Author Topic: Apua kaivataan, ahdot puoliksi hukassa. (RATKAISTU)  (Read 8250 times)

EmpirioN

  • Junior Member
  • **
  • Posts: 65
    • View Profile
Apua kaivataan, ahdot puoliksi hukassa. (RATKAISTU)
« on: April 26, 2010, 19:14:59 PM »
Pari vuotta tässä ehtinykki ajella ilman suurempia murheita... :)

Mutta nyt on jotain vialla. Viimeviikolla kun motarille kiihdytin, niin auto tuntu jotenkin laiskalta. Vilkasin sitten ahtopainemittariin ja syy selvisi.

Normaalisti mulla ahdot lähes tasan 1bar. Vitosvaihteellakin moottoritie nopeuksia ajaessa kun painaa kaasun pohjaan, ni se on max. pari sekuntia ja ahdot on siellä 1bar. Nyt 1-3 vaihteilla pääsee sinne 0.7-0.8bar ja vitosvaihteella se jää jopa alle 0.5bar.

Lisäksi huomasin ylim. äänen silloin kuin turbo ahtaa. Kuvaileminen vaikeaa, mutta hyvin sen erottaa konehuoneesta. Jonkunlainen "mooooo" sieltä tulee kiihdyttäessä. Ja vain siis kun ahtamista tapahtuu.

Lisäksi konehuonetta kuunnellessa, kun kaasua lisää, niin ilmanputsarista kuuluu paljo suurempi tuhahdus kuin ennen.

Olin huomaavinani ylimääräistä puhallusta maffin ja turbon välisessä kumisessa letkussa, joten oletin että sieltä pääsis ilmaa ulos. Kävin sen läpi suurennuslasilla ja ties millä, mut ei perhana löytyny minkäänlaista repeämää/reikää.
Yritin kuitenkin tiivistellä sitä parhaani mukaan vaikka millä, mutta tällä ei ollut minkäänlaista vaikutusta.

Kokeilin myös muut ilmaletkut läpi ja "lainasin" töistä semmoista spray pullossa olevaa tavaraa, millä pitäis mahdollisia vuotoja havaita kuplien muodossa, mutta ei tulosta.

Arvoisat DSM -tietäjät, nyt tarvitsisin siis apuanne. Itse olen noiden turbo asioiden kanssa ihan amatööri asteella, mutta kyllä työkalut pysyy kädessä, sais vaan vähä vinkkejä.

Niin...Ja autoon on asennettu Blitzin elektroninen ahtopaineen säädin, sekä K&N ilmanputsari.
« Last Edit: June 16, 2010, 21:36:28 PM by EmpirioN »
- When Nothing is real, Everything is possible

zalama

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 601
    • View Profile
    • Rockpiston
Re: Apua kaivataan, ahdot puoliksi hukassa.
« Reply #1 on: April 27, 2010, 11:10:04 AM »
Koittasin ehkä ekaks ohittaa sen sähköisen säätimen eli suoraan letku ahtimenpuolelta hukkaportille.
Eihän ole vuotoa coolerilla, joskus sinnekin putkiin on hapettunut reikiä.
« Last Edit: April 27, 2010, 11:10:22 AM by zalama »

Mustakulkija

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 250
  • dsm
    • View Profile
Re: Apua kaivataan, ahdot puoliksi hukassa.
« Reply #2 on: April 27, 2010, 15:58:36 PM »
yks vaihtoehto on tietysti et turbo on hajoamassa... yleensä omistaja itse kuule ekana muutoksen turbon äänessä, joskus syynä laakeriit tai halkeama kuoressa.... onneksi uusi turbo ei ole kauhean kallis osa ja se ON KULUVA OSA.... kovassa ajossa ei montaa vuotta puhalla... ota pakosarja ja turbo irti ja tarkista halkeamien varalta molemmat, ei ole ku pieni viiden minuutin homma :)  noista oireista tulis kyl ekana mieleen painevuoto jostain letkusta tai liittimestä... muuten kone käy nätisti ja vääntää kunnolla?
"ihan tollanen pieni 5 minuutin homma"
"neliveto on eriveto"
"kun turbolla ajaa, ei oo riemulla rajaa"

EmpirioN

  • Junior Member
  • **
  • Posts: 65
    • View Profile
Re: Apua kaivataan, ahdot puoliksi hukassa.
« Reply #3 on: April 28, 2010, 21:05:56 PM »
Kiitos neuvoista.

Tänää tutkiskelin ja purkailin autoa. Letkut ja cooleri näyttivät hyvä kuntoisilta. Samoin myös pakosarja ja ahdin, ulkoisesti.
Ahdinta tunnustellessa tuntui jotain outoa. Päittäis väljyyttä ei ollut, mutta akselin päästä sormilla pyörittäessä tuli vastaan välillä kohta joka vaati enemmän voimaa jotta siipipyörä pyörisi. Muuten siinä oli todella pieni vastus, varmaan olisi hetkeksi pyörimäänkin ilman tota. ns. "jumitus kohtaa".

Eli tässäkö tämä nyt on?
Ahdin entinen, tai ilmeisesti sen laakerit, niinku Mustankulkija arvelit. Kulutusosahan se todellakin on, mutta vitutus on silti todella suuri, ehkä siksi, koska toi auto on niin vähällä mut tähän asti päästänyt. Muutenkin ollut paskat kaksi viikkoa, mm. jääkaappi hajosi viimeviikolla...ym ym! [smiley=curse.gif]

Muuten auto todellakin toimii kuin unelma. Vääntö normaali ja äänet (ilman ahtoa) täysin normaalit.
- When Nothing is real, Everything is possible

Mustakulkija

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 250
  • dsm
    • View Profile
Re: Apua kaivataan, ahdot puoliksi hukassa.
« Reply #4 on: April 29, 2010, 16:28:35 PM »
eli siis ahtimessa olevassa akselissa on joku "nyky" tai sit laakerit menneet...  ahtimen huoltoa kannattaa harkita jos ei ole paljoa rahaa käytettävissä, tosin ahdinpäivitys ei hirveästi maksa  ;D samalla tietysti pakosarja parempaan jos ei jo ole... sehän on varmaa et näin vanhoissa autoissa joutuu joskus vaihtamaan kalliimpiakin osia (esim laatikko, kulmavaihde, ahdin ja pakosarja + putkisto) ja yleensä turbomalleilla ei ajeta nätisti.... syylari ja sen letkut ovat myös tulevia hajoavia osia 20 v vanhassa autossa... huoh.... loputon suo :)
"ihan tollanen pieni 5 minuutin homma"
"neliveto on eriveto"
"kun turbolla ajaa, ei oo riemulla rajaa"

EmpirioN

  • Junior Member
  • **
  • Posts: 65
    • View Profile
Re: Apua kaivataan, ahdot puoliksi hukassa.
« Reply #5 on: April 29, 2010, 18:56:02 PM »
Pitänee miettiä ton turbon huoltoa...

Onko Eclipselle olemassa montakin parempaa ahdinta kun tuo T25, mikä ei kuitenkaan välttämättä vaatisi bensapumpun, suuttimien, tai IC:n vaihtoa. Suurempaan hommaan kun ei nyt jaksais ryhtyä, mutta hölmöltähän se vähän tuntuu ihan sama ruohon leikkurin turbo takas pistää. ;)

16G näyttäis olevan yleisin päivitys ahdin. eBayssa myydään semmosia, tai onko niiden kopioita sitte, eli kannattaako niihin sitte sotkeentua. :)
- When Nothing is real, Everything is possible

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4159
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Apua kaivataan, ahdot puoliksi hukassa.
« Reply #6 on: April 29, 2010, 21:13:09 PM »
Jos en nyt ihan väärin muista, niin tuo 1g vakio ahdin 14b ompi parempi jollain saraa kuin tui t25.
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

EmpirioN

  • Junior Member
  • **
  • Posts: 65
    • View Profile
Re: Apua kaivataan, ahdot puoliksi hukassa.
« Reply #7 on: May 03, 2010, 16:54:23 PM »
Mielenkiinto heräsi tohon 14b ahtimeen. Mitä nyt keskusteluista luin, niin suurin osa pitää sitä parempana kun tuo T25.

Kellään tietoa kuinka "bolt-on" toi on? Meneekö kiinni ilman suurempia tuskia?
Jos jollakulla hyvä kuntoista ylim. ahdinta, niin saa tarjota.
Tuo jenkeistä tilaaminen kun kestää turhan kauan, ei malta monta viikkoa odotella kun olisi monta reissua auton kanssa tiedossa.

EDIT: No keltään ei sopivaa turboa löydy, niin mitäs porukka olis mieltä sitte näistä:

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/T25-T28-TURBO-TURBOCHARGER-Eclipse-Galant-Mirage-Lancer-/250618426513?cmd=ViewItem&pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item3a5a05b491

Eli siis T28. Ulkoisesti kuin T25, eli pitäis mennä kiinni heittämällä. Ei vaatis mitää asennus kittiä, yms.

Tai sitte se 16G...
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=160429176201&ssPageName=STRK:MEWAX:IT

Tohon tietty sit asennussarja mukaan. RoadRace - sivujen (http://www.roadraceengineering.com/eclturbos.htm) mukaan ei jos pitää paineet maltillisena niin selviäis ihan pelkällä bensapumpun vaihdolla. Sen nyt vaihdan joka tapauksessa, mikäli isompaa turboa autoon tulee.

Hinnathan noissa turboissa epäilyttää, kiina kopioitahan nuo varmaan on, eli tekeekö noilla mitään?
« Last Edit: May 03, 2010, 17:10:49 PM by EmpirioN »
- When Nothing is real, Everything is possible

EmpirioN

  • Junior Member
  • **
  • Posts: 65
    • View Profile
Re: Apua kaivataan, ahdot puoliksi hukassa.
« Reply #8 on: May 20, 2010, 16:46:07 PM »
Uusi Garrettin T28 saapui tänää amerikoista, maksaen rahteineen 850USD = n.680€.

Tuo on bolt-on ahdin, joten asennuksen ei pitäisi tuottaa suurempia ongelmia.
Ongelmana onkin sitten tiivisteet. Imupuolellahan nyt ei ole tiivisteitä, mutta mites toi pakopuoli? Mitään ei ahtimen mukana ollu tietenkään...Ja nuo öljypiuhat tarttevat uudet tiivisteet.

Kysymys kuuluukin, että voiko mistään löytää noita? Ei tietty hylly tavaraa ole? Entä onko olemassa jotain "tiivistelevyä", tms. mistä voi itse leikata sopivat tiivisteet? Jotain tälläsestä työkaverilta kuulin.

Kun nyt vain sais kaikki kondikseen, niin lauantaina olis se turbon vaihto edessä.. Ja huomenna bensapumpun vaihto.  8-)
- When Nothing is real, Everything is possible

Mustakulkija

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 250
  • dsm
    • View Profile
Re: Apua kaivataan, ahdot puoliksi hukassa.
« Reply #9 on: May 20, 2010, 17:58:32 PM »
tiivistepahvia saa eri paksuisina tarvikeliikeistä, siitä leikkaa oikean kokoisen palan ja vetää kunnolla tiivistemassaa viel siihen ni kestää..... mutta jos tiiviste on kuumilla pinnoilla laittaisin kuitenkin metallisen tiivisteen... pahvi palaa.... luulis et joku metallifirma osais tehdä vaik vesileikkurilla oikean muotoisen tiivisteen kuumille pinnoille myös... toki tilaamallakin saa melkein mitä vain nykyisin...
"ihan tollanen pieni 5 minuutin homma"
"neliveto on eriveto"
"kun turbolla ajaa, ei oo riemulla rajaa"

EmpirioN

  • Junior Member
  • **
  • Posts: 65
    • View Profile
Re: Apua kaivataan, ahdot puoliksi hukassa.
« Reply #10 on: June 16, 2010, 21:36:13 PM »
Kahden kuukauden piina on ohi ja kadonneiden ahtopaineiden mysteeri on vihdoin ratkaistu!

Mitä tehtiin/kokeiltiin: vaihdettiin uusi ahdin (Garrett T28), vaihdettiin uusi BOV (Forge EVO15), vanhassa oli vuotoa. Kokeiltiin vaikka mitä paine testejä, ei muita vuotoja ku minimaalinen vuoto BISS ruuvissa. Katsottiin jakoa, ja oho, jakopäänhihna hypänny yhden hampaan.. Korjattu.

Mutta missä olikaan vika..Ei tullu hitto heti mieleen vaikka äänet oli vähän muuttuneetkin.

- Pakoputki lähes tukossa! Vielä sen verran auki, että jaksaa käydä, mutta tehot söi hyvin. Serkku kokeili ilman putkea, ni johan hyppäs ahdot 1,5 BARiin samantien. :D

Huomenna pakoputki huollosta kyselee mitä maksaa tarkastus + mahd. uusi pönttö, ym.

Mut hei, näinkin voi käydä! Oon vaan niin ilonen vika oli kuitenkin vaan tällänen. Pitää myöntää, että pari kertaa jo tuli kirottua DSM:mät helvettiin. :P
- When Nothing is real, Everything is possible