Author Topic: Blow-off valve ja ilmamassamittari  (Read 23479 times)

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
« Reply #50 on: February 21, 2005, 02:03:12 AM »
Saakos tuohon Genboard tsydeemiin rukattua jonkunlaisen turbo-timerin?

Esku

  • Junior Member
  • **
  • Posts: 25
    • View Profile
Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
« Reply #51 on: February 21, 2005, 02:52:10 AM »
Njaah... en ole syventynyt, mutta ohjelmointiahan se vaan on. Tietysti se vaatii esimerkiksi virtalukon suuntaan jonkin verran muutoksia, että virrat pysyvät päällä avaimen kääntämisen jälkeenkin. Mutta kyllähän tuon ohjauksen voi ottaa genboardilta. Sehän se parhaiten tietää, minkälaista kuormitusta on ollut ja mitkä ovat lämmöt jne. Enkä mene sanomaan, etteikö tuota olisi jo tehtykin siihen. Itseasiassa luulisin että on. Sen verran tarpeellinen ominaisuus kumminkin.
Esa Mankki, Finnware Systems, 044-5920250, finnwaresystems@kymp.net, Skype: finnware

mr.boost

  • Rookie Member
  • *
  • Posts: 11
  • dsm
    • View Profile
Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
« Reply #52 on: February 21, 2005, 13:04:54 PM »
morjens..

lueskelin mielenkiinnolla tätä aihetta ja muutamia juttuja tuli mieleen..mainitseppa joku joka ajelee 500 heppasella mitsulla vakiolaatikolla , lisäksi mites säädättte sytkää myöhäisemmälle maffilla tai safc:llä? meinaan vaan et varmasti alkaan jossain vaiheessa nakuttaan ja siinä on wisecot ihmeissään kun täyskaasulla on 19 astetta ennakoita  
ja saatananmoinen rätinä koputteleen männän lakea, taitaa männän renkaan välit mennä poikki vai? niin ja jos miehekkäitä ääniä haluatte niin laittakaa irrallinen hukkaportti alkaa päät kääntyyn kun portti paukkuu !!!

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4159
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
« Reply #53 on: February 21, 2005, 13:18:31 PM »
DSMlink:llä ainakin pystyy sytkää säätelemään sitten jos tarvihtee niin sen voi hankkia.

Totta tosiaan ettei ihan vakiolaatikolla muutes ajella tommosilla tehoilla, tuli pieni virhe tuonne aiemmin. Tiedustelin tuossa niin 350hp-400hp pitäisi kestää tuo vakio lodju vielä, ainakin ahdettujen vakioloota.

Heheh joo hirveenkokonen ulkonen hukkaportti niin paukkuu, sitten vielä IVK bov niin kyllä siinä on konttorinmies ihmeissään kun suhauttelee ja paukuttelee pihalla  ;D  ;D ;D
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

zalama

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 601
    • View Profile
    • Rockpiston
Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
« Reply #54 on: February 23, 2005, 06:06:13 AM »
Ilmamaaran nakee Apexi S-afc naytolta ajossa ja myos tilanne on tallennettu PC:lle Data logger linkin kautta, jossa nakee etta ECU katkaisee suuttimien aukiolo ajan nollaan kun tuo  ECU:n vakio ilmamaara raja tulee vastaan. 2g autoissakin se on korkeampi. (Varotoimi jos esim.Hukkaportti ei toimiskaan ja kone ahtais ilmaa mottoriin hullunlailla)

Tuo GM MAF tranlator kylla pienentaa itse jo todellista ilma maaraa n.20% pienemmaksi eli kompensoi isompia suuttimia. Saman vois tehda tuolla Apexin laitteella.
Nyt olis siis pari vaihtoehtoa . Joko isontaa suuttimia reippaasti ja kompensida ilma virta pieneksi elektronisesti, tai poistaa tuo raja ECU:lta.( Eeprom muutos)

Nakutuksen nakee myos DSM linkilla ja S-afc naytolla. Maksimissaan ECU vetaa ajoituksen perusennakolle eli 5 asteeseen, mutta sitten on jo liikaa ahtoja tai jotain pielessa. Isommilla tehoilla ajetaan pelonrajoilla ja vaaditaan sita todellista taitoa eli "tuunausta ja huijausta" jos meinaa alk.peraisella ECU:lla ajella.


Esku

  • Junior Member
  • **
  • Posts: 25
    • View Profile
Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
« Reply #55 on: February 23, 2005, 18:15:06 PM »
Joopa... kamalaa säätämistä, imho.

Vaan tarkoitin kysymykselläni sitä, että mistäpä tiedät, ovatko GM:n ja mitsun alkuperäisen mittarin antamat lukemat samat samalla ilmavirralla? Ne pitäisi laittaa molemmat sarjaan ja vertailla niiden antamia lukemia, jos haluaisi tuon tarkasti tietää. Näytöt näyttävät kyllä vaikka mitä, mutta kuinka lähellä totuutta se näyttämä on, on eri asia.
Esa Mankki, Finnware Systems, 044-5920250, finnwaresystems@kymp.net, Skype: finnware

zalama

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 601
    • View Profile
    • Rockpiston
Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
« Reply #56 on: February 23, 2005, 20:23:53 PM »
Joo  ei ne varmaan 100% kasikadessa mene. Ja tuo seikka itseekin mietitytti. Aluks' silmatarkkana seos mittarissa :o

En voi sen tarkemmin tuohon vastata, mita nyt seos anturi kertoo etta aika lahella oikeaa seosta ollaan, kun asettaa GM MAF dipit 550cc suuttimille, kun aikaisemmin saadin ECU:n nakeman ilmamaaran n.20% pienemmaksi Apexi laitteella ja vakio mitsun maffilla.
Pitaa  hieno saataa oikeen dynossa  tarkemmalla seos mittarilla , kunhan saa tuon fuel cutin pois.

Esku

  • Junior Member
  • **
  • Posts: 25
    • View Profile
Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
« Reply #57 on: February 23, 2005, 23:16:42 PM »
Jeps... Milläs / missäs ajattelit tuosta fuel cutista päästä eroon?
Esa Mankki, Finnware Systems, 044-5920250, finnwaresystems@kymp.net, Skype: finnware

zalama

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 601
    • View Profile
    • Rockpiston
Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
« Reply #58 on: February 24, 2005, 21:40:36 PM »
Chipilla, se on joku arvo tietokoneen ohjelmassa, jonka toiminta pitaa vaan poistaa.

Eli tuossa esim.Sellanen , teepas tuollanen ja viela vahan halvemmaks...Ja stage III

http://www.tmo.com/prod/eprom/stages.shtml

tepi

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 652
  • Whiner
    • View Profile
Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
« Reply #59 on: February 24, 2005, 22:21:09 PM »
Jep jep

Netissä on kyllä noi kaikki softat/ohjeet saatavilla. Ainoastaan chipin "poltto" on "ainoa" mikä voi tulla vastaan.

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=5315.0

Ja pystyy sitä ecuun suoraan heittää omat sytkäkartat -> http://mau.ton.tut.fi/~maxpain/vr4/dsm_editing.jpg
With gas prices these days, you cant be smoking cars for free anymore.

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4159
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
« Reply #60 on: February 24, 2005, 23:08:56 PM »
Miksei käyttää sitä maft:n fuel cut limitteriä  ???
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

zalama

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 601
    • View Profile
    • Rockpiston
Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
« Reply #61 on: February 24, 2005, 23:17:19 PM »
Niin se pitas olla dippi 3.Oon koittanut sitakin, mutta ei tee mitaan. En tieda mika sen tarkoitus on ?!

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4159
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
« Reply #62 on: February 24, 2005, 23:20:53 PM »
Ohjeistuksessa lukee "The Translator also has a Fuel Cut Limiter to prevent the ECU from cutting off fuel delivery at high boost"

MODE SWITCH:  set as follows
1 – OFF for 3” MAF     ON for 3.5” MAF
2 – OFF for a 1G (90 – 94) vehicle  ON for a 2G (95 – 99) vehicle
3 – OFF for NO Fuel Cut Limiter,  ON to PREVENT FUEL CUT
4 – OFF for Flat AUX fuel control,  ON for Contoured AUX fuel mode.


Tarkemmin ei sanottu mitä se tekee.... :-/
« Last Edit: February 24, 2005, 23:26:24 PM by admin »
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

zalama

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 601
    • View Profile
    • Rockpiston
Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
« Reply #63 on: February 24, 2005, 23:32:44 PM »
Niinpa. Onkohan mun Translator sit ihan ok? Kaytettyna sen ostin...Mietin vaan miten se sen estaa, kun ilmavirta tieto menee kumminkin suoraan ECU:lle.
Hmmm...pitaa varmaan kysella tuota paikallisilla foorumeilla

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4159
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
« Reply #64 on: February 24, 2005, 23:45:25 PM »
Tuli vastaan myös että, on hks:llä semmoinenkin laite kun "fuel cut defencer" jonka tehtävä on ainoastaan siis estää fuel cut.
http://www.hksusa.com/categories/?id=1925

Se siis kaappaa ilmavirran signaalin alempaa kuin mistä fuel cutti iskisi, jottei sitten tulisi fuel-cut. Sitten se miinuspuoli... Kun kuitenkin ajetaan ilmaa yli tuon fuel-cut pointin, niin ecu ei nää sitä ja seos menee erittäin laihalle. Lainatakseni tuolta jenkkipalstoilta erään sanoja  "An FCD is a good way to destroy a motor."  Eli en menisi käyttämään moista  8)

Tässä muuten tuohon fuel cuttiin liittyen:

What conditions will cause fuel cut?
There are three conditions under which the DSM ECU will chop fuel.

1. Engine speed higher than 7500 RPM.
This is overrev protection. If your engine rotates faster than the valve springs can pull the valves back up into the head, the pistons could smack into them, causing major damage. Note that simply chopping fuel will not stop the overrev condition if you misshift and the transmission rotates the engine past the revlimit. (The author did this to his friend's M3.)

2. Engine air flow greater than a certain amount. If the airflow into the becomes too great, the phenomenon by which the MAF counts the air entering the engine starts to break down, missing counts. The factory ECU sets a very conservative limit here. It doesn't need to be as conservative as it is to prevent missing counts. After we removed this limit, we were only able to hit the MAF counting breakdown problem on a first generation DSM with a 20G set to 19 psi on a 3" exhaust.

3. Engine under high vacuum for more than a couple seconds. This is not a matter of engine safety, but of smog control. Some of the worst smog can occur during engine deceleration. If you are coasting down a steep hill using the engine to help slow you, the ECU will turn off all fuel to the engine to both aid in engine braking and smog production.
Käsittääkseni kuitenkin fuel cutin pystyy hyvin estämään maft:n säädöillä ja/tai safc:lla.

Meneeköhän vähän muuten ohi alkuperäisen bov+mafs aiheen  ;D Noh pitää siirrellä näitä sitten uudella foorumilla  8)
« Last Edit: February 24, 2005, 23:57:34 PM by admin »
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

zalama

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 601
    • View Profile
    • Rockpiston
Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
« Reply #65 on: February 25, 2005, 04:01:10 AM »
Joo oma aihe tuolle GM ihmeelle kun noita alkaa olla tyypeilla enemmankin...toivonmukaan ;)

Kun tuon rajan saa pois muistelen jostain etta 1g ECU nakee ilmavirran jonnekin 2500HZ paikkeille.


« Last Edit: February 25, 2005, 04:02:08 AM by zalama »

tepi

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 652
  • Whiner
    • View Profile
Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
« Reply #66 on: February 28, 2005, 22:30:29 PM »
Tulee itselläkin nyt pakkasien aikaan fuelcut.... paineet nousee pakkasien ? takia 1.1-1.3 asti! Kun ennen on ollut 0.95 + keleillä

6000rpm ja töks meno loppuu...

video -> http://members.tiscali.fi/maxpain80/fuelcut.mov
With gas prices these days, you cant be smoking cars for free anymore.

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
« Reply #67 on: February 28, 2005, 23:04:05 PM »
Quote
Tulee itselläkin nyt pakkasien aikaan fuelcut.... paineet nousee pakkasien ? takia 1.1-1.3 asti! Kun ennen on ollut 0.95 + keleillä

6000rpm ja töks meno loppuu...



AAMEN!

Ihan samaa onkelmaa mulla. Luulin tosin ettei vakio BCS:n kanssa voi saada tuommoisia paineita (eihän sulla vissiin mitään ruuvia ollut?), oon nyt kolme kertaa kääntänyt ahtoja pienemmälle kun tuli ne tosiaan nollakelillä nostettua.

tepi

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 652
  • Whiner
    • View Profile
Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
« Reply #68 on: March 01, 2005, 12:13:56 PM »
ei oo muuta tehty kuin bcs modi... ellei taas joku letku oo rikki.....  ;D

Sais laskee nää pakkaset ei jaksa alkaa modaan sitä holkkia sinne bcs:ään ... taitaa olla hukassakin se jo  :-/
With gas prices these days, you cant be smoking cars for free anymore.

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
« Reply #69 on: March 01, 2005, 18:44:14 PM »
Tänään kattelin että välijäähdytin on aika lailla täynnä shaittia. Sehän kans voipi hyvinkin aiheuttaa tuota nakutusta...

Esku

  • Junior Member
  • **
  • Posts: 25
    • View Profile
Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
« Reply #70 on: March 01, 2005, 21:15:01 PM »
Jep joo... kertokee vaan, jos on tarvetta tuolle fuel cutin poistolle ihan ilman kikkailua. Ohjeet tosiaan löytyvät ja täältä (minulta siis) löytyy kaikki muu tarvittava...

Tietysti ecuun pitää laittaa kanta ja mielellään lukea alkuperäinen .bin talteen (vaikka eipä noita kai monta versiota ole?), joten koko potilas pitäisi tänne saada.
Esa Mankki, Finnware Systems, 044-5920250, finnwaresystems@kymp.net, Skype: finnware

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
« Reply #71 on: March 01, 2005, 23:18:55 PM »
Quote


Sais laskee nää pakkaset ei jaksa alkaa modaan sitä holkkia sinne bcs:ään ... taitaa olla hukassakin se jo  :-/


Eihän se muuta vaadi kun nippusiteen tai letkuklemmarin siihen kohtaan missä se holkki joskus oli. Jos laittaa klemmarin ni sitä voi sit "kalibroida" kans  8)

tepi

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 652
  • Whiner
    • View Profile
Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
« Reply #72 on: March 02, 2005, 15:34:06 PM »
Ei jaxa, pakkaset tippuu loppuviikoks :)
With gas prices these days, you cant be smoking cars for free anymore.

tepi

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 652
  • Whiner
    • View Profile
Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
« Reply #73 on: March 05, 2005, 03:18:36 AM »
Hah fuelcut selvitetty  ;D

Oman eeprommin sisältä kaivettua.  8)

http://mau.ton.tut.fi/~maxpain/romedit/tunerpro.jpg
With gas prices these days, you cant be smoking cars for free anymore.

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4159
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
« Reply #74 on: March 05, 2005, 10:43:09 AM »
Noniin, sitten vain tekemään faq, "näin ohjelmoin oman eeprommin". Askeleet alusta asti.  8)
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"