Author Topic: 4g63:n nokkapyörien ja/tai -akselien vaihto  (Read 8081 times)

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
4g63:n nokkapyörien ja/tai -akselien vaihto
« on: August 06, 2009, 18:03:58 PM »
Tämä ohje on käytännössä kaksi videota Youtubesta, joten adminit voivat siirtää tämän halutessaan linkkeihin.

Ohessa kaksi videota kuinka vaihdetaan nokka-akselit Evo 8:iin ilman jakopään purkua.
http://www.youtube.com/watch?v=ex-43BYrjP0
http://www.youtube.com/watch?v=uSKx_5FjwIU

Sitten ne ohjeet, että homma käy Eclipseen:

Eclipsen kone on toisin päin, eli jakopää on vasemmalla ja tällöin myös se reikä, jonne hydraulisen kiristimen löysäävä tanko työnnetään, on tulipellin puolella. Eli kuvittelet vain koneen toisin päin niin homma on täysin synkassa videon kanssa.

Hydr. kiristimen avaamiseen on tehty reikä sinne koneen taakse aika ylös (about nokkapyörien alareunan korkeudella) ja siinä reijässä on kumitutti. Siitä reijästä menee M8 kierretanko, jonka saa motonetista eurolla. Voit halutessasi hitsata siihen pultin kiinni tai tehdä kuten itse tein, eli laittaa siihen peräkkäin kaksi pulttia ja vääntää ne niin tiukkaa toisiaan vasten että niistä voi helposti vääntää kierretangon tiukkaankin. Kannattaa muuten pitää tällä menetelmällä huoli, että vääntää sitten oikeasta pultista avatessa ja suljettaessa, ettei systeemi vahingossa pääse purkaantumaan. Ts. vääntää aina sitä pulttia, joka kiristää pultteja toisiaan vasten. Myös pulttiliimaa voi käyttää. Tankoa pitää lyhentää noin 25 senttiseksi ja sinne koneen sisään työnnetään sitten se pää, jossa on vielä kierteet kunnossa. Tanko menee sisään noin 45 asteen kulmassa ja siinä menee hetki, että sieltä löytyy ne kierteet johon tangon on tarkoitus mennä. Itselläni ei löystynyt tuo jakohihna tuosta nokkapyörien välistä kuten videossa vaan sitä piti tarkkailla katsomalla jakopään uumeniin (töki vaikka jakoavaimella).

Samalla menetelmällä mitä videossa käytetään, saa vaihdettua helposti myös nokkapyörät ilman jakopään purkua ja edes venttiilikoppaa avaamatta. Tärkeää on vain, että nokka-akselit eivät liiku yläkuolokohdastaan, johon ne tietysti laitoit kun aloit tekemään proggista. Lopuksi vain tarkastat, että nokat ja nokka-pyörät ovat yhä samassa paikassa. Itse vaihdoin tällä menetelmällä kiirettä pitämättä nokka-akselit kahdessa tunnissa.

Huom! Muista ottaa M8 kierretanko pois! Sitä ei helposti huomaa sieltä koneen takaata kun homma alkaa olla valmis.
Ai, kato se irtos...

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: 4g63:n nokkapyörien ja/tai -akselien vaihto
« Reply #1 on: August 22, 2009, 14:23:46 PM »
Kertokaas ne joilla on asiasta kokemusta, että voisiko näillä ohjeilla purkaa sylinterikannen jakopään ollessa paikoillaan? Ts. Irrottaisi imusarjan, pakosarjan, bensakiskon, suuttimet, venakannen, nokat ja nokkapyörät (siten kun tässä ne "irroitetaan). Sitten vain kansi ylös.

Vai onko pakko purkaa aina jakopää tai peräti otettava koko kone ylös?
« Last Edit: August 22, 2009, 14:25:02 PM by Tuiisa »
Ai, kato se irtos...

UITTO-

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 896
  • dsm
    • View Profile
Re: 4g63:n nokkapyörien ja/tai -akselien vaihto
« Reply #2 on: August 22, 2009, 14:44:07 PM »
Ite vaihdoin kannen siten, että otin jakopään auki vaan.

Ei se paha ole nipuun laittaa, kun muutenkin tosa on jo iso purkaminen ja kasaaminen niin se menee siinä ohella.