutos vaan auton alkuperäinen varustus, ei auto tällaisessa tapauksessa voida edellyttää muutoskatsastettavaksi. Hyväksyn-täasiakirjoista ei aina ilmene mahdollisia eri jousituskorkeuksia, mutta maahan-tuojalla yleensä on tiedossa minkälaisilla jousilla auto on toimitettu. Tieto voi-daan katsastuksessa tarvittaessa hankkia, mutta tarpeettomia katsastuksen keskeytyksiä on kuitenkin syytä välttää. Koska jouset voivat vaihtua jo auton varusteista aiheuttavan massan lisäyksen takia, ei pieniin jousituskorkeuden vaihteluihin ole tarpeen katsastuksessa puuttua. Alkuperäisillä jousilla saavu-tettu jousituskorkeuden madallus on tavanomaisesti enintään n. 20 mm.

Hyväksyttävät madalluskeinot
EY-tyyppihyväksyntävaatimuksen alaisen auton jousitus saadaan madaltaa automalliin tarkoitettuja madallusjousia tai madallussarjaa käyttäen. Tällöin on noudatettava auton tai madallusosien valmistajan taikka tutkimuslaitoksen antamia ohjeita. Autoon voidaan hyväksyä muutossarja, joka rajoittaa sallittua akselimassaa. Sallittujen akselimassojen summan tulee olla vähintään suurimman sallitun kokonaismassan suuruinen. TÜV:n hyväksymiin jousiin on aina merkitty hyväksyntänumero. Valmistajan alkuperäisissä jousissa saattaa tunnistamista varten olla väri- tai muita merkintöjä. Muun auton jousituksen saa madaltaa jousia säätämällä, takomalla tai vaihtamalla. Jouset saavat olla tarkoitettu myös muuhun automalliin. Alkuperäiset tai muuhun automalliin tarkoitetut kierrejouset saa tällaisessa autossa lyhentää. Epäasianmukaisesti katkaistut tai käytössä katkenneet jouset on hylättävä.

------------------------------------
« Last Edit: April 15, 2005, 13:16:10 PM by admin »
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

tme

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 190
  • dsm
    • View Profile
Re: Madallusjouset ja muutoskatsastus...
« Reply #13 on: August 29, 2005, 18:30:10 PM »
Tyyppihyväksytyt, elikkä vaikka oma on rekisteröity 96 kuulun <--96 eli ensimmäiseen ryhmään, eikö ? :)

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4159
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Madallusjouset ja muutoskatsastus...
« Reply #14 on: August 29, 2005, 18:39:18 PM »
Siitä en osaa sanoa koska se on tyyppihyväksytty... Kun tuo tyyppihyväksyntälaki tullut juuri 96 vuonna voimaan, niin voipi olla, että ovat joutuneet nuihin eclipseihin ekaa kertaa tekemään tyypparit. Eli hyvin mahdollista että 96 rekisteröity auton niin tyyppihyväksytty vuonna 96.

Muuten tästä tulikin mieleen, mun piti pyytää nuo 2g tyypparit itselle mielenkiinnosta. Siitä näkee sen vuosiluvun.
Ilmottelen kun saan ne  ;)

"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"