Author Topic: Check engine ja kaupunkiajo  (Read 6862 times)

vappupekoni

  • Rookie Member
  • *
  • Posts: 10
    • View Profile
Check engine ja kaupunkiajo
« on: September 30, 2012, 12:45:50 PM »
Nostetaanpa kerran vielä tämä aihe esiin. Meidän -93 GS oireilee aika oudosti. Kaupunkiajossa sytyttää check engine valon. Sitten kun kerran kiihdyttää reippaammin niin valo sammuu taas. Valon palaessa tyhjäkäynnillä hieman ravistaa mutta korjautuu taas valon sammuessa. Lambda-anturi vaihdettu äskettäin ja jakohihnan ajoitus tarkistettu. Tätä foorumia selatessani tuo meidän auto oireillut edellisilläkin omistajilla. Vinkkejä kellään mistä voisi aloittaa vian paikantamisen ????

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4159
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Check engine ja kaupunkiajo
« Reply #1 on: September 30, 2012, 23:56:30 PM »
Lue vikakoodit ensin. Syy hyvin luultavasti löytyy sieltä samantein kerta tuon ce valon sytyttää.
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

zalama

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 601
    • View Profile
    • Rockpiston
Re: Check engine ja kaupunkiajo
« Reply #2 on: October 05, 2012, 08:51:53 AM »
Jos ei muuta järkevää selitystä vikaan löydy esim. suuttimista, sensoreita tutkimalla jne. oiska vika ECU:ssa ?!
ECU:n kondensaattorit menee huonoksi vuosien saatossa...

Dom

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 295
  • GS-T -99
    • View Profile
Re: Check engine ja kaupunkiajo
« Reply #3 on: October 05, 2012, 20:30:49 PM »
Jos ECU:n sisään ei ole kurkistettu niin se kyllä kannattaa tehdä. 1g Eclipsien ECU:t alkavat olla siinä iässä, että konkkien tarkastus kannattaa tehdä, omituisten oireiden ilmaantuessa. Vialliset konkat ovat yleensä omin silmin havaittavissa, turvoksissa tai vuotaneita. Onneksi halpoja ja helposti vaihdettavissa.

Jos konkat ovat porsineet niin vikakoodeja saattaapi tulla enempi kuin on tarvis. Eivät tosin välttämättä pidä paikkaansa.

JOKA TAPAUKSESSA KANNATTAA ENSIN LUKEA NE VIKAKOODIT (jos mahdollista).
« Last Edit: October 05, 2012, 20:36:31 PM by Dom »

vappupekoni

  • Rookie Member
  • *
  • Posts: 10
    • View Profile
Re: Check engine ja kaupunkiajo
« Reply #4 on: October 06, 2012, 02:10:14 AM »
Hmmm...vikakoodit luettu kerran ja silloin lambda-anturia solvasi. Vaihdettiin Boschin anturi ja hieman parani koneen toiminta. Ilmeisesti oli alkuperäinen lambda, ainakin ihan loppu. Ce valo ei haittaa kyllä mitenkään normiajossa, auto toimii ja pelaa ihan ok. Toinen hauska ilmiö tuli vastaan kun otin sellaisen kromatun tuuning ,"pekan" pään kokoinen ulostulo,pöntön takavaimentajan virkaa toimittamasta pois. Asensin maltillisen yksi sisään ja kaksi ulos simonsin ja kappas ! Auto vääntää alakierroksilta asti ihan kuin eri auto. Tässäkin tapauksessa joskus luultavasti tehty legendaarinen otetaan voima pois ja laitetaan ääni tilalle tuunaus.
Yllättävän mukava auto ajaa ja tosi pienellä bensankulutuksella. Tosin vanhempi poika moittii tehonpuutetta kun sillä  vähän laiteltu 200sx nissan . Niin, huoltokirjaa selatessani niin pariinkin kertaan ecu on ollut huollossa käsittääkseni.

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4159
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Check engine ja kaupunkiajo
« Reply #5 on: October 06, 2012, 12:50:06 PM »
Hmmm...vikakoodit luettu kerran ja silloin lambda-anturia solvasi. Vaihdettiin Boschin anturi ja hieman parani koneen toiminta. Ilmeisesti oli alkuperäinen lambda, ainakin ihan loppu. Ce valo ei haittaa kyllä mitenkään normiajossa, auto toimii ja pelaa ihan ok. Toinen hauska ilmiö tuli vastaan kun otin sellaisen kromatun tuuning ,"pekan" pään kokoinen ulostulo,pöntön takavaimentajan virkaa toimittamasta pois. Asensin maltillisen yksi sisään ja kaksi ulos simonsin ja kappas ! Auto vääntää alakierroksilta asti ihan kuin eri auto. Tässäkin tapauksessa joskus luultavasti tehty legendaarinen otetaan voima pois ja laitetaan ääni tilalle tuunaus.
Yllättävän mukava auto ajaa ja tosi pienellä bensankulutuksella. Tosin vanhempi poika moittii tehonpuutetta kun sillä  vähän laiteltu 200sx nissan . Niin, huoltokirjaa selatessani niin pariinkin kertaan ecu on ollut huollossa käsittääkseni.

Uusiksi vaan ne vikakoodit, kannattaa itselle tehdä se lukija tai ostaa kone siihen. Ledilukijan saa tehtyä itse helposti ja kustannukset on jotakuinkin 1€-2€ luokkaa. Eikä nykyään nuo pienet lukijalaitteetkaan maksa paljoa ja niistä aina hyötyä kun vikaa tulee.

Ja tosiaan tuosta takapöntöstä, niin vapaastihengittävä kone tarvitsee vastapainetta, liian iso putkisto vain heikentää tehoja.

Tässäpä linkki MCF sivuilla olevaan ohjeistukseen tuon ledilukijan tekemiseen:
http://www.mitsubishiclubfinland.com/wiki/index.php?title=Vikakoodien_lukeminen
« Last Edit: October 06, 2012, 12:53:59 PM by teme »
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

marakatti

  • New Member
  • Posts: 8
  • DSM USA ratafani
    • View Profile
Re: Check engine ja kaupunkiajo
« Reply #6 on: October 07, 2012, 12:41:42 PM »
Quote
Eikä nykyään nuo pienet lukijalaitteetkaan maksa paljoa ja niistä aina hyötyä kun vikaa tulee.
Et viitsisi viskata linkkiä semmoisen vehkeen suuntaan, jolla onnistuu GS:n koodien luku.
Kymenlaakson suunnalla kun olisi tarvinut lukea koodit niin Auto-Suni oli ainoa paikka, jossa onnistui. Ja hintalappukin oli sitten sen mukainen.


teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4159
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Check engine ja kaupunkiajo
« Reply #7 on: October 08, 2012, 21:50:13 PM »
Näemmä noita vanhan väylän käsilukijoita ei ole oikein saatavilla, liekö ikinä tehty kotikäyttäjille.
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

vappupekoni

  • Rookie Member
  • *
  • Posts: 10
    • View Profile
Re: Check engine ja kaupunkiajo
« Reply #8 on: October 12, 2012, 20:29:54 PM »
Pari hauskaa lisäystä tuuninki aiheeseen sen ison pönton lisäksi!  Pojjaat on ottaneet rekisteriotteeseen merkinnän että peruutusvalot ei toimi,ei mitään. Kas, anturi rikki, motonetistä sellaine hintaan 9,90 ja taas toimii.
Ja sitten parempi hauska. Tuossa mitsussa tuli mukaan talvirenkaat ällöillä kolmipuolavanteilla. Ihmettelin miksi jotain spacerilevyjä löytyi autosta ja kun aikani pähkäiltyäni ja mittailtuani niin asia selvisi. Vanteissa keskireikä 63mm ja mitsun napa 67...kas...pitänyt hankkia spacerit että saa vanteet alle ettei keskitä kuin pulteilla. Nyt toiset vanteet niillä renkailla talveksi. Monkey see...monkey do

vappupekoni

  • Rookie Member
  • *
  • Posts: 10
    • View Profile
Re: Check engine ja kaupunkiajo
« Reply #9 on: November 13, 2012, 12:24:17 PM »
Nostetaanpas taas asia esiin. Vielä vilauttelee satunnaisesti kaupunkiajossa ce-valoa. Vaihdoin tarvike katalysaattorin mutta ei siitä sen valon suhteen mitään apua. Perstuntumalla kuitenkin vetää ja kiihtyy paremmin, oli vielä alkuperäinen katti jolla ajettu jo 300.000.
Vikakoodin lukija tehty, kiitos ohjeista, vieläkin solvaa lambdaa vaikka vaihdettu kuukausi sitten. Onko kovin tarkka mikä lambda ? nyt Boschin tekemä.
Ajossa ei huomaa kyllä toiminnassa mitään mutta eihän se valo kiva ole kummitelemassa.
Tuli viimeviikolla muuten Prothanen uretaaniset moottorin kumityynyt kun vanhat jo aika finaalissa.
US-partsilta 122€ setti. Tilasivat Summitilta joten kaksi ja puoliviikkoa toimitusaika.

vappupekoni

  • Rookie Member
  • *
  • Posts: 10
    • View Profile
Re: Check engine ja kaupunkiajo
« Reply #10 on: December 06, 2012, 09:52:47 AM »
Ja taas sorvin ääressä. Nyt alkaa auton ongelmat ratketa. Vaihdoin ilmamäärämittarin ja nyt rokkaa hyvin eikä ce-valo kummittele. Romikselta ostin Galant 2,0 16v ilmamäärämittarin ja toimii !.
Ei tässä hommassa kyllä mitään järkeä ole...tonnin autoon mennyt kohta toinen mokoma...ja eikä edes ole nopea jos vertaa pojan 200sx nissaniin. Korimalli kai siinä kiehtoo...
Tänävuonna laittua palikkaa : jäähdytin, akku, laturi, lambda, katalysaattori, peruutusvalokytkin, moottorin kumityynyt, ilmamäärämittari ja startti.....ihanan kallista mutta se maksaa mikä maistuu :(....ai niin..lämmityslaitteen puhaltimen moottorikin vaihdettu   >:(
« Last Edit: December 06, 2012, 09:59:22 AM by vappupekoni »

vappupekoni

  • Rookie Member
  • *
  • Posts: 10
    • View Profile
Re: Check engine ja kaupunkiajo
« Reply #11 on: December 22, 2012, 10:42:14 AM »
Taisi ongelmat poistua ilmamäärämittarin vaihdolla.....ei ole valo syttynyt kertaakaan sen jälkeen kun vaihdoin sen galantin ilmamäärämittarin. Tyhjäkäyntikin parani huomattavasti ja sain ruuvata tyhjäkäyntinopeuttakin liki kaksi kierrosta pienemmäksi. Pysyisipä nyt kekotin kunnossa edes jonkinaikaa ;)

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4159
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Check engine ja kaupunkiajo
« Reply #12 on: December 22, 2012, 13:18:57 PM »
Hyvä homma, kai muistit maadoittaa ne kaks pinniä ennenkuin säädit tyhjäkäyntiruuvia?  ;)
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

vappupekoni

  • Rookie Member
  • *
  • Posts: 10
    • View Profile
Re: Check engine ja kaupunkiajo
« Reply #13 on: December 25, 2012, 13:20:09 PM »
Joopa joo ! Ei se kauan taas ehjänä pysynyt...prkl. Kuskin penkin selkänojan säätövipu irtosi ja rikkoi samalla sen muovin ympäriltään. Kettumainen korjata kun ei viitsinyt irroittaa koko jakkaraa.
Mitähän seuraavaksi ! Onhan tuolla paljon ajettu mutta ei meillä näin surkeaa autoa ole ollut koskaan...no jaa...oli joskus poikasena sunbeam hunter, samaa luokkaa mutta saman konsernin tuotteitakin periaattessa  >:(

vappupekoni

  • Rookie Member
  • *
  • Posts: 10
    • View Profile
Re: Check engine ja kaupunkiajo
« Reply #14 on: January 08, 2013, 18:32:48 PM »
No niin....auto katsastettu tänään ilman huomautuksia. Päästötkin ok ja ce-valo ei enään ole vilkkunut. Auto toiminut hyvin nyt pariviikkoa, kai se suunnittelee jotain isompaa...konerikkoa tms ???

vappupekoni

  • Rookie Member
  • *
  • Posts: 10
    • View Profile
Re: Check engine ja kaupunkiajo
« Reply #15 on: February 20, 2013, 20:53:25 PM »
Töttöröö ! Ja taas vähän ihmettelyä. Auto muuten toiminut ok mutta ajattelin vaihtaa tulpat. Hain manuaalin ja tulppaopuksen mukaiset tulpat ja hoplaa ....eihän ne sovi millään sinne! Autossa paljon pienemmällä kannalla olevat tulpat eli sellaiset jotka yli 2000vm galanteissa esim.....osaako joku entisistä omistajista, jos lukee näitä, antaa tarkempaa tietoa mikä kansi siihen vaihdettu joskus ????